استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 9 اردیبهشت 98 با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان در سخنرانیای نکاتی را در باب اهمیت این ماه و آثار روزهداری بیان فرمودند.
مهمترین مطالب:
تأثیر اجتماعی روزه
نقش تربیتی روزه، رسیدن به تقوا است.
فضای ماه رمضان یک فضای سازنده است. آمار جرائم و تخلفات در این ماه کاهش پیدا میکند.
وقتی مردم روزه میگیرند به خدا نزدیک میشوند. لذا چون بخشی از مردم روزه هستند هم فضای معنوی بر جامعه حاکم است و هم تکتک مردم از این فرصتها استفاده میکنند.
اطعامهای مردمی و مراجعات مردمی به خیریهها بیشتر میشود، تکبر را از بین میبرد و خشوع انسان را زیاد میکند.
بهشت در ماه رمضان
پیامبر (ص) فرمود: در این ماه درهای بهشت به روی مردم گشوده شده است و درهای جهنم به روی شما بسته شده است. شیاطین را غل و زنجیر کردهاند و خودتان این شیاطین را آزاد نکنید.
اگر میخواهید در خانه خدا عزیز بشوید و خدا آموزگار و رشد دهنده شما شود از این فرصت استفاده کنید.
آثار روزهداری - 1
انَّ الصَّوْمَ يُميتُ مُرادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ الحَيْوانِىِّ
روزه خواستههای نفسانی شما را میکُشد.
دو عامل مهم، سرچشمه مفاسد است؛ شهوت و غضب.
روزه طبعهای شهوتران و هوس ران را مدیریت میکند.
آثار روزهداری – 2
وَ فيهِ صَفاءُ الْقَلْبِ وَ طَهارَةُ الجَوارِحِ
روزه، قلبتان را صفا میدهد.
قلب ستاد فرماندهی بدن است و اگر کسی در مسیر باطل قرار گرفت اول ضربهای که میخورد قلب او است.
جوارح شما با روزه طاهر و پاک میشود. روزهدار واقعی کسی است که زبان و چشم و دست و وجود او از حرام روزه باشد.
آثار روزهداری - 3
وَ عَمارَةُ الظَّاهِرِ وَ الْباطِنِ
روزه ظاهر و باطن شما را آباد میکند.
وَ الُشّكْرُ عَلَى النِّعَمِ
انسانهای روزهدار قدر نعمتها را میدانند. ضریب شکرگزاری در ماه رمضان بالا میرود.
آثار روزهداری -4
وَ زِيادَةُ التَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ الْبُكاءِ وَ جَعْلِ الْالْتِجاءِ الَى اللَّهِ
از آثار روزه، زیاد تضرع کردن است. قلبها نرم میشود و انعطاف روحی اتفاق میافتد.
روزه خشوع را زیاد میکند و درون شما را در برابر خدا فروتن میکند. خضوع، ادب ظاهری و خشوع ادب باطنی است.
این چشمهای خشک به برکت روزهداری رقت پیدا میکند و اشکها جاری میشود. روزه سبب اتصال انسانها به خدا است.
آثار روزهداری -5
وَ سَبَبُ انْكِسارِ الْهِمَّةِ، وَ تَخْفِيفِ الْسَّيِئاتِ، وَ تَضْعِيفِ الْحَسَناتِ
روزه، اندوه را از شما میزداید و از عوامل ایجادکننده آرامش است؛ زیرا اندوه، اضطراب میآورد.
حسنات را در ماه رمضان تضعیف دادهاند. در هیچ ماهی نداریم که با یکدانه خرما بتوان سپری در برابر آتش درست کرد. در هیچ ماهی نداریم که قطعاً اعمالتان مقبول است و نفسهایتان تسبیح است یا خواندن یک آیه قرآن ثواب یک ختم قرآن را داشته باشد. اینها بار عامی است که خدا در ماه رمضان به بندگان خود عنایت نموده است.
انواع روزه
مرحوم فیض میفرماید سه نوع روزه داریم:
- 1- صوم العموم: همه عمرت باید روزه باشی؛ غیبت و دروغ و عمل منافی عفت و خوردن شراب و بیبندوباری را باید در طول عمرت باید مراقب باشی
- 2- صوم الخصوص؛ روزهای که خاص ماه رمضان است که باید از کارهایی که روزه را باطل میکند پرهیز کرد.
- 3- صوم الخصوص الخصوص؛ روزه خاصان درگاه الهی که اجتناب از مکروهات است.
یکوقت از مرحوم کاشف الغطاء میپرسند: چطور میشود که یک انسان معصوم میشود؟
ایشان فرموده بودند: من که خاکپای معصومین نمیشوم چهل سال است که یک مکروه انجام ندادهام.
بشر بهجایی میرسد که نهتنها در مورد حرام، بلکه مراقب میکند حتی یک مکروه انجام ندهد.
بدبخت واقعی
شقی و بدبخت کسی است که ماه رمضان بر او بگذرد و خود را مشمول مغفرت خدا قرار ندهد.
سفره پهن است و همه اسباب مغفرت نیز فراهم است و بدا به حال کسی که در این ماه وارد بشود و با همان حال خارج گردد.
ماه رمضان نفسهایتان تسبیح و خوابتان عبادت و دعای شما مستجاب و عمل شما مقبول است.
به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت
پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه میفرماید: وقتی گرسنه و تشنه میشوید یادی از تشنگی و گرسنگی روز قیامت کنید.
مردم! قیامتی را خواهید دید که شما را تشنه و گرسنه میآورند. اگر میخواهی قیامت را جبران کنی گرسنگان و تشنگان این دنیا را دریابید.
فراموش نکنید کسانی هستند که همهسالشان مانند روزه ماه رمضان شما است.
نکات مهم سخنرانی آثار روزه داری / 9 اردیبهشت 98