استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 23 اردیبهشت 98 در ادامه سلسله مباحث «جایگاه خانواده در قرآن» بعدازاینکه در جلسات گذشته موضوع «پاسداشت حقوق خدا در خانواده» را موردبررسی قرار دادند در این جلسه به مسأله «حق نفس» پرداختند.
بدن، مال خدا است
افرادی سؤال میکنند که عمری روزه میگرفتیم و الآن به خاطر بیماری نمیتوانیم روزه بگیریم. چکار کنیم؟
من اینگونه پاسخ میدهم: بدن، مال خدا است. خدا به افراد سالم میفرماید شکر سلامتی، روزه گرفتن است ولی از افراد بیمار انتظار روزه ندارد.
افراد سالم با روزه گرفتن خدا را شکر میکنند و مریضها با روزه نگرفتن.
نباید از دین جلو بزنیم.
چرا اینقدر امرونهی؟
جوانی سؤال کرد: چرا اینقدر اسلام بایدونباید دارد؟ ما اختیار خودمان را نداریم؟
گفتم: روزی که میخواستند تو را خلق کنند با تو مصاحبه کردند که میخواهی جنسیتت مرد باشد یا زن؟ آیا در مورد شکل و قیافه و خصوصیات ظاهری از تو نظرخواهی کردند؟
بشر! مدیریت طراحی و مهندسی تو را خدا رقم زده است.
همین خدا فرموده که به تو زبان دادهام، باید اینگونه استفاده کنی. با چشمی که متعلق به من است خیانت نکن!
شکر نعمت یعنی اینکه آن را در حرام استفاده نکنی.
روزی که امانتها به حرف میآیند
خداوند میفرماید: در روز قیامت از تمام اعضا و جوارحتان حساب میخواهیم. دستوپاها به حرف میآیند و میگویند چه کردهاید؟
برخی چون فکر میکنند مالک هستند میگویند: هر طور دلمان بخواهد عمل میکنیم.
درحالیکه مالک هیچچیز نیستیم؛ بدن، اموال، آبرو، حافظه، بچهها و لحظهبهلحظه عمرمان همه متعلق به خدا است.
مهار نیروها
تمام نیروهایی که خدا در وجود انسان قرار داده است، از غضب و شهوت و نفس، همگی تعدیل شده است و میتواند شما را به کمالات برساند.
شهوت بد نیست، شهوترانی بد است. اعتدال در غضب، شجاعت و افراط در آن عصبانیت و تفریط و کوتاهی در آن، ترس را به دنبال دارد.
علی بن ابیطالب (ع)، اعتدال یافته غضب است که به دشمن پشت نمیکرد ولی همین فرد شجاع، در خانه بچههای یتیم خم میشود و آنها را روی شانههای خود سوار میکند.
سلیقههای کج
شخصی به لقمان حکیم گفت: چرا قیافه تو تیره است؟
لقمان گفت: اگر به من ایراد میگیری که من زمان خلقتم در طراحی چهرهام نقشی نداشتم؛ و اگر به خدا اشکال میگیری فضولی موقوف!
علمای علم اخلاق میگویند: اگر غیبت کسی را کردی که به خلقتش برمیگردد توهین به خدا هم هست.
روزی که آفرید تو را صورتآفرین / بر آفرینش تو به خود گفت آفرین
صورت نیافریده چنین صورتآفرین / بر صورتآفرین و چنین صورت، آفرین
سلیقههای ما کج است که یک کسی را زشت میگوییم و دیگری را زیبا میدانیم.
از نگاه خدا همه چهرهها زیبا است.
آیا دوست داری ...؟
اگر کسی قبل از اعدام از صدام حسین سؤال میکرد که اگر این جنایاتی که بر مردم عراق وارد کردی، نسبت به خودت انجام میدادند میپسندیدی؟ پاسخ او چه بود؟ امروز آنهایی که خلاف و اجحاف میکنند میپسندند همین خلافها را دیگران سَرِ خودشان بیاورند؟
جوانی به امام صادق (ع) عرض کرد: چرا نگاه به نامحرم بد است؟ امام فرمود: آیا دوست داری همین نگاهی که به ناموس مردم میاندازی دیگران به ناموس تو بیندازند؟
قرآن میفرماید: ما درک خوبی و بدی را به انسانها دادیم.
پایانش را تصور کن!
امام علی (ع) میفرماید: برای اینکه ضریب اشتباهاتتان در کارها پایین بیاید قبل از انجام هر کاری، پایان آن کار را رصد کنید.
فرض کنید که این کار را انجام دادید آیا وجدانتان آرام است؟
اگر این کار را بکنید غالب اشتباهات، از بین میرود.
اگر در مجلسی شما را دعوت کردند بگویید زمانی که مجلس تمام شد وجدانم آرام است یا نه؟ میخواهی به فقیر احسان کنی ببین بعد از انفاق وجدانت راضی است؟ حرفی میخواهی بزنی یا کاری میخواهی بکنی پایانش را تصور کن!
دو قدم تا بهشت
به حکیمی گفتند: تا بهشت چند قدم راه است؟
گفت: دو قدم؛ قدم اول را بر تمام گناهان و نافرمانیهای خدا بگذارید. قدم دوم را بهشتی هستید.
رمز موفقیت، ابتدا در دوری از گناه است. اول رذایل اخلاقی را کنار بگذارید تا یک «یا ربّ» شما، لبیک خدا را به دنبال داشته باشد.
تقوا و رشد
برخی فکر میکنند تقوا و تزکیه به معنای محرومیت است.
خواهران محترم! حجاب به معنای محرومیت نیست. برادران محترم! اگر قرآن میفرماید نگاه به حرام نکن! به معنای محرومیت نیست.
تزکیه و خودسازی از نگاه اسلام، رشد دادن به شخصیت انسانی است.
اینطور نیست که خدا نمیخواهد از چهره زیبای یک خانم استفاده نشود؛ بلکه این زیبایی را در جایی استفاده کن که برای تو رشد و بالندگی داشته باشد. نمیگویند آقایی که به تو زبان دادیم حرف نزن! میگویند حرف را بهگونهای بزن که در مسیر رشد تو رقم بخورد.