استاد حدائق روز دوشنبه 4 تیرماه 1403 به مناسبت ایام عید سعید غدیر در مسجدالنبی(ص) شیراز به بیان فضائل امیرالمؤمنین(ع) پرداختند.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسمالله الرحمن الرحيم
قال الله الحکيم فی کتابه الکريم: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين»[1].
صدق الله العلی العظيم
اين عيد سعيد غدير که خدا رحمت کند مرحوم، از مرحوم علامه امينی نقل میکنند که از ايشان يک وقتی سؤال شده بود که شما چرا واقعه عاشورا را اين همه ارج مینهيد و اين همه به آن میپردازيد، من يک جمله از مرحوم امينی نقل میکنند اشاره کنم بعد وارد نکات ذيل اين آيه شريفه شصت و هفت سوره مائده بشوم، مرحوم علامه امينی میفرمايد يک وقتی يکی از بزرگان اهل سنت عنوان کرد چرا شما هر سال محرم که میرسد با شکوهتر از سالهای گذشته مراسم عزاداری امام حسين را برپا میکنيد و خب سيدالشهداء تنها شهيد عالم نبود، تنها مظلوم عالم نبود، در عالم شهدای زيادی به شهادت رسيدند به افراد زيادی ظلم شد، اما شما روی سيدالشهداء هر سال هزينه میکنيد، اهتمام میدهيد، عزاداری میگيريد، میگويد مرحوم علامه امينی اين جمله را فرموده بود که ما يک اشتباه در تاريخ کرديم برای اينکه اين اشتباه تکرار نشود، و کربلا به آن سرنوشت دچار نشود اينجا نسبت به عاشورا و کربلا اهتمام ويژه داريم و اشتباه اين بود که غدير با حضور حداکثری بيش از يکصد هزار نفر و شخص رسولخدا در حضور عامه مسلمانان پيغمبر از مسلمانان بيعت گرفت برای خلافت و رهبری علی ابن ابیطالب يک اجتماع عظيم با يک بيعت با شکوه هفتاد روز بعد به فراموشی سپرده شد، مردم تکليف خودشان را از ياد بردند اين غدير با اين عظمت دچار اين غفلت شد و اين حادثه و واقعه عظيم تقريباً به فراموشی رفت، ما ديديم واقعه عاشورا هم اگر بخواهيم بهش نپردازيم سرنوشت غدير برايش رقم میخورد، لذا نسبت به جريان عاشورا هر سال با شکوهتر و با عظمتتر به آن پرداخته میشود.
من نکاتی را محضر عزيزان ذيل آيه شريفه شصت و هفت سوره مائده عرض کنم، گرچه اين حديث را مرحوم شيخ صدوق اعلیالله مقامه در کتاب امالی از رسولخدا نقل میکند که پيغمبر میفرمايد: «يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي»[2] روز غدير با فضيلتترين اعياد برای امت من است، روزهای فردا، انفاق فردا، اطعام فردا، اصلاً هر کاری که فردا انسان کار خوبی انجام بدهد اصلاً اين قابل مقايسه نيست فردا يک مزيت ويژه و يک اهميت فوق العاده دارد که به صراحت و تصريح کلام رسولالله افضل اعياد است، ببينيد شما تمام اعياد عالم اسلام را بررسی کنيد، پيامبر افعل تفضيل افضل را برای غدير ياد میکند از ولادت اميرالمؤمنين مهمتر، ولادت اميرالمؤمنين تولد شخص است، غدير تولد شخصيت است، غدير استمرار راه پيغمبر و اهداف رسولالهی است اين آيه شصت و هفتی که قرائت شد و به صراحت محدثين و مفسرين شيعه و سنی يک جهت نزولش جريان غدير بود، خدا رحمت علامه امينی صاحب کتاب الغدير يازده جلد کتاب الغدير را ايشان تأليف کرد و با چه زحمتی کتابخانههای کشورهای اسلامی را ايشان رفت و از نزديک ديد، مدارک و منابع را جمع آوری کرد، از جلد اول صفحه اول تا جلد پايانی صفحه پايانی تمام مطالب را مرحوم علامه امينی از مفسرين، محدثين و بزرگان اهل سنت و عامه نقل کرده، الآن شما الغدير يک برگش را در عربستان کسی نمیتواند به دست بياورد آنها قاچاق میدانند اين کتاب را در کشورهای اسلامی الغدير اجازه نشر نمیدهند مرحوم علامه حکيمی نقل میکرد در چاپ اول الغدير در مصر گرچه مانع شدند کتاب چاپ بشود مرحوم علامه امينی يک نامهای برای وزير فرهنگ مصر نوشت که آقای وزير کشور مصری که شما بر آن حکومت میکنيد در قرنهای گذشته صدر اسلام به افکار بلند و عالمانه شخصيتی به نام علی ابن ابیطالب فتح گرديد چه شده بعد از گذشت قرنها فضائل آن امام را و نشرش را شما ممنوع کرديد میگويند اين نامه مرحوم علامه امينی به وزير فرهنگ مصر که رسيد اجازه نشر و چاپ الغدير داده شد در چاپ اول و نشر اول بيش از يک ميليون سنی شيعه شد که ديگر جلو چاپ کتاب را گرفتند و انصافاً در اين قرن گذشته يکی از يک تأليفاتی که خدمت بزرگی به تشيع و اهلالبيت و اميرالمؤمنين و رفع مظلوميت حضرت کرد کتاب الغدير علامه امينی بود ايشان تمام مطالب را البته ترجمه فارسی هم حدود بيست جلد ترجمه شده عزيزانی که توفيق مطالعه داريد خلاصه نويسی هم شده، تلخیص هم کتاب الغدير شده در يک جلد، اين را عزيزانی که اهل مطالعه هستند اين دوره را ولو آن يک جلد را مطالعه کنيم فضائل اميرالمؤمنين را. من اين چند نکته را عرض کنم در اين خطبهای که پيامبر در روز غدير هجده ذی الحجه سال دهم هجرت در شاهراه مواصلاتی غدير عنوان نمودند در مجموع خطبه، بيست مورد پيامبر از امام زمان ياد میکند، امام زمان را میخواهيد بشناسيد خطبه غدير را بفهميد، در بيست مورد از خطبه غدير پيغمبر از صاحبالزمان ياد میکند، در ده مورد از اين خطبه علی ابن ابیطالب را به نام اميرالمؤمنين ياد میکند، عنوان اميرالمؤمنينی که اين عنوان بر غير علی ابن ابیطالب حرام است، یعنی به هر کسی که شما بگوييد اميرالمؤمنين حرام است جز علی ابن ابیطالب! ده مورد عنوان اميرالمؤمنينی خطاب به علی ابن ابیطالب، در خطبه غدير ده مرتبه پيامبر نام علی را بردند با اسم، در همين خطبه به شصت و دو آيه از آيات قرآن پيغمبر استناد کرد که اين آيات مربوط به ولايت است، آيات ولايت را اگر میخواهيد بدانيد در قرآن، ببينيد آياتی که پيغمبر در خطبه غدير استناد کرد و به آن آيات استدلال نموده، آن آيات آيات ولايت پنج مرتبه علی ابن ابیطالب را به عنوان وصی ياد نمودند به عنوان خليفه سه مرتبه حالا چون وقت ضيق است من فهرست وار اين مطالب را عرض میکنم چند نکته ذيل آيه میخواهم محضر عزيزان گفته باشم، علی کيست؟ صد و نود و هشت ويژگی را پيغمبر در خطبه غدير برای علی ابن ابیطالب نام برد، ما امروز به بعضی از جوانهايمان بگوييم دهتا ويژگی برای اميرالمؤمنين نام ببر، هاج و واج میشود. يک وقتی يکی از اين مبلغين وهابی خبيث ملعون سالها قبل در مدينه منوره آمد به عنوان اعتراض گفت علی ابن ابیطالب که تنها داماد پيغمبر نبود، پيغمبر دامادهای ديگر هم داشت، تنها مسلمان نبود، اگر پسر عموی پيغمبر بود، پيغمبر پسر عموهای ديگر هم داشت، اگر از مجاهدت او ياد میکنيد مجاهدين ديگر هم بودند که به اسلام خدمت کردند، چرا اين قدر شما رو علی ابن ابیطالب اهتمام داريد و حساس هستيد؟ گفتم من يک جمله برايت میگويم اگر کسی را در عالم اسلام در تراز علی ابن ابیطالب ما بحث دامادی پيغمبر، بله يکی از افتخارات حضرت داماد رسولالله و شوهری فاطمه زهراست ولی به قول شاعر اين به مديح تو، خطاب به حضرت زهرای مرضيه است، کم که دخت رسولی، دختر رسولی و زوج حيدر کرار، بله پيغمبر دختران ديگر هم داشت اما آنها سيدة النساء العالمين نشدند، زوجيت با علی ابن ابیطالب و از آن طرف علی ابن ابیطالب با حضرت زهراء اين يک افتخار بود اما گفتم در مجموع فضائل شما در تراز علی ابن ابیطالب کسی را پيدا کنيد، در امتيازاتی که علی ابن ابیطالب داشت ما برويم دنبال همان کس، صد و نود و هشت ويژگی را پيغمبر در غدير ياد کرد برای علی ابن ابیطالب که بهترين تعريف برای هرکسی تعريف مربی او و استاد اوست، ما در حوزههای علميه راه شناختن مجتهد اعلم میگويند به چند طريق ميسور و مقدور است، بهترين روش و شناخت تأييد استاد نسبت به طلبه است میگويد ببينيد اساتيدش نسبت به اين چه گفتند؟ اين آقا شاگردی چه کسانی را کرده؟ اساتيد او نسبت به او چه نوشتند؟ چه اظهار کرده؟ اين عالیترين تعريف است اگر استاد نبود میگويند ببينيد هم دورههای او چه گفتند؟ نسبت به شخصيت او، اگر هم دورهها نبودند میگويند ببينيد شاگردان او درباره اين استاد چه میگويند؟ در نظام آفرينش اميرالمؤمنين در تراز خودش کسی را ندارد اب الائمه است در بين ائمه گل سرسبد بعد از شخص رسولالله دومين شخصيت نظام آفرينش است علی کيست؟ بايد ببينيم پيغمبر چگونه تعريف کرده؟ تعريفهايي رسولالله نسبت به اميرالمؤمنين بايد ديد آن شخصيتی که علی ابن ابیطالب در کنار او و در جوار او پرورش يافت و رشد کرد و به شکوفايي رسيد و حق پدری بر علی ابن ابیطالب داشت که عرض کردم صد و نود و هشت ويژگی در اين خطبه غدير در سهجايي خطبه پيغمبر علی ابن ابیطالب را به عنوان خليفه ياد کردند، در چهار جای خطبه به عنوان اخ و برادر ياد نمودند، در پنج مورد از اين خطبه شريفه به عنوان وصی علی را توصيف نمودند و يادآری کردند، اين آيه عرض کردم در هجده ذیالحجه سال دهم هجرت رسولالله در آن حجة الوداع اتفاق افتاد که آيه نازل شد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ»[3] رسولالله برساند و ابلاغ کن آنچه را که خدا به تو امر کرده: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»[4] اگر اين کار را نکرديد و اين تبليغ اتفاق نيفتاد رسالت بيست و سه ساله شما مثل اينکه اتفاق نيفتاده: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»[5] خدا شما را از مردم حفظ میکند: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين»[6] خدا کافرين را هدايت نخواهد کرد اين آيه آيهای است که مرحوم علامه امينی به آن پرداخته و روايات سيصد و شصت محدث اهل سنت را ايشان ياد میکند و نام میبرد که اينها میگويد اين آيه مربوط به غدير است و در غدير نازل گرديد.
چندتا نکته من ذيل اين آيه شريفه محضر عزيزان عرض کنم، يک نکته اين است که رهبران الهی انتخابشان کار خداست، شما در اين يکصد و بيست و چهار هزار پيغمبر يک پيغمبر نداريد مردم انتخاب کرده باشد، لذا حالا انتخابهای مردم گاهی اوقات دچار نقص میشود بنده يک کسی را انتخاب میکنم بعد از مدتی میبينم آنچه که میخواستم نبود، و آنچه که در ذهن من بود جامه عمل نپوشيد چون انسانها معصوم نيستند، گاهی اوقات در مظان اشتباه هستند طرف به اين آقا رأی میدهد بعداً میبيند چيز ديگری شد میگويد اشتباه کرديم، به قول حضرت امام ميزان حال فعلی است من همينجا هم بحث انتخاب شد انتخابات روز جمعه را اهتمام بورزيد تکليف شرعی است، حواستان باشد قيامت جلو شهداء سر پايين نيندازيد، من در همين سفر حج در يکی از کاروانها شب دوازدهم منی بود رفتم برای سخنرانی مال استان کرمان بعد از سخنرانی ديدم يک آقايي آوردند گفتند آقا اين هم میخواهد با شما صحبت کند، گفتند ايشان از جانبازان دفاع مقدس است دوتا چشمش را از دست داده بود در جنگ، نابينا بود آمد جلو من مصافحه کردم گفت آقا ما خواهشمان اين است که مردم نسبت به اين انقلاب وظيفهشان را فراموش نکنند، آقايون آنها چشم دادند، که ما با يک چشم بصيری مسائل را رصد کنيم، آنها دست دادند که ما دستگيری کنيم امروز از اين نظام و اهداف اين نظام، امروز ما، زندگی ما، آبروی ما، اقتصاد ما، ادارات ما، همه وامدار تلاشهای ديروز اينهاست سلامتی را دادند، عافيت خودشان را دادند لذا آقا حالا ما يک رأی چه میشود؟ مثلی اینکه يک کسی بگويد آقا ما نماز بخوانيم يک نماز به کجا میرسد؟ بابا وظيفهات را انجام بده، بنده هم خودم، هم اطرافيانم را تشويق کنم، تهديد کنيم حرفهاي افراد را بشنويم، نقطه نظرات اينهايي که نامزد هستند شنيده بشود، رأيي بدهيم که قيامت هم در محضر خدا بگوييم خدايا تشخيص ما مشورت ما، به اين بود حالا بعد اگر اتفاق ديگری افتاد ما بالاخره مأجوريم از اينکه کوتاهی در تشخيص و انتخاب نداشتيم، حالا اين انتخابهای ما مردم من قبل الناس است گاهی اوقات میبينيد در بعضی از موارد هم اشتباه هم پيشتر میآيد، بنده کسی را بر میگزينم بعداً نمیشود آنی که من میخواهم ولی شما يک پيغمبر را و يک امام را نداريد که اينها بعد از انتخابشان من قبل الله دچار اشتباه شده باشد شما اين يک صد و بيست و چهار هزار پيغمبر از آدم تا خاتم و دوازده امام که اينها انتخابهای الهی هستند سن و سال ملاک نبوده. آقا احمد ابن موسی که ما افتخار میکنيم شيراز ما، شرفش، آبرويش، عزتش به اين يادگاران موسی ابن جعفر است، آقا احمد ابن موسی از نظر سنی از علی ابن موسیالرضا بزرگتر بود، نوع شيعيان هم اعتقادشان اين بود که امام بعد از موسی ابن جعفر احمد ابن موسی است احترامهايي که آقا موسی ابن جعفر در زمان حياتشان به احمد ابن موسی میکردند اين ذهنيت را ايجاد کرده بود، اما امامت میرسد به آنی که خدا انتخاب کرده، انتخاب الهی است علیاکبر بيست و هشت ساله است در کربلا به شهادت میرسد، زينالعابدين بيست و دو ساله بايد بشود امام سن و سال ملاک نيست، بعضی از مسائلی که گاهی اوقات نزد ما مردم اهميت دارد اينها اهميت ندارد در انتخاب الهی، لذا در اين آيه شريفه خداوند رهبر را خدا معين میکند، باز من خاطرهای را نقل کنم در يکی از سفرهای حج يکی از اهل سنت گفت که آقا مردم بعد از پيغمبر علی ابن ابیطالب را نخواستند اين حق مردم بود با ديگری بيعت کند، مردم سمت شخص ديگری رفتند با ديگری بيعت کردند، چرا شما خرده میگيريد؟ چرا میگوييد ظلم شد؟ چه ظلمی شده؟ انتخاب حق مردم است، گفتم انتخاب حق مردم در مسائلی که جايگاه انتخاب جايگاه الهی نباشد، گفتم من يک سؤال دارم شما انتخاب را حق مردم میدانيد؟ گفت بله، گفتم مردم بايد انتخاب کنند، که اين حرف هم حرف غلطی است؟ گفت بله، گفتم اگر انتخاب خليفه اول، حق مردم بود، خليفه دوم چرا با انتخاب آمد بالا، کسی انتخاب نکرد، خليفه اول تعيين کرد بعد از من فلانی خليفه است همه گردن نهادند، گفتم اگر مبنی رأی عمومی است در تعيين امام و خليفه مشروعيت خليفه دوم زير سؤال است، اگر مبنی انتصاب است نه انتخاب مشروعيت خليفه اول زير سؤال میرود، اين ساکت شد ديگر جوابی نداشت، گفتند شما يا مبنايتان انتخاب است يا مبنايتان انتصاب است، گرچه ما مبنايمان اين است که در تعيين رهبران الهی مبنی انتصاب من قبل الله است مايي که اينجا نشستيم اين جمعيت، جماعت حاضر شما از يک دقيقه ديگرتان خبر نداريد شما نمیدانيد فردا آبستن چه حوادثی است؟ نمیفهميد اين آقا فردا چه میکند؟ خدايي که آفريدگار و خالق هستی است، خدا میداند اين فردی را که معين میکند اين در طول تاريخ و ازمنه تاريخ صلاحيت الگو قرار گرفتن برای بشريت را دارد، شما امروز پيغمبر را به عنوان اسوه معرفی میکند طبق صريح آيه قرآن: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[7] امروز در کدام ويژگی؟ در کدام شاخص زندگی؟ در کدام جهت شما شخصی را در تراز پيغمبر در دنيای امروز پيدا میکنی؟ ما بعضاً پيغمبر را نشناختيم، در علم، در شجاعت، اميرالمؤمنين میفرمايد ما در جنگها وقتی مستأصل میشديم به پيغمبر پناه میبرديم پيغمبر وسط جنگ بود، پيغمبر کارشناس نظامی بود، در علم، در شجاعت، در تقوی، در بندگی، شما در تراز رسولالله در عالم پيدا نمیکنيد، اين انتخاب خداست، اين انتخاب الهی است، آقا انتخابات مردم گاهی اوقات میبينيد ديدگاهها عوض میشود، گاهی اوقات خود افراد افکارشان تغيير پيدا میکند میگويد من امروز اين فکر را دارم، ده سال ديگر میگويد يک فکر ديگر دارم، اين نکته اول در انتخاب رهبر الهی کار کار الهی است و قطعاً در بين احکام همه احکام يکسان نيستند، شما ببينيد نماز را پيغمبر در اجتماع صد هزار نفری اعلان نکرد، روزه را، حج را، مسأله ولايت و تعيين جانشين برای رسولالله اين با بقيه احکام فرق میکند، همانکه امام باقر عليهالسلام فرمود، امام باقر فرمود اسلام بر پنج اصل استوار است، نماز، زکات، حج، روزه، ولايت، بعد امام فرمود آن چهارتا تبصره خورده، اما ولايت تبصره نخورده، نماز، شما اگر بيماری میگويند نشسته بخوان، نمیتوانی در بستر خوابيده نمازت را بخوان، آب برايت ضرر دارد تيمم کن، روزه اگر توانش را نداری ايام ديگر، نتوانستی مد طعام، نتوانستی استغفار کن، زکات داری بپرداز، نداری نپرداز، تمام اين دستورات حج، اگر مستطيع شدی بايد بروی، مستطيع نشدی حج لازم نيست، خدا رساند برو، خدا نرساند که هیچ.
همين امسال يکی از علمای اصفهان نقل کرد، اين را هم من بارها به حجاج گفتم، رفتن حج کار پول نيست، کار پارتی نيست، تا يک نظری توجهی، حرکتی، اتصالی نباشد اتفاق نمیافتد، اين آقا نقل کرد آن عالم اصفهانی گفت در شهر اصفهان يک آقايي بود گدايي میکرد در کوچههای اصفهان با پول گدايي زندگی را میگذراند و لال هم بود زبان نداشت حرف نمیتوانست بزند ايشان گفت من يک سال روحانی کاروان بودم ديدم يکی از زائرهای ما همين آقايي گدايي اصفهانی با خانمش، گفتم اين که گدا بود با پول گدايي زندگی میگذرد برای حج از کجا پول آورد؟ گفتند يک آقايي خير اصفهانی دلش سوخته بانی شده گفته زن و شوهری را میخواهم بفرستم، همه خرجش هم با خودم گفت بعد اين آمد موقع مسجد شجره میخواستند محرم بشوند، همه میگفتند: «لبيک اللهم لبيک» گفت اين آقای گدايي لال آمد ديدم نمیتواند بگويد، گفت بگو لبيک گفت؟ اوه ووو، گفت رو کردم به زائرها گفتم حرف اين را خدا بهتر از ما قبول میکند: «لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ»[8] خدا به قيافهها و لباس و ظاهر و اسم و رسم نگاه نمیکند خدا به دل نگاه میکند، ميلياردر هم مردم در شيراز سراغ داشتم واجب الحج مردم و حج نرفت، کار پول است؟ کار توفيق است همينکه بعضیها میگويد توفيق نداريم، آقا مسجد چرا نمیآيي؟ توفيق نداريم، راست میگويد توفيق نداريم حرف درستی است، آقا چرا کار خير نمیکنی؟ توفيق نداريم، واقعاً هم توفيق ندارد، امام عصر در آن دعای شريف اول چيزی که از خدا طلب میکند: «اللَّهُمَ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة»[9] خدايا توفيق را بده، آن لياقت را بده که بتوانيم و الا زباندارهايش هستند که نمیآيد، بیزبانش میآيد آنجا با زبان لال، با دست خالی، اما خدا اسبابش را فراهم میکند، خب مسأله ولايت يک مسأله مهمی است که پيغمبر بايد علنی و آشکارا اين را در حضور عامه مردم و پيامبر تأکيد کند که بياييد بيعت کنيد، با علی ابن ابیطالب بعد از خطبه غدير پيغمبر چادری زدند، مردها میآمدند حالا تعجب اينجاست آنهايي که غصب کردند خلافت را اينها نفرات اول در بيعت بودند نعوذ بالله، خليفه دوم آمد حرفی به علی ابن ابیطالب در غدير زد که اين اصطلاحات پدرش به خسروپروز بود گفت: «بَخْ بَخْ لَكَ يَا عَلِيُّ»[10] اين: «بَخْ بَخْ»[11]در ادبيات فارسی يعنی به به، «بَخْ بَخْ لَكَ يَا عَلِيُّ»[12] اين را علمای اهل سنت نوشتند: «أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ»[13] ای علی صبح کردی مولای من و مولای هر مرد مؤمن و زن مؤمنهای هستی، شما میبينيد بعد از هفتاد روز اين حرفها فراموش میشود، اينها آمدند بيعت کردند، دست حضرت را میگرفتند، دست حضرت را میگرفتند میفشردند يک ظرفی هم رسولالله گفتند بياوريد، ظرف آبی اميرالمؤمنين در آن ظرف آب دست زدند اين ظرف آب را بردند در يک خيمه ديگری گذاشتند، خانمهای حاضر در غدير به رسم بيعت در آن طشت دست میزدند، و اين بيعت بود با علی ابن ابیطالب، پيغمبر کم نگذاشت، علی را معرفی کرد، با صد و نود و هشت ويژگی، بيعت گرفت از تمام حاضران در صحرای غدير، حتی پيامبر بعد از اينکه علی ابن ابیطالب را معرفی کردند: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌ مَوْلَاه»[14]بعد فرمودند: «فيبلغ الشاهد الغائب»، حاضرين به غائبين اين را برسانند آنهايي که غدير نبودند برويد به آنها بگوييد و در اين اثناء خطبه پيغمبر هی میفرمود شنيديد چه گفتم؟ همه میگفتند: «قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّه»[15]و يکی از اتفاقاتی که افتاد بعد از غصب خلافت، حضرت زهرای مرضيه شبها میآمد در خانه اصحاب حسنيناش را در دست میگرفت، میفرمود شما غدير بوديد میگفتند بله، میفرمود شما شنيديد پدرم فرمود هر کسی من مولای او هستم علی مولای او است اينها خودشان را به کری زدند گفتند اين جمله را ما نشنيديم، و حال آنکه پيغمبر در غدير حجت را تمام کرد، فرمود: «هلا سمعت»، شنيديد چه گفتم؟ کسی نباشد بگويد نشنيدم، يکی دو نکته ديگر هم عرض کنم، قطعاً اگر مکتبی رهبری شايسته نداشت، اين مکتب رو به فنا و نابودی میرود و خدا اين هشدار را به پيغمبر را داد: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»[16] رسولالله اگر علی را معرفی نکنی، بيست و سه سال زحمت شما يک طرف معرفی علی ابن ابیطالب در غدير يک طرف، و نکته پايانی هم عرض کنم اين آيه پايانش يک هشدار است، قرآن میفرمايد انکار ولايت نوع کفر است طبق اين آيه شريفه چون اين آيه مربوط به ولايت است، قرآن میفرمايد: «وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»[17] رسولالله ما شما را حفظ میکنيم از مردم حالا مردم هرچه میخواهند بگويند پيغمبر در آستانه رفتن دارد دامادش را جای خودش میگذارد پسر عمويش اين حرفها را اين هم درس است برای ماها، مردم نگاه حرف مردم نکنيد، مردم از غدير ياد بگيريم آنچه خدا میپسندد بگوييد نه آنچه مردم میپسندند رو نگاه عمومی پيغمبر تشخيصشان اين بود که علی ابن ابیطالب را اگر معرفی کردند، انتقادها شروع میشود که شد و بعضیها انتقاد کردند، نگاهمان به رضايت خدا باشد نه رضايت مردم، مرد چه میگويند؟ مردم چه میخواهند؟ زمانی اهميت دارد که خدا راضی باشد، و انکار ولايت نوع کفر است، قرآن میفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين»[18].
شاه لافتی حيدر کايزد روان با اوست، در زمين و در زمان کار آسمان با اوست
آسمان چه حد دارد نظم لا مکان با اوست، لا مکان ندانم چيست؟ ظاهر و نهان با اوست
ظاهر و نهان را نيز بذل جسم و جان با اوست، با اساس رحمانی در لباس انسانی
ای شهی که از دلها مرتفع غرف داری، گرچه نزد کوتهبين خيمه در نجف داری
گه به عرشهای منبر کوس من عرف داری، گه به سينه سينا ساز لاتخف داری
وه از آن خدايي درّ کش تو در صدف داری، ای بسا رسل کز توست غرق بحر حيرانی
صلوات ختم نماييد.
در روايت داريم: «ذِكْرُ عَلِيٍ عِبَادَةٌ»[19] امشب زحمت میکشند عزيزما جناب آقای حجازی به فيض میرسانند حالا ساير عزيزان هم اگر باشند مداحان اهلالبيت امشب افضل اعياد است يعنی در سال ما عيدی به عظمت و اهميت عيد غدير نداريم اين نفسهای شما و اين ذکرهای شما، و اين يادآوریهای شما اينها میشود سرمايه عالم برزخ و عالم قيامت همهما جهت آماده شدن بهتر مجلس و استفاده و فيض رساندن برادر عزيزمان تقديم به پيشگاه با عظمت مولای متقيان و امام پرهيزکاران، مريضها را هم دعا کنيد امشب، مخصوصاً مريضهايي که ملتمس دعا هستند ما يکی از عزيزان هم اساتيد و فضلاء حوزه در سفر مشهد، کسالت پيدا کردند خونريزی مغزی و عمل و جراجی در بيمارستان مشهد التماس دعا خواستند، خيلیها هم ملتمس دعا هستند مريضهای دکتر جواب کرده، را ضمن آيتالله العظمی مکارم شيرازی که الحمدلله حالشان رو به بهبودی است مريضها را فراموش نکنيم، مهمترين خواسته ما امشب تعجيل در فرج مولايمان صاحبالزمان اين باشد که بيست مرتبه امام زمان در خطبه غدير از ايشان ياد شده، و رفع گرفتاری و نگرانی از عالم اسلام و انشاءالله انسجام و اتحاد ارزشمند امت اسلامی در اين آزمون پيشرو روز جمعه خداوند بر عظمت و اقتدار و عزت اين نظام و اين ملت بيفزايد تقديم به پيشگاه مولای متقيان و آماده شدن بهتر مجلس عنايت نموده سه صلوات غراء ختم نماييد.
[1] مائده67.
[2] الأمالي( للصدوق) النص ص125.
[3] مائده67.
[4] مائده67.
[5] مائده67.
[6] مائده67.
[7] احزاب21.
[8] الأمالي (للطوسي) النص ص536.
[9] البلد الأمين و الدرع الحصين النص ص349.
[10] كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص829.
[11] كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص829.
[12] كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص829.
[13] كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص829.
[14] الكافي (ط - الإسلامية) ج1 ص287.
[15] كتاب سليم بن قيس الهلالي ج2 ص644.
[16] مائده67.
[17] مائده67.
[18] مائده67.
[19] الإختصاص النص ص224.