استادحدائق روز شنبه 4 فروردین ماه 1403 مصادف با یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجدالرسول(ص) شیراز به بیان ادامه سلسله مباحث عوامل رحمت از نگاه قرآن پرداختند. 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

قال مولی الموحدين و امام المتقين اميرالمؤمنين: «فَإِنَ‏ تَقْوَى‏ اللَّهِ‏ دَوَاءُ دَاءِ قُلُوبِكُمْ وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِكُمْ وَ ضِيَاءُ سَوَادِ ظُلْمَتِكُمْ وَ أَمْنُ فَزَعِ جَأْشِكُمْ»[1]

دو نکته را من قبل از ورود به بحث محضر سروران عزيز عرض کرده باشم، نکته اول چند سال الحمدلله توفيق است که در مسجد در ماه مبارک رمضان از برکات ماه مبارک رمضان اين است که از تعدادی از مسئولين استانی دعوت می­شود که در جمع مؤمنين حاضر بشوند و يک ميز خدمتی، من تجربه­های شيرينی از اين کار دارم، آقایی به من گفت حا­ج­آقا سه سال در آن اداره کارم گير داشت و انجام نمی­شد آن آقای مدير که آمد مشکل سه ساله ما حل شد، خب ماه رمضان است در همه جهت­ها بايد برکت سريان پيدا کند از اين هفته، يعنی از فردا انشاءالله ما از عزيزانی که در مصدر امور و مسئوليت دارند قطعاً بايد حرف­ شماها را بشنوند و ما هم حرف آن­ها را بشنويم با مسائل آشناتر مشکلات را هم از آن­ها از زبان و هم ما از زبان­ آن­ها دريافت کنيم، اين بحث ميز خدمت انشاءالله از فردا شروع می­شود فردا با يکی از نمايندگان محترم مجلس که الآن در نمايندگی هستند اين حق شماست بالاخره مطالبه­گری بعضی­هايتان دغدغه مسائل اقتصادی داريد، مسائل حجاب داريد، مسائل اخلاقی داريد عزيزانی که در مجلس هستند چقدر تلاش کردند؟ کار به کجا رسيده، اين­ها نمايندگان ما هستند بايد پاسخ­گو باشند در اين دوره که به اتمام می­رسد اين فردا که با نماينده محترم مجلس روز انشاءالله دو شنبه جلسه با شهردار محترم و شهردار منطقه و مسئول باغات، آن­هايي که باغ داريد و آن­هايي که خانه در دست ساخت داريد و آن­هايي که مشکل در شهرداری دارند، آقای شهردار دارد تشريف می­آورد آقای دکتر اسدی، حرف­ هايتان را بزنيد، حرف­هايشان را بشنويد، روز سه شنبه آن­هايي که دور از جان­تان دادگستری پرونده داريد، دستگاه قضاء، مدير کل دادگستری و دادستان و بعضی از مسئولين مربوطه در مجلس هستند اين هم در خدمت­تان هستم روز سه شنبه­تان، نسخه چهار شنبه شما را با آموزش و پرورش بستيم آن­هايي که در امر آموزش و پرورش مشکل دارند، حالا در هر بخشی در هر ناحيه­ای، مسأله­ای، نکته­ای، عزيزان می­آيند اين­جا البته يک جوری عمل بکنيم پيشيمان­شان حضرت عباسی نکنيم، ببينيد اين­ها خادم هستند، امام فرمود مسئول در نظام جمهوری اسلامی يعنی خادم، خدمت­گذار اما حالا به خادم هم نبايد توپ و تشن زد: «مُسْتَمِيلًا لِمَنِ‏ اسْتَعْمَلَهُ‏»[2]امام صادق فرمود از نشانه­های خوب انسان­های موفق و آن­هايي که دارند برايتان کار می­کنند مستميل باشيد اين­ها هم قطعاً يک مشکلاتی دارند ولی خب بايد حرف مردم را بشنوند مسائلی اگر هست در حد توان اين­ها بايد مرتفع بشود و از بين برود و باز روز پنج شنبه هم با يکديگر از نمايندگان محترم مجلس اين هفته البته آقای استاندار هم وعده فرمودند که می­آيند، مدير کل­های ديگری هم که بالاخره به نظر می­رسد اين­ها بيشتر مردم با اين­ها در تعامل هستند حالا اگر عزيزان پيشنهاد هم داشتيد يک وقتی کاری داشتند در مجموعه­های درست پاسخ دريافت نشده انتقال بدهيد به دفتر که ما از اين­ها دعوت کنيم در اين فرصت باقی مانده ماه رمضان هم برای آن­ها توفيق است هم برای ما توفيق است که ديدار مسئولين در جمع و بايد هم همين باشد مسئول  بايد به دنبال مردم باشد نه مردم به دنبال اين کار را فقط نبايد منحصر به ماه رمضان باشد، قطعاً عزيزان هم خودشان اين اهتمام را دارند سراغ مردم می­روند و حرف­ها را جويای می­شوند، اين را انشاءالله در اين هفته، اين چند روز پيشرو را گفتم عزيزانی که حالا اطلاع رسانی هم کنيد اگر کسی يک وقتی گفت من در شهرداری، دادگستری، آموزش و پرورش در امر مجلس کاری داريم، زنگ بزنيد بگوييد آقا فلان روز آقا اين­جاست بيا حرفت را بزنيد، به آقايون هم خواهش کرديم که تا يک و نيم سخنرانی است يک و نيم به بعد ديگر شما در خدمت مردم باشيد و مردم صحبت­های شما را و شما حرف­های اين­ها را بشنويد و انشاء الله مشکل­گشايي کنيد، خدا عاقبت­هايمان را ختم بخير کنيد صلوات ختم کنيد.

و از جناب آقای حاج شيخ محمدحسين هم خواستيم، که البته ايشان مشهد مشرف بودند ديشب آمدند گفتم در وقت سخنرانی­ام از اول وقت در دفتر را باز کنند بعضی از عزيزان سؤال دارند، کار دارند عجله دارند، وقت ندارند بمانند تا بعد از سخنرانی، من از ايشان خواهش کردم که شما برويد در دفتر بنشينيد اگر کسی مسأله­ای شرعی و کاری دارد وقت مردم را و ارزش وقت مردم را رعايت کنيد، بعضی­ها شايد مريض دارند گرفتار هستند معطل نمانند لذا دفتر هم از بعد از نماز و قبل از نماز که در خدمت­تان هستم، در خدمت عزيزان برای پاسخگويي به مسائل شرعی در خدمت خواهند بود، خب انشاءالله که خدا قبول کند از همه.

امروز وعده چه بود؟ نوروز، نوروز و يک قسمت از حديث اميرالمؤمنين، چون بحث مجلس ما در اين روزهای گذشته از ماه رمضان با محوريت موجبات رحمت از نگاه قرآن بود ما چه کنيم مشمول رحمت خدا بشويم؟ رو دو عنوان به اعتبار دو سه آيه اشاره شد يک توجه جدی به قرآن و تبعيت از قرآن و دوم تقوی را زندگی رعايت کردن، اين­ها را در آيات فراوانی خدا می­فرمايد اگر رعايـت کرديد اميد اين است که شما مشمول رحمت الهی قرار بگيريد، سخن پيرامون تقوی بود سخنی از فرمايشات اميرالمؤمنين ذکر شد قسمتی باقی ماند که من امروز عرض می­کنم اما بحث نوروز چون خيلی از عزيزان سؤال می­کردند آقا نوروز عيد است عيد نيست من می­خواستم يک وقت موسع­تری که انشاءالله بشود حق مطلب را اداء کرد، نوروز عيد مذهبی نيست نوروز عيد ملی است که کما اين­که ملت­های مختلف اعيادی دارد، اصلاً در يک تعريف کلی اميرالمؤمنين عيد را منحصر به يک روز خاص هم نمی­دانند آقا می­فرمايند: «كُلُ‏ يَوْمٍ‏ لَا يُعْصَى‏ اللَّهُ‏ فِيهِ‏ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»[3] هر روزی که درش گناه نکنيد عيد است اصلاً خود از عود است يعنی برگشتن به فطرت، حالا در اسلام چهارتا عيد به عنوان اعياد رسمی اسلام ذکر شده که اين­ها نص صريح اولياء مؤيدش هست، عيد فطر، عيد قربان، عيد غدير، عيد جمعه، جمعه در روايت داريم از عيد فطر و عيد قربان مهم­تر است رحمت خدا را مردم ببينيد خدا هر روزی هفته­تان را عيدی قرار داده است که از فطر و قربان اهميتش بيشتر است خدا دنبال بهانه است بشر را جذب کند، حالا عيد فطر شايد مثلاً کسی نتوانست سال يکبار است عيد قربان در حج، بعضی­ها در عمرشان يکبار دوبار بيشتر نمی­توانند، عيد جمعه در هر هفته شما با او مواجه هستيد اين چهار عيد عيد مذهبی ماست، اعياد مستند به احاديثی که از رسول­خدا و ائمه معصومين تصريح به عيد شده عيد مذهبی عمومی اين چهار عيد است، اما اعياد ملی بله اعياد ملی هستند، شما دهه فجر را عيد می­گيريد اين عيد ملی است، عيد مذهبی نيست گرچه مغايرت با مذهب هم ندارد، بلکه در راستای مذهب است، عيد نوروز از همان اعياد ملی است حالا در بحث خود نوروز که البته من اين را هم عرض کنم شروع سال طبيعت، ما دوتا عيد  بالاخره عرض شود که عيد ملی و عيد طبيعی داريم يکی عيد نوروز شروع طبيعت و يکی شروع طبيعت شروع سال و در قمری شروع سال چه ماهی بوده؟ اميرالمؤمنين فرمود رمضان شروع ماه بود اين هم از تحريف­های که اتفاق افتاده، همين رمضانی که درش هستيد امسال هم شروع طبيعت بود شمسی، هم شروع قمری بود به حسب عرض شود که هم گردش وضعی و هم گردش انتقالی، ماه و زمين اين دوتا عيد امسال عجين شد در هم، يعنی اين دوتا شروع سال که آقا اميرالمؤمنين می­فرمايد شروع سال قمری از رمضان بوده نه محرم، و شروع سال شمسی از همين نوروز است نسبت به نوروز من حالا چون بعضی­ها سؤال می­فرمايند ما مواجه هستيد با دو دسته روايات، يک دسته روايات در تأييد نوروز است، البته باز اين را هم اضافه عرض کنم اسلام با کارهای خوب ملت­ها مخالف نيست اسلام آمده  فرهنگ­ها را پرورش بدهد و لذا رسول­خدا در حديثی به اميرالمؤمنين فرمود يا علی چند چيز در جاهليت سنت بود اسلام تأييدش کرد اسلام که هر کار جاهليت را بهم نريخت، کارهای خلاف آن­ها را بهم زد، و لذا ما داريم اميرالمؤمنين می­فرمايد کار خوب از هر کسی ديديد بپذيريد: «انْظُرْ إِلَى‏ مَا قَالَ‏ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَالَ»[4]، «خُذُوا الْعِلْمَ مِمَّنْ عِنْدَهُ وَ لَا تَنْظُرُوا إِلَى‏ عَمَلِهِ‏»[5] کار خوب را شما دريافت کنيد حالا طرف اگر رفت خودش آدم مناسبی نيست حرفش حرف خوبی نيست آن را بپذيرد اين منطق اسلام است اسلام می­فرمايد خوبی­ها را ببينيد ما در عصر جاهليت رسول­الله می­فرمايد چند سنت بود که مبدع اين سنت­ها حضرت عبدالمطلب بود اين را مرحوم مجلسی در بحار نقل می­کند، يک ازدواج با زن پدر حرام، اين جزء سنت جاهليت بود، يعنی اگر آقای دوتا زن داشت، از اين همسر فرزند، از آن همسر هم فرزند بعد فوت می­کرد فرزندان آن زن با زن پدر، خانمی دوتا شوهر داشت پدر خودش فوت کرده، ناپدری گيرش آمده ازدواج با زن پدر بالاخره حرام است، کسی نمی­تواند: «وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ»[6] اين سنت جاهليت بود اسلام تنفيذش کرد اين شد از قوانين اسلام کاری بود که در جاهليت رسم بود از سنت­های در عصر جاهليت طواف هفت دور دور خانه خدا، خب اين را اسلام آمد تنفيذ کرد هفت دور طواف، سبعة اشواط باز خود اين زمزم را حضرت عبدالمطلب سقاية الحاج ناميد اين هم از سنت­هايي است که باز اسلام تنفيذ کرد و تأييد کرد، خب روش­های در عصر جاهليت بود بالاخره اسلام اين روش­ها روش­هايي ارزشمندی بود که اسلام اين­ها را، چهار ماه حرام اين چهار ماه حرام مال جاهليت است رجب، ذی­الحجه، ذی­القعده، محرم اين­ها يک احکام خاصی هم دارد اين چهار ماه را اسلام هم تأييد کرد و تنفيذ کرد، ببينيد منطق اسلام اين است کار خوب را تأييد کنيد ولو سنت جاهليت بوده، جاهليت جاهليتش خطاست، اما اگر کار خوبی انجام دادند کار خوب­هايشان را بگيريد استفاده کنيد، ما گاهی اوقات عادت­مان اين است اگر کسی مثلاً ده­تا کار خوب داشته باشد سی­تا کار بد به خاطر سی­تا کار بدش اصلاً ده­تا خوبش را هم نمی­بينيم، گاهی اوقات دوتا حرف خوب زده ده­تا حرف اشتباه زده دوتا خوبش را هم به خاطر ده­تا اشتباهش ناديده می­گيريم اين خطاست می­گويند آقا چرا ارتباطت را با فلانی قطع کردی؟ می­گويد فلان کار کرد ديگر قيدش را زدم خب اشتباه کردی، خب اين يک خوبی­های ديگری هم داشت تو خوبی­هايش را نمی­بينی فقط به خاطر يک کار، اين انصاف است انصافاً اگر خدا بخواهد اين جوری عمل کند همه گرفتار هستند، همه بدهکار هستند و همه مشکل دارند، لذا حضار محترم خواهر من چه خبر است، وقتی سخنرانی مجلس را بهم نزنيد، خب در عصر جاهليت يک سری سنت­های بود که اسلام اين­ها را تأييد و اين­ها را تنفيذ کرد، نوروز ما در همين مفاتيح الجنان معلی ابن خنيس آدابی را برای نوروز نام می­برد غسل کردن، در روز نوروز عرض شود که جامعه تميز پوشيدن، ديدار کردن صله رحم، عرض شود که انفاق کردن و هديه دادن، تمام اين­ها را اسلام تأييد کرده، اولين کسی که اين روايت را نقل کرده مرحوم شيخ الطائفه طوسی است شيخ الطائفه که نجف دفن است در آن جامع طوسی بيش از هزار سال از عمر اين فقيه بزرگ می­گذرد ايشان همين روايتی که آقای حاج شيخ عباس نقل کرده در رابطه با اعمال روز نوروز و دوتا دو رکعت نماز داشت و بعد هم دعا داشت که گناه پنجاه ساله بخشيده می­شود، مرحوم صاحب جواهر، مرحوم شيخ انصاری، مرحوم صاحب حدائق، مرحوم ابن فهدحلی، مرحوم ابن ادريس فقهاء کملين شيعه، مرحوم علامه مجلسی و مراجع موجود هيچ کدام در اين حديث بحثی ندارد، بحثی که هست بله نوروز عيد مذهبی نيست نوروز عيدملی است، و روايات هم داريم آقا اميرالمؤمنين در دوران امارت و خلافت­شان يک روز هدايای برای حضرت آوردند و يکی از ايرانيان جامه­ی نفيسی و گرانبهایی برای آقا آورد، حضرت سؤال کردند به چه مناسبتی، حالا سؤال ائمه هم با سؤال ما فرق می­کند ما می­پرسيم چون نمی­دانم، يک نوع سؤال کردن استفهام اقراری است امام می­داند می­خواهد طرف بگويد تا ديگران بشوند تا در تاريخ بماند، اين­ را می­گويند استفهام اقراری، کما اين­که ما هم اين کار را می­کنيم گاهی اوقات در منزل شما می­بينيد اين فرزندتان نماز خواند اما يک دوتا بچه­ها نخواندند آنی که خوانده را خطاب می­کنيد می­گوييد بابا نماز خواندی، خب اين  بچه می­گويد بابا شما که ديديد ما نماز خوانديم؟ می­گويد بله خوندم، می­گويند خب چرا می­پرسيد، می­گويد من پرسيدم که بگويد خواندم که آن­ها که نخوانده­اند بروند بخوانند، اين يک روش خوبی تربيتی است می­گويند به در می­گويند ديوار تو گوش کن، استفهام اقراری.

خب در بحثی، لذا اين نمازی که توصيه شده در روز خوانده شود که از امام صادق عليه­السلام است که من نظر فقهاء را که می­ديدم خيلی از بزرگان حتی شيخ جعفر کاشف الغطاء، مرحوم فاضل نراقی، حاج­آقا رضا همدانی ملامحمد کاظم يزدی صاحب عروة الوثقی همه اين­ها گفتند اين نماز و اين آداب درست است در روز نوروز شروع سال با اين فضيلتی که برای اين نماز معلی ابن خنيس از امام صادق نقل می­کند.

آفرين به پا منبری حواس جمع، مستمع صاحب سخن را يک جامه گرانبهایی آورد محضر اميرالمؤمنين آقا فرمودند که امروز به چه مناسبتی، گفت آقا امروز نوروز است روز عيد ماست و ماهم هديه می­دهيم در نوروز کار بسيار خوبی است و آن­ها که خدا برايتان داده بدهيد، بعد دست­تان خالی می­شود در قبر، آنی­ که می­دهی داری، آنی­که داری که نداری: «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ»[7] همه­اش در سپرده­ها نخوابان پول­ها را بکش بيرون خرج کنيد برای خودتان زرنگ­ آن­هايي هستند که هزينه می­کنند از داده خدا در راه خدا خرج می­کنند، خب نوروز روز هديه دادن هم هست، و همين را هم در روايت ذکر کردند هديه دادن، کادو دادند، آقا فرمودند به چه مناسبتی؟ گفت آقا امروز نوروز است و ما روز مبارکی می­دانيم و هديه دادن را جزء اعمال امروز آقا فرمودند که: «کل يومکم نوروز» يا «نيروز» ، که حالا در روايات هم نيروز آمده هم نوروز، و حضرت فرمودند هر روزمان نوروز يعنی هميشه همين بساط­ها باشد، همين انفاق­ها باشد منحصر به يک روز نباشد بعد اخلاق اميرالمؤمنين را می­بينيد لباس لباس گرانبهايي بود، آقا لباس را دادند گفتند اين را ببريد در بازار بفروشيد من هديه اين را قبول کردم اما اين لباس­ها را ما تن نمی­کنيم اين را بفروشيد پولش را تقسيم کنيد بين نيازمندان و فقراء از اين موارد در دوران امارت اميرالمؤمنين موارد فراوان داريم که روز نوروز می­آمدند خدمت ائمه، و هدايا می­آوردند و عرض احترام می­کردند ولی عرض کردم بحث در عيد بودن است که عيد مذهبی نيست عيد ملی است اما يک روايت داريم که اين روايت هم عرض شود که خدمت عزيزان تقديم کنم من تلگرافی اين روايت می­خوانم و می­گذرم مرحوم مجلسی در جلد پنجاه و شش بحار فضائلی را برای اين روز ذکر کرده از کلام امام صادق اين را هم باز حالا چون بعضی از عزيزان شايد سؤال می­کردند ما در برابر اين روايات يک چندتا روايت داريم يکش از آقا موسی ابن جعفر است زمان منصوردوانيقی، منصور روز نوروزی بود آمد می­گويند فرستاد دنبال آقا موسی ابن جعفر که بفرماييد مردم به ما می­خواهند عيدی بدهند من می­خواهم اين­ها را بدهم به شما اين­ها تقلب هم می­کردند تظاهر می­کردند که ما ارادت به اهل­البيت داريم، و کراراً عرض کردم آگاه­ترين مردم به ائمه غاصبين حقوق ائمه بودند معاويه از همه  بهتر اميرالمؤمنين را می­شناخت لذا وقتی اميرالمؤمنين شهيد شدند اين حرف معاويه است: «عقمت النساء ان تلدن بمثل علی ابن ابی­طالب» ، معاويه گفت زن­های عالم ديگر عقيم­اند مثل علی را به دنيا بياورند، می­گويد نظير علی روزگار نخواهد ديد اين حرف معاويه است دشمنان ائمه اين طور بودند می­شناختند اين­ها را منصوردوانيقی ملعون امام صادق را می­شناخت، موسی ابن جعفر را می­شناخت، روز نوروزی بود فرستاد دنبال آقا موسی ابن جعفر را آوردند گفت آقا امروز مردم هديه برای ما می­آورند می­خواهم اين­ها را بدهم به شما شما بنشينيد در بيرون مجلس، حضرت يک جمله فرمودند که ما سند معتبری از جدمان رسول­الله نسبت به امروز نرسيده و اين روز از نظر ما وجاهتی ندارد اين روايت را داريم حالا من خيلی حديث را باز نمی­کنم، گرچه منصور اصرار کرد که بنشينيد آقا هم نشستند هدايای زيادی را هم آوردند محضر آقا موسی ابن جعفر، همه را دادند به حضرت بعد آقا فرمودند به منصور بگوييد اين هدايا را آوردند، منصور گفت همه اين­ها برای خود آقا موسی ابن جعفر، يک پيرمردی رسيد گفت آقا من چيزی نداشتم بياورم ولی دو سه بيت شعر می­خواهم برای جدتان سيد الشهداء بخوانم، دو سه بيت شعر عربی خواند حضرت تمام هدايا را دادند به آن، گفتند همه اين­های که به من داده شد و منصور واگذار کرد من هديه تو کردم، حالا در آن حديث امام می­فرمايند که نوروز از نظر ما و پيغمبر وجاهتی ندارد، اول در سند اين روايت مرحوم مجلسی می­فرمايد سند ضعيف است بعد ايشان می­فرمايد امام در موضع تقيه بوده قدرت دست منصور بود امام نمی­توانستند تمرد کنند در مقام تقيه امام ناگزير شدند که می­آيند در مجلس منصور با کراهت ولی کار منصور را هم می­خواستند زير سؤال ببرند، مقام مقام تقيه، سند حديث رويش بحث است، علامه مجلسی و خيلی از بزرگان مفصل صحبت کردند لذا مرحوم مجلسی می­فرمايد در اين دو دسته رواياتی که يک دسته روايات نوروز را تجليل کردند بعضی از روايات تقبيح کردند جانب آن رواياتی که تقويت شده قوی­تر چون سند معتبرتر و فقهاء در تاريخ به آن روايات عمل کردند سيره علماء هم بوده حالا اين روايت معلی ابن خنيس که خيلی از بزرگان به اين روايت هم عمل کردند، آقای معلی ابن خنيس می­گويد خدمت امام صادق رسيدم در روز نوروز روز اول سال بهار طبيعت حضرت به من فرمودند: «أَ تَعْرِفُ‏ هَذَا الْيَوْمَ‏»[8] امروز را می­شناسی؟ می­گويد عرض کردم: «قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ»[9] من جانم به قربان شما: «هَذَا يَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ وَ تَتَهَادَى فِيهِ»[10] امروز روزی است که عجم­ها امروز را خيلی مهم می­دانند و در اين روز به همديگر هديه می­دهند، هديه رد و بدل می­کنند، در همين حد من امروز را می­شناسم، آقا فرمودند: «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ ع وَ الْبَيْتِ الْعَتِيقِ الَّذِي بِمَكَّةَ مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِيمٍ أُفَسِّرُهُ لَكَ حَتَّى تَفْهَمَهُ»[11] حضرت فرمودند به آن خانه­ای که در مکه قرار گرفته بيت عتيق يعنی به مسجدالحرام قسم، اين بالاخره عرض شد که رشته سر دراز دارد، امام فرمودند می­خواهی از اين نوروز برای تو بگويم: «أُفَسِّرُهُ لَكَ»[12] تفسير کنم نسبت به امروز تا امروز را بشناسی، معلی ابن خنيس می­گويد گفتم: «يَا سَيِّدِي إِنَّ عِلْمَ هَذَا مِنْ عِنْدِكَ»[13] عرض کرد يا سيدی: «إِنَّ عِلْمَ هَذَا مِنْ عِنْدِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ يَعِيشَ أَمْوَاتِي وَ تَمُوتَ أَعْدَائِي»[14] گفت آقا اين مطلب را برای ما روشن کنيد ارزش اين کار برای من معلی ابن خنيس بيشتر از اين است که مرده­هايم زنده بشوند دشمن­هايم بميرند يعنی گفت ديگر بهتر از اين نمی­شود شما ما را آگاه کنيد امروز چه خبر بوده؟ چه بوده؟ ارزش آگاهی به اين مسأله برای من از زنده­ شدن گذشتگانم بيشتر است و از مردن دشمنانم بيشتر است حضرت فرمودند: «يَا مُعَلَّى إِنَّ يَوْمَ النَّيْرُوزِ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَخَذَ اللَّهُ فِيهِ مَوَاثِيقَ الْعِبَادِ أَنْ يَعْبُدُوهُ وَ لَا يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ أَنْ يُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ يُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع»[15] امروز روزی است که خدا در آن عالم ذر پيمان گرفت: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ‏»[16] آن روزی که خدا از همه انسان­ها تعهد گرفت مواثيق عباد که خدا را بپرستند و مشرکانه زندگی نکنند و به انبياء و حجج الهی و ائمه ايمان بياورند آن روز ميثاق عمومی روز نوروز بود، بعد حضرت فرمودند: «وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ طَلَعَتْ فِيهِ الشَّمْسُ وَ هَبَّتْ بِهِ الرِّيَاحُ وَ خُلِقَتْ فِيهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ»[17] نوروز روزی است که اولين پرتو شعاع خورشيد بر زمين تابيد: «طَلَعَتْ فِيهِ الشَّمْسُ»[18] و نسيم­ها به وزش درآمد بادها به حرکت و گل­ها روييد: «زَهْرَةُ الْأَرْضِ»[19] گلها از دل خاک سر بلند کرد: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي‏ اسْتَوَتْ‏ فِيهِ سَفِينَةُ نُوحٍ ع‏ عَلَى الْجُودِيِ»[20] روز نوروز روزی بود که کشتی نوح بعد از آن طوفان عظيم و بلايي که امت نوح را گرفت بر کوه جودی فرود آمد، نوروز در آن روز اين اتفاق افتاد: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَحْيَا اللَّهُ فِيهِ‏ الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ»[21] جريان وادی حضر الموت و يکی از انبياء بنی­اسرائيل که هزاران نفر از ياران او که مرده بودند به اذن خدا و معجزه آن پيغمبر دوباره به اين­ها حيات عنايت شد، اين­ها دوباره برگشتند به دنيا که از معجزه­های الهی بود: «أَحْياهُمْ‏»[22] زنده شدند  نوروز بود:  «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي نَزَلَ فِيهِ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ ص‏»[23] روزی که جبرئيل يعنی آن شروع بعثت پيغمبر، آغاز رسالت پيغمبر مقارن با نوروز بود حضرت فرمودند: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي حَمَلَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَى مَنْكِبِهِ حَتَّى رَمَى أَصْنَامَ قُرَيْشٍ مِنْ فَوْقِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ فَهَشَمَهَا‏»[24] روزی که در فتح مکه پيغمبر علی را بر شانه خود، قدم گذاشت علی بر شانه پيغمبر که شاعر هم می­گويد:

شاهنشهی که دوش نبی جای شصت اوست، مفتاح باب جنت و دوزخ به دست اوست

گر خانمش خدا يقين کفر گفته­ام، غير از خدای هرچه بخوانم شکست اوست

اين را می­گويند يک درويشی سروده بود، اين پيامبر در فتح مکه به اميرالمؤمنين فرمودند پا بگذار رو شانه من برو بالا اين بت­هايي که در ارتفاع نصب شده بينداز پايين آن روز مصادف با نوروز بود بعد حضرت فرمودند وجود مقدس امام صادق فرمودند: «وَ كَذَلِكَ إِبْرَاهِيمُ ع وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي‏»[25] همين طور ابراهيم هم در پاکسازی، در بنيانگذاری کعبه نوروز را بنيانگذاری کرد در روز نوروز کعبه را بنيانگذاری کرد: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَ النَّبِيُّ ص أَصْحَابَهُ أَنْ يُبَايِعُوا عَلِيّاً ع بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ‏»[26] روزی غدير روز نوروز بوده روز عيد غديری که عيد است حالا ما اگر ما نوروز را می­گويند عيد به اعتبار همان تقارن با عيد غدير که از اعيان چهارگانه بزرگ اسلامی ماست: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي وَجَّهَ النَّبِيُّ ص عَلِيّاً ع إِلَى وَادِي الْجِنِّ‏»[27] روزی که علی ابن ابی­طالب را پيغمبر به سرزمين جن فرستاد روز نوروز بود: «يَأْخُذُ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ لَهُ‏»[28] که از جنيان بيعت بگيرند: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي بُويِعَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع‏»[29] که با علی بيعت کردند: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي ظَفِرَ فِيهِ بِأَهْلِ النَّهْرَوَانِ وَ قَتَلَ ذَا الثُّدَيَّةِ‏»[30] روز نهروان و جنگ نهروان در نوروز اتفاق افتاد تا اين­جا را خب ديگر حالا شما می­گوييد آقا برای ما چه؟ اين­ها که همه­اش مال گذشته است، اما نسخه شما را هم بپيچم انشاءالله بخواهيد که اين نوروز هم برايتان اتفاق بيفتد تا اين­جايش مال اعصار گذشته و ازمنه تاريخ بوده آقا فرمودند: «وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ قَائِمُنَا وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَظْفَرُ فِيهِ قَائِمُنَا بِالدَّجَّالِ فَيَصْلِبُهُ عَلَى كُنَاسَةِ الْكُوفَةِ‏»[31] آقا فرمودند روز نوروز روز آمدن مهدی است، روز آمدن صاحب­الزمان است ما روز نوروز انتظار ظهور حضرت را می­کشيم نوروزهای ما بايد نوروزهای مهدوی باشد رنگ و بوی امام زمان را در تبريک­هايمان بگوييم: «اللهم عجل لوليک الفرج» آقا فرمود نوروز روزی است که صاحب­الزمان و ولات امر همراهانش ظهور می­کنند و روزی است که: «يَظْفَرُ فِيهِ قَائِمُنَا بِالدَّجَّالِ‏»[32] صاحب­الزمان بر دجال غلبه پيدا می­کند و دجال را در کناسه کوفه به صليب دار می­کشند: «وَ مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ‏»[33] اين قسمت پايانی را من بگويم اين خيلی اهميت دارد، حالا يک سری کم لطفی­هاي هم در نوروز است اين را هم من اشاره می­کنم حضرت فرمودند:  «وَ مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ الْفَرَجَ‏»[34] نوروزی نمی­آيد مگر اين­که ما انتظار ظهور را از نوروز می­کشم ما اميدی به فرج حضرت داريم: «لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا‏»[35] نوروز از ايام ماست: «وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا‏»[36] نوروز از ايام شيعيان ماست از روزهای شيعيان ماست: «حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَيَّعْتُمُوهُ أَنْتُمْ‏»[37] عجم­ها نوروز را پاس داشتند و شما عرب­ها ضايع کرديد، خب در اين روايت که عرض کردم مرحوم مجلسی می­فرمايد سند روايت قوی است، با آن روايتی که از آقا موسی ابن جعفر بزرگان مقابله می­کنند می­گويند آن روايت هم سند محل  بحث است هم از نظر دلالت، هم امام در مقام تقيه، اين نوروز است البته اين مناسبت­ها و اين توفيقاتی که انشاءالله حاصل خواهد شد، پايان روايت حضرت فرمودند ايرانی­ها قدرشناسی کردند عرب­ها قدر ندانستند و اين روز را ناسپاسی کردند من حالا يک عرضی اين­جا دارم تکميل کنم عرايضم را اسلام با سنت صله رحم، نظافت: «النَّظَافَةُ مِنَ‏ الْإِيمَانِ‏»[38] چلوم گشتن و کثيف گشتن با مسلمانی سازگاری ندارد، مرحوم حضرت امام در حالات امام نقل می­کنند نجف يکی از شايعاتی که در نجف راه انداخته بودند بر عليه امام اين را آقای دعايي نقل می­کند می­گويد چون امام خيلی تميز می­گشتند خياط می­آمد برای امام قباء بدوزد امام قيمت­ها را می­پرسيدند ارزانترين پارچه انتخاب می­کردند ولی اين پارچه ارزان را تميز می­پوشيدند اتو زده مرتب، تميز، در نجف خب حالا اين ضعف هم هنوز هم هست آقايون می­رويد در اين کشورهای مخصوصاً عراق گاهی اوقات آن نظافت به آن شکلی که بايد باشد نيست به قول يکی از بزرگان می­گفت که صدها جلسه درس فقه در نجف گفته می­شود احکام طهارت، و نظافت گفته می­شود اما گاهی اوقات می­بيني کنار عرض شود که بارگاه اميرالمؤمنين در کوچه و خيابان کثيفی موج می­زند خب اين با آن فرهنگنامه اهل­البيت نمی­سازد خب عرض شود که نظافت امام با اين نظافت­شان تبليغ کردند بر عليه امام گفتند اين آقا سيد انگليسی است، يک سری از عوام هم باورشان شد يکی از شيطنت­هایي که در نجف می­کردند می­گفتند اين آقا اين مرجع چون خيلی تميز است انگليسی­ها هم تميزند پس اين مرتبط با آن­هاست و حال آن­که اصل نظافت در دين ماست: «النَّظَافَةُ مِنَ‏ الْإِيمَانِ»[39] بله خانه تکانی، نظافت که اسلام دوست می­دارد، ديد و بازديد را که اسلام تأييد کرده، هديه دادن را که اسلام تأييد کرده تمام اين­ها بوي خوش استعمال کردن، پيامبر فرمود من از دنيای شما سه چيز را دوست می­دارم، نماز ارتباط با خدا: «يُقيمُونَ الصَّلاةَ»[40] محبت به همسر دوم، استعمال بوی خوش، گاهی اوقات از مسير پيغمبر و بوی عطر پيغمبر جهت پيغمبر را شناسايي می­کردند بعضی­ها دنبال رسول­الله می­خواستند بگردند پيغمبر کجاست؟ از بوی عطر پيغمبر، اسلام می­فرمايد هم آراستگی ظاهر هم به سلامت خانواده­ات، هم به سلامت روحی و معنویت نماز اهميت بده کلام رسول­الله است اما متأسفانه می­بينيم خب اين نظافت که يک ارزش است، گاهی اوقات دشمن دارد رعايت می­کند دوست بالاخره زمين گذاشته، يک دانشجو يک وقتی در دانشگاه به ما گفت آقای حدائق چرا غربی­ها از ما جلو هستند؟ گفتند کجاها جلو هستند؟ شروع کردند گفتن، گفتم همه­اش اين­ها در اسلام است اين­ها دستور ماست اگر اين­ها وفای به عهد دارند امانت را در تجارت را رعايت می­کنند دروغ نمی­گويند اينها را که اسلام دارد می­گويد اين­ها همه­اش آموزه­های دينی­ماست ما مواد اوليه­اش را داريم در قرآن­مان و روايات­مان بعضاً عمل نمی­کنيم دشمن به همين­ها دارد پايبند است به آن­هايش که عمل می­کند دارد نتيجه می­گيرد اما اسلام با بی­بند و باری مخالف است، اسلام با گردش مخالف نيست از بدعت­ها که البته اسلام اين را رد کرده، مثلاً در بحث ايام نوروز اين چهار شنبه سوری اين جزء چيزهايي است که اسلام تأييد نمی­کند، زردی من از تو، سرخی تو از من، رو آتش پريدن، اين­ها جاهليت قبل از اسلام است هنوز هم رگ­رگه­هايش مانده از سنت­های غلط که هنوز هم بعضی­ها گرفتارش هستند نحوست روز سيزده است کجا داريم عدد سيزده نحس است؟ اميرالمؤمنين سيزده رجب به دنيا نمی­آمد، من يک جايي رفتم مدتی قبل عرض شود ديدم نوشته بود پلاک دوازده، بعد رفت پلاک چهارده گفتم سيزده­اش چه شد؟ گفتند سيزده نحس بوده نزدند، اصلاً دوازده به علاوه يک نداشت، چهارده منهاي يک نداشت من اين­ها را هم ديده بودم، ولی اين­جا اولين باری بود که از دوازده شده بود چهارده عاقل باشيم، روز سيزده روز نحس است از شهر در بيرويم بيرون که بلای سرمان نيايد، بله طبيعت رفتن را اسلام تأييد می­کند: «سيرُوا فِي الْأَرْضِ»[41] برويد مسافرت کنار خانواده باشيد لذت حلال اسلام مخالف نيست ولی نه به اين عنوان که از نحوست داريم فرار می­کنيم اين خرافات است، اين­ها متأسفانه مانده بعضی از سنت­های غلط، ديد و بازديدهای که می­شود مجلس معصيت، صله رحمی که کلهم مولا غلی، همه محرم يک­جاي حاج­آقای سمتی رفتيم صيغه عقد بخوانيم ديدم همه درهم و برهم مخلوط برگشتم آمدم بيرون، خدا رحمت مرحوم جد ما به طلبه­ها می­گفتند جهنم می­خواهيد برويد برای خودتان برويد، آقايون برايتان می­گويم خانم­ها هم بشنويد برای چه­هايتان هم جهنمی نشويد، برای هيچ کس خودتان را گرفتار نکنيد زور می­برد، اگر کسی ميل جهنم رفتن دارد برای خودش برود، نگذاريد قيامت بگويند به خاطر اینکه آن­جا ملاحظه آن فرد را کردی، در گناه تو هم مسئولی، مرحوم آقای حاج­ شيخ به طلبه­ها می­گفتند اگر کسی دوزخ می­خواهد برود برای خودش برود، ديديم مجلس مجلس معصيت آمدم بيرون، آن پدر داماد آمد گفت حاج­آقا کجا؟ گفتم اين­جا جای من نيست، گفت مجلس ما خراب می­شود گفتم دين من هم خراب می­شود من معذرت می­خواهم، حالا مسجد می­آيي پايي منبر که بنا نيست ما با تو هرجا بياييم، تو در مسجد آمدي نماز خواندی من هم با تو تا جايي هستم که خدا راضی است گفتم ظاهراً شما همه­تان باهم محرم هستيد فقط من نامحرم است من هم جايم اين­جا نيست گفت حاج­آقا درستش می­کنم گفت صبر کنيد، يک نيم ساعتی رفت پايين اين اين قدر با اين­ها بگو و مگو کرد تا تفکيک کرد و خانم­ها يک خرده رعايت کردند و آقايون هم جدا شدند ما رفتيم سريع صيغه را خواندم با کمال تأسف ديدم بعضی از هيئتی­هايي که اسم امام زمان می­آورند زار زار گريه می­کنند، رديف نشسته بودند، يابن الحسن فقط برای داخل مهديه است، يابن الحسن فقط جايش در مسجد است، در عروسی­هايمان هم امتحان­مان می­کنند، آمدم بروم بيرون به يکی از آن حاجی­ها گفتم حاج­­آقا يابن الحسن کجايي داد از غم جدايي، گفت حاج­آقا اين­ها جوان هستند دلی دارند يک شب هزار شب نمی­شود، همين يک شب را می­کنند تابلو در کارنامه اعمال ما را صدا می­زدی، ببينيد اين­ها را ما بايد رعايت کنيم سنت­های غلط را بايد مبارزه کرد، آقا صله رحم بله صله رحم بسيار ارزشمند است ولی نه صله رحم ما برای خدا صله رحم می­کنيم نه برای نافرمانی خدا، ما مراقب باشيم به اين مسائل مبتلی نشويم بعضی از سنت­های اشتباه متأسفانه اين­ها آمده آقا عيد است حالا عرض کردم عيد به عنوان اين­که به فطرت برگرديم، يعنی اين نوروز بايد تداعی همين بکند يک سال از عمر ما گذشت، يعنی يک سال به عمر ما به عبارتی افزوده شد و به مردن نزديک­تر شديم آيا در اين گذشت يک سال به فطرت نزديک شديم يا از فطرت دور شديم به پاکی نزديک شديم يا از اين پاکی فاصله گرفتم اين هم بحثی که حالا نسبت به نوروز عزيزان فرموده بودند که اشاره­ای کنيم لذا مجموع ماحصل نظر بزرگان استفتائات مراجع را هم من ديدم بالاخره همه آقايون می­فرمايند عنوان عيد به عنوان عيد مذهبی بر نوروز گذاشتن خطاست نوروز يک عيد ملی است اما يک سری توصيه­های هم از اهل­البيت شده در روز نوروز انجام دادند بسيار پسنديده و شايسته است که اين­ها جزء تعاليم دينی ماست، و توصيه­های دينی ماست و مانعيتی با آن آموزه­های دينی ندارد ضمن اين­که عرض شود که روايات هم گويای اين است که اصلاً نوروز را ائمه انتظار ظهور و فرج را از آن می­کشند، خب بسنده کنيم ديگر حالا بقيه بحث بماند و وقت تمام شد جناب آقای مشکين فام امروز ما هوای مداح­ها را هم بايد داشته باشيم توسل،

مستمع: امام حسن است

سخنران: نه امام حسن آمدند ديگر بايد عرض شود که روضه نمی­شود خواند ميلاد حضرت است امام حسن روضه يا تولد، حالا نمی­دانم آقا می­گويند مداح­تان را هم بايد دريابيد حالا من يک عرض سلامی عرض شود که گفتند حضرت زهرای مرضيه، يک اشاره­ای به حضرت زهرای مرضيه و ساحت مقدسه اين بزرگ بانو چون انشاءالله روزهای آينده ديگر در آستانه ميلاد هستيم و اقتضای مجلس هم ديگر جشن و سرور و شادی بايد باشد: «وَ يَفْرَحُونَ‏ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا»[42] يک قسمت از فرمايش اميرالمؤمنين نسبت به تأثيرگذاری تقوی در ضمير انسان­ها ظاهر و باطن، دنيا و آخرت اين ديگر حالا چون وقت به پايان رسيد انشاءالله بماند فرصت ديگر، تکميل بحث آثار تقوی را محضر عزيزان عرض کنيم.

 صلّ الله عليک يا مولاتنا يا فاطمه الزهراء

حق تعالی تا خدايي می­کند، فاطمه مشکل گشايي می­کند

فاطمه ام ابيها نور حق، حرمتش از ماسوی برده سبق

زد عدو آتش به درب خانه­اش، سوخت در خانه و کاشانه­اش

مرتضی بود و نمی­دانم چرا، هی صدا می­زد که ای فضه بيا

عبدالزهرای کعبی از منبری­های معروف عرب بوده می­گويد يک شب خواب امام حسن و امام حسين را ديدم در عالم خواب اين دو امام از من گله کردند چرا روضه ما را نمی­خوانی؟ گفتم آقا افتخار من روضه­خوانی شماست کدام روضه را نخواندم، فرمودند عبدالزهراء برای شيعيان ما بخوان، آن ساعتی که به خانه ما هجوم آوردند از يک طرف مادر ما بين در و ديوار قرار گرفته بود فرياد می­زد، از يک طرف دشمنان دين حبل­المتين را محاصره کرده بودند در صحن منزل، ما فرزندان علی و فاطمه سلام­الله عليهما متحير بوديم به جانب مادر برويم يا به کمک پدر بشتابيم:

يا رسول­الله زهراء را ببين، پشت در افتاده بر روی زمين

از فشار در شکسته پهلويش، تازيانه زد عدو بر بازويش

يک وقت صدای بی­بی بلند شد: «يا ابتاه يا رسول­الله، هکذا تفعل بابنتها» ، بابا ببين با دخترت چه کردند؟ همه بگوييم يا زهراء.

 

[1] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص312.

[2] تحف العقول النص ص322.

[3] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏88 ص136.

[4] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص241.

[5] المحاسن ج‏1 ص230.

[6] نساء22.

[7] نحل96.

[8] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[9] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[10] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[11] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[12] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[13] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[14] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[15] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[16] يس60.

[17] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[18] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[19] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[20] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[21] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[22] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[23] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[24] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[25] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[26] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[27] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[28] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[29] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[30] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[31] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[32] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[33] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[34] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[35] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[36] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[37] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏56 ص92.

[38] طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ص21.

[39] طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ص21.

[40] بقره3.

[41] انعام11.

[42] الخصال ج‏2 ص635.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه