IMG
IMG
IMG
IMG
IMG
IMG
IMG
photo2022-11-0509-19-34
photo2022-11-0509-19-28

استاد حدائق روز پنجشنبه 12 آبان ماه 1401 در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به مناسبت شب هفتم شهدای حمله تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ(ع) به بیان « تجلیل از مقام شهید » پرداختند.

 

دانلود

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

قال الله الحکيم فی کتابه الکريم: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏»[1].

صدق الله العلی العظيم

خب مجلس امشب هم عرض احترام و ادب و تسليت و تعزيت به بيوت محترم شهداء عزيزی که در اين هفته گذشته در اين حرم مطهر به لقاء الهی پيوسته­اند که من مجدداً تسليت و تعزيت امت ولايت­مدار را خدمت عموم بازماندگان اين­ها و منسوبين محترم­شان و از طرف توليت محترم آستان و همه پرسنل و خدام و کارگزاران اين دو حرم مبارک عرضه می­کنيم و اين امت و اين ملت در اين مصيبت خود را شريک اين داغ و مصيبتی که بازماندگان آنها متحمل شده­اند می­دانم من در اين وقتی مقرری که مصدع محضر شريف عزيزان هستم چون مجلس به ياد تجليل از مقام شهيد است آيه­ای که تلاوت شد از سوره مبارکه آل­عمران آيه 169 در اين آيه چند نکته مهم را خداوند نسبت به مقام رفيع شهداء ياد می­فرمايد: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً‏»[2] آيه­ای که عزيز ما قاری محترم قرآن تلاوت کردند که قرآن می­فرمايد: «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتٌ‏»[3] به زبان نياوريد در گفتار خودتان اين گونه بيان نکنيد که کسی که در راه خدا کشته شده او اموات است اين يک تعبير قرآن، تعبير حساس­تر و شديدتر اين آيه­ای است که خوانده شد: «وَ لا تَحْسَبَنَّ»[4] اصلاً تصورش را هم نکنيد نه اين­که به زبان نياوريد و بيان نکنيد در محدوده خيال و فکر و انديشه هم اين فکر به سراغ شما نيايد که آنهايي که در راه خدا کشته شدند مردگان اند اين­ها زنده­های واقعی هستند اولاً نکته اول حضار محترم هر کاری که رنگ اخلاص به خودش بگيرد ارزش پيدا می­کند: «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[5] شما اين نمازی که می­خوانيد اگر «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[6] بخوانيد اثر دارد اگر «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[7] را از نماز گرفتيد می­شود عادت، می­شود نرمش، روزه می­شود روزه­ما می­شود رژيم غذايي! آنچه به روزه ما به نماز ما به اعمال ما به داد و ستد ما به خواب و خوراک ما ارزش می­بخشد اخلاص است اين «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[8] يعنی اخلاص: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ‏»[9] بلی هر کشته­ای شهيد نيست هر خونی روی زمين ريخته­ای جاويدانه نيست:

زنده را زنده نگويند که مرگ از پی اوست، بلکه زنده است شهيدی که حياتش ز قفاست

بعضی­ها با رفتن­شان تحول ايجاد می­کنند شما سردار سليمانی را ببينيد، يک آقايي می­گفت حاج آقا من تا شهادت سردار سليمانی نسبت به اين انقلاب و نظام و اهداف اين انقلاب مشکوک و مردد بودم، ثبات نداشتم حتی در مراسم تشييع سردارسليمانی آقايي خودش به من گفت، گفت از نظام بريده بودم شهادت سردار دوباره من را برگرداند، اين­ها زنده­اند مرگ اين­ها تحول ايجاد می­کند بلکه زنده است شهيدی که حياتش ز قفاست، شهداء رفتن­شان هم برکت و تحول و دگرگونی در جامعه ايجاد می­کند بصيرت افزايي می­کند چرا؟ چون برای خداست. هر کاری که آقايون برای خدا باشد می­شود عبادت، شما بخوابيد برای خدا، خواب­تان می­شود عبادت به اين معنی که بنده استراحت می­کنم خدايا اين بدن امانت توست نزد من از اين بدن می­خواهم درست استفاده کنم، استراحت می­کنم تا توان ديگر پيدا کنم و در بيداری در مسير شما بهتر زندگی کنم خواب می­شود عبادت، غذاخوردن اگر رنگ الهی پيدا کرد می­شود عبادت اين اخلاص که پيغمبر در حديثی فرمود خداوند نه توصيه به من کرد اولين توصيه­ای که رسول­الله می­فرمايد خدا به من کرد: «أَوْصَانِي بِالْإِخْلَاصِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ»[10] خدا به من سفارش کرد اخلاص را يعنی خدانگری را خداخواهی را در همه حالات زندگی سر و علانيه، خلوت و جلوت ظاهر و باطن در جمع و در تنهايي خدا يادم نرود، اين اخلاص ارزش می­بخشد به انسان­ها و لذا آنهايي که در زندگی­ها موفق­اند اخلاص بی­توفيقی­ها در بی­اخلاصی­هاست يک جمله هم من در پرانتز عرض کنم، کسانی که برای خدا کار می­کنند هيچ­گاه شکست نمی­خورند شکست آنها هم پيروزی است، اُزلت آنها هم پيروزی است آنها چون برای خدا دارند زحمت می­کشند معتقد بر اين باورند که خدا ذرةالمثقال­ها را پاسخ می­دهد و بی­پاسخ نمی­گذارد، تجليل مردم تکريم مردم يا بی­توجهی مردم نسبت به آنها در روحيه آنها اثر نمی­گذارد اين اخلاص است؛ لذا آقا امام علی ابن موسی ابن الرضا در يکی از ويژگی­هايي انسان­های خوب و موفق جامعه حضرت می­فرمايد: «الَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اسْتَبْشَرُوا»[11] آدم­هايي خوب چون اخلاص دارند کار نيک که انجام می­دهند شاد هستند آنها از اعمالی که انجام دادند و خدا پسنديده است هيچ­گاه پيشيمان نيستند، چون طرف حساب آنها خداست و بدون تعارف من يک جمله­ای به همه عزيزان عرض کنم مردم، اگر روزی از انجام کار نيکی احساس پيشيمانی کرديد بدانيد برای خدا کار نکرديد شک نکنيد، ديديد بعضی‌ها می­گويد حيف از اين کاری که ما کرديم حيف از اين خدمتی که به فلانی کرديم حيف از اين تلاشی که در اين مجموعه وقت صرف کرديم، اين معلوم است برای خدا نبوده اگر برای خداست که خدا ذرةالمثقال را بی­پاسخ نمی­گذارد خدا زيربار منت بشر قرار نمی­گيرد آنی که می­گويد من پيشيمان هستم از کار خيرم پيشيمان هستم از اين کار نيکم، کار او برای خدا نبوده اين يک کدی است که ما می­فهميم لله کار کرديم يا خدا را فراموش کرديم: «بِالْإِخْلَاصِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ»[12]قرآن می­فرمايد اين اخلاص در کشته­ شدن­ها هم بيايد شهيد تربيت می­شود شهيد يعنی کسی که جان خود را برای خدا داده آن هم شهدايي عزيزی، يک وقت شهيد در معرکه جنگ در مصاف با دشمن است، رو به رو شده­ای با ارزش­هاست که پای جان انسان­ها ايستاده يک وقت شهيد در يک مکانی عبادی و مقدس برای خدا در جوار امام زاده­ای به عبادت مشغول او را به شهادت می­رساند، ديگر شما بهتر از اين می­بينيد در حرم در حال نماز در مقدس­ترين مکانی که در شيراز شما می­توانيد فرض کنيد؛ اين را من بارها عرض کردم در جلسه­ای قبل هم اشاره­ای کردم، يک کسی گفت آقايي حدائق اگر امام زمان را کسی اميد به زيارت داشته باشد کجايي شيراز بيشتر انتظار ديدار امام زمان رقم می­خورد گفتم شاهچراغ، گفتم جايي بهتر از اين داريد؟ آقا بخواهد شيراز تشريف بياورد کنار تربت عموی بزرگوارش در کنار مضجع شريف عموی بزرگوارش و اعمام بزرگوارش در يک حرمی با اين عظمت!

اين را من بگويم از آن­ حکايت‌های سينه به سينه است در کتاب­ها گيرتان نمی­آيد، سال هزار و سه صد و پنجاه و نه، مرحوم آيت­الله العظمی مرعشی نجفی نامه­ای به مرحوم آيت­الله والد ما نوشتند، ايشان قريب به يک سال و هشت و نه ماه مسئوليت اداره اين حرمين شريفين را به امر آيت­الله العظمی آقای حاج شيخ بهاء­الدين محلاتی قبول کرده بودند رئيس هيئت امناء بودند مرحوم آيت­الله العظمی مرعشی نجفی نامه­ای از قم به ايشان نوشتند که شما نامه­ای با سر برگ حرم مطهر برای من بنويسيد و در نامه به من خطاب خادمی احمد ابن موسی بکنيد خدام کجاييد؟ چه عظمتی؟ چه مقامی؟ چه جايگاهی در خدمت به اين امام­زاده واجب الطاعه لازم الطاعه خدا عنايت می­کند، يک فقيه نسب­شناس يک مرجع بزرگ می­گويد آقا شما به ما خطاب خادمی احمد ابن موسی کن، در جوار چنين امام­زاده­ای چنين جنايتی رقم می­خورد، صد در صد اين­ها «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[13] آمده بودند برای خدا آمدند زيارت برای عبادت الهی برای اقامه نماز در جوار تربت پاک: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[14] اخلاص را در اين شهداء عزيز و شهداء دفاع مقدس و دفاع از حريم و شهداء طول انقلاب در اين: «في‏ سَبيلِ اللَّهِ»[15]می­شود به دست آورد، اين نکته­ای اول که رمز موفقيت شهداء عزيز اخلاص آنها بود چه آنهايي که خارج از استان بودند آمدند شيراز برای زيارت اقامه نماز به شهادت رسيدند بخشی از اين شهداء عزيز از جاي جايي اين ميهن اسلامی و بخشی از درون اين استان و اين شهر سومين حرم اهل­البيت همه برای خدا آمده بودند: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‏»[16]زنده اين­ها هستند خدا می­فرمايد اين­ها زنده­اند:

شهيد را مرده مپنداريد. اين هم نکته ديگر، حيات جاويدانه­ی شهداء که قرآن اشاره می­فرمايد زنده اين­ها هستند: «بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏»[17]اين: «عِنْدَ رَبِّهِمْ‏»[18]، نکته­ای را بزرگان مفسر اشاره دارند، در قرآن هرجا خدا می­فرمايد ثواب نزد خداست نزد خدا رزق می­خورند اين يعنی لايحتسب است يعنی نمی­شود حسابش کرد خدا می­فرمايد ديگر حساب اين­ها با من، از عهده­ای ملائکة الله خارج است: «عِنْدَ رَبِّهِمْ‏»[19] و اين «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏»[20]يک نکته ديگر هم درش هست عالی­ترين مقام برای انسان­ها در قيامت در بهشت تقرب مقامی است ذات مقدس ربوبيت که مکان خاصی ندارد که تقرب مکانی تعريف بشود، اما تقرب مقامی تعريف شده: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُون‏ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُون‏»[21] عالی­ترين پاداشی که خداوند به بهترين بندگان خود در بهشت عنايت می­کند تقرب مقامی با ذات اقدس ربوبيت و اولياء معصومين است:

راستی مردان جانباز خدا، می ­نخواهند از خدا جان را جدا

انبياء را تن بود زندان جان، جان نخواهند جز بهشت جاويدان

 آن بهشت جاويدان قرب حق است، در بهشت است هرکه با حق ملحق است.

خدا يک جايگاهی به اين­ها عنايت می­کند راوی آمد محضر امام صادق عليه­السلام عرض کرد بابن رسول­الله اين­که انسان­ها در دنيا پاک زندگی کند زندگی را به پاکی به پايان برسانند که پاداش اين زندگی پاک دنيايي بهشت است و آن نعمت­های ارزشمند بهشتی و همسران بهشتی، عرض کرد يابن رسول­الله بعضی­ها در دنيا هم می­توانند اين­ها را فراهم کنند در حد دنيايي او و در حد امکانات محدود خودشان اگر اين همه زحمت برای رسيدن به اين پاداش­های است که:

«وَ طَلْحٍ مَنْضُود وَ ظِلٍّ مَمْدُود»[22]که اين سايه­ها و اين نعمت­ها و اين: «وَ فاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُون وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُون‏»[23]‏ اين­ها تا حدش را در دنيا می­شود رقم زد، اگر برای اين­هاست که اين­ها در دنيا هم قابل تحصيل است امام صادق فرمود، عالی­ترين پاداشی که خداوند به بندگان برجسته خود در بهشت عنايت می­کند تقرب با ما آل­محمد است، اين عالی­ترين پاداش است: «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏»[24]اين­ها نزد خدا رزق می­خورند يعنی عالی­ترين جايگاه را در قيامت دارند. در يک روايتی از رسول­خداست اين را هم من اضافه کنم پيامبر می­فرمايد وقتی در قيامت، بهشتی­ها در بهشت دوزخی­ها در دوزخ قرار گرفتند هيچکدام از بهشتی­ها آرزوی برگشت به دنيا را نمی­کند چون اين مراحل سخت را گذراندند تا رسيدند به بهشت مردن سخت است اما برای بعضی­ها شيرين است همان لحظه شهادت اميرالمؤمنين می­فرمايد خدا حالتی به اين شهداء می­دهد که بهترين لحظات زندگی­شان همان لحظه شهادت است اين لطف الهی است نوع مردم مراحل سخت را گذراندند. آقا زين‌العابدين می­فرمايد سه مرحله از سخت­ترين مراحل زندگی هر کسی است: «ساعة يموت» ، لحظه مردن: «ساعة يبعث حياً» ، لحظه آمدن در محشر و ورود در صحرايي قيامت: «و ساعة عند الميزان» ، ساعتی که ما را حاضر می­کنند نتيجه عملکرد يک عمر زندگی دنيايي را می­خواهند به فرد ابلاغ کنند که قبول است يا مردود؟ بهشتی هستی يا دوزخی؟ اين سه ساعت جزء سخت­ترين ساعات است خب مؤمنين اين مراحل سخت را طی کردند از صراط عبور کردند به بهشت رسيدند ديگر آرزوی برگشت به دنيا را کسی نمی­کند رسول­الله می­فرمايد هيچ کس در بهشت وقتی قرار گرفتند آرزوی دوباره تکرار شدن زندگی دنيايي را ندارند جز شهداء، فقط شهداء در بهشت آرزو می­کنند که ای کاش می­شد دوباره به دنيا برگرديم دوباره زندگی تکرار شود شهادت رقم بخورد و اين مراحلی تا رسيدن به بهشت برای ما تکرار شود. پيامبر می­فرمايد از شهداء می­پرسند شما چرا اين آرزو را می­کنيد می­گويند از زمانی که ما به شهادت رسيديم و خون ما بر زمين ريخته شد آنقدر الطاف الهی را ديديم آن قدر محبت­هاي حق را چشيديم که دوست داريم اين­ها دوباره تکرار بشود اين شيرينی­ها دوباره اتفاق بيفتد، پيامبر می­فرمايد شهداء: «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏»[25] اين نکاتی از اين آيه شريفه.

من نکته ديگر هم در ذيل اين آيه محضر عزيزان اشاره­ای عرض کنم که در اين آيه ضمن اين­که خدا می­فرمايد تصورها را اين­گونه قرار ندهيد که شهيد را مرده تصور کنيد بلکه زنده­اند اين لطف الهی است که حالا اين شهداء حواله کجا را گرفتند؟ چرا اين­ها توفيق شهادت برايشان رقم خورد:

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من، وين حرف معمی نه تو خوانی و نه من

هست از پس پرده گفتگوی من و تو، چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من

من يک بحث کوتاهی در اين دقايق باقی مانده در ادامه عرايضم عرض کنم، در اين شيوه­های مبارزه با فتنه، مقام معظم رهبری هم ديروز در سخنرانی­شان نکاتی را عنوان فرمودند که حالا من چندتا مطلب را تلگرافی عرض می­کنم، يکی وظايف همه ما الحمدلله اين شهادت اين شهداء عزيز که رفتند و شهادت اين­ها تحولی شد برکتی شد، و يک نگرش ديگری را برای بعضی­ها ايجاد کرد بعضی­ها را از غفلت­ها بيدار نمود و راهنمايي به سمت حقيقت کرد ما در برخورد با فتنه يکی از وظايفی ما که در رويارويي با فتنه به عنوان مردم جامعه به عهده داريم بی­توجه نبودن به انحرافات است البته برخورد نرم و روشنگرانه از سوی مخصوصاً خواس، مردم يک بخش­شان عزيزان عناد ندارند تبليغات دشمن اين­ها را فريب داده، شبکه­های داخلی را گوش نمی­کنند القائات دشمنان را می­شنوند و آن القائات سوء روی اين­ها اثر می­گذارد، آقای محترم در فاميلت بستگانت خويشاوندانت اگر کسانی را می­بينيد که اين فتنه­گری فتنه­گران روی فکر آنها نگاه آنها اثر گذاشته ما وظيفه داريم با اين­ها صحبت کنيم يک حديثی را من از آقا امام عسکری که امروزی که گذشت روز ميلاد اين امام بود، در کتاب مستدرک الوسائل جلد دوازدهم عرض کنم آقا امام عسکری می­فرمايد: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ‏ كُلِّهِمْ حُسْناً‏»[26]مردم با يکديگر به خوبی سخن بگوييد، در روابط اجتماعی­تان با احترام با ادب، با تکريم با يکديگر سخن بگوييد: «مُؤْمِنِهِمْ وَ مُخَالِفِهِم‏»[27]امام می­فرمايد چه آنهايي که مؤمن اند چه آنهايي که مخالف اند با همگان به نيکويي حرف بزنيد بعد حضرت اشاره می­فرمايد: «أَمَّا الْمُؤْمِنُونَ فَيَبْسُطُ لَهُمْ وَجْهَهُ»[28]با مؤمنون با چهره­ای گشاده حرف بزنيد هم به نيکويي سخن بگوييد هم با چهره­ای باز، با روی منبسط با مؤمنين رو به رو بشويد اما نسبت به مخالفين با آنهایي که با شما زاويه دارند ما هستيم و امام حسن عسکری، حضرت می­فرمايد: «أَمَّا الْمُخَالِفُونَ فَيُكَلِّمُهُمْ بِالْمُدَارَاةِ»[29] با مخالفين با مدارا حرف بزنيد: «لِاجْتِذَابِهِمْ إِلَى الْإِيمَانِ»[30] تا بتوانيد با اين رفتارتان بتوانيد اين­ها را جذب کنيد يک بخشی از اين مردمی که، جوانان و نوجوانانی که، ديروز مقام معظم رهبری در سرلوحه تحولاتی که بايد در جامعه اتفاق بيفتد، اول اسم آموزش و پرورش را آوردند. يک بخشی از اين جوان­های ما نوجوان­های ما دهه هشتادی هستند اين­ها در کدام­ خانه­ها بزرگ شدند کجا درس خواندند آن کسانی که مسئوليت تدريس اين­ها را به عهده گرفتند چه گفتند به اين­ها يک مقداری بايد جديت به خرج بدهيم دقت کنيم در آن­جاهايي که بايد فرصت­ها از ما گرفته نشود امام می­فرمايد اين در رفتار شما با مردم چه مؤمن و چه مخالف، البته يک نکته هم اين­جا عرض کنم اولياء امور و مسئولين يک مسئوليت ديگر دارد برخورد سخت و قاطعانه نسبت به فتنه­گر آن کسی که نسبت به جان مردم ارزش قائل نيست من و شما بايد برخورد نرم و روشنگرانه و ارشاد گونه داشته باشيم، اما مسئولين نسبت به کسانی که ارزش­ها را دارند پايمان می­کنند برای جان مردم برای مال مردم ارزش قائل نيستند، بايد قطعاً برخورد آميخته با عدالت با اين­ها صورت بگيرد، اميرالمؤمنين می­فرمايد دو جا گذشت اشتباه هست و عفو دست کسی نيست، يک­جايي که به بيت­المال آسيب وارد شده باشد دو جايي که به حکومت اسلامی آسيب برسد اين­جا ديگر دست و من شما نيست که ببخشيم اين­جا بايد اجرای عدالت صورت بگيرد اين­هم نکته ديگر، اما يک مطلب بلند مدت در برخورد با فتنه­ها را هم من اشاره کنم تربيت اخلاقی جامعه قطعاً شما ببينيد عزيزان آنهايي که از نظر اخلاقی تربيت شدند در شمار فتنه­گرها نيستند آن کسی که معتقد است از خدا ذرة المثقال­ها را حساب می­کند دست اندازی به اموال عمومی نمی­کند شما هرجا آسيب می­بينيد علتش اين است که آن تربيت اخلاقی و دينی شکل نگرفته، نوع فتنه­ها فسادها انحراف­ها تمام اين­ها ريشه در فاصله گرفتن از ارزش­های اخلاقی و دينی دارد، راه مبارزه با فتنه بالا بردن سطح آگاهی دينی مردم آگاهی اخلاقی مردم که وجود مقدس اميرالمؤمنين فرمود: «إنّ أخوف ما أخاف عليكم اثنان»[31] دو چيز من می­ترسم برای امت اسلام: «اتّباع الهوى و طول الأمل»[32] يکی تبعيت از هوای نفس و دوم آرزوهايي طولانی: «فأما اتّباع الهوى فيصدّ عن الحقّ»[33] پيروی از هوای نفس انسان را از حق باز می­دارد آرزوهاي طولانی آخرت را به فراموش می­برد و نکته پايانی هم ضمن پرورش دادن فضائل اخلاقی که وظيفه همه ماست اعتقادات را هم بايد قوی کرد، تقويت اعتقادات در جامعه اين تقويت اعتقادات والدين مسئول هستند، اولياء آموزشی مسئول هستند، مسئولين مسئول­ هستند، همه مسئول هستيم: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏»[34] همه اين مسئوليت را داريم در راستايي تقويت اعتقادات مردم که رسالت همه انبياء هم در اين راستا بود من وقت به پايان رسيد بسنده می­کنم مجدداً خدمت بيوت محترم شهدای عزيزی که عزيزان آنها در جوار تربت پاک و مطهر حضرت احمد ابن موسی در هفته گذشته به لقاء الهی و شهادت واصل شدند عرض تسليت جمع را توليت محترم صديق مکرم حضرت آيت­الله کلانتری و همه جمع محترم را خدمت عموم بازماندگان شهداء عرض تسليت نموده صبر و اجر را برای تمامی بازماندگان و حشر و نشر آن عزيزان را با اولياء معصومين از ساحت مقدس ربوبيت خواستاريم و از ذات مقدس ربوبيت عاجزانه استدعا داريم که قيامت شرمنده اين شهداء نشويم در برابر اين شهداء سر خجلت پايين نياوريم که آن­ها رفتند و با جان خود نظام را حفظ کردند و مايي که مانده­ايم بتوانيم به شايستگی مسير شهداء را و مسير امام را و ولايت را بپيماييم، پروردگارا به اين شب عزيز قسمت می­دهيم فرج مولاي ما صاحب الزمان را نزديک بگردان، در روز قيامت ماها را شرمنده شهداء و امام شهداء قرار مده.

 

[1] آل­عمران169.

[2] آل­عمران169.

[3] بقره154.

[4] آل­عمران169.

[5] آل­عمران169.

[6] آل­عمران169.

[7] آل­عمران169.

[8] آل­عمران169.

[9] آل­عمران169.

[10] تحف العقول النص ص36.

[11] الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام ص354.

[12] تحف العقول النص ص36.

[13] آل­عمران169.

[14] آل­عمران169.

[15] آل­عمران169.

[16] آل­عمران169.

[17] آل­عمران169.

[18] آل­عمران169.

[19] آل­عمران169.

[20] آل­عمران169.

[21] واقعه11-10.

[22] واقعه30-29.

[23] واقعه21-20.

[24] آل­عمران169.

[25] آل­عمران169.

[26] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص353.

[27] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص353.

[28] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص353.

[29] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص353.

[30] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ص353.

[31] منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج‏13ص51.

[32] منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج‏13ص51.

[33] منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ج‏13ص51.

[34] عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ج‏1 ص364.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه