استاد حدائق روز دوشنبه 9 آبان ماه 1401 در مراسمی که از طرف مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) و به یاد شهدای حمله تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار گردید سخنرانی نمودند.
جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم فی کتابه الکریم «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[1]
صدق الله العلی العظیم
خب همانگونه که اعلام نمودند مجلس به پاس تکریم و تعظیم از مقام رفیع شهید و شهدای عزیزی که در هفتهی گذشته توسط ددمنشیها و شیطنتهای دشمنان ارزشهای اسلامی و این آب و خاک در مقدسترین مکان شیراز به لقاء الهی واصل شدند، امشب از طرف مرجعیت عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مجلس منعقد و برپاست. من عصر تماسی به قم داشتم اشاره فرمودند معظم له که تسلیت ما را اولاً به عموم مردم و علماء و مسئولین ملت و امت ولایتمدار استان و شیراز و خواستند به بیوت محترم شهداء عرض کنید در شب یکشنبهای که در همین مکان مقدس از طرف مقام معظم رهبری مجلس ترحیم برپا بود ایشان هم مرجع عالیقدر آیت الله العظمی مکارم در قم مجلس ترحیمی و یادبودی برای شهداء برگزار کرده بودند، من وظیفهی اخلاقی من بود که عرض تسلیت این مرجع عالیقدر محضر شما مردم عزیز و امت شریف برادران محترم و خواهران محترمه عرض کنم، ضمن اینکه تشکر میکنیم از آقازادهی محترم ایشان هم حضرت حجةالاسلام مسلمین آقای حاج شیخ مهدی مکارم که به نمایندگی از طرف خودشان در این مجلس مأموریت به حضور و شرکت پیدا کردند خب در محضر شما مردم ولایتمدار امت مجاهد و ولایی و علماء محترم و نمایندهی محترم ولی فقیه و امام جمعهی محترم شیراز حضرت آیت الله دژکام خواستند از این عزیز شریف ذیجود تشکر نمودند زحماتی که آیت الله دژکام در این مخصوصا جریانات اخیر بزرگتری و مدیریت و استاندار محترم استان جناب آقای دکتر ایمانیه و همهی علمایی که در مجلس و مسئولینی که حضور دارند.
عرض بنده با این مقدمه من بحث را شروع کنم در رویارویی با فتنهگری دشمنان چه باید کرد؟ خدا رحمت کند امام را ایشان فرمود: اگر زمانی دشمنان ما از ما تعریف کردند در خودمان باید یک تجدیدنظری کنیم، مردم اگر زمانی اسرائیل و امریکا و شبکههای وابستهی مزدور از شما مردم ولایی و متدین دفاع کردند بدانیم جایی از کار میلنگد، دلیل بر درستی کار این است کسانی که با اصل ارزشهای اخلاقی و اعتقادی و ایمانی زاویه دارند با شما زاویهدارند این دلیل بر سلامت این ملت و درستی این کردار است. در رویارویی با این حوادث و این جریانات چه باید کرد؟
من از آیهی قرآن، پنج دستور خدا را میخواهم به شما مؤمنین بازگو کن و یادآوری کنم، تکلیف ما در این زمان معاصر چیست؟ با این حجم عظیم شیطنتی که شما امروز میبینید در سراسر دنیا مزدوران و وابستگان به دستگاههای استعماری دارند تلاش میکنند در ماهوارهها و فضاهای مجازی به دروغ و به تهمت بر علیه این ملت و این ارزشها. آیهی 45 سورهی مبارکهی انفال قرآن میفرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[2] ای کسانی که ایمان آوردهاید اگر با فتنه جمعیتی روبرو شدید گروهی که شما را قبول ندارند اگر با یک جمعیتی مواجه شدید که با شما مخالف هستند پنج توصیه را خداوند بیان کردند 1ـ ثابتقدم بمانید و مقاوم باشید، پابرجا باشید این توصیهی اول الهی است، با دشمن از در سازش نباید وارد شد، جمعیتی که شما را قبول ندارند بر علیه شما جوسازی میکنند اینجا ثبات قدم و استقامت رمز موفقیت و برونرفت از این ماجراهایی است که دشمن رقم میزند، در آیات فراوانی در قرآن داریم که خداوند مؤمنین را با استقامت بشارت میدهد.«إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ»[3] اگر ایمان بود و استقامت در کنار ایمان باشد و این یک هشدار است، مؤمن بدون ثبات قدم و مؤمن بدون استقامت میدان را خالی میکند، مؤمنینی موفق هستند که ثبات قدم دارند و استقامت. علی علیه السلام فرمود: «إن تستقیموا تفلحوا» اگر استقامت به خرج دادید رستگاری برای شما رقم میخورد.
آن فلاح و رستگاری و رویش در پرتو استقامت است در ادبیات عرب «أفلح» به آن بذری میگویند که از دل خاک جوانه میزند و رشد میکند آیاتی که خدا بشارت به رستگاری میدهد من جمله همین آیهی شریفه «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[4] یعنی اگر استقامت داشتی و یاد خدا هم کثیر فراموش نکردی رشد و شکوفایی شما اتفاق خواهد افتاد. این فلاح و رستگاری و گویش شکوفایی در پرتو این ایمان و استقامت است، در آن آیهی شریفه هم خدا میفرماید: .«إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ»[5] اگر ثبات داشتید اگر ایمان داشتید و این دو در کنار یکدیگر قرار گرفت مؤمن بیاستقامت موفق نخواهد بود، استقامت بدون ایمان انسان را به ساحل نجات نخواهد رساند، آنچه که این نظام چهار دهه با عزت پیش آورده است مدیون ایمان و استقامت است. قران میفرماید: «تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»[6] فرشتگان را بر شما نازل میکنیم و به اعتبار ایمان واستقامت خوف به سراغ نخواهد آمد، حزن شما را فرا نخواهد گرفت، خوف نسبت به رخدادهای آینده است، مؤمنین با استقامت اصلا نگران آینده نیستند، آینده از آن کسانی هستند امروز با خدا و سبیل استقامت را طی میکنند، سیدالشهداء در خانهی ولید حاکم مدینه وقتی که در آن شب خبر مرگ یزید به امام حسین داده شد و از حضرت تقاضای بیعت با یزید کردند و این توطئه طراحی کرده بودند که اگر حسین بن علی بیعت نکرد او را در همان منزل به شهادت برسانند امام فرمود: «أَيُّهَا الْأَمِيرُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ بِنَا فَتَحَ اللَّهُ وَ بِنَا خَتَمَ اللَّهُ وَ يَزِيدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْرِ قَاتِلُ النَّفْسِ الْمُحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَ مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ وَ لَكِنْ نُصْبِحُ وَ تُصْبِحُونَ وَ نَنْظُرُ وَ تَنْظُرُونَ أَيُّنَا أَحَقُّ بِالْبَيْعَةِ وَ الْخِلَافَةِ ثُمَّ خَرَجَ»[7]
آینده از آن ماست ما صبر میکنیم شما هم صبر کنید، ما انتظار میکشیم و شما هم انتظار بکشید ببینید کدام یک از ما شایستهی خلافت و بیعت هستیم، این برداشته شدن خوف است آن کسی که با خداست نگران آینده نیست فردا چه خواهد شد خدای امشب خدای فردا هم هست، بندهای که امروز بندگی خدا را صادقانه میکند خدا فردا هم از او حمایت میکند، البته این آزمونها در زندگی بشر رقم میخورد و خوف خدا را میفرماید برمیداریم حزن را هم بر میدارد.
ما دو شب قبل مجلس گرامیداشت مقام شهداء بود در خدمت حضرت آیت الله دژکام، استاندار معزّز و مسئولین که بودند و بعد از اتمام جلسه نمایندگان مقام معظم رهبری دقائقی جلسهای بود یکی از نکاتی که یکی از نمایندگان معظم له گفتند این بود که مقام معظم رهبری نسبت به آینده بسیار خوشبین هستند و امیدوار هستند و برخلاف این تبلیغات سوئی میکند که ایشان کسالت دارند، ایشان در نهایت سلامتی و شادابی البته مصیبت انسانها را محزون میکند، شهادت عزیزان از این جهت که جمع عزیزی از جمع ما رفتند برای ما مصیبت است، برای آن شهداء عزت است و رفعت است، ایشان فرمودند مقام معظم رهبری کاملا نسبت به آینده امیدوار هستند و افق آینده را افقی موفق میبینند و یکی از عزیزان تذکر دادند امام هر چه پیشبینی کرد اتفاق افتاد، یکی مانده به آن جامهی عمل خواهد پوشاند و لطف خدا شامل خواهد شد و آن ثبوت و نابودی اسرائیل از روی کرهی خاکی است، خداوند سبحان میفرماید: خوف و حزن را برمیدارد. کسی که امروز حسابش را با خدا صاف کند نگران آینده نیست. مرحوم امام همیشه میفرمود: میزان حال فعلی است، امروز چه کارهای؟ حال امروز ما بیانگر اوضاع گذشتهی ماست و وضع امروز ملاک است خب این استقامت اگر در کنار ایمان رقم خورد، هم خوف را و هم حزن را و هم نگرانیهای آینده و هم اندوههای گذشته را و فرشتگان را بر آنها نازل میکند. «تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»[8] قرآن میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردید.«فَاثْبُتُوا»[9] ثابت قدم و استقامت در امور را فراموش کند، ثبات قدم « وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[10]
من چون وقت جلسه را باید رعایت کنم از عصارهی روایات آثار ذکر کثیر را عرض میکنم، اینکه خداوند میفرماید برای روبرو شدن با این فئه «إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا»[11] با این گروههای منحرف وقتی روبرو میشوید با دشمنان خودتان با تبلیغات اینها ثبات قدم داشته باشید و در کنار ثبات قدم دستور دوم «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا»[12] یاد خدارا فراموش نکنید. شخصی محضر امام صادق رسید و گفت: آقا این ذکر الله کثیراً یعنی چی؟ آقا فرمود: یعنی در همهی حالات زندگی خدا را فراموش نکنید، عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید، ذکر الله کثیراً یعنی در خلوت خود، در ثروت، در فقر، در سفر، در حضر، در هر حالی که هستی خدا را ناظر و حاضر بگیر.
از آثاری که در روایات نسبت به آثار ذکر کثیر شده است از اثرات ارزشمند ذکر کثیر وعدههای دشمن در انسان ایجاد رعب نمیکند. وعدهها و وعیدها و تهدیدها و کسانی که با خدا هستند در اینها تزلزلی ایجاد نمیشود، ثبات قدم دارد، امام صادق فرمود: «من خاف الله أخاف الله منه کل شیء»[13] آن کسی که از خدا ترسید خدا همه را از او میترساند و آن کسی که از خدا نترسید.«و من لم یخف الله أخافه الله من کل شیء»[14] از همه خواهد رسید این یکی از اثرات ارزشمند ذکر کثیر است، از آثار دیگر که در روایات ذکر شده است هیاهوهای باطل را یاد خدا خنثی میکند، وقتی انسان توجه به خدا پیدا کرد در این وضعیتی که دشمن تلاش خودش را برای تضعیف اعتقادات مردم به کار گرفته است و یاد پروردگار این هیاهوها را خنثی و منتفی خواهد کرد. از آثار دیگر ذکر کثیر تقویت اعتقادات مردم است، اعتقادات تقویت میشود و نکتهی دیگر قلب آرامش پیدا میکند.«الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[15] کسانی که یاد خدا در انسانها آرامش در انسانها ایجاد میکند.
از آثار ارزشمند ذکر کثیر است پس دستور دوم قرآن بعد از استقامت یاد خدا کردن، طلب آرامش از محضر خدا خواستن. نکتهی سوم در آیهی بعد خدا میفرماید:«وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ»[16] برای روبروشدن با این فتنهها و جریانات شوم دشمن اطاعت از خدا و اطاعت از رسول فراموش نشود، در موارد فراوانی در قرآن داریم رمز موفقیت انسانها موفق در همین است، در آیهی 11 سورهی مبارکهی حشر قرآن میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردید و ای بندگان ما اگر میخواهید از تلخیهای زندگی دنیایی خارج بشوید و بیرون بروید و با این مشکلات خوب برخورد کنید «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ»[17] ایمان به خدا و ایمان به رسول رمز موفقیت انسانها است و «وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ»[18] ایمان به پروردگار و خداوند و رسولش اینها شرط موفقیت است. شما در جریانات تلخی که اتفاق میافتد در سراسر عالم در همین اغتشاشاتی در این مدت گذشته و در این مملکت رخ داده کسانی آشوبگری میکنند و فتنهگری میکنند که به خدا و پیغمبر ایمان ندارند و آشنایی ندارند در بعضی از این افرادی که دستگیر شدند اصلا اینها ادبیات اولیهی ایمان را بلد نیستند. جوانی را گرفته بودند اصلا نماز بلد نیست، قطعا چنین خواهد بود کسی که بندگی خدا را نکرده و رو به خدا نیاورده و اطاعت از پیغمبر را فراموش کرده است شیطان او را تسخیر میکند اینها البته برای همهی ما درس است ما اگر بخواهیم جامعه را ایمن کنیم و تقویت کنیم و راه مسئولیت جامعه در قبال دشمن توجه جدی به این توصیههای الهی است. ثبات را در اطاعت خدا و رسول باشد و نتیجهی این طاعت باید الگوشناسی باشد، پیغمبری که خدا میفرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[19] پیغمبر اسوه است و الگوست از این پیامبر باید تبعیت کنید پیامبرتان را بشناسید، یک مشکلی که بعضیها دارند و آسیب میبینند نشناختن الگو و نشناختن پیغمبر است چون نمیشناسند اطاعت درستی انجام نمیپذیرد.
«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ»[20]، اطاعت جدی از خدا و پیغمبری که اطاعت از آن پیغمبر اطاعت از خداست، «وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»[21]این توصیهی سوم پروردگار به بندگان خود است.
«وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ»[22]یکی از توصیههای خدا این است که مسلمانان و خطاب به مؤمنین است نزاع نکنید به جان هم نیفتید. به واسطهی این نزاع سست میشوید و اختلافات شما را سست میکند، نتیجهی این نزاع و این سستی اقتدار و ارزش شما از بین خواهد رفت، اتحاد در جامعهی اسلامی باید باشد.
امروز دشمن در صدد ایجاد افتراق است در جهت ایجاد نفاق بین امت اسلامی است. خدا میفرماید در رویارویی با دشمن مراقب باشید قدرت و نیروی شما را دشمن نگیرد، اتحاد امام فرمودند: این انقلاب شکل نگرفت مگر به خاطر دو اصل توجه به اسلام و وحدت کلمه. در همین آیه هم خدا تذکر میدهد روبه خدا آوردن و اتحاد داشتن، در همین جریانات اخیر ببینید در فضاهای تبلیغاتی بیگانه در سراسر دنیا برای به آشوب کشیدن اوضاع داخلی مملکت با مطرح کردن قومیتها و ملیتها و اقوام و بحث فرقهها و گروهها حتی بین اهل سنت و تشیع این اختلافات را رواج بدهند این کار دشمن است. خدا رحمت کند امام را با آن بصیرت و مقام معظم رهبری با آن درایت هشدار و تذکر جدی در یک جلسهای بود سال 87 مقام معظم رهبری شیراز تشریف داشتند 16 نفر از علماء آن وقت شیراز که اکثریت قریب به اتفاق فوت کردند در محضر مقام معظم رهبری بودند یکی از علماء خدا رحمت کند، ایشان را مطلبی عنوان کرد که شاید این مطلب خروجیاش همان تفرقه و نفاق میشد، شقاق و شکاف بین امت اسلامی میشد، مقام معظم رهبری با صراحت فرمودند: آقای فلانی با این نگاهها نمیتوان جامعه را اداره کرد، امروز جامعه را باید به سوی وحدت برد و به سوی یکپارچگی بود. امروز براداران اهل سنت در کنار ما، اقوام و قومیتهای مختلف در این مملکت به اعتبار اینکه ما ایرانی هستیم دشمن میخواهد این اتحاد رابشکند، این اتحاد را از بین ببرد من در جلسهای عرض کردم گرچه رفتن این شهداء برای ما گران تمام شد و خاطر شما ملت شریف و ولایتمدار مکدّر شد اما رفتن اینها یک برکاتی هم برای جامعهی ایرانی ما داشت که ما دشمنانی داریم که به پیر و جوان ما و به دانشآموزان کلاس دوم ابتدایی ما، دانشآموز پنجم ابتدایی ما، به آن خانم محترمه و پدر عزیز و پیرمرد بزرگوار در مقدسترین اماکن هم رحم نمیکند، اینها حجت خدا برای مردم است، مردم متوجه باشید دشمنی در کمین شماست که اگر آنها بخواهند به مقاصدشان برسند برای پیر و جوان و مرد و زن، برای اعتقادات شما و معنویات شما اصلا ارزشی قائل نیستند، معتقد به این چیزها نیستند ما با این دشمنان مواجه هستیم، قرآن میفرماید اتحاد خود را از دست ندهید ما مسلمان هستیم و ما مفتخر هستیم که ایرانی هستیم ولی ناسیونالیست نیستیم در سه جای قرآن خدا از ایرانیان با عزت یاد کرده است ما سربلندیم به اینکه ایرانی هستیم و این وحدت ایرانی بودن خود را از دست نمیدهیم. امیرالمؤمنین زمانی که اسراء ایرانی را به مدینه آوردند و نظرخواهی کردند که با این اسراء چه شود شخصی نظری داد و آقا امیرالمؤمنین فرمودند اینها را آزاد کنید. «هؤلاء قوم حکماء عرفاء، علماء» ، «أَكْرِمُوا كَرِيمَ قَوْمٍ وَ إِنْ خَالَفُوكُمْ وَ هَؤُلَاءِ الْفُرْسُ حُكَمَاءُ كُرَمَاءُ»[23] این تعبیر امام علی از ایرانیان است، اینها قومی حکیم، قومی عالم، قومی کریم هستند «فَقَدْ أَلْقَوْا إِلَيْنَا السَّلَامَ وَ رَغِبُوا فِي الْإِسْلَامِ»[24]
اینها با اشتیاق و رغبت اسلام را قبول کردند همین امر امیرالمؤمنین و هشدار حضرت سبب شد اسراء را آزاد کردند، ما مفتخریم به این مکتب ما مفتخر هستیم در قرآن از ایرانیان با تجلیل یاد کرده است این آیهی شریفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»[25]
این آیه وقتی نازل شد از رسول خدا سؤال کردند منظور این «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»[26] این منظور کیست؟ پیغمبر اشاره به سلمان کرد و فرمود: «هذا و قومه»[27] اگر از دین خدا دست برداشتید در آینده جمعیتی اسلام را قبول میکند با 6 ویژگی: خدا اینها را دوست میدارند و اینها هم دوستداران خدا هستند در برابر مؤمنین متواضع هستند و در برابر کفار قاطع و با اقتدار برخورد میکنند.« أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»[28] اینها در راه خدا خستگیناپذیر هستند از تلاش و کوشش در راه خدا، « وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»[29] از ملامت ملامتکنندگان هراسی ندارند اینها باکی ندارند که دشمن بر علیه اینها چه میگویند استوار به مسیر خود ادامه میدهند. این تعریفی است که خدا در آن آیهی شریفه از ایرانیان میکند که پیغمبر فرمود منظور سلمان و قومش است و در روایت هم داریم از اوصاف اصحابالمهدی در عصر ظهور همین ویژگی است که قرآن فرموده است.
خب عزیزان قرآن میفرماید: ««أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ»[30]، «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ»[31] از نزاع پرهیز کنید و از اختلافها دست بردارید. امت اسلامی باید یکپارچه باشد. من جایی عرض کردم الحمدالله بیش از 45 سال از انقلاب میگذرد و این حجم عظیم شیطنتها داشتیم ولی وجبی از این خاک مقدس از این مملکت جدا نشد ولی در دورانهای گذشته چگونه به تاراج رفت اراضی این مملکت، این همه در پرتو اتحاد و یکپارچگی ملت و دشمن میخواهد این اتحاد را به هم بزند. قرآن میفرماید: اگر نزاع پیش آمد ما وظیفه داریم طبق این آیهی قرآن به وحدت و اتحاد دامن بزنیم، ایجاد اتحاد در بین همهی اقوام و اقشار و ملل اجتماعی همه یکپارچه در برابر دشمن.
نکتهی پایانی قرآن «وَاصْبِرُوا اِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ»[32] شکیبایی کنید در برابر این رخدادهای تلخ و این شیطنتها صبر و شکیبایی داشته باشید که خداوند با صابرین است. من دو نکته را در اینجا اضافه کنم و عرائضم را جمعبندی کنم، اول در آیهی اول، آیهی 45 خداوند توصیه میفرماید: ثبات داشته باشید. در آیهی دوم، پایان آیه میفرماید: صبر داشته باشید. این تفاوت بین ثبات و صبر کجاست؟ خدا رحمت کند علامه طباطبائی و بعضی از مفسرین هم اشاره دارند ثبات قدم از نظر جسمی و ظاهری است اینکه قرآن میفرماید: واصبروا یعنی در رفتارها و ظاهرتان پابرجا باشید و ثبات قدم داشته باشید، از نظر ظاهر و جسمی در برابر دشمن تسلیم نشوید، «واصبروا»[33] از نظر روانی و باطنی و روحی است.
قرآن میفرماید: هم در رفتار و هم در نیات و هم در عملکردها و هم در باطن این استقامت و این ثبات باید در شما شکل بگیرد. نکتهی پایانی را محضر عزیزان عرض کنم لازمهی ایمان انسانها همان ثبات قدمی است که خداوند در آیه اشاره فرموده است و هر چه مشکلات به سمت انسانها بیشتر بیاید نیاز به یاد خدا بیشتر است، در مشکلات و در گرفتاریها و در شدائد قطعا انسانها باید ارتباط و اتصالشان را با پروردگار قویتر کنند و پیروی از پروردگار و در ادامهی آن و طول آن پیروی از رهبر الهی و پیروی از ولایت لازمهی موفقیت و رشد و شکوفایی جامعهی اسلامی است و ایمان به اینکه خداوند با صابران است که خداوند میفرماید:« اِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ»[34] انسان را به صبر و پایداری سوق میدهد.
این مطالبی که ذیل این آیهی شریفه محضر عزیزان عرض کردم یک نکته هم بنده بگویم.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا»[35] در روایات چند ویژگی برایش ذکر شد، ذکر کثیر آدابی دارد 1ـ آگاهانه ما بگوییم ذکر را، اگر خدا را یاد میکنیم خدایی که از رگ گردن به ماها نزدیکتر است، ذکر را بدون خستگی بگوییم و بانشاط و بارغبت ذکر را بگوییم و بدون تکبّر ذکر گفته شود و ذکر باید با ترس از خدا تلفیق بشود در عین حالی که ذاکر هستیم خائف از عظمت الهی هم باشیم.
مجلس همانطوری که ابتداء محفل عرض کردم امشب را مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پاس همدردی از شما امت ولایتمدار و متدین و متعهد استان فارس و شیراز، بیوت محترم شهدای عزیز این جریان تلخ و دردمنشانه منعقد و برپاست و عرض تسلیت این مرجع عالیقدر محضر تمامی شما حضار محترم و شرکتکنندگان در مجلس عرض مینمایم.
عزیزان نکتهای هم به عنوان هشدار به این افراد فریبخوردهای که آب در آسیاب دشمن میکنند و این جریان اخیر هفتهی گذشته ماهیت پلید دشمنان این نظام و این انقلاب را برملا کرد، افرادی که فریب اینها را خوردند البته ما باید این توصیههایی که خدا فرمودند در جای جای جامعه دیگران را دعوت کنیم به ثبات قدم و دعوت کنیم به روی آوردن به خدا و اطاعت از پیغمبر و اتحاد و صبر و شکیبایی در همهی عرصههای اجتماعی و افرادی که فریب این تبلیغات دشمن را خوردند با بصیرت بهتر چهرههای خبیث اینها برملا شد که اینها در چه فکری هستند من چند روز قبل گزارشی از یک داعشی میدیدم و صحبت میکرد که ما برای زن ارزش قائل نیستیم این شعار زن، آزادی که بعضی فریب خوردند و سر میدهند همین دیشب دختر جوانی با پدرش آمده بود و این حرفهای غلط رویش تأثیر گذاشته بود و یکساعت صحبت میکرد و گفتم: شخصیت و هویت حقیقی زن را چه کسی به زن برگرداند؟ شما به صدر اسلام برگردید ببینید نگاه معاصر دوران پیغمبر بازنها چگونه بود و اسلام به زن چه شخصیتی بخشید. «بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ[36]» زن و مرد در کنار یکدیگر است این نگاه اسلام خدا رحمت کند امام فرمود: از دامن زن مرد به معراج میرود. بعد اینها ادعای آزادی برای مقام زن دارند آن آزادی در انتهایش اسارت و ذلت و تحقیر مقام زن است، انشاءالله اینها بیدار بشوند و در برابر بینظمیها و ناامنیها قطعا باید با اینها برخورد کرد و قاطع و عادلانه با آنها برخورد کرد.
در روز اول هفته این مردم ولایتمدار از سراسر استان حتی از استانهای دیگر با شاهد حضور عزیزانی بودیم که در مراسم تشییع باافتخار شرکت کرده بودند، درود خدا بر شما مردمی که بر سر اعتقادات و باورهای دینی خود محکم و استوار و باثبات هستید این ازدحام و این اجتماع عظیم مردم در تشییع و فردای آن روز در مراسم تدفین شهدا نشانگر این است که ما با شهداء هستیم عهد و میثاق خود را با شهداء برگزار میکنیم در رفتار و کردارمان، من یک عرض توسل به محضر مقدس سیدالشهداء داشته باشم.
«لایوم کالیومک یا اباعبدالله»[37] روز شنبه این تشییع با عظمت شکل گرفت و روز یکشنبه و شب یکشنبه مجلسی که از طرف مقام معظم رهبری منعقد شد و امشب در این مجلس در حضور علماء محترم شهر نمایندهی محترم ولی فقیه و امام جمعهی محترم استاندار محترم و شما مردم ولایی و متدین برادران عزیز و خواهران محترمه اما مردم روز 13 محرم کربلا جای شما خالی بود، شما نشان دادید عزیزانی که در کنار مرجع شریفی یکی از نوادگان سیدالشهداءس اینها مظلومانه به شهادت رسیدند چگونه تکریم کردید و احترام کردید امام در کربلا زینالعابدین وقتی آمد صحرای کربلا بعد از سه روز این بدنهای پاک رها شده بر روی زمین در برابر شعاع آفتاب این بدنهای عزیز شهداء حرم حضرت احمد بن موسی سریع مردم آمدند و ادب کردند و احترام کردند و از روی زمین اینها را برداشتند و با احترام تشییع کردند و با احترام به خاک سپردند، آقا زین العابدین بین این کشتهها و اجساد مطهر قدم میزد بنی اسد همه متحیر بودند و شناسایی این بدنها خیلی سخت بود و اینها نه سر بر بدن دارند و نه جامه بر پیکر دارند و قطعه قطعه هستند. اقا زین العابدین فرمودند: بنی اسد من این بدنها را خوب میشناسم و به من کمک کنید،
در بین این پیکرهای مطهر قدم میزد نظرش به پیکر قطعه قطعهای افتاد و دستها را به سینه گرفت و گفت: صلی الله علیه یا أبتا یا اباعبدالله،يا أبتاه بقتلك قرت عيون الشاميين، يا أبتاه بقتلك فرحت بنوأميه، يا أبتاه بعدك طال حزننا يا أبتاه بعدك طال كربنا؛
بابا پاشو از شهادت شما شامیها خوشحال شدند، بنی امیه جشن گرفتند آقا فرمود: بنی اسد یک قطعه بوریا حاضر کنید سلام بر آن شهیدی که کفنش قطعهی بوریایی بود، غسل پیکرش خونهای بدنش بود، بنی اسد بوریا آوردند آمدند کمک کنند آقا برای دو شهید به بنی اسد فرمود: همه بروید کنار، شما دیروز خانوادههای شهداء را کمک کردید در خاکسپاری این اجتماع عظیم مردم ولایتمدار در تشییع پیکر شهداء در جای جای این میهن اسلامی، اما امام سجاد نسبت به دو شهید فرمود: همه کنار بروید یکی پیکر عمویش ابالفضل، یکی پیکر سیدالشهداء فرمودند: إنما معی یعیننی با من هستند کسانی که دارند به من کمک میکنند پیکر بابا را روی بوریا گذاشت و در آغوش گرفت و وارد در قبر کرد، از آداب دفن میت این است که صورت متوفی به خاک بسپارند، حسینها حسین که سر در بدن نداشت یک وقت دیدند آقا دست برد و رگهای بریده را روی خاک گذاشت همه بگوییم یا حسین
[1].انفال، آیه45
[2].انفال، آیه45
[3].فصلت، آیه30
[4].انفال، آیه45
[5].فصلت، آیه30
[6].فصلت، آیه30
[7].بحارالانوار، جلد44، ص325
[8].فصلت، آیه30
[9].انفال، آیه45
[10].انفال، آیه45
[11].انفال، آیه45
[12].انفال، آیه45
[13] الکافی ج2 ص68
[14] الکافی ج2 ص68
[15]. رعد، آیه28
[16] انفال آیه1
[17].صف، آیه11
[18].صف، آیه11
[19].احزاب، آیه21
[20].نساء، آیه59
[21]. حشر، آیه7
[22].انفال، آیه46
[23].بحارالانوار، ج45، ص330
[24].بحارالانوار، ج45، ص330
[25].مائده، آیه54
[26].مائده، آیه54
[27] مجمع البیان فی نفسیر القرآن، ج9 ص165
[28].مائده، آیه54
[29].مائده، آیه54
[30].نساء، آیه59
[31].انفال، آیه46
[32].انفال، ایه46
[33].انفال، ایه46
[34].انفال، ایه46
[35].احزاب، آیه41
[36]. نساء، آیه32
[37] اللهوف (ترجمه فهری) ص25