استاد حدائق روز جمعه 15 مهرماه 1401 در همایش بزرگ مهدی یاوران که در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد سخنرانی نمودند.
جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسمالله الرحمن الرحيم
قالالله الحکيم فی کتاب الکريم: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين»[1].
صدق العلی العظيم
ابتدائاً محضر شريف جمع محترم برادران عزيز خواهران محترمه، هزار و صد و هشتاد و چهارمين سال امامت صاحب الزمان را محضر شما شيعيان ارادتمندان و عاشقان ولايت تبريک و تهنيت عرض میکنم و تشکر و سپاس از اين حضور و همراهی و همکاری هم از مسئولين محترمی که علمای محترم شخصيتهای که از برادران و خواهران محترمه در مجلس شرف حضور يافتهايد جناب آقا استاندار هم عذرخواهی کردند گفتند چند جلسه ديگر وعده کرده بودم عذر ما را بپذيريد در حدی که انجام وظيفه بود، گفتند وظيفه دانستم که شرکت در مجلس کنم، از همه عزيزان باسمائهم و القابهم تشکر و تقدير و سپا به عمل میآيد، نسبت به آيهای که عزيزی ما جناب حجة الاسلام آقای گودرزی قرائت کردند آيه 5 سوره مبارکه قصص من چند نکته را محضر عزيزان عرض کنم و دو روايت از امام باقر و اميرالمؤمنين ذيل اين آيه شريفه، اين آيه را همان طور که عزيزان مستحضر هستيد از آيات مهدوی قرآن است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين»[2]ترجمه آيه اين است که خدا میفرمايد اراده پروردگار اين است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»[3]ما اراده اينگونه انديشيدهايم و تدبيری کردهايم که بر مستضعفان روی زمين منت گذاشته شود که برای اينها رهبرانی و برای اين رهبران وارثينی قرار دهيم، نکاتی در اين آيه حائز اهميت و توجه است اولاً منّ در ادبيات عرب به معنای قطع است، اينکه نعمت را منت میگويند چون شخصی که نعمتی را به کسی عطا میکند به واسطه اين نعمت او را از گرفتاری رها میکند يعنی قطع میکند گرفتاریهای او را با اين نعمتی که عطا کرده، لذا منّ اساساً به معنای قطع کردن است در اين آيه شريفه به معنای نعمت عظيم و بزرگی است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»[4] ما اراده کرديم که منت بگذاريم يعنی تمام گرفتاریهايتان را قطع کنيم در همه عرصهها من ديشب در صحن احمد ابن موسی عرض کردم چه سعادتی از اين بالاتر که انسان در دولتی زندگی کند که مشکلات اعتقادی نيست مشکلات اخلاقی نيست مشکلات اقتصادی نيست مشکلات فرهنگی که ما امروز شاهد هستيم ديگر شما مشاهده نمیکنيد جامعه يک جامعه به کمال رسيده شما امروز شاهد خيلی از مشکلات در بخشهای مختلف اجتماع بشری هستيد ولی در عصر ظهور امام میفرمايد وقتی صاحب الزمان ظهور میکند: «وضع اللَّه يده على رؤس العباد»[5] دست با برکت صاحب الزمان بر سر انسانها قرار میگيرد به واسطه اين حضور امام زمان عقلها کامل درونها پاک میشود وقتی مردم خردمند شدهاند و درون انسانها از حسادت و رذائل اخلاقی تهی شد قطعاً شما شاهد اين فتنهگریها و مفاسد و جنايات و اجحاف و تعدی که امروز بشريت را درگير کرده ديگر شما شاهد نيستيد ما امروز برای کارهای خير بايد به دنبال بانيان خير بگرديم الآن همين مجموعه از سالی که شروع شد و زمينی بود تا به امروز به همت شما مردم پيش رفته و به همت تلاشهای مردمی مهدی باور و مهدی ياور کار پيش رفته قطعاً در عصر ظهور ديگر اينگونه نخواهد، مردم خودشان کار میکنند ديگر نمیخواهد صدايشان بزنند ديگر نمیخواهد به دنبال خير بگردی، خير به دنبال کار خير میگردد اينها از اوصاف عصر ظهور است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ»[6]تمام اين وابستگیها قطع میشود تمام اين کاستیها پايان میپذيرد جامعه میشود يک جامعه صد درصد امنيت در آن حاکم جامعهای که صد درصد آسايش و آرامش فکری در آن حاکم و اينکه خود امام زمان میفرمايد زياد دعا کنيد برای فرج ما که اين برای خودتان فرج است اگر دعای شما به نتيجه رسيد و آن دولت را درک کرديد چه سعادتی از اين بالاتر که در دولتی باشيم که از هر جهت مردم دچار کمبود نيستند اخلاق انسانيت فضيلت اقتصاد آسايش آرامش همه دست به دست هم میدهد و جامعه در يک رفاه از هر جهت به سر میبرد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين»[7] بعد مقدمه چند نکته در اين آيه شريفه، اين را هم تکميل عرائض عرض کنم در چند جای قرآن اين منت را ياد نموده است يعنی مردم اگر قدر اينها را بدانيد وابستگیهايتان قطع میشود امروز يکی از روشهای مبارزه با دشمن بالا بردن سطح اعتقادات مردم است يکی از وظايف همه مسئولين و همه احاد مردم تکميل باورهای اعتقادی است که من از همين فرصت هم استفاده کنم در پرانتز عرض کنم عزيزان اين مجموعه مؤسسه و بنياد مهدويت اين آمادگی را دارند عزيزان ما هم دارند زحمت میکشند در رشد و تعالی معارف مهدوی مساجد ما مدارس ما خانوادهها در ارتباط با بنياد حضرت مهدی موعود دوستان اشاره کردند و در گزارش هم ذکر شد از مقطع پيش دبستانی تا سطوح بالاتر دبيرستان برای فرزندان اين شهر و ديار اين دارند زحمت میکشند برنامه تنظيم میکنند ما بايد استفاده کنيم، لذا عزيزان قطعاً اگر معارف و اعتقادات و باورهای فرزندان ما نسبت به امام حی شان قوی شد قطعاً اين آسيبهای که شما امروز در جامعه میبينيد مشاهده نمیکنيد.
چند سال قبلی تهران میرفتيم در هواپيما جوانی کنار دست من نشسته بود اين بيست و شش سالش بود، تا هواپيما حرکت کرد ديدم رو کرد به من گفت امام زمان کيست؟ امام زمان چيست؟ من با تعجب نگاهش کردم گفتم شما که هستيد؟ شما چه هستيد؟ گفت من يک تاجری هستم شيراز يک دفتر تجارت داريم تهران در فلان خيابان دبی در فلانجا تجارت داريم در يک رشتهای اينها کار میکردند تاجری موفقی بود گفتم کجا بزرگ شدی؟ گفت شيراز، تحصيلات؟ ليسانس، گفتم چه شد حالا به ياد امام زمان افتادی، ما را ديدی به ياد حضرت افتادی؟ گفت ديشب يک جلسهای بود در جلسه بحث امام زمان شد يک کسی گفت امام زمان زنده است مگر میشود کسی بيش از هزار و صد و اندی سال زنده باشد؟ گفتم برادر عزيز تو ديشب نسبت به امام زمان رفتی در فکر، گذشته در مدرسه در دانشگاه در خانواده کسی از امام زمان با تو چيزی نگفت، گفت من با هرکه معاشرت داشتم بحث امام زمان نبود، گفتم تاجر موفقی هستي ولی امام شناس ناموفقی هستی، بعد در همين فاصله پرواز تا تهران در حدی که وقت بود ما باش صحبت کرديم بعد آن آقا به عنوان گلايه گفت، گفت آقا به دبيرها به اساتيد آموزش و پرورش دانشگاه بگوييد به ما معرفی کنند الگوهای ما را مسئول هستيد پيغمبر فرمود همه مسئول هستيد، من طلبه در اين لباس بلی مسئوليتم از شما عزيزانی که در لباس ديگری هستيد قطعاً سنگينتر است نسبت به مسئوليت خودم ولی اين دليل بر اين نيست که ديگران مسئول نباشد: «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه»[8] رسولالله فرمود همه مسئوليت داريد همه بايد کار کنيد و متأسفانه ما اين را میبينيم در جامعه که گاهی اوقات بنده تلاش که نمیکنم نمیکنم گاهی اوقات اخلالی هم مشاهده میشود اين رسالت رسالت جمعی است همه بايد تلاش کنند و امروز هم حقيقتاً راه برون رفت از همه مشکلات بالا بردن سطح معارف مردم است مردم که اگر به آن معارف عاليه برسند و وظايف خود و خدا را و امام شان را بشناسند قطعاً شما شاهد خيلی از کاستیها و کمبودهای که امروز بشريت شاهد است نيستيم در چند جای قرآن خداوند از اين واژه منّ که عرض کردم اساساً منّ به معنای قطع است يعنی قطع گرفتاریها قطع ناکارآمدیها کمبودها يکی از مواردی که خداوند واژه من را به کار برده نسبت به اسلام است در آيه نود و چهار سوره مبارکه نساء خداوند میفرمايد: «كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ»[9] اصلاً اين اسلام شما را جدا کرد از همه گرفتاریها مسلمان بشويد از اين گرفتایها رهای پيدا میکند و لذا خدا میفرمايد خدا بر شما گذاشت که در اين آيه شريفهای که آيه 5 سوره مبارکه قصص اين منّ به معنای نعمت بزرگ و با ارزش است اين نعمتها نعمتهای بسيار بزرگی است که شما را از همه گرفتاریها و وابستگیها رهايي میدهد يکی توجه به اسلام و مسلمان بودن است، اين يک.
دوم در سوره مبارکه آلعمران آيه 164 خداوند نسبت به نبوت پيغمبر هم چنين تعبيری میفرمايد: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»[10] پيرو پيغمبر شديد پيروی از رسولالله کرديد نعمت بزرگی است برای شما که شما را از همه کاستیها رهايي میبخشد و به آن نعمت بزرگ و ارزشمندی استغناء از ماسوی الله خواهد رساند، خدا رحمت کند مرحوم آيتالله شهرستانی بزرگ آقای حاج سيدهبة الدين شهرستانی میگويند حدود 90 سال قبل ايشان يک سؤالی از انديشمندان عالم اسلام کرد، سؤال هم سؤال کوتاهی بود: «لِمَ سقطنا و بِمَ نرتقی» ما چرا سقوط کرديم چه کنيم دوباره ترقی کنيم؟ مسلمانها چرا از آن جايگاه تنزل پيدا کردند در دوران در مقطعی از تاريخ مديريت در همه عرصهها دست مسلمانها بود، شما امروز بعضی از کشورهای اسلامی را میبينيد وابستگیها نا کارآمدیها: «لِمَ سقطنا» چرا سقوط کرديم: «بِمَ نرتقی» ايشان فرموده بود از صد صدی جوابهای که برای من آمد، صدی نود و پنج جوابها همه اذعان داشتند از پيروی از تعاليم قرآن و اوامر نبوی فاصله گرفتيم آسيب ديديم لذا قرآن هم اسلام را نعمتی بزرگ هم تبعيت از پيامبر را نعمت بزرگ، و اساساً خود هدايت اينی که امروز اينجا هستيم نعمت بزرگی است من خدا رحمت کند مرحوم آيتالله والد گاهی اوقات در يک جلسات مذهبی ايشان میگفتند بعد از جلسه برويد سجده شکر به جا بياوريد که جای صدايتان زدند که برای بهترين انسان روی زمين آمده، اين نعمت است آيه را من بخوانم: «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ»[11]آيه هفده سوره حجرات خدا میفرمايد ما منت داريم بر شما چون هدايتتان کرديم اين نعمت به معنای همان منت داريم بر شما، به معنای همان هدايت از همه وابستگیها شما را رهايي میبخشد، خود هدايت يک شخصی آمد خدمت امام صادق ببينيد شما حضار محترم همهتان وضعتان خوب هستيد، شما همهتان از ملياردرها هستيد، حالا میخواهم ثابت کنم آيتالله دژکام و آقايونی که گاهی اوقات میگوييم نداريم نداريم، حالا ثابت میکنيم که داريد داريد، اصلاً خود تظاهر به فقر هم فقر میآورد: «مَنْ تَفَاقَرَ افْتَقَر»[12]ادای نداری در آوردن آدم ندار میشود شخصی آمد خدمت امام صادق میخواهم بگويم اين هم عدی ما باشد امروز محضر همه عزيزان قدر بدانيم اين ظرفيت پور وجودی را ببينيم شخصی آمد خدمت امام صادق به حضرت عرض کردم آقا وضع من بد است از نظر اقتصادی میگفت آقا فرمودند وضع تو خوب است مرتبه دوم گفت آقا وضعم بد است آقا فرمودند وضعت خيلی هم خوب است، بار سوم عرض کردم يابن رسولالله من چيزی ندارم وضعم بد است، امام صادق فرمودند من يک سؤال ازت میپرسم جواب بده، من سؤال امام صادق را از شما عزيزان میپرسم آقا فرمودند تو چقدرحاضر هستيد بگيری از ما اهلالبيت دست برداری، تا اين را حضرت فرمودند اشک در چشمان طرف حلقه زد گفت آقا دنيا را با يک تارمويي شما عوض نمیکنم، آقا فرمودند ديگر نگويي وضع بد است تو سرمايهای داری که با دنيا عوض نمیکنی چرا اين را نمیگويي، عشق به اهلالبيت مسير هدايت قرار گرفتن، سيدالشهداء روز عرفه صحرای عرفات در دعای به خدا عرض میکند خدايا سپاسگذاريم که ما را در دولت ائمه کفر خلق نکرده اين نعمت را بايد سپاسگذاری کرد بايد شکرگذاری کرد و نعمت حاکميت مؤمنان را هم در قرآن با تعبير منت به کار برده نعمت اسلام، نعمت نبوت، نعمت هدايت نعمت ولايت، من مطالب را جمع بندی کنم اگر حضرت آيتالله دژکام هم افتخار بدهند از نفس پاک شما هم، هرچه صلاح میدانيد جمعيت مشتاقاند گرچه من میدانم امروز هم روز جمعه مضاعف بر روزهای ديگر زحمت حاجیآقا مضاعف است اما در حدی که جمع جمعی مهدیياوران عزيزی هستند که در طول سال در فعلتهای مهدوی مجموعه را حمايت میکنند هم حمايت فکری هم حمايت مالی انشاءالله انفاس پاک حضرت عالی هم حالا هر جور صلاح میدانيد من دو سه نکته را اينجا و دو روايت را ذيل همين آيه شريفه تقديم کنم.
نکته اول در اين آيه شريفه حکومت جهانی که خدا وعده میدهد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»[13]حکومتی است که حمايت از مستضعان است اين يعنی برای همه ما درس است امام زمان میآيد برای دفاع از همه مستضعفان و مظلومان تاريخ و اراده خدا اين است ما هم به عنوان زمينه سازان دولت مهدوی تلاشمان همين بايد باشد که در حمايت از مستضعفان چه مستضعفان فکری و انديشهای چه مستضعفان مالی مضايقه و کوتاهی نکنيم که زمينه ساز دولت کريمه صاحب الزمان باشيم خب قطعاً در حکومتهای ظلم و حکومتهای طاغوت نيروهای ارزشمند و کارآمد و توانمند به استضعاف کشيده میشود اين را ما در زمان ائمه مشاهده کرديم و تاريخ ثبت کرده که از آن ظرفيت والای اولياء الهی استفاده نشد و اينها را به استضعاف کشاندند و مردم را محروم کردند از فيض حضور اين رهبران الهی بشارتی که در اين آيه شريفه است خدا میفرمايد: «وَ نُريدُ»[14]اراده خدا پشت قضيه است يقيناً اين اتفاق خواهد افتاد من نمیدانم آقايان خاطرتان هست سال دو هزار و دوازده يک شايعهای در دنيا سر بلند کرد به اين عنوان که دنيا دارد به پايان میرسد حالا بعضی از عزيزان به حافظه رجوع کنند يک شايعهای در دنيا راه افتاد که دو هزار و دوازده ميلادی پايان دنياست در همين شهر هم بعضیها مراجعه میکردند آقا دنيا دارد به پايان میرسد چه کار کنيم؟ من حتی شنيدم بعضیها آذوقه رفتند خريدند نگهداشتند گفتم اگر دنيا میخواهد به پايان برسد شما اين آذوقه را برای چه گرفتی؟ گفت از باب احتياط، حالا احتياط هم همهجا نمیکنيم يکی از بزرگان میگفت چرا در خمس دادنتان احتياط نمیکنيد بگو آقا احتياطاً يک مقدار خمس بيشتر احتياطاً يک مقدار انفاق بيشتر احتياط را يکجاهای ديگر میرود، من به بعضی از عزيزان که اين شبهه يک مقدار رویشان اثر گذاشته بود گفتم به نص صريح قرآن و استناد به همين آيه پنج سوره قصص که وعدهای خداست تا حکومت صالحان شکل نگيرد تا صاحب الزمان نيايد دنيا به پايان نمیرسد خدا میفرمايد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين»[15]خب همان طوری که خداوند امامت را نعمت توصيف میکند و منتی بر بشريت نبوت هم به همين عنوان اسلام هم به همين ترتيب و هدايت هم به همين ترتيب من دو روايت را از محضر دو امام تقديم کنم اول از وجود مقدس اميرالمؤمنين ذيل همين آيه پنج سوره مبارکه قصص: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا»[16] دنيا دوباره به ما برخواهد گشت: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا»[17]بعد از اينکه دنيا پشت کرد و در يک مقطعی آزمون الهی بود که همه آزموده شوند ولی بر میگرده اين دنيا به سمت ما: «عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا»[18]حضرت میفرمايد همانند شتری که ماده شتری که به دنبال خودش با اضطراب دارد میگردد که نسبت به ديگران تندی میکند حالا اينهای که دام دارند يک وقتی ماده شتر وقتی بچه خودش را گم میکند با يک تندی و يک حالت شديدی برخورد میکند تا اين فرزند خودش را پيدا کند: «عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا»[19]همان گونه شتر به دنبال بچه گم شده خود میگردد تا بچه خود در آغوش بگيرد و با ديگران تندی میکند دنيا به ما برخواهد گشت و دنيا در اختيار ما قرار خواهد گرفت بعد: «ثم تلی هذه الآيه» آقا استناد کردند به اين آيه شريفه: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين»[20]صلواتی ختم کنيد.
روايت دوم آقا امام باقر عليهالسلام اين بشارت اين است که قطعاً حکومت در اختيار صالحان قرار خواهد گرفت قطعاً اين دولت شکل خواهد گرفت، و دنيا با همين تشبيهی که اميرالمؤمنين میفرمايد يک وقتی خدا رحمت کند آيتالله حائری ياد کنيم از ايشان فرمودند مردم قدر آب را در تابستان میدانند، قدر اخلاق و فضيلت را در همين فاصله گرفتن از ارزشها مردم بيشتر میدانند قدر پاکی درستی اخلاق، تواضع و ايشان میفرمودند اين يک بخشی که به ظاهر میبينيم بعضیها دارند فاصله میگيرند تعبير ايشان اين بود که جهان دارد میرود به آستانه ظهور چون مردم اينها را تجربه میکنند میبينند و میبينند در اين فاصله گرفتنها خيری نيست با اين تجربه تلخ بر میگردند به سمت حقيقت و ارزشها، روايت دوم از وجود مقدس امام باقر که هم در کتاب غيبت طوسی است هم در جلد 51 بحار آقا امام باقر از آباء گرامش تا روايت میرسد به وجود مقدس اميرالمؤمنين که از حضرت سؤال شد اين آيه: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ»[21] منظور چيست؟ آقا فرمودند: «قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ»[22]خدا مهدی اين خاندان را بر میانگيزد و خواهد آمد: «بَعْدَ جَهْدِهِمْ»[23] آقا میفرمايد بعد از تلاشهای ائمه، ائمه تلاش کردند برای گسترش معارف ائمه تلاش خودشان را کردند و حالا خب امتحانی بود برای بشريت. اميرالمؤمنين میفرمايد بعد از تلاشهای ائمه صاحب الزمان میآيد مهدی امت میآيد: «وَ يُذِلُّ عَدُوَّهُمْ»[24]دشمنان اهلبيت را صاحب الزمان به ذلت خواهد کشاند اين بشارت الهی است و اين دو آيه شريفه من عرايضم را تمام کنم دو تذکر را ديگر امر را موکول میکنيم اگر حضرت آيتالله دژکام صلاح دانستند ابوی ما میفرمودند: «الامتثال نوع من الادب»، مثل اینکه حاج آقا ظاهراً میفرمايد وقت مقتضی نيست و من به همين اندازه بسنده کنم و عرايض را جمع بندی کنم دو نکته را من محضر عزيزان عرض کنم يکی نسبت به تشويق مردم و ترغيب مردم به آشنا شدن با معارف، حضرت آيتالله دژکام در جلسهای در جمع بعضی از مسئولين عرض کردم در اين فضای اغتشاشاتی که متأسفانه در جای جای کشور پيش آمد ولی حق شيراز درست اداء نمیشود در جلسهای هم خدمت آيت الله دژکام بوديم ايشان فرمودند که در شهری بوديم يکی از شهرهای کشور يک خرده کم لطفی شده بود حضرت آيتالله دژکام گفتند من با قاطعيت از مردم اين شهر و استان دفاع کردم و اين گاهی اوقات تنگنظریها در همين آمار اغتشاشاتی که در کشور اتفاق افتاد فارس رتبه بيست و ششم بود يعنی در کشور يعنی ضعيفترين حجم اغتشاشات الحمدلله در اين شهر و در اين استان اتفاق افتاد جاهای ديگر استانهای ديگر آمار اين اغتشاشات شديدتر و تندتر اين هم میرساند که الحمدلله شيراز جنتتراز که نوعاً عنوان شده به برکت ذوات مقدسه اولياء معصومين حضرت احمد ابن موسی، سيد ميرمحمد بزرگانی که در اين شهر بودند و مرحوم شهيد مطهری میفرمايد من وقتی شيراز میآيد لذت میبرم در شهری نفس بکشم که ملاصدرا نفس کشيده خب اين شهر با اين سابقه الحمدلله نشان دادند که در اين جريان فتنه اخير هم سربلند بيرون آمدند، در همين آمار فتنهها گزارشی که بعضی از دوستان میدادند نوع کسانی که در اين فتنهها بودند اينها از معارف دينی دور بودند ادبيات اوليه اعتقادیشان ضعيف بود، من يک وقتی در زندان نوجوانان رفته بودم برای بازديد رئيس زندان گفت آقای حدائق آن دختر شانزده ساله را میبينی؟ گفتم بلی گفت اين آدم کشته آوردنش زندان، من رفتم سمت اين دختر مردم اگر بچههای خودتان را با معارف اسلامی آشنا کرديد به خودتان خدمت کرديد سپس به جامعه، ما فردای زندگیمان در گرو بچههای امروزمان هستيم، من رفتم سمت اين دختر گفتم سلام کردم گفتم شما نماز بلدی؟ گفت نماز چه است، گفتم يک سوره حمدی برای من بخوان، گفت سوره حمد چه است؟ خب دختری که با خدا آشنا نشده با دين آشنا نشده خروجش میشود اين امروز اگر ما میخواهيم از اين آسيبها فاصله بگيريم خانوادهها سلامت خودش را میخواهند پدر اقتدار و عزت و آبرويش را میخواهد تا لحظه آخر فرزندانتان را با معارف و اولياء آشنا کنيد فرزندی که دين را شناخت خدا را شناخت حرمت ديگران را زمين نمیگذارد اين تذکر اول بنده که انشاءالله همکاری کنيم در نشر معارف در آشنا کردن فرزندانمان با ارزشهای دينی و مخصوصاً وجود مقدس ولیعصر که امروز امير در ميخانه توی تو.
ولی يک نکته ديگر هم نسبت به بحث همکاری عزيزان که حضرت آيتالله دژکام جمعی از حضار محترم قريب به پانزده سال است که در فعاليتهای فرهنگی مهدوی زحمت میکشند و مهدی ياور هستند مساعدتهای مالی دارند هر ماه کمک میکنند بعضیها با وقتشان بعضیها با فکرشان بخشی با حضورشان مجلس امام زمان را رونق میبخشند من تقاضايم اين است که در اين عرصه حمايت مالی هم شما اين تورم را هم در نظر بگيريد حمايتهای که میکنيم انشاءالله با توجه به وضعيت زمانه باشد که عرض پايانیام و مطلب را تمام کنم، پر ثوابترين کار، پرثوابترين و پر اجرترين کار در زندگی انفاق برای امام زمان است که در روايت داريم: «الف الف درهم» ، هزار هزار يعنی يک مليون برابر خدا جواب میدهد که همه ما هم محتاج عنايات حضرت ولیعصر هستيم و تفضلات صاحب الزمان که قطعاً عنايات آنها شامل حال خواهد شد و تفضلات ولیعصر انشاءالله شامل جمع حاضر که همينکه هستيم دليل بر اين است که نظری داشتند ما را دعوت کردند من به همين اندازه اکتفاء میکنم چون دوستان ما برنامههای ديگری را هم دارند تذکر دادند که بيماری هم در ICU است دعا کنيد برای سلامتی همه بيمارها مخصوصاً اين مريض منظور نظر و ضمن اينکه هر صبح جمعه بحمدالله دعای ندبه در اين خانه حضرت برگزار میشود، ابتدای عرايضم عرض کردم واقف اين زمين يک مرجع بزرگ حضرت آيتالله العظمی آقای حاج شيخ بهاء الدين محلاتی بودند که وقف بر امام زمان کردند در وقفنامه هم موارد متعددی ديده شده هم جنبه درمانی هم آموزشی هم مذهبی که الحمدلله اين مجموعه مرکب از همه اين موارد هست دو طبقه سه هزار متر زيربنا فضای درمانی است دو طبقه قريب به سه هزار متر زيربنا فضای مذهبی و مهديه است و قريب به هفت هزار متر فضای آموزشی است که اينها در صدد تکميل است و بانيان خير حمايت کنند انشاءالله اين مجموعه با سرعت هرچه بيشتر به بهرهبرداری برسد اما فضای مهديه را صبحهای جمعه دعای ندبه هست برادران عزيز خواهران محترمه اطلاع رسانی کنيد از اين ظرفيتی که هست انشاءالله استفاده کامل کنيم من مجدداً تشکر میکنم از همه شما حضار محترمی که قبول زحمت نموديد و شرف حضور يافتيد در مجلسی که به نام مولايمان صاحب الزمان است انشاءالله که ديدگان رمق رسيده ما به جمال نورانی حضرتش منور و مزين بگرداند خداوند، و بشريت طعم شيرين عدالت و مهرورزی را در آن دولت کريمه به ذائقه همه بچشاند از همه عزيزان سروران عزيز برادران محترم خواهران محترمه مسئولين محترم نماينده محترم ولیفقيه حضرت آيتالله دژکام، امام جمعه محترم و معزز حضرت آيتالله کلانتری حضرات حجج اسلام و مسلمين حاج آقای موسوی حاج آقای هاشميان حاج آقای بصيری حاج آقای عباسپور همه عزيزانی که از مسئولين محترم و موجهين و متدينين و متدينات در مجلس شرف حضور داريد برادر عزيزمان جناب آقای دکتر قادری را من ديدم آقای استاندار هم که سلامت رساندند و عذرخواهی کردند چون جلسه داشتند زودتر وقت جلسه را ترک کردند انشاءالله در اين، خود آقای استاندار حالا چون نيستند من راحتتر میتوانم حرف بزنم خود ايشان از مهدی ياوران اين مجموعه از آغاز بودند يعنی قبل از استانداری و در اين زمان استانداری هم جلساتی برای رفع بعضی از مشکلات ايشان در همين مهديه آمدند الآن هم لدی الخروج يک هديهای دادند گفتند اين هم از طرف من برای ادامه کار مجموعه به عنوان اينکه انجام وظيفه کرده باشم خداوند از همه شما عزيزان پذيرا باشد اين اهتمام را، اين اشتياق را اين ارادت را، اللهم عجل لوليک الفرج و سهل له المخرج و اوسع له المنهج.
[1] قصص5.
[2] قصص5.
[3] قصص5.
[4] قصص5.
[5] مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) متن ص1115.
[6] قصص5.
[7] قصص5.
[8] جامع الأخبار(للشعيري) 119.
[9] نساء94.
[10] آلعمران164.
[11] حجرات17.
[12] تحف العقول النص ص42.
[13] قصص5.
[14] قصص5.
[15] قصص5.
[16] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.
[17] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.
[18] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.
[19] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.
[20] قصص5.
[21] قصص5.
[22] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.
[23] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.
[24] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.