photo2022-10-0811-02-17
photo2022-10-0811-02-14
photo2022-10-0811-03-39
photo2022-10-0811-03-23
photo2022-10-0811-02-30
photo2022-10-0811-03-34
photo2022-10-0811-03-19
photo2022-10-0811-02-42
photo2022-10-0811-02-36
photo2022-10-0811-03-53

استاد حدائق روز جمعه 15 مهرماه 1401 در همایش بزرگ مهدی یاوران که در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد سخنرانی نمودند.

 

دانلود

جهت مشاهده ویدئو اینجا کلیک کنید

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

قال­الله الحکيم فی کتاب الکريم: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»[1].

صدق العلی العظيم

ابتدائاً محضر شريف جمع محترم برادران عزيز خواهران محترمه، هزار و صد و هشتاد و چهارمين سال امامت صاحب الزمان را محضر شما شيعيان ارادتمندان و عاشقان ولايت تبريک و تهنيت عرض می­کنم و تشکر و سپاس از اين حضور و همراهی و همکاری هم از مسئولين محترمی که علمای محترم شخصيت­های که از برادران و خواهران محترمه در مجلس شرف حضور يافته­ايد جناب آقا استاندار هم عذرخواهی کردند گفتند چند جلسه ديگر وعده کرده بودم عذر ما را بپذيريد در حدی که انجام وظيفه بود، گفتند وظيفه دانستم که شرکت در مجلس کنم، از همه عزيزان باسمائهم و القابهم تشکر و تقدير و سپا به عمل می­آيد، نسبت به آيه­ای که عزيزی ما جناب حجة الاسلام آقای گودرزی قرائت کردند آيه 5 سوره مبارکه قصص من چند نکته را محضر عزيزان عرض کنم و دو روايت از امام باقر و اميرالمؤمنين ذيل اين آيه شريفه، اين آيه را همان طور که عزيزان مستحضر هستيد از آيات مهدوی قرآن است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»[2]ترجمه آيه اين است که خدا می­فرمايد اراده پروردگار اين است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‏»[3]ما اراده اين­گونه انديشيده­ايم و تدبيری کرده­ايم که بر مستضعفان روی زمين منت گذاشته شود که برای اين­ها رهبرانی و برای اين رهبران وارثينی قرار دهيم، نکاتی در اين آيه حائز اهميت و توجه است اولاً منّ در ادبيات عرب به معنای قطع است، اين­که نعمت را منت می­گويند چون شخصی که نعمتی را به کسی عطا می­کند به واسطه اين نعمت او را از گرفتاری رها می­کند يعنی قطع می­کند گرفتاری­های او را با اين نعمتی که عطا کرده، لذا منّ اساساً به معنای قطع کردن است در اين آيه شريفه به معنای نعمت عظيم و بزرگی است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‏»[4] ما اراده کرديم که منت بگذاريم يعنی تمام گرفتاری­هايتان را قطع کنيم در همه عرصه­ها من ديشب در صحن احمد ابن موسی عرض کردم چه سعادتی از اين بالاتر که انسان در دولتی زندگی کند که مشکلات اعتقادی نيست مشکلات اخلاقی نيست مشکلات اقتصادی نيست مشکلات فرهنگی که ما امروز شاهد هستيم ديگر شما مشاهده نمی­کنيد جامعه يک جامعه به کمال رسيده شما امروز شاهد خيلی از مشکلات در بخش­های مختلف اجتماع بشری هستيد ولی در عصر ظهور امام می­فرمايد وقتی صاحب الزمان ظهور می­کند: «وضع اللَّه يده على رؤس العباد»[5] دست با برکت صاحب الزمان بر سر انسان­ها قرار می­گيرد به واسطه اين حضور امام زمان عقل­ها کامل درون­ها پاک می­شود وقتی مردم خردمند شده­اند و درون انسان­ها از حسادت و رذائل اخلاقی تهی شد قطعاً شما شاهد اين فتنه­گری­ها و مفاسد و جنايات و اجحاف و تعدی که امروز بشريت را درگير کرده ديگر شما شاهد نيستيد ما امروز برای کارهای خير بايد به دنبال بانيان خير بگرديم الآن همين مجموعه از سالی که شروع شد و زمينی بود تا به امروز به همت شما مردم پيش رفته و به همت تلاش­های مردمی مهدی باور و مهدی ياور کار پيش رفته قطعاً در عصر ظهور ديگر اين­گونه نخواهد، مردم خودشان کار می­کنند ديگر نمی­خواهد صدايشان بزنند ديگر نمی­خواهد به دنبال خير بگردی، خير به دنبال کار خير می­گردد اين­ها از اوصاف عصر ظهور است: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ»[6]تمام اين وابستگی­ها قطع می­شود تمام اين کاستی­ها پايان می­پذيرد جامعه می­شود يک جامعه­ صد درصد امنيت در آن حاکم جامعه­ای که صد درصد آسايش و آرامش فکری در آن حاکم و اين­که خود امام زمان می­فرمايد زياد دعا کنيد برای فرج ما که اين برای خودتان فرج است اگر دعای شما به نتيجه رسيد و آن دولت را درک کرديد چه سعادتی از اين بالاتر که در دولتی باشيم که از هر جهت مردم دچار کمبود نيستند اخلاق انسانيت فضيلت اقتصاد آسايش آرامش همه دست به دست هم می­دهد و جامعه در يک رفاه از هر جهت به سر می­برد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»[7] بعد مقدمه چند نکته در اين آيه شريفه، اين را هم تکميل عرائض عرض کنم در چند جای قرآن اين منت را ياد نموده است يعنی مردم اگر قدر اين­ها را بدانيد وابستگی­هايتان قطع می­شود امروز يکی از روش­های مبارزه با دشمن بالا بردن سطح اعتقادات مردم است يکی از وظايف همه مسئولين و همه احاد مردم تکميل باورهای اعتقادی است که من از همين فرصت هم استفاده کنم در پرانتز عرض کنم عزيزان اين مجموعه مؤسسه و بنياد مهدويت اين آمادگی را دارند عزيزان ما هم دارند زحمت می­کشند در رشد و تعالی معارف مهدوی مساجد ما مدارس ما خانواده­ها در ارتباط با بنياد حضرت مهدی موعود دوستان اشاره کردند و در گزارش هم ذکر شد از مقطع پيش دبستانی تا سطوح بالاتر دبيرستان برای فرزندان اين شهر و ديار اين دارند زحمت می­کشند برنامه تنظيم می­کنند ما بايد استفاده کنيم، لذا عزيزان قطعاً اگر معارف و اعتقادات و باورهای فرزندان ما نسبت به امام حی شان قوی شد قطعاً اين آسيب­های که شما امروز در جامعه می­بينيد مشاهده نمی­کنيد.

چند سال قبلی تهران می­رفتيم در هواپيما جوانی کنار دست من نشسته بود اين بيست و شش سالش بود، تا هواپيما حرکت کرد ديدم رو کرد به من گفت امام زمان کيست؟ امام زمان چيست؟ من با تعجب نگاهش کردم گفتم شما که هستيد؟ شما چه هستيد؟ گفت من يک تاجری هستم شيراز يک دفتر تجارت داريم تهران در فلان خيابان دبی در فلان­جا تجارت داريم در يک رشته­ای اين­ها کار می­کردند تاجری موفقی بود گفتم کجا بزرگ شدی؟ گفت شيراز، تحصيلات؟ ليسانس، گفتم چه شد حالا به ياد امام زمان افتادی، ما را ديدی به ياد حضرت افتادی؟ گفت ديشب يک جلسه­ای بود در جلسه بحث امام زمان شد يک کسی گفت امام زمان زنده است مگر می­شود کسی بيش از هزار و صد و اندی سال زنده باشد؟ گفتم برادر عزيز تو ديشب نسبت به امام زمان رفتی در فکر، گذشته در مدرسه در دانشگاه در خانواده کسی از امام زمان با تو چيزی نگفت، گفت من با هرکه معاشرت داشتم بحث امام زمان نبود، گفتم تاجر موفقی هستي ولی امام شناس ناموفقی هستی، بعد در همين فاصله پرواز تا تهران در حدی که وقت بود ما باش صحبت کرديم بعد آن آقا به عنوان گلايه گفت، گفت آقا به دبيرها به اساتيد آموزش و پرورش دانشگاه بگوييد به ما معرفی کنند الگوهای ما را مسئول هستيد پيغمبر فرمود همه مسئول هستيد، من طلبه در اين لباس بلی مسئوليتم از شما عزيزانی که در لباس ديگری هستيد قطعاً سنگين­تر است نسبت به مسئوليت خودم ولی اين دليل بر اين نيست که ديگران مسئول نباشد: «وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه‏»[8] رسول­الله فرمود همه مسئوليت داريد همه بايد کار کنيد و متأسفانه ما اين را می­بينيم در جامعه که گاهی اوقات بنده تلاش که نمی­کنم نمی­کنم گاهی اوقات اخلالی هم مشاهده می­شود اين رسالت رسالت جمعی است همه بايد تلاش کنند و امروز هم حقيقتاً راه برون رفت از همه مشکلات بالا بردن سطح معارف مردم است مردم که اگر به آن معارف عاليه برسند و وظايف خود و خدا را و امام شان را بشناسند قطعاً شما شاهد خيلی از کاستی­ها و کمبودهای که امروز بشريت شاهد است نيستيم در چند جای قرآن خداوند از اين واژه منّ که عرض کردم اساساً منّ به معنای قطع است يعنی قطع گرفتاری­ها قطع ناکارآمدی­ها کمبودها يکی از مواردی که خداوند واژه من را به کار برده نسبت به اسلام است در آيه نود و چهار سوره مبارکه نساء خداوند می­فرمايد: «كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ»[9] اصلاً اين اسلام شما را جدا کرد از همه گرفتاری­ها مسلمان بشويد از اين گرفتایها رهای پيدا می­کند و لذا خدا می­فرمايد خدا بر شما گذاشت که در اين آيه شريفه­ای که آيه 5 سوره مبارکه قصص اين منّ به معنای نعمت بزرگ و با ارزش است اين نعمت­ها نعمت­های بسيار بزرگی است که شما را از همه گرفتاری­ها و وابستگی­ها رهايي می­دهد يکی توجه به اسلام و مسلمان بودن است، اين يک.

دوم در سوره مبارکه آل­عمران آيه 164 خداوند نسبت به نبوت پيغمبر هم چنين تعبيری می­فرمايد: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ‏»[10] پيرو پيغمبر شديد پيروی از رسول­الله کرديد نعمت بزرگی است برای شما که شما را از همه کاستی­ها رهايي می­بخشد و به آن نعمت بزرگ و ارزشمندی استغناء از ماسوی الله خواهد رساند، خدا رحمت کند مرحوم آيت­الله شهرستانی بزرگ آقای حاج سيدهبة الدين شهرستانی می­گويند حدود 90 سال قبل ايشان يک سؤالی از انديشمندان عالم اسلام کرد، سؤال هم سؤال کوتاهی بود: «لِمَ سقطنا و بِمَ نرتقی» ما چرا سقوط کرديم چه کنيم دوباره ترقی کنيم؟ مسلمان­ها چرا از آن جايگاه تنزل پيدا کردند در دوران در مقطعی از تاريخ مديريت در همه عرصه­ها دست مسلمان­ها بود، شما امروز بعضی از کشورهای اسلامی را می­بينيد وابستگی­ها نا کارآمدی­ها: «لِمَ سقطنا» چرا سقوط کرديم: «بِمَ نرتقی» ايشان فرموده بود از صد صدی جواب­های که برای من آمد، صدی نود و پنج جواب­ها همه اذعان داشتند از پيروی از تعاليم قرآن و اوامر نبوی فاصله گرفتيم آسيب ديديم لذا قرآن هم اسلام را نعمتی بزرگ هم تبعيت از پيامبر را نعمت بزرگ، و اساساً خود هدايت اينی که امروز اين­جا هستيم نعمت بزرگی است من خدا رحمت کند مرحوم آيت­الله والد گاهی اوقات در يک جلسات مذهبی ايشان می­گفتند بعد از جلسه برويد سجده شکر به جا بياوريد که جای صدايتان زدند که برای بهترين انسان روی زمين آمده، اين نعمت است آيه را من بخوانم: «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَداكُمْ»[11]آيه هفده سوره حجرات خدا می­فرمايد ما منت داريم بر شما چون هدايت­تان کرديم اين نعمت به معنای همان منت داريم بر شما، به معنای همان هدايت از همه وابستگی­ها شما را رهايي می­بخشد، خود هدايت يک شخصی آمد خدمت امام صادق ببينيد شما حضار محترم­ همه­تان وضع­تان خوب هستيد، شما همه­تان از ملياردرها هستيد، حالا می­خواهم ثابت کنم آيت­الله دژکام و آقايونی که گاهی اوقات می­گوييم نداريم نداريم، حالا ثابت می­کنيم که داريد داريد، اصلاً خود تظاهر به فقر هم فقر می­آورد: «مَنْ تَفَاقَرَ افْتَقَر»[12]ادای نداری در آوردن آدم ندار می­شود شخصی آمد خدمت امام صادق می­خواهم بگويم اين هم عدی ما باشد امروز محضر همه عزيزان قدر بدانيم اين ظرفيت پور وجودی را ببينيم شخصی آمد خدمت امام صادق به حضرت عرض کردم آقا وضع من بد است از نظر اقتصادی می­گفت آقا فرمودند وضع تو خوب است مرتبه دوم گفت آقا وضعم بد است آقا فرمودند وضعت خيلی هم خوب است، بار سوم عرض کردم يابن رسول­الله من چيزی ندارم وضعم بد است، امام صادق فرمودند من يک سؤال ازت می­پرسم جواب بده، من سؤال امام صادق را از شما عزيزان می­پرسم آقا فرمودند تو چقدرحاضر هستيد بگيری از ما اهل­البيت دست برداری، تا اين را حضرت فرمودند اشک در چشمان طرف حلقه زد گفت آقا دنيا را با يک تارمويي شما عوض نمی­کنم، آقا فرمودند ديگر نگويي وضع بد است تو سرمايه­ای داری که با دنيا عوض نمی­کنی چرا اين را نمی­گويي، عشق به اهل­البيت مسير هدايت قرار گرفتن، سيدالشهداء روز عرفه صحرای عرفات در دعای به خدا عرض می­کند خدايا سپاسگذاريم که ما را در دولت ائمه کفر خلق نکرده اين نعمت را بايد سپاسگذاری کرد بايد شکرگذاری کرد و نعمت حاکميت مؤمنان را هم در قرآن با تعبير منت به کار برده نعمت اسلام، نعمت نبوت، نعمت هدايت نعمت ولايت، من مطالب را جمع بندی کنم اگر حضرت آيت­الله دژکام هم افتخار بدهند از نفس پاک شما هم، هرچه صلاح می­دانيد جمعيت مشتاق­اند گرچه من می­دانم امروز هم روز جمعه مضاعف بر روزهای ديگر زحمت حاجی­آقا مضاعف است اما در حدی که جمع جمعی مهدی­ياوران عزيزی هستند که در طول سال در فعلت­های مهدوی مجموعه را حمايت می­کنند هم حمايت فکری هم حمايت مالی انشاءالله انفاس پاک حضرت عالی هم حالا هر جور صلاح می­دانيد من دو سه نکته را اين­جا و دو روايت را ذيل همين آيه شريفه تقديم کنم.

نکته اول در اين آيه شريفه حکومت جهانی که خدا وعده می­دهد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‏»[13]حکومتی است که حمايت از مستضعان است اين يعنی برای همه ما درس است امام زمان می­آيد برای دفاع از همه مستضعفان و مظلومان تاريخ و اراده خدا اين است ما هم به عنوان زمينه سازان دولت مهدوی تلاش­مان همين بايد باشد که در حمايت از مستضعفان چه مستضعفان فکری و انديشه­ای چه مستضعفان مالی مضايقه و کوتاهی نکنيم که زمينه ساز دولت کريمه صاحب الزمان باشيم خب قطعاً در حکومت­های ظلم و حکومت­های طاغوت نيروهای ارزشمند و کارآمد و توانمند به استضعاف کشيده می­شود اين را ما در زمان ائمه مشاهده کرديم و تاريخ ثبت کرده که از آن ظرفيت والای اولياء الهی استفاده نشد و اينها را به استضعاف کشاندند و مردم را محروم کردند از فيض حضور اين رهبران الهی بشارتی که در اين آيه شريفه است خدا می­فرمايد: «وَ نُريدُ‏»[14]اراده خدا پشت قضيه است يقيناً اين اتفاق خواهد افتاد من نمی­دانم آقايان خاطرتان هست سال دو هزار و دوازده يک شايعه­ای در دنيا سر بلند کرد به اين عنوان که دنيا دارد به پايان می­رسد حالا بعضی از عزيزان به حافظه رجوع کنند يک شايعه­ای در دنيا راه افتاد که دو هزار و دوازده ميلادی پايان دنياست در همين شهر هم بعضی­ها مراجعه می­کردند آقا دنيا دارد به پايان می­رسد چه کار کنيم؟ من حتی شنيدم بعضی­ها آذوقه رفتند خريدند نگهداشتند گفتم اگر دنيا می­خواهد به پايان برسد شما اين آذوقه را برای چه گرفتی؟ گفت از باب احتياط، حالا احتياط هم همه­جا نمی­کنيم يکی از بزرگان می­گفت چرا در خمس دادنتان احتياط نمی­کنيد بگو آقا احتياطاً يک مقدار خمس بيشتر احتياطاً يک مقدار انفاق بيشتر احتياط را يک­جاهای ديگر می­رود، من به بعضی از عزيزان که اين شبهه يک مقدار رویشان اثر گذاشته بود گفتم به نص صريح قرآن و استناد به همين آيه پنج سوره قصص که وعده­ای خداست تا حکومت صالحان شکل نگيرد تا صاحب الزمان نيايد دنيا به پايان نمی­رسد خدا می­فرمايد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»[15]خب همان طوری که خداوند امامت را نعمت توصيف می­کند و منتی بر بشريت نبوت هم به همين عنوان اسلام هم به همين ترتيب و هدايت هم به همين ترتيب من دو روايت را از محضر دو امام تقديم کنم اول از وجود مقدس اميرالمؤمنين ذيل همين آيه پنج سوره مبارکه قصص: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا‏»[16] دنيا دوباره به ما برخواهد گشت: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيَا عَلَيْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا‏»[17]بعد از اين­که دنيا پشت کرد و در يک مقطعی آزمون الهی بود که همه آزموده شوند ولی بر می­گرده اين دنيا به سمت ما: «عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا‏»[18]حضرت می­فرمايد همانند شتری که ماده شتری که به دنبال خودش با اضطراب دارد می­گردد که نسبت به ديگران تندی می­کند حالا اين­های که دام دارند يک وقتی ماده شتر وقتی بچه خودش را گم می­کند با يک تندی و يک حالت شديدی برخورد می­کند تا اين فرزند خودش را پيدا کند: «عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَى وَلَدِهَا‏»[19]همان گونه شتر به دنبال بچه گم شده خود می­گردد تا بچه خود در آغوش بگيرد و با ديگران تندی می­کند دنيا به ما برخواهد گشت و دنيا در اختيار ما قرار خواهد گرفت بعد: «ثم تلی هذه الآيه» آقا استناد کردند به اين آيه شريفه: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»[20]صلواتی ختم کنيد.

روايت دوم آقا امام باقر عليه­السلام اين بشارت اين است که قطعاً حکومت در اختيار صالحان قرار خواهد گرفت قطعاً اين دولت شکل خواهد گرفت، و دنيا با همين تشبيهی که اميرالمؤمنين می­فرمايد يک وقتی خدا رحمت کند آيت­الله حائری ياد کنيم از ايشان فرمودند مردم قدر آب را در تابستان می­دانند، قدر اخلاق و فضيلت را در همين فاصله گرفتن از ارزش­ها مردم بيشتر می­دانند قدر پاکی درستی اخلاق، تواضع و ايشان می­فرمودند اين يک بخشی که به ظاهر می­بينيم بعضی­ها دارند فاصله می­گيرند تعبير ايشان اين بود که جهان دارد می­رود به آستانه ظهور چون مردم اين­ها را تجربه می­کنند می­بينند و می­بينند در اين فاصله گرفتن­ها خيری نيست با اين تجربه تلخ بر می­گردند به سمت حقيقت و ارزش­ها، روايت دوم از وجود مقدس امام باقر که هم در کتاب غيبت طوسی است هم در جلد 51 بحار آقا امام باقر از آباء گرامش تا روايت می­رسد به وجود مقدس اميرالمؤمنين که از حضرت سؤال شد اين آيه: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ‏»[21] منظور چيست؟ آقا فرمودند: «قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يَبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيَّهُمْ»[22]خدا مهدی اين خاندان را بر می­انگيزد و خواهد آمد: «بَعْدَ جَهْدِهِمْ»[23] آقا می­فرمايد بعد از تلاش­های ائمه، ائمه تلاش کردند برای گسترش معارف ائمه تلاش خودشان را کردند و حالا خب امتحانی بود برای بشريت. اميرالمؤمنين می­فرمايد بعد از تلاش­های ائمه صاحب الزمان می­آيد مهدی امت می­آيد: «وَ يُذِلُّ عَدُوَّهُمْ»[24]دشمنان اهل­بيت را صاحب الزمان به ذلت خواهد کشاند اين بشارت الهی است و اين دو آيه شريفه من عرايضم را تمام کنم دو تذکر را ديگر امر را موکول می­کنيم اگر حضرت آيت­الله دژکام صلاح دانستند ابوی ما می­فرمودند: «الامتثال نوع من الادب»، مثل اینکه حاج آقا ظاهراً می­فرمايد وقت مقتضی نيست و من به همين اندازه بسنده کنم و عرايض را جمع بندی کنم دو نکته را من محضر عزيزان عرض کنم يکی نسبت به تشويق مردم و ترغيب مردم به آشنا شدن با معارف، حضرت آيت­الله دژکام در جلسه­ای در جمع بعضی از مسئولين عرض کردم در اين فضای اغتشاشاتی که متأسفانه در جای جای کشور پيش آمد ولی حق شيراز درست اداء نمی­شود در جلسه­ای هم خدمت آيت الله دژکام بوديم ايشان فرمودند که در شهری بوديم يکی از شهرهای کشور يک خرده کم لطفی شده بود حضرت آيت­الله دژکام گفتند من با قاطعيت از مردم اين شهر و استان دفاع کردم و اين گاهی اوقات تنگ­نظری­ها در همين آمار اغتشاشاتی که در کشور اتفاق افتاد فارس رتبه بيست و ششم بود يعنی در کشور يعنی ضعيف­ترين حجم اغتشاشات الحمدلله در اين شهر و در اين استان اتفاق افتاد جاهای ديگر استان­های ديگر آمار اين اغتشاشات شديدتر و تندتر اين هم می­رساند که الحمدلله شيراز جنت­تراز که نوعاً عنوان شده به برکت ذوات مقدسه اولياء معصومين حضرت احمد ابن موسی، سيد ميرمحمد بزرگانی که در اين شهر بودند و مرحوم شهيد مطهری می­فرمايد من وقتی شيراز می­آيد لذت می­برم در شهری نفس بکشم که ملاصدرا نفس کشيده خب اين شهر با اين سابقه الحمدلله نشان دادند که در اين جريان فتنه اخير هم سربلند بيرون آمدند، در همين آمار فتنه­ها گزارشی که بعضی از دوستان می­دادند نوع کسانی که در اين فتنه­ها بودند اين­ها از معارف دينی دور بودند ادبيات اوليه اعتقادی­شان ضعيف بود، من يک وقتی در زندان نوجوانان رفته بودم برای بازديد رئيس زندان گفت آقای حدائق آن دختر شانزده ساله را می­بينی؟ گفتم بلی گفت اين آدم کشته آوردنش زندان، من رفتم سمت اين دختر مردم اگر بچه­های خودتان را با معارف اسلامی آشنا کرديد به خودتان خدمت کرديد سپس به جامعه، ما فردای زندگی­مان در گرو بچه­های امروزمان هستيم، من رفتم سمت اين دختر گفتم سلام کردم گفتم شما نماز بلدی؟ گفت نماز چه است، گفتم يک سوره حمدی برای من بخوان، گفت سوره حمد چه است؟ خب دختری که با خدا آشنا نشده با دين آشنا نشده خروجش می­شود اين امروز اگر ما می­خواهيم از اين آسيب­ها فاصله بگيريم خانواده­ها سلامت خودش را می­خواهند پدر اقتدار و عزت و آبرويش را می­خواهد تا لحظه آخر فرزندان­تان را با معارف و اولياء آشنا کنيد فرزندی که دين را شناخت خدا را شناخت حرمت ديگران را زمين نمی­گذارد اين تذکر اول بنده که انشاءالله همکاری کنيم در نشر معارف در آشنا کردن فرزندان­مان با ارزش­های دينی و مخصوصاً وجود مقدس ولی­عصر که امروز امير در ميخانه توی تو.

ولی يک نکته ديگر هم نسبت به بحث همکاری عزيزان که حضرت آيت­الله دژکام جمعی از حضار محترم قريب به پانزده سال است که در فعاليت­های فرهنگی مهدوی زحمت می­کشند و مهدی ياور هستند مساعدت­های مالی دارند هر ماه کمک می­کنند بعضی­ها با وقت­شان بعضی­ها با فکرشان بخشی با حضورشان مجلس امام زمان را رونق می­بخشند من تقاضايم اين است که در اين عرصه حمايت مالی هم شما اين تورم را هم در نظر بگيريد حمايت­های که می­کنيم انشاءالله با توجه به وضعيت زمانه باشد که عرض پايانی­ام و مطلب را تمام کنم، پر ثواب­ترين کار، پرثواب­ترين و پر اجرترين کار در زندگی انفاق برای امام زمان است که در روايت داريم: «الف الف درهم» ، هزار هزار يعنی يک مليون برابر خدا جواب می­دهد که همه ما هم محتاج عنايات حضرت ولی­عصر هستيم و تفضلات صاحب الزمان که قطعاً عنايات آنها شامل حال خواهد شد و تفضلات ولی­عصر انشاءالله شامل جمع حاضر که همين­که هستيم دليل بر اين است که نظری داشتند ما را دعوت کردند من به همين اندازه اکتفاء می­کنم چون دوستان ما برنامه­های ديگری را هم دارند تذکر دادند که بيماری هم در ICU است دعا کنيد برای سلامتی همه بيمارها مخصوصاً اين مريض منظور نظر و ضمن اين­که هر صبح جمعه بحمدالله دعای ندبه در اين خانه حضرت برگزار می­شود، ابتدای عرايضم عرض کردم واقف اين زمين يک مرجع بزرگ حضرت آيت­الله العظمی آقای حاج شيخ بهاء الدين محلاتی بودند که وقف بر امام زمان کردند در وقف­نامه هم موارد متعددی ديده شده هم جنبه­ درمانی هم آموزشی هم مذهبی که الحمدلله اين مجموعه مرکب از همه اين موارد هست دو طبقه سه هزار متر زيربنا فضای درمانی است دو طبقه قريب به سه هزار متر زيربنا فضای مذهبی و مهديه است و قريب به هفت هزار متر فضای آموزشی است که اين­ها در صدد تکميل است و بانيان خير حمايت کنند انشاءالله اين مجموعه با سرعت هرچه بيشتر به بهره­برداری برسد اما فضای مهديه را صبح­های جمعه دعای ندبه هست برادران عزيز خواهران محترمه اطلاع رسانی کنيد از اين ظرفيتی که هست انشاءالله استفاده کامل کنيم من مجدداً تشکر می­کنم از همه شما حضار محترمی که قبول زحمت نموديد و شرف حضور يافتيد در مجلسی که به نام مولايمان صاحب الزمان است انشاءالله که ديدگان رمق رسيده ما به جمال نورانی حضرتش منور و مزين بگرداند خداوند، و بشريت طعم شيرين عدالت و مهرورزی را در آن دولت کريمه به ذائقه همه بچشاند از همه عزيزان سروران عزيز برادران محترم خواهران محترمه مسئولين محترم نماينده محترم ولی­فقيه حضرت آيت­الله دژکام، امام جمعه محترم و معزز حضرت آيت­الله کلانتری حضرات حجج اسلام و مسلمين حاج آقای موسوی حاج آقای هاشميان حاج آقای بصيری حاج آقای عباس­پور همه عزيزانی که از مسئولين محترم و موجهين و متدينين و متدينات در مجلس شرف حضور داريد برادر عزيزمان جناب آقای دکتر قادری را من ديدم آقای استاندار هم که سلامت رساندند و عذرخواهی کردند چون جلسه داشتند زودتر وقت جلسه را ترک کردند انشاءالله در اين، خود آقای استاندار حالا چون نيستند من راحت­تر می­توانم حرف بزنم خود ايشان از مهدی ياوران اين مجموعه از آغاز بودند يعنی قبل از استانداری و در اين زمان استانداری هم جلساتی برای رفع بعضی از مشکلات ايشان در همين مهديه آمدند الآن هم لدی الخروج يک هديه­ای دادند گفتند اين هم از طرف من برای ادامه کار مجموعه به عنوان اين­که انجام وظيفه کرده باشم خداوند از همه شما عزيزان پذيرا باشد اين اهتمام را، اين اشتياق را اين ارادت را، اللهم عجل لوليک الفرج و سهل له المخرج و اوسع له المنهج.

 

[1] قصص5.

[2] قصص5.

[3] قصص5.

[4] قصص5.

[5] مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) متن ص1115.

[6] قصص5.

[7] قصص5.

[8] جامع الأخبار(للشعيري) 119.

[9] نساء94.

[10] آل­عمران164.

[11] حجرات17.

[12] تحف العقول النص ص42.

[13] قصص5.

[14] قصص5.

[15] قصص5.

[16] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.

[17] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.

[18] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.

[19] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص506.

[20] قصص5.

[21] قصص5.

[22] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.

[23] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.

[24] الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة النص ص184.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه