استاد حدائق پنجشنبه 8 آذرماه 97 در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاهچراغ در خصوص ویژگیهای پیامبر (ص) سخنرانی نمودند نکات مهم مطرحشده در این سخنرانی به شرح زیر میباشد:
نکات مربوط به آیه 45 سوره احزاب
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً
ای پیامبر، ما تو را فرستادیم تا بر رفتار و کردار امّت گواه باشی، و مؤمنان را به بهشت و پاداشهای الهی مژده دهی، و کافران و گناهکاران را از عذاب دوزخ بترسانی.
ویژگیهای پیامبر (ص)
۱-پیامبر (ص) شاهد بود / شاهد یعنی کسی که هم حاضر است و هم ناظر / ما هم باید بین مردم باشیم و نسبت به مشکلات جامعه بیتفاوت نباشیم
۲-پیامبر (ص) مبشر بود / پیامبر خوبیها را تجلیل میکرد و نسبت به خوبیها بیتوجه نبود
۳-پیامبر (ص) نذیر بود / نسبت به بدیها بیتفاوت نبود
در جامعه باید به امربهمعروف و نهی از منکر توجه شود
۴-پیامبر (ص) مردم را بهسوی خداوند به اذن الهی دعوت میکرد / هرکسی امروز بتواند مردم را به سمت خدا دعوت کند کار پیامبری انجام میدهد
اهمیت کار فرهنگی در جامعه
۵-پیامبر (ص) چراغ فروزان و پرنور برای بشریت است / ویژگیهای نور
پیامبر(ص) عامل وحدت، رشد، پیشرفت و آرامش جامعه بود که مسلمان واقعی باید این ویژگیها را داشته باشد
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسمالله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و العاقبة لاهل التقوی و اليقين و الصلاة و السلام علی سيدنا و نبينا حبيب الهی العالمين و شفيع المذنبين العبد المؤيد و الرسول المسدد المصطفی الامجد ابیالقاسم محمد(ص) و علی اهل بيتهالطيبين الطاهرين المعصومين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشريف.
قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه القرآن الحکيم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيرا وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً»[1]
صدق الله العلی العظيم
تقديم به پيشگاه با عظمت رسول عظيمالشأن اسلام پيامبر خاتم صلواتی ختم نماييد.
جهت ترويح ارواح طيبه علما شهداء روح ملکوتی حضرت امام اعلیالله مقامه شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم و شهدای منسوب به جمع محترم شهيد محراب حضرت آيتالله آقای حاج سيدعبدالحسين دستغيب و همراهان ايشان و آرميدگان در جوار آن دو امام زاده واجب التعظيم از بزرگان و علماء و شهداء مؤمنين و مؤمنات تقديم به پيشگاه با عظمت رئيس مذهب آقا امام جعفر صادق صلوات غراتری ختم نماييد.
در شب جمعهای قرار داريم که يکی از مهمترين مناسبتهای تاريخ بشريت در اين هفته اتفاق افتاد ميلاد با سعادت رسول خاتم که يکی از وجه تفسيری: «وَ الْعَصْر»[2] سوگند به زمان اشاره به زمان تولد رسولالله است ميلاد دو شخصيت بزرگ پيامبر خاتم و رئيس مذهب آقا امام جعفر صادق در اين هفته و هفده ربيع الاول و مناسبت هفته وحدت و هفته گرامی داشت مقام بسيج و بسيجی آنهم در جوار تربت پاک حضرت سيدالسادات الاعاظم حضرت احد ابن موسی الکاظم و در محضر شما مؤمنين و مؤمنات متدينين و متدينات توليت محترم آستان مقدس حضرت آيتالله آقای حاج سيدعلی اصغر دستغيب و روحانيت که در مجلس شرف حضور دارند من در اين وقت مقرر چون بعد از عرايض بنده هم برادر عزيزمان و مداح اهل البيت جناب آقای مرتضی ظاهری دعای کميل را انشاءالله افاضه خواهند نمود و از نفس پاک اين عزيز بهره خواهيم جست.
پيامبر را خداوند در قرآن به عنوان اسوه معرفی نموده است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[3] الگو پيغمبر است برای بشريت تا ابديت حتی رسولالله الگوی اهل البيت است الگوی معصومين است، يکی از ضرورتهای جامعه اسلامی شناخت هرچه بهتر و بيشتر با شخص پيغمبر است ما پيامبر را بشناسيم روش زندگی رسولالله را نوع برخورد پيغمبر با مردم در روش تبليغی و ترويج دين از آيات فراوانی که در قرآن در مقام و منقبت پيغمبر نازل شده من دو آيه را محضر شريف عزيزان اشارتاً عرض میکن پنج ويژگی از خصايص شايسته پيغمبر که امروز برای فرد فرد ما مسلمانها به عنوان يک ضرورت در دفاع از دين، دفاع از انقلاب دفاع از جامعه اسلامی همه بايد اين ارزشها و اصول را رعايت کنيم قرآن خطاب به پيامبر در سوره احزاب میفرمايد: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً»[4] ای پيامبر ما ما شما را مبعوث به رسالت کرديم و شما را رسول نموديم برای اينکه اين امور اتفاق بيفتد با اين روش در ترويج دين حرکت کنی، اولين ويژگی از ويژگیهای پيغمبر خاتم: «شاهِداً»[5] پيامبر شاهد بود شاهد در تفسير اشاره شده است به دو موضوع و دو عنوان امام را ما شاهد میدانيم ملائکة الله را: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظين كِراماً كاتِبين»[6] شاهد میدانيم شاهد يعنی کسی که هم حاضر است و هم ناظر است پيامبر هم بين مردم بود و هم بیتوجه به مسائل مردم نبود اين میشود شاهد، کسی در جامعه است مشکلات مردم را درک میکند با مردم زندگی میکند و بیتوجه به اين مسائل هم نيست رسولالله در آشنای جامعه بود به تعبير اميرالمؤمنين علیعليه السلام: «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ»[7] پزشکی بود سيار به دنبال مردم و برای هدايت مردم منطقه به منطقه کوچه به کوچه خانه به خانه رسولالله خدمت میکرد و تلاش میکرد اين درس اول برای همه ما که برادر عزيز خواهر محترمه امروز اگر بخواهيم مسئوليت عظيم مسلمانی را پاسداری کنيم بايد شاهد باشيم شاهد يعنی اينکه در خانه خودت در محيط کارت در جامعه خودت هم باشی بين مردم، و هم بیتفاوت نگذری اگر خطای را مشکلی را انسان میبيند در حد توان خودش تلاش برای برطرف شدن آن بکند، ما در چارچوب تربيتی امروز يک مشکلی که در خانوادهها هست همين است که پدر درون خانه هست حاضر است اما ناظر نيست از حال فرزندان خود بیاطلاع است گاهی اوقات در يک تشکيلات يک مدير از وضعيت زير مجموعه خود بیاطلاع است بنده به عنوان يک مسلمان در جمع مسلمين هستم ولی بیاعتناء به وضع مسلمانها خب اين با اصول اسلامی هم مغايرت دارد پيامبر فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»[8] اين ويژگی اول رسولالله که پيامبر بين مردم بود هم بود و هم ناظر بود و جريانات را رصد میکرد.
دومين ويژگی پيامبر: «مُبَشِّراً»[9] و سومين ويژگی: « نَذيرا»[10] پيامبر اکرم را خدا مبشر نام میبرد يعنی پيامبر خوبیها را در جامعه تجليل میکرد کارهای شايسته را بیاعتناء نمیگذشت اگر از شخصی کار خيری مشاهده میکرد مورد ستايش و تمجيد قرار میداد اين هم يک نکته بسيار تربيتی است که ما اگر بخواهيم کارهای خوب در جامعه رشد کند بايد از کار خوب تمجيد کرد بايد افرادی که در مسير درستی حرکت میکند از اينها تمجيد صورت بگيرد پيامبر مبشر بود هم بشارت میداد نسبت به خوبیهای که از مردم سر میزد خدمات مردم را هم «مُبَشِّراً»[11]به اين عبارت که آنهای را که نا اميد شده بودند از رحمت خدا و مأيوس شده بودند از مغفرت الهی پيامبر اينها را دلگرم میکرد به رحمت الهی يعنی آنهای که سر خط بودند را حمايت میکرد آنهای که رها کرده بودند طرق را و مأيوس شده بودند پيغمبر نا اميدها را اميدوار به رحمت میکرد: «مُبَشِّراً وَ نَذيراً»[12]رسولالله نذير بود يعنی میترساند يک بخشی ديگر تربيتی توبيخ است تنبيه به جاست اگر کسی تخلفی کرد اگر کسی خلافی گفت اگر کسی حقی را ضايع کرد در برابر اين عمل خطا بايد به او هشدار داده شود مجازات به نسبت اعمال ناشايست او و مکانات نسبت به کار ناپسند او اين سيره پيغمبر بود و اين دو نکته «مُبَشِّراً وَ نَذيراً»[13]در جامعه ايجاد سازندگی میکند حالا اگر جامعهای مبشر بود نذي نبود، نذير بود مبشر نبود اين روش روش رسولالله نيست و پيامبر هم اول خوبیها را تمجيد میکرد اول خصلتهای شايسته افراد متذکر میشد سپس کاستیها و لغزشها را بيان میکرد اين هم دو ويژگی ديگر از ويژگیهای پيامبر که خدا میفرمايد رسولالله چنين بود و امروز هم مسلمانها بايد همين رويه را داشته باشد بنده اگر کار خوبی را میبينم در جامعه صورت میگيرد وظيفه من است تجليل کنم وظيفه فرد فرد ماست که از صداقت امانتداری راستی درستی تواضع اخلاق فروتنی تجليل کنيم و وظيفه ماست که اگر خطای ديديم آن خطا را هشدار بدهيم، در جای ديگری در قرآن خدا پيغمبر را آمر به معروف و ناهی از منکر ياد میکند، رسولالله: «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ»[14]اين پيغمبر امر به معروف میکرد امر به معروف يعنی دعوت به فضيلتها دعوت به خوبیها نهی از منکر يعنی بازداشتن از رذايل اخلاقی و هر کاری که خدا نمیپسندد و اين هم يک نظارت ملی است که خداوند اختيارش را به فرد فرد جامعه اسلامی سپرده همه بايد بر يکديگر نظارت داشته باشند اگر کاستی و لغزشی ديدند متذکر بشوند، و اگر حسن و خوبی ديدند مشوق باشند و تذکر بدهند، و اين را من اضافه کنم يکی از علتهای که کارهای خوب رشد سريع خودش را از دست داده چون ما کار خوب را وظيفه مردم میدانيم و لذا چون احساس میکنيم وظيفه است تجليل نمیکنيم و حال آنکه وظيفه است ما هم وظيفه داريم تجليل کنيم در برابر اين نمازی که همه خوانديد و وظيفه است خدا پاداش قرار داده اين نماز انسان را به معراج میبرد اين نماز در سوره معارج آثار متعددی را خدا برای آن نام میبرد خب شما وظيفهتان است نماز بخوانيد اما خداوند در برابر همين وظيفه و تکليف واجب پاداش مقرر کرده در برابر همان روزه واجب تجليل میکند در برابر همان اقدام شايسته شما در دستگيری از ضعفاء و فقراء خدا میفرمايد: «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ»[15]وظيفه است ثروت را خدا داده اين وظيفهای را که شما داريد انجام میدهيد تحت عنوان انفاق ذکات خمس خدا برکاتش را بر شما فزونی میبخشد و لذا تجليل از کار خير از کارهای رسولالله بود تذکر نسبت به کارهای اشتباه و ناپسند از کارهای پيغمبر بود که جامعه اگر بخواهد سالم بشود اين دو اصل بشارت و نظارت و تذکر و توصيه به خوبیها و تذکر و توصيه به اجتناب از بدیها بايد در جامعه شکل بگيرد اين سه ويژگی از ويژگیهای رسول خاتم.
چهارمين ويژگی قرآن میفرمايد: «وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[16]از خصوصيات اين رسول خاتم اين بود که پيغمبر مردم را به سوی خداوند به اذن الهی دعوت میکرد او داعی مردم بود به سوی خدا، امروز هرکسی که بتواند در دعوت مرد به سوی خدا گام بردارد کار پيغمبر کرده هرکسی در هر پوستی در هر رشتهای و در هر رستهای بتواند حلقهای بشود بين اين فردی که از خدا بريده و خدا اين کار کار نبوی است کار رسولالله است انبياء آمدند برای اين کار، و قطعاً کسی که برای اين کار توفيق پيدا کرده بايد شکر الهی را به جا بياورد: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[17]وجود مقدس اميرالمؤمنين زمانی که از طرف پيامبر عازم شدند برای حرکت به سوی يمن و ارشاد مردم يمن و دعوت مردم يمن به سوی حق و حقيقت پيامبر يک دستورالعملی را به اميرالمؤمنين ابلاغ فرمودند من بخشی از اين را محضر عزيزان تقديم کنم، پيغمبر فرمود: «وَ ايْمُ اللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ»[18]يک نفر به توسط شما اگر خدا را شناخت با حقيقت آشنا شد پيغمبر فرمود از آنچه خورشيد بر او میتابد و غروب میکند فضيلت آن بيشتر و والاتر است اين ارزش تبليغ است ارزش هدايت است: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[19]پيغمبر آمده مردم را به سوی خدا دعوت کند رسولالله میفرمايد يک نفر ارشاد يک نفر آشنا کردن يک نفر با خدا و حقيقت و معاد از آنچه خورشيد بر او میتابد نه فقط شهر شما، نه فقط استان شما و کشور شما نه تنها کره زمين پرتو شعاع خورشيد گستردهتر و فراگيرتر از کرة زمين است هرجا که نور خورشيد پرتو افشانی میکند ارزش هدايت يک نفر از «ما طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ»[20] بيشتر است و لذا من محضر عزيزان عرض کنم من بارها بعضیها از بنده سؤال میکنند در محضر آيتالله دستغيب عرض میکنم میگويند آقا میخواهيم کار خير کنيم در چه مسيری پولمان را خرج کنيم، خدمت همهتان هم امشب میگويم در درمان در مدرسهسازی در راهسازی و پلسازی مواردی را نام میبرند گفتم به استناد روايات معتبره از معصومين عالیترين کارها در جامعه اسلامی هزينه کردن در مسيری است که سطح انديشه و فکر مردم را بالا ببرد، پيغمبر فرمود: «أشد من يتم يتيم انقطع عن أبيه يتم يتيم انقطع عن إمامه»[21]مهمتر از رسيدگی به يتيم بیپدر رسيدگی به يتيم بیامام است يعنی آن کسی امامش را گم کرده آن کسی که خودش را گم کرده آن کسی که خودش را نيافته، از آن يتيمی بیپدر مهمتر يتيمی است که امام را گم کرده يتيمی بیامام لذا در روايات وقتی بررسی میکنيد صدقات فرهنگی از صدقات ديگر با فضيلتتر است پول شما در مسيری برود که سطح فکر و انديشه و ايمان و اعتقاد مردم قویتر و مستحکمتر کند من يک وقتی از حضرت آيتالله العظمی مکارم شنيدم میفرمودند زمانی که مرحوم آيتالله العظمی بروجردی اقدام کردند به ساخت مسجد اعظم در قم، نقنقهای آدمهای کوتاه فکر کوتاه بين بلند شد بعضیها ديديد خيلی متعصب افق ديدشان جلو پايشان را میبيند شروع کردند انتقاد کردن حضرت آيتالله العظمی بروجردی چه ضرورتی شما يک مسجدی با اين وسعت در قم داريد میسازيد چند شبستان بزرگ چه ضرورتی دارد ک مسجد کوچکتر پولش را خرج فقراء کنيد خرج ضعفاء کنيد خرج ايتام کنيد، آيتالله العظمی مکارم میفرمودند يک وقتی آيتالله العظمی بروجردی در درس خارج جواب داد، فرمودند مردم متدينين قم فضلاء علماء من دارم جای را میسازم که در برپا داشتن و تجليل از اين مکان و آمد و رفت در اين مکان مشکلات جامعهتان حل میشود ما امروز در عرصه اقتصادی اگر مشکل داريم چون ضعف ايمان داريم مگر پولدار در اين شهر کم است مگر ثروتمند در اين مملکت کم است ضعف ايمان طرف احساس مسئوليت نمیکند خدا را در نظر نمیگيرد میگويد مال خودم است، مال خودت بود از کجا آوردی، اميرالمؤمنين میفرمايد عريان آمدی با يک دست کفن میروی، پيغمبر فرمود خدا امکاناتش را تقسيم کرده بين مردم بخشی دست اين بخشی دست آن بخشی به فلانی دادند اينها را بعد میگيرند اين ضعف ايمانهاست که پولها درست به کمک يکديگر نمیشتابد امکانات مان در مسير رشد و رفع مشکلات نيست آيتالله العظمی بروجردی فرمودند من جايي را دارم احداث میکنم که در برپايي اين مکان و تعظيم اين مکان شما همه مشکلاتتان حل میشود مردم خدا را بشناسند خودشان را بشناسند ديگر کميته امداد نياز نداريم آنی که خدا بهش داده خودش کميته امداد است آنی که خدا بهش تفضل کرده از اين قدرت موقعيت اعتبار ثروت سلامتی توانايي در مسير رضايت او استفاده میکند و لذا شما الآن هم میبينيد مسجد اعظم قم به جرأت میتوانم عرض کنم که شما هيچ مکانی امروز روی کرة زمين در گسترش معارف اسلام مثل مسجد اعظم که از صبح تا بخشی از شب گذشته جلسات متعدد دروس فقه و اصول و تفسير منعقد میشود و هزاران طلبه فاضل قريب الاجتهاد مجتهد تردد میکنند و رفت و آمد میکنند کدام دانشگاه را در دنيا سراغ داريد با اين برکت، خب: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[22] پيغمبر برای خدا کار میکرد قطعاً کسانی هم که برای خدا در اين مسير حرکت میکنند راه آنها راه رسولالله است ما بايد مسير زندگیمان در حد امکاناتمان در حد فرصتهايمان مردم را با خدا آشنا کنيم مردم را با حقيقت دعوت کنيم امام صادق فرمود آفرين بر مردی که در خانه هر روز از نماز از ذکات از خدا ياد کند بگويد: «يا اهلاه صلاتکم زکاتکم» يافت نشد، ياد کنيم خدا را در خلوتها در خانه، در آن فرصتهای که جمع فاميلی هستند مردم را به سوی خدا دعوت کنيم حرف بزنيم سخن بگوييم اين هم چهارمين ويژگی اسوه بشريت در اين آيات شريفه.
و پنجمين ويژگی را هم من عرض کنم و با در نظر گرفتن عرايض را جمعبندی نماييم: «وَ سِراجاً مُنيراً»[23]خداوند پيغمبر را چراغ فرزان و پور نور برای بشريت ياد میکند، رسولالله: «سِراجاً مُنيراً»[24]است همان طور که پيغمبر سراج بود مردم را از ظلمتها و تاريکیها به سوی نور و روشنايي که وجود او نور بود يک مسلمان هم بايد همين نقش را ايفا کند، دو سه نکته من در اين قسمت آيه محضرت عزيزان حائز اهميت است اشاره شود از خصوصيات سراج اولاً خداوند ذات مقدس خودش را در قرآن نور تعريف نموده: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»[25] خداوند قرآن را نور ناميده، پيغمبر را سراج و نور تعريف نموده ائمه هدات نور اند در اين آيه هم خدا میفرمايد پيامبر سراج است و نور است برای هدايت بشريت نور چه نقشی در زندگی انسان ايفا میکند يکی از ويژگیهای نور اين است که نور مقابل ظلمت است مقابل تاريکی است هرجا نور است ظلمت وجود ندارد اين يک، دوم نور عامل وحدت و انسجام است معمولاً تفرقهها و پراکندگیها در ظلمتهاست در نور نيست الآن در همين شبستان مقدسی که عزيزان حضور يافتيد در پرتو اين نور اين انسجام شکل گرفته، اگر اينجا کاملاً تاريک بود قطعاً اين وحدت به اين شکل ديده نمیشد اين هم از ويژگیهای نور.
از ويژگیهای ديگر نور نور عامل نظم است هرجا نور است نظم است و هرجا نور نيست و تاريکی است پراکندگی و تشتت است نور عامل آرامش است در ظلمتها اضطراب است در روشنايي آن اضطراب نيست و لذا يکی از عذابهای جهنمیها هم اين است که ر تاريکی مطلق اينها عذاب میشود و نور عامل رشد و بالنگی و شکوفائی است تاريکی و ظلمت مانع رشد است پيغمبر را خداوند نور تعريف میکند يعنی پيامبر عامل وحدت جامعه بود يک، پيامبر عامل رشد و بالندگی جامعه بود پيامبر عالم نظم و وحدت جامعه بود، پيامبر عامل آرامش و اطمينان جامعه بود، مسلمان واقعی بايد اين ويژگیها را داشته باشد، بنده شما همه و همه بايد وجود ما به نسبت خودمان در مسير پيغمبر يک مسلمان موفق بايد عامل وحدت باشد در جامعه هرجا هستيد انسجام را رقم بزنيد نه تفرقه را تفرقهها را کنار بزنيم وحدت آفرين باشيم که پيغمبر اينگونه بود: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين»[26] عامل وحدت بودن عامل نظم بودن مسلمانها بايد نشانه نظم باشد اسوه نظم باشند که پيغمبر اسوه نظم بود پيامبر عامل رشد و شکوفايي بود ما هم در حد خودمان بايد تلاش کنيم در شد و شکوفايي جامعه چه نسبت به خانواده چه نسبت به اجتماع، در حد امکانات خودمان مضايقه نداشته باشيم تلاش و کوشش خودمان را انجام بدهيم مردم را از جهل و تاريکی ظلمت نجات بدهيم که پيغمبر چنين تلاش میکرد روش پيغمبر اين بود و وجود يک مسلمان بايد عامل اميد و آرامش باشد، مسلمان بايد به تعبير رسولالله مسلمانان ديگر از وجود او دست او زبان او در امان باشند پيامبر فرمود: «وَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ»[27] مسلمان واقعی کسی است که مسلمانهای ديگر از دست او و زبان او احساس امنيت میکند بدا به حال مسلمانی که مسلمانها از زبان او از قلم او از موقعيت او هراس داشته باشند همان طوری که پيغمبر عامل سکينه بود برای جامعه بود و آرامش بود امروز مسلمانان برای يکديگر بايد عامل آرامش باشند يک پدر موفق بايد عامل آرامش کانون خانواده باشد يک مادر موفق بايد عامل آرامش باشد يک شهروند موفق در جامعه بايد چنين عمل کند پيامبر را خداوند «سِراجاً مُنيراً»[28] تعبير نمود اين اوصاف پنجگانهای که در اين شب عزيز زينت بخش محضر همه عزيزان شد از اوصاف متعددی که خداوند در قرآن برای پيامبر نام میبرد و پيامبر را به آن توصيف میکند، انشاءالله برای همه ما الگوی بشود در زندگی بتوانيم مسيری که پيغمبر اين اسوه انسانيت پيمود ماهم در همين مسير و در همين طريق انشاءالله ادامه مسير بدهيم چون وقت بنده به پايان رسيد و مجلس انشاءالله بهره کافی از عزيزمان و مهمان عزيز و مداح اهلالبيت جناب آقای طاهری عزيزان خواهند برد، من چند دعا با نفسهی پاک شما حضار محترم و انشاءالله اثر در آمينی است که از سينههای پاک شما بندگان خوب خدا صادر میشود به محضرت پروردگار در اين مکان مقدس عرض کنيم.
پروردگارا! مهمترين عيدی ما را در اين ايام فرخنده تعجيل در فرج مولايمان صاحب الزمان مقرر بفرما.
توفيق پايبندی و عمل به اين صفاتی که امشب از آيات وحی زينت بخش مجلس شد در اين باقی مانده زندگانی به همه ما عنايت بفرما.
[1] احزاب 46.
[2] عصر 1.
[3] احزاب 21.
[4] احزاب 46.
[5] احزاب 46.
[6] انفطار 11- 10.
[7] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص156.
[8] الكافي (ط - الإسلامية) ج2 ص163.
[9] احزاب 45.
[10] احزاب 45.
[11] احزاب 45.
[12] احزاب 45.
[13] احزاب 45.
[14] اعراف 157.
[15] بقره 261.
[16] احزاب 46.
[17] احزاب 46.
[18] الكافي (ط - الإسلامية) ج5 ص28.
[19] احزاب 46.
[20] الكافي (ط - الإسلامية) ج5 ص28.
[21] الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ج3 ص55.
[22] احزاب 46.
[23] احزاب 46.
[24] احزاب 46.
[25] نور 35.
[26] انبياء 107.
[27] المحاسن ج1 ص285.
[28] احزاب 46.