چاپ

انسانهای نامسلمان که دینی ندارند، نماز نخوانده اند و مقید نیستند، چه ضرری کرده اند؛ ما که دین داریم و نماز خواندیم چه سودی بردیم؟

پاسخ:نسبت به آنهایی که نماز نخواندند، شاید بحسب ظاهر زندگی آنها بهتر از زندگی ماست. ما فقط ظاهر زندگی آنها را می‌بینیم، باطن آن را نمی‌بینیم. از دور آوازه‌ای می‌شنویم که کشورهای اروپایی... ، بدانید که بلا و گرفتاری و مشکلات و سختی برای زندگی اینها هست. یک وقتی خانواده ثروتمندی در کاخ زندگی می‌کنند، اما درون اینها نیستیم که اینها شب با دیاسپام می‌خوابند، من دیدم اینجور افراد را! تا چند تا آرامبخش نخورند خوابش نمی‌برد. میلیاردر من در این شهر خودم دیدم که می گفت: آقا من شبها که می‌خواهم بخوابم، من و خانمم در را از داخل قفل می‌کنیم که مبادا پسر جوان 24 ساله ما بیاید در اتاق ما را خفه کند! خانه‌ای که میلیاردها پولش و امکاناتش است. اینها را ما متاسفانه نمی‌بینیم. ما فقط یک زرق و برق ظاهری می‌بینیم. ماشین آنچنانی خانه آنچنانی، در نهاد اینها نیستیم که اینها اصلا آرامش درشان نیست.
اما نسبت به بحثی که گفتند ما که نماز خواندیم به کجا رسیدیم که آنهایی که نخواندند نرسیدند! نسبت به بحث بندگی خدا، خداوند می‌فرماید اگر کسانی کار شایسته انجام دادند، و ایمان داشتند، ما هم دنیا می‌دهیم و هم آخرت. «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون»[1] دنیای خوب، آخرت خوب در گرو دو اصل است. اول کار شایسته، دوم اعتقاد پاک، یعنی ایمان و عمل صالح.
ایمان به تنهایی هم کفایت نمی‌کند که من به تنهایی یک نمازی بخوانم ولی بازتاب اجتماعی در خدمت به مردم نداشته باشد. حالا بعضی‌ها عمل صالح دارند ولی ایمان ندارند. اینها در روایات داریم که در آیات قرآن هم هست که خدا در دنیا اجرشان را می‌دهد. فرعون را خدا می‌گویند بیش از دویست سال حکومت داد. حضرت موسی (ع) سوال کرد پروردگارا چرا به فرعون فرصت دادی؟ خطاب شد به خاطر چند تا کار خوب فرعون. یکی راهها را امن کرد، حمایت کرد از مردم و اطعام طعام. کار خوب اگر فرعون هم انجام دهد، خدا در دنیا قطعا پاداشش را می‌دهد. ولی آخرت دیگر بهش پاداش نمی‌دهند چون اعتقاد ندارد. لذا اگر می‌بینیم بعضا که افرادی که تارک الصلاة هستند یا شراب خورند، یا بی‌بندوبارند، یک توفیقات اقتصادی و اجتماعی دارند، ما فقط صورت گناه اینها را داریم می‌بینیم که نماز نمی‌خوانند، حجاب ندارند، خیلی رو به مذهب و دین ندارند، ولی نمی‌رویم در زندگی اینها وارد شویم که کارهای خوب نهفته‌ی اینها چیست! امکان دارد همین فرد تارک الصلاة چهار تا یتیم تحت پوشش داشته باشد. همین فرد تارک الصلاة اخلاق درون خانه اش با خانمش بچه‌هایش پدرش مادرش بسیار خوب است. یکسری امتیازات ارزشمندی که اسلام به اینها نگاه مثبت دارد و تایید کرده است، این دارد انجام می‌دهد ولی نماز که اصل است ول کرده است! خوب خدا باید مزد این را بدهد یا نه! مزدش را در دنیا می‌دهد. من یک مثال عامیانه‌ای عرض کنم. بنده کارگری را اجیر می‌کنم، این کارگر قرار است از صبح تا عصر برای من کار کند، نه خدا را قبول دارد نه پیغمبر، نه معاد نه نماز می‌خواند، اصلا اینها را قبول ندارد. یک کارگر خوبی است، صبح تا عصر هر چه به او گفتم کار کرد. قطعا عصر که می‌خواهد برود من باید حقش را بدهم و حقوقش را کما و کیفا بپردازم، نپردازم من ظالمم. حالا اگر کارگری را آوردم دیدم مثل همان خوب کار می‌کند، آدم وظیفه‌شناسی است، ولی معتقد متدین بااخلاق نماز خوان است. من وقتی عصر می‌خواهد برود، ضمن اینکه حقوقش را می‌دهم یک چیزی هم اضافه بهش می‌دهم. می‌گویم این هم شام شبت، برو برای خانواده‌ات، این هم هدیه ما به شما.
در پیشگاه خدا هم همیجور است. کسانی که کار نیک می‌کنند و ایمان هم دارند، اعتقادشان هم پاک است، عملشان هم پاک است، خدا هم دنیا می‌دهد و هم آخرت. کسانی که اعتقاد پاکی ندارند، ولی کار خوب دارند انجام می‌دهند، نماز نمی‌خواند، بی‌بندوبار است، ولی در کنار این کارهای خطای خودش، چهارتا کار خوب هم دارد انجام می‌دهد. خدا مزد کارهای خوبش را در دنیا بهش می‌دهد.
[1] نحل آیه97

کد:1399639

 

دسته: پرسمان
بازدید: 322