کد:1399586

?حکمت فوت برخی انسان های بد در زمان های خوب چیست؟ آیا اگر زمان مرگ ایام مقدسی باشد، علت بخشش گناهان فرد می شود؟

?پاسخ: سم الله الرحمن الرحیم. اینکه ما بگوییم که در یک ایام خاصی اگر کسی فوت کرد، تمام جرائم او نادیده گرفته می‌شود، این با عدالت الهی سازگاری ندارد. بله اگر کسی خلافی کرده تخلفاتی کرده در زندگی انجام داده و توبه کرده و جبران کرده، وقتی ما از توبه کردن طرف اطلاع نداریم، شاید این فردی که الان شما اشاره کردید، واقعا تائب شده بود، پشیمان شده بود، جبران کرده بود، رو به خدا آورده بود، و خدا هم یک همچین توفیقی برایش فراهم کرده کرد که پنجشنبه فوت کند، شب جمعه شب اول قبر او شود، این بعید نیست.
ولی اگر به فرض مثال و سوال اینکه شخصی فاسد، منحرف، ظالم، مثلا شب جمعه فوت کرد، یا در یک ایام مقدسی مثل ماه رمضان فوت کرد و دفن شد، ما می‌توانیم بگوییم این ماه رمضان و این شب جمعه، یا در جوار امام دفنش کردند! آیا این در جوار امام دفن کردن، تخفیف در مجازات اوست، این خلاف عدالت الهی است.
خداوند می‌فرماید «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»[1]، شما ببینید چسبیده‌ی به قبر امام رضا (ع) قبر هارون الرشید است، دیوار به دیوار قبر امام رضا (ع) قبر هارون الرشید است. خب خدا باید از هارون الرشید بگذرد که کنار قبر امام رضا (ع) است؟! و اینکه امام رضا (ع) کنار او دفن شده است! خوب این خلاف عدالت است، هارون آن جرائمی که مرتکب شد، جنایتی که کرد، موسی‌بن جعفر (ع) را به شهادت رساند. یا اینکه اگر کسی در یک ایام مقدسی فوت کرد، ابن‌ملجم مرادی ملعون را امام حسن (ع) در ماه رمضان قصاص کرد. آیا یعنی واقعا خدا از ابن‌ملجم می‌گذرد چون در ماه رمضان کشته شد! عبیدالله بن زیاد ملعون که فاجعه‌ی روز عاشورا و قتل امام حسین (ع)، گرداننده‌ی کار و آتش‌بیار معرکه ابن‌زیاد بود؛ خود ابن‌زیاد در روز عاشورا کشته شد. عاشورای پنج سال بعدش. سال 61 هجری امام حسین (ع) را شهید کردند، پنج سال بعد در روز عاشورا با شمشیر ابراهیم‌بن مالک اشتر کشته شد. حالا چون روز عاشورا کشته شده آدم محترمی است؟! اینها نمی‌شود اعمال انسان. «ْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»[2]، آن «ما سعی» ی انسان و تلاش انسان است که در خوشبختی و بدبختی انسان موثر است. شما می‌بینید که بعضی‌ها هستند در دوردست‌ترین نقاط عالم دفن شوند ولی دستشان پر است. بعضی‌ها در یک اماکن مقدسی دفن می‌شوند ولی دستشان خالی است. اعمال انسانها ملاک است شب و روز و در چه روزی فوت کرده، اینها مبنای این کار قرار نمی‌گیرد.
[1] زلزلة آیه7 و 8
[2] نجم آیه39

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه