چاپ

کد:1399447

آیا مغفرت و آمرزش برای همه ی گناهان ممکن است؟ من همیشه استغفر الله می گویم، آیا همین کافی است؟ چگونگی توبه و نشانه های قبولی آن را بیان فرمایید.

?پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم
در مغفرت و آمرزش از گناهان خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحا»[1] خدا می‌فرماید ما بخشنده هستیم، ولی برای کسانیکه این سه کار را انجام دهند. اول توبه کنند. توبه یعنی به گناه برنگردند، و ایمان بیاورند جبران کنند کاستی‌های گذشته‌شان را، و عملهای شایسته انجام دهند.
شخصی آمد به امام صادق عرض کرد من توبه کردم از کارهای اشتباه قبلم، از کجا بدانم که خدا من را آمرزیده؟ امام فرمود اگر ان اشتباهات گذشته را دیگر انجام نمی‌دهی، دلیل بر این است که مورد مغفرت الهی قرار گرفته‌ای. و هر وقت هم یادش آمد استغفار کند، استغفر الله ربّی و اتوب الیه، همین حالتی که ایشان هم گفتند: من خودم استغفار می‌کنم، خود این استغفار بالاخره تسویه و پاک شدن از جرائم گذشته است، و انشاءالله با همین ترتیبی که گفتیم برنگشتن به گناه دلیل برمغفرت الهی و امرزش الهی است.
ـ لازم نیست صدقه بدهیم؟
البته یک وقتی گناه کبیره‌ای است که حق الناس هم درش است، پای حق الناس هم وسط می‌آید، آن حق الناس را اگر طرف را می‌شناسیم، باید حلالیت بطلبیم، یا اگر نمی‌شود حلالیت طلبید، شرایطش نیست، باید صدقه داد. صدقه هم بدهد. ولی اگر گناه بین من و خداست فقط، همان پشیمانی و استغفار و دیگر برنگشتن به گناه کفایت می‌کند.

دسته: پرسمان
بازدید: 404