بسم الله الرحمن الرحیم

ارتباط با امام عصر(عج)

الحمدلله رب‌العالمین و صلی الله علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین أباالقاسم مصطفی محمد و عَلی أهل بیته الأئمّة الهداةِ المهدیین لا سیَّما بقیةالله المنتظَر حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف.

 

قال سیدُّنا و مولانا ابوجعفر محمدبن علی الباقر: إِصْبِرُوا عَلي أَداءِ الْفَرائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمامَكُمُ الْمُنْتَظَرُ.

عرض سلام دارم خدمت عزیزان بیننده و شنونده‌ی برنامه. سخن پیرامون وظایف منتظران در حوزه‌ی عاطفه، یکی از وظایف فردی بود که در فرصت‌های قبل، سخن از محبت امام و ابراز محبت و جلب محبت نمودیم. قطعاً محبتِ به امام عصر(عج) و رها شدن از خود و امام را دیدن، انسان را به آن کمالات معنوی خواهد رساند. کسی که عاشقانه به کسی ابراز محبت کند، تلاش می‌کند که خود را در سبک و سیاق و شرایط او قرار دهد:

تا تو در بند خویشتن باشی / عشق‌بازی دروغ‌زن باشی

انسان باید از خود رسته شود و از خود رها بشود تا در عشق خودش، انسانی صادق باشد نه دروغ‌زن.

نکاتی را من در بحث عوامل جلب محبت خدمت شما عزیزان عرض کنم. سابقاً اشاره کردیم که به حسب شهادت عقل، که عقل قضاوت می‌کند که محبت به امام زمان (عج) ، یک امر الزامی و ضروری است. چون امام زمان (عج) ، مظهر رأفت و مظهر مهربانی است و ولیّ خداست. شخصیتی با آن اوصاف، عقل هم می‌گوید تبعیت کن. کما اینکه ما در روابط اجتماعی‌مان، در مسائلی که ما گاهی اوقات با آن‌ها مواجه می‌شویم و خود، صاحب‌نظر نیستیم و صاحب‌نظری بهتر و خوب‌تر را سراغ داریم، عقل قضاوت می‌کند که شما، آن سخن را بپذیر و آن حرفِ آن فرد را عمل کن.

از نکات دیگری که در عوامل جلب محبت به امام زمان (عج) بسیار تأثیرگذار هست، حفظ شئونات اسلامی است. قطعاً مثل تقوا، پرهیز از محرّمات، رعایت آداب و اخلاق و سنن اسلامی، این‌ها سبب می‌شود که امام مهربانی‌ها و امام زمان (عج) که اسوه‌ی تقواست، وقتی کسی را دید که در مسیر او حرکت می‌کند، محبت امام را ما به سوی خودمان جلب می‌کنیم و ایجاد می‌کنیم. در روایتی که در آغاز سخن تقدیم شد، از فرمایشات امام باقر علیه‌السلام در تفسیر آیه‌ی پایانی سوره‌ی آل عمران: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌» (آل‌عمران/200) که خداوند توصیه می‌کند بندگان خودش را به صبر و شکیبایی و بردباری و ارتباط برقرار کردن و تقوای الهی. در ذیل تفسیر این آیه، امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید اینکه خداوند می‌فرماید «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» خطاب به بندگانِ مؤمن خداست که: ای مؤمنین! صبر کنید. صبر یعنی، صبرِ بر اداء فرائض. نسبت به واجبات خودتان صبوری کنید. صبوری پیشه کنید. بالأخره واجبات هم زحمت‌هایی دارد؛ نماز اول وقت خواندن، روزه رفتن، حج مشرّف شدن، پرداخت زکات، پرداخت خمس، گذشتنِ از بخشی از اموال برای خدا، انسان باید ضریب صبر خودش را بالا ببرد. امام می‌فرماید این «إصبروا» که خدا می‌فرماید، یعنی بر واجبات و تکلیف‌های واجبتان صبر کنید. «صابروا» یعنی در برابر شیطنت‌ها و دشمنی‌های دشمنانتان صبور باشید. قطعاً دشمنان شما از فتنه‌گری، از توطئه، از تخطئه، کوتاهی نمی‌کنند و خدا رحمت کند حضرت امام رضوا‌ن‌الله تعالی علیه می‌فرمودند: ما زمانی باید نگران باشیم که دشمنانِ ما، از ما تعریف کنند. یعنی کسانی که با امام زمان (عج) مخالفند، با ارزش‌های اسلامی مخالفند، آن‌ها از ما تعریف کنند، آن روز، روزِ نگرانی است و روز دغدغه است که: ما چه کردیم که دشمنان امام زمان (عج) از ما راضی هستند. لذا عزیزان، دلیل بر حقانیت ما همین است که کسانی که باطل‌اند، با شما مخالفت می‌کنند. در جمله‌ای امام صادق (ع) می‌فرماید: «کَفی نُصرَةً مِنَ الله لِلمُؤمن» برای یک انسان مؤمن، همین یاریِ خدا کفایت می‌کند. کَأن یکون عَدُوُّهُ یَعمل بِمعاصِ الله؛ دشمنِ او، اهل معصیت باشد. ما اگر دشمنانمان کسانی هستند که اهل نافرمانی خدا و اهل معصیت و بیگانگیِ با ولیّ خدا هستند، ما قدر خودمان را بدانیم که ما در مسیریم. و اگر خدایی ناخواسته کسانی با ما دشمنی و ستیز می‌کنند که بندگان خوب خدا هستند و بندگان مطیع خدا هستند و کسانی هستند که ارادت به اهل‌البیت دارند، ما باید در کردار و رفتار خود، تجدیدنظر کنیم. لذا این «رابطوا» امام باقر(ع) می‌فرمایند: ارتباطتان را با امام زمانتان برقرار کنید.

این برقراری ارتباط هم، سابق هم اشاره کردیم، الآن هم عرض می‌کنم، هم در قالب ادعیه و دعاهای مأثوره، هم در به یاد امام زمان (عج) بودن، دعا برای فرج حضرت کردن، این‌ها از مصادیق ارتباط با امام عصر(عج) أرواحنا له الفداء است.

پس کسانی که می‌خواهند با امام زمانشان ایجاد محبت، ارتباط محبت‌آمیز داشته باشند، کارهایی را باید انجام بدهند که خودِ حضرت انجام می‌دهد و مرضیّ حضرت است که مرضیّ خداست. و از کارهایی صرف‌نظر کنند که امام زمان، آن کارها را نمی‌پسندد. ما تلاش کنیم مجالسی که امام زمان (عج) در آن‌ها یاد می‌شود، این‌ها را برپا کنیم. این‌ها از عوامل جلب محبت امام عصر(عج) است.

وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام فرمود: مَن جَلَسَ مَجلِساً یُحیُا فِی أمرِنا. اگر کسی مجلسی را برپا کند که در آن مجلس، امر ما احیاء بشود و یادِ ما زنده بشود و مردم با ما و امر ما و احکام دین آشنا بشوند، امام رضا فرمود: لَم یَمُت قَلبُهُ یَوم تَموتُ القُلوب: روز قیامتی که خیلی از قلب‌ها مرده و قلب‌ها بیمار شده و از کار افتاده، آن روز، این قلب زنده است.

از این حدیث استفاده می‌شود که از فرصت‌هایمان استفاده کنیم. چه اشکالی دارد مجالس خانوادگی که تشکیل می‌دهیم، صله‌ی رحمی که شکل می‌گیرد، در آن مجلس، امر أهل‌البیت گفته بشود و سخنانی از امام زمان (عج) بیان بشود، وظایف منتظران بازگو بشود. که خودِ این برپایی مجالسی که یادِ امام زمان (عج) در آن شکل می‌گیرد، ایجاد محبت می‌کند و عوامل جلب محبت به محضر مبارک حضرت است.

توفیقات شما عزیزان را از خداوند متعال روزافزون خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه