بسم الله الرحمن الرحیم

عدل جهانی

 قال سیدنا و مولانا علی بن محمد الهادی: يَقُولُ: اَلْإِمَامُ بَعْدِي اَلْحَسَنُ وَ بَعْدَ اَلْحَسَنِ اِبْنُهُ اَلْقَائِمُ اَلَّذِي يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً[1] .

سخن در حوزه‌ی شناخت  نسبت به شخصیت و ویژگی های حضرت مهدی(عج) بود.

 

یکی از ویژگیهای که ارتباط مستقیم با حضرت ولی عصر(عج) دارد، آکنده کردن زمین و پر نمودن زمین از عدل و داد و قسط است. بعد از اینکه دنیا را ظلم و جور و ستم فرا می‌گیرد.

نسبت به عدالت من توضیحی را محضر عزیزان عرض کنم که عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش هست. این را می‌گویند عدل. وضع الشئ فی موضعه. وقتی که از این چرخه خارج شود و اشیاء و افراد در جایگاه خودشان قرار نگیرند، ظلم و جور اتفاق می‌افتد. وقتی یک کسی صلاحیت یک پستی را ندارد و آن پست را به او واگذار کنند. وقتی کسی ظرفیت کاری را ندارد و در اختیار او قرار بگیرد. این رخدادها و این جریانات سبب می‌شود که ظلم اتفاق می‌افتد، یعنی آن شایسته سالاری و توانمندی واقعی شکل نمی گیرد. وجود مقدس امام زمان (عج)، در روایات فراوانی از رسول عظیمالشأن اسلام(ص) و امیرالمؤمنین و سائر ائمه(عج)  داریم که همه اشاره می‌فرمایند به اینکه از ویژگی های عصر ظهور و ویژگیهای دوران دولت کریمه‌ی حضرت مهدی این است که با آمدن حضرت دنیا پر از قسط و عدل می‌شود، همانگونه که ظلم و جور دنیا را آکنده کرده است و پر کرده است. نکته‌ی هم در اینجا حائر اهمیت هست که امام زمان(عج) برای مبارزه‌ی با ظلم می‌آید. قطعا وقتی مردم در جامعه‌ی بشری عدالت را دیدند و دیدند هر کسی به تناسب تلاشش و کوششش و ظرفیتش، لیاقت و صلاحیتش، فرصت گرفته است و امکانات دریافت می‌کند، مردم رو به سمت دین و خدا و حقیقت می‌آورد. علت یک بخش سرخوردگی که ما در جامعه نسبت به دین می‌بینیم، مشاهده کردن ظلم هایی است که بخشی از مردم می‌بینند و برای آن‌ها قابل تحمل نیست و قابل هضم نیست  و سبب می‌شود که این‌ها نسبت به اعتقادات خودشان دچار مشکل می‌شوند. این اتفاق مبارک در عصر ظهور و در دولت امام عصر(عج) واقع خواهد شد که عدالت به معنای واقعی شکل می‌گیرد، امنیت به معنای واقعی شکل می‌گیرد و حضرت با جور و ظلم مبارزه می‌کند.

از ویژگی های دیگر بعد از این گسترش عدالت و توسعه‌ی عدالت، ایجاد حکومت واحد جهانی است. همه‌ی انسان‌ها از یک پدر و مادر آفریده شده اند، قرآن می‌فرماید: يَأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّا خَلَقنَكُم مِّن ذَكَر وَأُنثَى وَجَعَلنَكُم شُعُوبا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُواْ . همه را از یک پدر و مادر آفریدیم، بعد شما‌ها را گروه گروه، شعبه شعبه و طایفه طایفه قرار دادیم تا بر معرفت‌ها افزوده شود، شناخت‌ها بالا برود. همه از یک نژاد واحد هستیم. بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند.

خدا رحمت کند سعدی را که به این مطلب اشاره می‌فرمایند. وقتی امام زمان(عج) قیام می‌کند و تشکیل حکومت جهانی می‌دهد، این فرهنگ شکل می‌گیرد . حکومت واحد جهانی تحقق پیدا می‌کند. همه تحت یک حکومت و همه در کنار یکدیگر، این مرزبندی هایی که ما امروز در دنیا مشاهده می‌کنیم، کشورها از یکدیگر متمایز هستند، قومیت، قبیله ی، طایفه بودن، اهل کدام  منطقه هستید، اهل کدام کشور هستید، این‌ها سبب شده است که یک مفارقت هایی را در بین مردم ایجاد کرده است و بوجود آورده است. در عصر ظهور، این‌ها همه رخت بر می‌بندد و و همه ازبین می‌رود، چون همه به آن معرفت والا می‌رسند که از یک نسل هستند و از یک نژاد هستند و مزیتی بر یکدیگر جز به تقوا و پرهیزکاری ندارد.

امام باقر(ع) می‌فرماید: وقتی مهدی ما قیام می‌کند،وَضَعَ اَللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلاَمُهُمْ[2] .  خدا دست با برکت او را بر سر انسان‌ها قرار می‌دهد و به برکت دست امام زمان(عج)، عقل‌ها کامل ، درون‌ها پاک. مردم به آن معرفت والا و کامل می‌رسند که دیگران را از خود می‌دانند و خود را جدای از دیگران نمی دانند.

از نکات دیگری که از ویژگی های دوران ظهور و امام عصر (عج) باید شناخت، اینکه ما معتقد هستیم با ظهور حضرت، حضرت عیسی مسیح(ع)، آن پیامبر اولوالعزم الهی که به اذن خدا زنده است، نزول پیدا می‌کند و در کنار امام زمان (عج) حاضر می‌شود و به ایشان اقتدا می‌کند که این حضور حضرت مسیح سبب گرایش مسیحیت و قاطبه‌ی از انسان‌ها به سمت آن منجی عدالت گستر، حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد.

 

[1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۵۰  ,  صفحه۲۳۹

[2] الکافي  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۵

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه