چاپ

چرا من هر چه زیارتگاه می روم مریضی ام خوب نمی شود؟

از این وضیعت خیلی خجالت می کشم هر چه دارو درمان می کنم شفا نمی یابم خیلی خیلی ناراحت هستم لطفا راهنمای کنید؟

کد سؤال:1100100

 پاسخ:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

نسبت به سؤالی که مطرح نمودید، قطعاً به دنبال هر دعایی و هر خواسته‌ای، پاسخی هست. پیامبر اکرم فرمود: «مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَدْعُو اللَّهَ بِدُعَاءٍ إِلَّا يَسْتَجِيبُ لَهُ فَإِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ فِي الدُّنْيَا وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لِلْآخِرَةِ وَ إِمَّا أَنْ يَكْفُرَ مِنْ ذُنُوبِه» (بحارالأنوار/ ج 90، ص 378) دعای بی‌اجابت نیست و دعای بی اجابت وجود ندارد. اما دعاهای مردم، طبق فرمایش رسول الله، سه جا عمل می‌کند. یک بخش آن در کفاره‌ی گناهان است؛ یعنی گناهانِ ما را شستشو می‌دهد و بعضی از افراد حوائجی دارند اما یک سری لغزش‌هایی هم داشته‌اند که اثربخشیِ این دعا در پاک کردن خطاها و گناهان آن‌هاست که شاید اکثریتِ مردم این‌گونه هستند.

بعضی‌ها دعاهایشان می‌شود ذخیره‌ی آخرت،‌ چون الآن مصلحتشان نیست: «أَنْ يَدَّخِرَ لِلْآخِرَةِ» الآن این اتفاقی و این خواسته‌ای که دارد اگر رقم بخورد، به صلاحِ او نیست.

و بعضی‌ها دعایشان به اجابت می‌رسد و خیر و مصلحتشان هم هست. گناهی در کارنامه‌ی اعمالشان نیست و ذخیره‌ی آخرت هم نمی‌شود، چون ظرفیتش را دارد و دعای او به نتیجه می‌رسد. لذاست که خدا به حضرت آدم فرمود: « عَلَيكَ بِالدُّعاءِ عَلَیَّ بِالإجابَة» تو دعایت را بکن، ما هم اجابت می‌کنیم. حالا اجابت کجاها اتفاق می‌افتد، یا گناه را پاک می‌کند یا ذخیره‌ی آخرت می‌شود یا به حوائجمان می رسیم.

و در روایت هم داریم که در قیامت، وقتی انسان‌ها می‌بینند که ما به ازای دعاهایی که کرده‌اند و به اجابت نرسیده خدا چه‌قدر به این‌ها اجر و ثواب می‌دهد، می‌گویند ای کاش در دنیا هر چه دعا کرده بودیم، به اجابت نمی‌رسید، که خدا در قیامت به ما پاداش می‌داد...

دانلود

دسته: پرسمان
بازدید: 297