چاپ

کد:1100118

سوال:

مگر اینگونه نیست که آن چیزهایی را صلاحمان است را خدا جلوی راهمان قرار می‌دهد و کسی را که قسمتمان باشد برایمان مشخص کرده است! مثلا من برای شرکت در آزمون وکالت توسط خود حاج آقا استخاره کردم که جوابش بسیار خوب بود و گفتند که آینده روشنی داری ولی نمی‌دانم چرا هنوز قبول نشده‌ام.

مقداری گیج شده‌ام، واقعا به این شغل علاقه دارم و استخاره هم که همیشه بسیار خوب بوده است، ولی علت اینکه تا حالا قبول نشده‌ام را نمی‌دانم!؟

جواب:

آنچه که مسلَّم است، این است که هر چه خدا برای انسان رقم بزند و تدبیر انجام بدهد خیر انسان و صلاح انسان است. اما گاهی اوقات ما صلاح خودمان را در خواسته‌های خودمان می‌دانیم. بنده می‌گویم صلاح من این است که فلان شغل را انتخاب کنم و حال اینکه ما از یک دقیقه دیگر عمر خودمان بی‌خبر و بی‌اطلاعیم و این را تعریف صلاح می‌کنیم.

قرآن پاسخ زیبایی می‌دهد به نوع این سوالاتی که برای افراد ایجاد می‌شود: «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ»[1] ‌چه بسا چیزهایی را شما دوست می‌دارید که اینها برای شما شر است و چه بسا چیزهایی را شر می‌پندارید که آنها برای شما خیر است. و شما نمی‌دانید و خدا آگاه به مسائل است. ما وظیفه داریم از خداوند خیرمان را بخواهیم و در مسیری که بنظرمان می‌آید صلاح ماست تلاش کنیم. اما اگر به آن نرسیدیم هم این صلاح است.

نسبت به این سوالی که پرسیدید که استخاره کردید استخاره‌‌ها خوب می‌آمدید و اقدام کردید و نتیجه‌ای که شما می‌خواستید نگرفتید، باید گفت که یک وقتی استخاره می‌گوید کار خوب است، این خوب بودن به این معنا نیست که خواسته‌ی شما عملی می‌شود، خوب بودن این است که آثاری در انجام اینکار برای آینده‌ی زندگی شما دارد که می‌تواند کمک کند در زندگی. من در این مسیر وکالت می‌روم شرکت می‌کنم، استخاره می‌گوید خوب است اقدام کن، حالا وکیل هم نشدم و در آزمون پذیرفته نشدم، یک جهت خوبی‌اش چه بسا این است که من دیگر یک عمر دغدغه‌ی خاطر ندارم، همیشه این عذاب وجدا سراغم نمی‌آید که اگر من برای وکالت رفته بودم وکیل شده بودم وضع زندگی‌ام چنین و چنان بود و موفق بودم، از این جهت شما یک آرامش خیالی پیدا می‌کنید که من برای وکالت تلاش کردم  اقدام کردم نشد، دیگر ذهنتان درگیر نیست، این یک جهت خوبی کار است. یا ممکن است شما دنبال کاری هستید و می‌خواهید کاری را انجام بدهید، دفعه اول شاید نشد، دفعه‌ دوم و دفعه سوم با تجربه سوم آن کار برایتان محقق شود.

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من، وین حرف معما را نه تو خوانی و نه من

قطعا وقتی ما با خدا داریم مشورت می‌کنیم و خدا ارشاد می‌کند خوب است، خوب بودن استخاره نه این است که کاری که من دارم انجام می‌دهم عملی صد در صد خواهد شد، یعنی این نیتی که دارید، شما برو دنبالش خوب است، حالا یا انجام می‌پذیرد که خوب است، انجام هم نپذیرفت در انجام نپذیرفتنش باز خیر است.

 [1] بقره آیه216

دانلود

 

دسته: پرسمان
بازدید: 446