چاپ

کد:1400528

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزان بیننده و شنونده.

 

یکی از سؤالات و پرسش‌هایی که پیرامون وجودِ مقدس ولیّ عصر مطرح است، این است که: موانع ظهورِ امام زمان چیست؟ و ما اگر بخواهیم این موانع را مانع‌زدایی کنیم، چه کار باید کرد؟

آنچه که از روایات ما استفاده می‌شود و بهره‌برداری می‌شود، یکی از موانعِ جدیِ ظهور حضرت، عدمِ آمادگی انسان‌هاست و تاکنون هم که امرِ ظهور اتفاق نیفتاده، چون آمادگی شکل نگرفته. در سخنی از وجود مقدس امام صادق علیه‌السلام هست که حضرت،‌ توصیه می‌نمایند شیعیان را به رعایتِ دو اصل کلی، که این باید عمومیت پیدا کند و همه باید یکدیگر را کمک کنند در رسیدنِ به این دو ویژگیِ ارزشمند. حضرت می‌فرماید: «مَن سَرَّهُ أَن یَکونَ مِن أَصحابِ القائِم فَلیَنتَظِر» هر کسی که علاقه‌مند است که از یارانِ امام زمان قرار بگیرد، باید منتظر باشد که این امرِ به انتظار، در خیلی از روایاتی که از معصومین علیهم‌السلام ذکر شده، توصیه شده: علی علیه‌السلام می‌فرماید: «إنتَظِروا الفَرَج وَ لا تَیأَسُوا مِن رَوحِ الله...» از رحمتِ الهی و گشایشِ الهی مأیوس نشوید، «فَإنَّ أَحَبَّ الأَعمال عِندَ الله إنتِظارُ الفَرَج» (بحارالأنوار/ ج 51/ ص 123). علی علیه‌السلام می‌فرماید شایسته‌ترین کارها نزدِ پروردگار، انتظارِ فرجِ صاحب‌الزمان است.

و عبارات دیگری که انتظار را «أفضل العِبادة»، «أَفضَلُ الأَعمال» یاد کرده‌اند. این انتظار چیست؟ این همان امر ارزشمندی است که اگر اتفاق بیفتد، ما به ظهور کمک کرده‌ایم و اگر اتفاق نیفتد، در حقیقت مانعی است برای ظهور حضرت.

حضرت (امام صادق علیه‌السلام)در ادامه می‌فرماید: «وَلیَعمَل بِالوَرَع وَ مَحاسِنَ الأَخلاق» (بحارالأنوار/ ج 52/ ص 140) منتظرانِ راستینِ امام زمان، اول باید پارسا باشند. پاک باشند. از آن‌چه خداوند نمی‌پسندد، فاصله بگیرند. «ورع» یعنی دوری از گناه. گناه یکی از موانع ظهورِ حضرت ولی‌عصر است.

گفتم که رویِ خوبت از من چرا نهان است

گفتا تو خود حجابی، ورنه رُخَم عیان است

فرد فردِ ما باید تلاش کنیم برای پاک شدن و پاکیِ در گفتار، در نگاه، در رفتار، در معاشرت، و این پاکیِ ماها سبب می‌شود که به ظهور کمک کنیم و مانع را برطرف کنیم.

عزیزی نزدِ من آمد. جوانی بود. گفت: حاج آقا من اگر پاک زندگی کنم و با این معیارها خودم را منطبق کنم، آیا ظهور اتفاق می‌افتد؟ گفتم درست است که در ضرب‌المثل می‌گویند «با یک گل بوی بهار نمی‌آید» اما شما هم نقش داری در جامعه. قطعاً فرد فردِ ما در اصلاح جامعه و در ساختارِ جامعه مؤثریم. این استدلال اشتباه هم نباید شکل بگیرد که من اگر پاک باشم، با پاکیِ من، امام زمان نمی‌آید ولی من به سهمِ خودم کمک کرده‌ام به برطرف‌کردنِ مانعی در رفتارِ فردیِ خودم.

اما به همین هم نباید بسنده کرد؛ باید دیگران را هم دعوت به همین ورع کرد؛ دوری از گناه و نافرمانیِ خدا، و دعوتِ به پاکی‌ها.

«وَ محاسِنَ الأخَلاق» از ویژگی‌های دیگری که به ظهور کمک می‌کند و نبودنِ این، مانعِ ظهور می‌شود، بداخلاقی‌ها است. سوء خلق، اخلاق ناپسند، تکبر، غرور، حسد، حرص، این‌ها جزء رذائل اخلاقی است که در حقیقت یک نوع مانع‌تراشی می‌کند برای امرِ ظهور.

پس اگر ما بخواهیم به ظهورِ حضرت کمک کنیم و موانع ظهورِ حضرت را مرتفع کنیم، تلاش کنیم طبق فرمایش امام صادق، پاک زندگی کنیم و با اخلاقی شایسته در این مسیر، هم خودمان و هم دیگران را دعوتِ به خوبی و شایستگی کنیم.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند مهربان خواستارم، والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

دسته: پرسمان
بازدید: 1908