چاپ

کد:1400536

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزانی که برنامه‌ی پرسمان مهدوی را مشاهده می‌فرمایید و مستمعید. یکی از سؤالات دیگری که پیرامون مهدویت مطرح شده و عزیزان سؤال نموده‌اند، این است که: آیا در عصر ظهور، عقلِ انسان‌ها کامل می‌شود یا خیر؟

 

در دورانِ ظهور، اتفاق‌های مبارکی ایجاد می‌شود با آمدنِ حضرت. چون مردم هم این استعداد را پیدا کرده‌اند و عموم بشریت منتظر آمدنِ یک مصلح عدالت‌گسترند و همراهی می‌کنند و همکاری می‌کنند و امامِ خودشان را تنها نمی‌گذارند. آن استعدادِ عمومی و خواستنِ همگانی، رقم خورده.

در کنار این اتفاقِ مبارکی که با آمدنِ حضرت رقم می‌خورد، ما شاهدیم در روایات در عصر ظهور، دیگر فقر، مشاهده نمی‌شود. فقر اقتصادی نیست. مردم، در کنار یکدیگر به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند. این مرزهای جغرافیایی که امروز کشورها را از یکدیگر جدا کرده و مرزبندی‌هایی که حتی گاهی اوقات طوائف را از هم دور کرده و قلب‌ها را از یکدیگر دور کرده، این‌ها برداشته می‌شود. همه‌ی انسان‌ها از یک پدر و مادرند: « إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏» (سوره حجرات/ آیه 13) نگاه، همین می‌شود. همه، خود را از یک پدر و مادر می‌دانند و از یک نسل می‌دانند. رمزِ برتری را فقط در پاکی و تقوا می‌دانند: « إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» (سوره حجرات/ آیه 13) لذا با این نگاه، مردم، اموال خودشان را امانت می‌دانند. در روایت داریم که مردم، وقتی به هم می‌رسند، سراغِ نیازمند را می‌گیرند که: شما نیازمندی را سراغ نداری که ما به او کمک کنیم؟ یعنی همه در جستجوی رفع گرفتاریِ یکدیگر هستند. امنیت، مطلق می‌شود.

در روایت داریم که اگر یک دخترِ جوانی، ظرفی از گرانبهاترین جواهرات عالم را بر سرِ خودش بگیرد و از مشرقِ عالم، پیاده به سمت مغرب برود و صحرا و دشت و شهر و بیابان را پشت سر بگذارد و تنهای تنها باشد، نه کسی به مالِ او نگاه می‌کند و نه کسی به جانِ او طمع می‌کند. این امنیت مطلقی است که در عصر ظهور رقم می‌خورد.

در شکوفایی علم هم داریم که علم، یک جهشِ فوق‌العاده پیدا می‌کند که در روایات داریم همه‌ی علوم 27 حرف است که به طور رمز گفته شده، که تا قبل از ظهور، بشریت به دو کلمه‌ی آن و به دو حرفِ آن دسترسی پیدا کرده و با آمدنِ حضرت، سیزده برابر بیش‌تر علم جهش پیدا می‌کند و بشریت به آن دانشِ واقعیِ حقیقی می‌رسد. امروزِ دنیای بشریت با آن گستردگیِ علم و دانش در سراسر دنیا در رشته‌های مختلف، ما در همان دو حرفیم.

در کنار همه‌ی این اتفاق‌های مبارک، درون‌ها کامل و عقل‌ها هم کامل می‌شود. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: « إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اَللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ اَلْعِبَادِ» وقتی که قائم ما قیام می‌کند و امام زمان و مهدی صاحب‌الزمان ظاهر می‌شود و حضور رسمی پیدا می‌کند، خداوند دستِ بابرکتِ او را بر سرِ انسان‌ها قرار می‌دهد. به برکتِ آمدنِ او، و به برکتِ حضور او، « فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ» عقل‌ها کامل می‌شود. یعنی خِرَدها، خِرَدهای کامل می‌شود و عاقلانه مردم تصمیم می‌گیرند و خردمندانه حرف می‌زنند. چون عقل،‌ حجّت خداست و از این ظرفیت، کامل استفاده می‌شود. «وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلاَمُهُمْ» (کمال‌الدین/ جلد 2/ ص 675) درون‌ها و وجودِ انسان‌ها، کامل و درون‌های پاک و سیرت‌های پاکی برای انسان‌ها رقم می‌خورد. لذا با آمدنِ حضرت، این تحولِ خردورزی و عقل‌ورزی را ما در بشریت، در روایات ما، به ما بشارت داده شده.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند مهربان خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

 

دسته: پرسمان
بازدید: 498