چاپ

کد:1400533

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر همه‌ی عزیزانی که برنامه‌ی پرسمان مهدوی را مستمعید و مشاهده می‌فرمایید. یکی از سؤالات دیگری که در زمینه‌ی مهدویت، عزیزان مطرح نموده‌اند، عنوان کرده‌‌اند که: شیعیان در زمان امام زمان، چگونه امتحان می‌شوند؟

 

البته یکی از بزرگ‌ترین امتحانات ما شیعیان، خودِ غیبتِ امام عصر است. این غیبت، یک آزمونِ بسیار سنگینی است برای همه‌ی ماها در عصر غیبت که مورد آزمایشیم و مورد امتحان قرار گرفته‌ایم و به مراتب، امتحانِ ما از امتحانِ کسانی که در زمان ائمه بوده‌اند، سخت‌تر و دشوارتر است.

یارانی که در زمانِ امام زمان بودند و در زمان صاحب‌الزمان حضور داشتند، در زمانِ ائمه‌ی معصومین حضور داشتند، این‌ها یک بخشی از توفیقاتشان به واسطه‌ی معاشرت و مجالستِ با خودِ معصومین است.

اما در عصرِ غیبت، این توفیق حاصل نمی‌شود. ماها، امام زمان را نمی‌بینیم. امام زمان تشبیهِ به خورشیدِ پشت توده‌های ابر شده. یعنی آن تابشِ مستقیم خورشید را مردم مشاهده نمی‌کنند. نورانیت هست؛ ولی مثلِ خورشیدی که در پشتِ تود‌ه‌های ابر است.

قطعاً کارِ ما، کاری بسیار سخت‌تری است و امتحانِ ما، امتحانِ دشوارتری است. و از این جهت است که در روایات، ثوابی که برای شیعیانِ در زمان غیبت و فضیلت این‌ها ذکر شده، برای شیعیانی که در عصر ائمه بوده، به این نحو گفته نشده.

در روایتی آقا زین‌العابدین می‌فرماید: « مَنْ ثَبَتَ عَلَى مُوَالاَتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا» اگر کسی بر ولایت ما در دوران غیبتِ قائم (عج) ما، ثابت بماند و خودش را حفظ کند، ایمانش را از دست ندهد، « أَعْطَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ» خداوند پاداش هزار شهید، «مِثْلَ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُدٍ» (كمال الدين، ج 1، ص 323) همانند شهدای بدر و شهدای احد، که این‌ها در محضر پیغمبر و در رکاب رسول الله به شهادت رسیدند، پاداش هزار شهید را یک‌جا می‌دهند به این شهیدِ منتظری که در دوران غیبت، صبوری پیشه کرده و ایمان را حفظ کرده است.

عزیزان، از این روایت استفاده می‌شود که کار، کارِ سختی است. شیعیان، امتحانِ سنگینی دارند در عصر غیبت.

در سخنی، پیغمبر فرمود: خیلی مشتاقم برادران خودم را ببینم. اصحاب پیغمبر عرض کردند: یا رسول الله، مگر ما برادرانِ شما نیستیم؟ پیغمبر فرمود: شما اصحابِ من هستید. برادرانِ من کسانی‌اند که در دوران آخرالزمان، حجّت خدا از بین آن‌ها‌ غائب است و تنها عاملِ هدایت در بین آن‌ها، سیاهیِ بر روی کاغذ و قرطاس است (کنایه از قرآن و روایات). این‌ها با نبودن و ندیدنِ امام، ایمانِ خودشان را حفظ می‌کنند.

پس امتحان، امتحانِ بسیار دشوار است. خودِ غیبتِ حضرت، امتحانِ بزرگی است. البته امکانات، ثروت و قدرت و شرایط‌هایی که در آخرالزمان رقم می‌خورد؛ فضای آخرالزمان، تکنولوژی پیشرفته، امکانات به‌روز، این‌ها همه ابزارهای امتحانی است که همه‌ی ما داریم آزموده می‌شویم در عصر غیبت.

و آن فضائل و مقاماتی که برای منتظرینِ واقعی گفته شده، « كَانَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ» (مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 109) که علی علیه‌السلام می‌فرماید اگر در دوره‌ی آخرالزمان شیعیان ما به سربلندی این آزمون را بگذرانند، قیامت، در درجه‌ی ما و با ما، همراه خواهند بود.

ان‌شاءالله که در این آزمون غیبت، همه سربلند و سرافراز بیرون بیاییم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

دسته: پرسمان
بازدید: 594