چاپ

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزان بیننده و شنونده‌ی برنامه. یکی از سؤالاتی که پیرامون وجود مقدس امام زمان، در اذهان مردم نقش می‌بندد، این سؤال است که: آیا صحیح است که پنجاه نفر از یارانِ امام زمان در آن سیصد و سیزده نفر، زن هستند و بانوان هستند؟ و این‌ها به چه کاری می‌پردازند و نقشِ این‌ها در آن عصر ظهور در زمانِ قیام حضرت، چه می‌باشد؟

 

در پاسخ به این سؤال، من روایتی را ابتدائاً از فرمایشات امام باقر علیه‌السلام که جابر بن یزید جُعفی از امام باقر روایتی را نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «وَ یَجِیءُ وَ اللهِ الثَّلَاثَمِائَةِ وَ البِضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً » خداوند، صاحب‌الزمان را زمانی که می‌آورد، سیصد و چند نفر (بِضعَةُ عَشر، سیصد و چند نفر) که اشاره به همان سیصد و سیزده نفر (بِضعَةَ عَشرَ رَجُلا) با امام زمان ظهور می‌کنند و همراهی می‌کنند که حضرت می‌فرماید در این بِضعَةَ عَشر «فیهِم خَمسُونَ امرَأَةً» در این سیصد و سیزده نفر پنجاه زن حضور دارند که «یَجتَمِعُونَ بِمَکَّةَ» (تفسیر عیاشی، محمد بن مسعود، ج 1، ص 65؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 223، باب 25).  این‌ها در مکه، همه‌ی این سیصد و سیزده نفر اجتماع می‌کنند «عَلی غَیرِ میعادٍ» (بحارالأنوار، ج 51، ص 58؛ غیبت نعمانی، ص 241). حال آن‌که وعده‌ای هم نبوده و قراری هم نبوده و قدرت الهی، این سیصد و سیزده نفر را در کمترین فرصتِ زمانی، در مکه و در جوارِ امام زمان حاضر می‌کند که در این روایت، امام می‌فرماید، پنجاه نفر از این سیصد و سیزده نفر، خانم‌ها هستند.

که از این حدیث، احادیث دیگری هم ذکر شده بیانگر این است که در کنارِ امام زمان، بانوان پارسا و صالحه و عالمه و درستکاری هستند که این‌ها هم نقش‌آفرینی می‌کنند در رسالت‌های مربوط به خودشان. چون مستحضرید قطعاً قیامِ امام زمان گرچه زمانی اتفاق می‌افتد که اقبالِ عمومی و جهانی است، بشریت آماده‌ی پذیرش‌اند و آماده‌ی تشریف‌فرمایی امام هستند اما حکومت‌های ظالم، مخالفِ با حضرتند. آن‌ها سرکشی می‌کنند و آن‌ها زاویه می‌گیرند و آن‌هایی که دست‌اندازی کردند به حقوق و منافع مردم و ظالمانه دارند زندگی می‌کنند، قطعاً در برابرِ حکومتِ عدل امام زمان تسلیم نخواهند شد و لذاست که در روایت داریم که امام زمان، با قدرت ظهور می‌کند. در بعضی از روایات داریم که «فدخلوا بالسیف» با شمشیر می‌آید. این «با شمشیر آمدن» حکایت از «با قدرت آمدن» است. امام، با قدرت کامل قیام می‌کند که بتواند از حقوق مستضعفین عالم و انسان‌هایی که حق این‌ها ضایع شد و حقوق این‌ها نادیده گرفته شد و نسبت به کسانی که دست‌اندازی در منافع مردم کردند و ضایع کردند حق انسان‌ها را، با این‌ها مقابله کند.

خب قطعاً جنگ‌هایی در خواهد گرفت و نظارت و مدیریتِ در رسیدگی به امورِ مجروحان و بیماران، قطعاً این جزء رسالت اولیه‌ی بانوان است که این‌ها در امر رسیدگی و امر بیماران و مجروحان و سرکشی‌های در این نوع کار، این‌ها این مسئولیت‌ها را قبول می‌کنند که در بعضی از نقل‌ها هم، این‌ها ذکر شده.

و لذا در قرآن هم خداوند می‌فرماید: «أَینَ مَا تَکونُوا یَأتِ بِکُمُ الله جَمیعاً إِنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر» (سوره بقره/ آیه 148) خدا می‌فرماید هر جا باشید، خدا جمع می‌کند همه را. که در روایت داریم این، اشاره‌ای به عصر ظهور هم هست که خداوند آن سیصد و سیزده نفری که یارانِ اولیه‌ی حضرت هستند که در کنار امام زمان، این‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و بعد بشریت، گروه‌های دیگری هستند که به حضرت می‌پیوندند. این‌ها نمایندگان حضرت هستند و بسیج می‌شوند به سراسرِ دنیا برای اجرای عدالت و اجرای حق و حقیقت و عالم بشریت هم جزء یاران حضرت که آن‌ها هم همراهی خواهند کرد.

لذا در روایات داریم که در عصر ظهور، در محضر امام زمان و در کنار امام زمان، بانوان هم نقش‌آفرینی می‌کنند؛ چرا که نقش بانوان و مادران متدیّنه است که فرزندان صالح و شوهران صالح را در کنار خود به صحنه می‌آورند و در خدمت به فضائل و ارزش‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند.

ان‌شاءالله که همه‌ی ما شاهد عصر ظهور و همراهی و همکاریِ با آن ولیّ الهی باشیم و بتوانیم طعم شیرین دولتِ مهدوی را بچشیم و خداوند عمرِ طولانیِ غیبت را به عظمت امام زمان، کاهش داده و ظهورش را نزدیک فرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

کد: 1400445

 

دسته: پرسمان
بازدید: 1019