چاپ

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزانِ بیننده و شنونده. از سؤالاتی که پیرامون امام عصر مطرح است این است که برخی از مردم، ظهورِ امام زمان را با قیامت، یکی دانسته‌اند و می‌گویند: ظهور یعنی همان قیامت و همان پایان یافتنِ عالم و شروعِ عالمی دیگر. آنچه ما از روایات استفاده می‌کنیم و از اولیاء معصومین که من به ذکر یک حدیث از پیامبر اکرم اکتفا کنم، بیانگر این است که قطعاً ظهور با قیامت، متفاوت است. دورانِ ظهور، وعده‌ای است که خداوند به بشریت عنایت فرموده که طعم عدالت را و مهرورزی را بشریت بچشد.

 

در قرآن خداوند می‌فرماید: «وَ لَقَد کَتَبنَا فِی الزَّبُور مِن بَعدِ الذِّکر أَنَّ الأَرضَ یَرِثُهَا عِبادِیَ الصَّالِحون» (سوره انبیاء/ آیه 105) ما در کتاب زبورِ داوود و تورات حضرت موسی لوح محفوظ، ما این اشاره را کردیم که وارثان حقیقیِ زمین، بندگان صالح ما هستند. این بشارت الهی است در قرآن که خداوند این وعده را به بشریت داده که قطعاً حکومت جهانی تحقق خواهد گرفت و آن طعم شیرینِ جامعه‌ی ارزشمند مدینه‌ی فاضله را بشریت، تجربه خواهند کرد.

پس این، ارتباطی با قیامت ندارد؛ ضمن این‌که در روایتی که در کتاب شریف منتخب‌الأثر از رسول خدا نقل شده که پیامبر فرمود: «لو لَم یَبقِ مِنَ الدُّنیا إلّا یَومٌ واحِد» اگر از عمرِ دنیا یک روز بیش‌تر باقی نمانده باشد، «لَطَوَّلَ الله ذَلِکَ الیَوم» خدا آن روز را آن‌قدر طولانی خواهد کرد «حَتّی یَخرُجُ رَجُلاً مِن وُلدِی» تا این‌که از نسل من و فرزندانِ من، شخصی قیام خواهد کرد و ظاهر خواهد شد «فَیَملَأَها عَدلاً وَ قِسطاً» دنیا را پر از عدل و داد خواهد نمود، «کَما مُلِئَت جُوراً وَ ظُلماً» (غیبت طوسی، ج 1، ص 425) (همان‌گونه که دنیا پر از ظلم و جور شده، این فرزندِ من خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و قسط خواهد نمود و بشریت، طعم عدالت را خواهند چشید.

از این حدیث و آیات شریفه استفاده می‌کنیم که بین ظهور امام زمان و قیامت، فاصله است. عصرِ ظهور، یک دورانِ جداگانه‌ای است که بشارت خداست که طعم عدالت را بندگانِ صالحِ خدا خواهند چشید و دورانِ قیامت، سرای دیگری است و عالمِ دیگری است و روز محاسبه‌ی اعمال است و روز نتیجه‌گیری از عملکردهایی است که مردم در دنیا کار کرده‌اند و فعالیت کرده‌اند و آن روز باید به نتیجه‌ی کارهای خود واصل و نائل بشوند.

پس ما تفکیک می‌کنیم قطعاً ظهور امام زمان را جزئی از عمر این دنیا می‌دانیم و بخشی از عمرِ این دنیا می‌دانیم و قطعاً چنین روزی، به نص صریح قرآن و روایات معصومین ما، خواهد رسید.

ان‌شاءالله که خداوند توفیق درک آن دولت کریمه را در عصر ظهور به همه‌ی ما عنایت بفرماید. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

کد:1400443

 

دسته: پرسمان
بازدید: 414