چاپ

آیا ۳۱۳ یار امام تکمیل شده ؟ اگر نه چرا هنوز تعداد313 نفر یار امام تکمیل نشده چون یکی از شرایط ظهور را همین میدانند
و آیا جزء زنده ها هستند یا از رجعت کنندگان؟

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزان بیننده‌ی برنامه.

 

یکی از سؤالاتی که در ذهن بعضی از عزیزان ما خطور می‌کند و مطرح می‌شود این است که: آیا سیصد و سیزده نفر یارانِ امام زمان، تکمیل نشده‌اند؟ بعضی‌ها سؤال می‌کنند که آیا این سیزده و نفر ما روی کره‌ی زمین نداریم؟ سیصد و سیزده نفر انسانِ پاک نداریم که حضرت بیایند و با آن‌ها حکومت خود را شروع کنند؟ و اگر هنوز این سیصد و سیزده نفر تکمیل نشده، چه شرایطی را می‌شود فراهم کرد که بالأخره این‌ها اتفاق بیفتد؟ و سؤال دیگر این‌که آیا این سیصد و سیزده نفر، همه در زمره‌ی انسان‌هایی هستند که زندگی می‌کنند یا از رجعت‌کنندگان هم در این سیصد و سیزده نفر کسانی حضور خواهند داشت؟

نسبت به تعداد یارانِ امام زمان، اولاً این نکته را من عرض کنم که در روایات هم داریم که این سیصد و سیزده نفر، با توجه به سیصد و سیزده نفر یاران پیامبر در جنگ بدر که تداعی‌کننده‌ی آن حضورِ یاران باوفای رسول الله در جنگ بدر است که جنگ بدر با توجه به این‌که از نظر عِده و عُده، تجهیزات، امکانات، مسلمان‌ها قابل مقایسه‌ی با کفّار نبودند. کفّار، جمعیتی غالب، تجهیزاتی بیش‌تر و فراوان و تجارب گسترده‌ای در جنگ داشتند. مسلمان‌ها از این‌ها محروم بودند اما با ایمانِ به خداوند، سیصد و سیزده نفر یارِ صادقِ با وفا کنار پیامبر قرار گرفتند و جنگ بدر، طعم پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد.

در روایتی داریم که «یُصلِحُ الله أَمرَهُ فِی لَیلَةٍ» (غیبت نعمانی، محمد بن ابراهیم نعمانی، مکتبة الصدوق، تهران، 1397 ه.ق، ص 163). خدا کارِ امام زمان را در یک شب، تمام می‌کند. یعنی زمانِ موعود که فرا رسید، این کار در یک شب رقم خواهد خورد.

اما پاسخ اولی که من عرض کنم، این سیصد و سیزده نفر به این معنا نیست که الآن ما بگوییم سیصد و سیزده نفر انسانِ صادقِ خالص نداریم. بله، هستند الآن انسان‌ها و جمعیت‌های پاک و شریف و متدین. ما در زمان حاضر، شهدایی که خود دیدیم. سردار سلیمانی و امثال سردار سلیمانی‌ها، شهداء دفاع مقدس، امام راحل، متدیّنین ما، مؤمنین ما، مؤمنات ما، در جامعه‌ی ما می‌بینیم مردان و زنانِ با ایمان و با اخلاصی که با سلامت و درستی زندگی کردند و رفتند، قطعاً این‌ها صلاحیت و شرایط اصحاب‌المهدی را داشتند و در رجعت هم برمی‌گردند بخشی از این‌ها و یاری می‌‌کنند امام خودشان را.

پس این تعداد سیصد و سیزده نفر به این معنا نیست که الآن جمعیتِ بشری، سیصد و سیزده نفر آدمِ خوب در آن یافت نمی‌شود؛ افراد فراوانی روی کره‌ی زمین هستند در گوشه و کنار دنیا که این‌ها، نقشِ یاری حضرت را دارند ایفا می‌کنند در زندگیِ خود و در مراودات خودشان. این سیصد و سیزده نفر، کسانی هستند که در لحظه‌ی ظهور، در مسجدالحرام کنارِ امام حاضر می‌شوند و شروع‌کننده‌ی حرکت هستند در کنارِ امام زمان. اما چرا حضرت نیامدند، آن آمادگیِ جهانی باید اتفاق بیفتد. یعنی یک آمادگی همگانی و پذیرش عمومی اگر رقم خورد، آن سیصد و سیزده نفر با حضرت، کار را آغاز می‌کنند. این به معنای حصر نیست که فقط امام زمان هست و سیصد و سیزده نفر. این‌ها در کنار حضرتند و با حضرتند. اما دنیا، پذیرای آمدنِ امام زمان است و وقتی حضرت در مسجدالحرام خطبه می‌خوانند و خودشان را معرفی می‌کنند که خطبه‌ی مفصلی از امام علیه‌السلام نقل شده که در مسجدالحرام می‌خوانند و خود را به بشریت عرضه می‌کنند، دنیای بشریت رو به امام می‌آورد و اقبال می‌کنند.

ما داریم که در جمع این سیصد و سیزده نفر، بله، رجعت‌کنندگان هم در بعضی از روایات داریم که پانزده نفر از قوم حضرت موسی و هفت نفر از اصحاب کهف در این مجموعه داخلند. و ابودجانه‌ی انصاری، مقداد، سلمان، مالک اشتر، یوشع بن نون، در روایات ما اشاره شده که این‌ها هم در محضر حضرتند و در کنار حضرت رجعت می‌کنند و با امام، نهضت را و این حکومت جهانی را همراهی خواهند کرد.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند منّان خواستاریم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

کد:1400442

دسته: پرسمان
بازدید: 558