چاپ

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام و ادب محضر تمامی عزیزانی که برنامه را مشاهده می‌فرمایید.

یکی از سؤالاتی که پیرامون وجود مقدس امام زمان ارواحنا له الفداء، عزیزان مطرح می‌کنند و مورد سؤال است، این است که امام زمان، چگونه زنده است؟

 

و بعد طرح موضوع می‌کنند که: چگونه می‌شود یک انسان، بیش از هزار و یکصد و هشتاد و چند سال، به حیات خود ادامه بدهد و حال این‌که ما در دورانی زندگی می‌کنیم که عمرها به ندرت، تجاوز از صد سال می‌کند؟

در پاسخ به این سؤال، من ابتدائاً از لحاظ علمی و بعد تجربی نکته‌ای عرض کنم و بعد هم پایان مطلب را ختام‌المسک با آیه‌ی شریفه‌ی قرآن به پایان برسانم.

یک جهتِ بحث طول عمر، بحث علمی است که آیا از نظر علمی امکان وقوعِ چنین مسئله‌ای هست یا خیر. دانشمندان ما، اطباء ما، صاحبنظران و اساتیدی که امروز حضور دارند در مجامع بشری، همه بر این باورند که بدن انسان، اگر سلامت آن حفظ شود و آسیب به سلامتیِ جسم نرسد، پیکر انسان، ظرفیت یک عمر طولانی را دارد و انسان می‌تواند به حیات خود ادامه بدهد درصورتی‌که سلامتیِ او حفظ بشود و یک علت عمده‌ی مرگ و میرها همین است که بیماری‌ها سبب می‌شود انسان‌ها از پای در می‌آیند و روح از کالبد آن‌ها خارج می‌شود. این یک مسئله‌ی علمی است که رعایت سلامتی و بهداشت و تندرستی، سبب طول عمر و بقاء انسان‌ها می‌شود. حتی در آمارهایی که ارائه می‌شود می‌گویند ظرفیت عمر انسان، اگر سلامتی او حفظ بشود و آسیب به پیکره‌ی وجود او نرسد، صدها سال این بشر قابلیت و صلاحیت زندگی کردن را دارد.

خب همین جا من نکته‌ای را عرض کنم؛ شخصیت امام زمان، شخصیتی است که در علم و دانش، فردِ اول نظام خلقت است؛ چون نماینده‌ی الهی است و نماینده‌ی خدا بر روی زمین است و قطعاً در مسائل تجربی و بهداشتی، کارآمدترین انسان، وجودِ مقدس ولیّ عصر است. شخصیتی که می‌داند از این امانت الهی (پیکر) چگونه استفاده کرد. قطعاً طول عمر برای کسی که بهداشت جسم را و سلامت جسم را رعایت می‌کند، امر محال و امر بعیدی نخواهد بود.

ضمن این‌که در کنار این بُعد علمی، ما بُعد و لحاظ تجربی را هم که نگاه کنیم، در تاریخِ گذشته‌ی بشریت، این امری بوده که میسور بوده و اتفاق افتاده. کتابی است به نام «المُعَمِّرون» (کهنسالان عالم) کسانی که در قرونِ گذشته و در سده‌های گذشته، عمرهای طولانی داشته‌اند؛ شخصیت هایی که از مصادیق آن‌ها خودِ حضرت نوح است که حضرت نوح، 950 سال قبل از طوفان زندگی کرد و بعضی‌ها در تاریخ، عمر حضرت نوح را تا قریب به هزار و ششصد سال نقل کرده‌اند. حضرت لقمان، از کهنسالان عالم بود. انبیاء فراوانی از پیامبران الهی، این‌ها دارای یک طول عمر طولانی بودند و این بیانگر این است که این امر، از نظر تجربی هم امکان وقوعی داشته و کسانی بوده‌اند در گذشته‌ی تاریخ، که این‌ها از عمر طولانی استفاده کرده‌اند. الآن دانشمندان، بر روی بعضی از حشرات تحقیق کرده‌اند که می‌توانند عمر یک حشره را تا 900 برابر افزایش بدهند و این کار را به جامه‌ی عمل رسانده‌اند.

قطعاً انسان‌ها اگر بهداشت جسم را بتوانند رعایت کنند، امکانش هست که این طول عمر رقم بخورد ضمن این‌که وجود مقدس امام عصر، برجسته‌ترین انسان از جهات علمی است و از جهات رعایت اصول بهداشتی و اخلاقی است.

فراتر از این دو مطلبی که عرض کردم، امر الهی است؛ قرآن می‌فرماید در سوره‌ی مبارکه‌ی یس:‌ «إنَّمَا أَمرُهُ إذا أَرادَ شَیئاً أَن یَقُول لَهُ کُن فَیَکُون» (آیه 82) (امرِ خدا وقتی بر مطلبی رقم خورد و تحقق یافت، خدا می‌فرماید باش، پس می‌باشم). و این، فراتر از دو نکته‌ی قبل است که من عرض کردم.

üاراده‌ی الهی وقتی تعلق گرفت، مرده، زنده می‌شود به امرِ عیسی و عنایتِ حضرت حق.

üاراده‌ی الهی وقتی تعلق گرفت، یک خانمی که شوهر ندارد، دارای فرزند می‌شود: حضرت مریم، مادرِ حضرت عیسی سلام الله علیهما.

üاراده‌ی الهی وقتی تعلق گرفت، از خاک، بشر آفریده می‌شود: آدمِ ابوالبشر و حضرت حوا، پدر و مادر همه‌ی ما را از خاکی می‌آفرینند که روی حسب قواعد ظاهر، شدنی نیست.

پس امرِ خدا، بر هر چیزی حاکم و مسیطر است و هر ناممکنی برای خدا، امکان وجودش هست.

قطعاً امام زمان، ولیِّ خداست و مشیّت و اراده‌ی الهی هم بر این تعلق گرفته است که این ولیّ را، خداوند زنده نگه دارد در پسِ پرده‌ی غیبت با منافع و آثار فراوانی که در پرتو این حضورِ امام ولو در پس پرده‌ی غیبت ولو در انظار مردم امام مشاهده‌ی علنی نمی‌شود، این امرِ خداست، و امرِ خدا بر هر چیزی حاکم است و بر هر چیزی حکومت دارد و شدنی است.

توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند متعال خواهانیم. والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

کد:1400440

دسته: پرسمان
بازدید: 418