چاپ

چرا دو تا خواهر نمی توانند هم زمان با یک مرد ازدواج کنند می‌دانم که حرام است، حکم این کار چیست؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ازدواج با اختین که در اسلام بالاخره تحریم شده و همزمان کسی نمی‌توند دو خواهر را در عقد خودش قرار دهد. چون اساسا خداوند در نهاد زنها یک حسی را قرار داده است که رقیب را نمی‌توانند ببینند و نوع خانمها هم پذیرش هوو برایشان سخت است و لذاست که اسلام می‌فرماید ازدواج مجدد و تعدد زوجات با رعایت عدالت که این مشکلات در زندگیها پیش نیاید. خوب اینها دو خواهر هستند. یکی از نکاتی که بزرگان اشاره می‌کنند که قطعا این خصومت یک وقت به فامیل سریان پیدا می‌کند. دو تا خواهر هستند، یکی جوانتر و یکی پیرتر. یک وقت ممکن است به یک کسی از این دو نفر تمایل بیشتر دارد و به یک کسی تمایل کمتر دارد. بعد اینها می‌شود ایجاد نفرت و کدورت بین دو خواهری که از یک رگ و ریشه هستند، و این کشش پیدا می‌کند در خانواده‌ی اینها و فامیل اینها، و در نسل اینها. و این خیلی خوشایند نیست. ما می‌بینیم که گاهی اوقات همسرانی متعدد دارند، گاهی اوقات این همسرها اصلا همدیگر را نمی‌بینند بچه‌هایشان با هم مراوده ندارند.

البته از یک جهت هم حسن است که زن رقیب در زندگی نمی‌تواند ببیند. و این علاقمندی زن به شوهر خودش را می‌رساند. اما حالا یک خانمی است بر خودش کار کرده، ایمانش قوی است ،ایمانش غلبه بر این احساس درونی او دارد و این می‌تواند کنار بیاید با این مسئله. خوب یک خانمی نمی‌تواند کنار بیاید. لذاست که این خصومت باید رعایت شود، یکسری حرمتهایی در اسلام تعیین شده که اینها به اعتبار شئونات دیده شده، مثلا مادر زن دیگر حرام ابد است و محرم ابد بر داماد. اگر کسی خانمی را عقد کرد و بعد خانمش را طلاق داد نمی‌تواند برود مادرش را بگیرد.

ـ مثل ازدواج مثلا با خواهرزاده‌ی همسر.

با خواهرزاده‌ی همسر که احتراما، می‌گویند باید حتما اذن همسر باشد، یا ازدواج با برادرزاده‌ی همسر. باز اسلام می‌فرماید اینجا احتراما باید این اذن بدهد و اجازه بدهد. اگر این خانم بنده که عمه‌ی آن عروس است، خانم بنده که خاله‌ی عروس است اجازه داد می‌توانم بروم بگیرم.

اینها یک ملاحظاتی است که اسلام برای تلخ نشدن کانون زندگی‌ها اینها را در نظر گرفته.

کد: 1399484

 

دسته: پرسمان
بازدید: 383