کد: 1399656
من گاهی اوقات نماز خواندن به طور کامل از یادم می رود و بعد از گذشتن وقت متوجه می شوم که اصلا نماز نخوانده ام. چه راهی وجود دارد که هیچوقت این اتفاق نیفتد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم البته این نوعا برای کسانی پیش می‌اید که نمازها را مقیدند به اول وقت خواندن و وقتی که اول وقت نمی‌خوانند کلا یادشان می‌رود. چون اینها سیره‌شان است، ملکه‌شان است که اول وقت هر روز نماز می‌خوانند. حالا اگر یک روز استثنائا اول وقت درگیر یک کاری بود، آن ذهن و سابقه ذهنی‌اش تبادر به این پیدا می‌کند که من نمازم را خواندم، بعد متوجه می‌شود که نماز نخواندم. یا افرادی که پیوسته دائم الوضو هستند، اینها همیشه این ملکه‌ی اینهاست، ولی یکوقتی هم امکان دارد که وضو نداشته باشد، حمل بر دائم الوضو می‌کند. حالا برای اینکه کنترل شود، همان تذکر و یاداوری که انسان ممارست به وقت نماز؛ رسول الله را می‌فرمایند وقتی در آستانه وقت نماز بودند، کار دیگری نمی‌کردند. بلال می‌گوید رسول الله از نیم ساعت به اذان آماده مهیا بود برای نماز. و وقتی که وقت اذان بود، می‌گفتند أرِحنا یا بلال. این خودمان را آماده کردن برای نماز، دچار فراموشی نمی‌شویم. ذکر نقطه مقابل غفلت است. انسانها دچار غفلت می‌شوند، فراموشی می‌شوند، چون یاداوری را فراموش می‌کنند. لذا خود این اهتمام دادن که من دغدغه مند باشم که ظهر نمازم را اول وقت باید بخوانم، لباسم مناسب برای نماز است، امروز نمازم را کجا می‌خواهم بخوانم، برنامه داشته باشیم. ما گاهی اوقات برای یک هفته آینده‌مان، برای غذا خوردنمان برنامه داریم، ولی برای نماز امشبمان کجا می‌خواهیم نماز بخوانیم، با چه لباسی، با چه وضعی، برنامه نداریم. چون برنامه نمی‌گذاریم فراموش می‌شود.

چه ذکر هایی برای اموات موثر است و روزی چند بار باید آنها را خواند؟

?پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه که در روایات ذکر شده برای اموات، اول اگر اینها واجباتی به ذمه‌ی آنهاست، مقدم به ذکر انجام بدهی اینهاست. نماز روزه خمس زکات و حج. و اگر دیون مالی به ذمه‌ی اینهاست، به کسی بدهکارند، غیبت کسی را کردند، انسان بتواند بدهی‌های اینها را تسویه کند، حلالیت برای اینها بطلبد، بدهی‌های اینها را پرداخت کند، اینها در اولویت اول هستند. اگر میتی به رحمت خدا رفته و اینها را به ذمه ندارد، نه واجبی به ذمه دارد نه دینی از کسی به گردن اوست نه غیبتی کرده. هر کار مستحبی و ارزشمندی که انسان انجام می‌دهد، ثوابش را هدیه برای اموات کند. بالاخره می‌گویند یکی از بزرگان را خواب دیدند، گفتند برای اموات ما چکار کنیم که بهترین باشد؟
گفت هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید، حتی نانی هم که جلوی سگ می‌اندازید ثوابش را هدیه برای اموات کنید. ما به همین هم احتیاج داریم. بعضی‌ها در منزل لیوان آبی دست کسی می‌دهند، نظافتی می‌کنند، قدمی برمی‌دارند، خدمتی به کسی‌ می‌کنند، این کارهای مستحبی ثوابش را برای اموات کنیم، و در روایت هم داریم که اگر برای اموات اگر کاری کردید خدا هفتاد هزار برابر به شما برمی‌گرداند. البته حالا ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه، به نیت اموات گفتن هم، اگر خدای ناکرده اینها جرائمی داشتند در تخفیف جرائم اینها بی‌تاثیر نیست.

آیا در نماز ظهر و عصر می توان حمد و سوره را با صدایی خواند که خود نمازگزار صدایش را بشنود؟ زیرا که باعث می‌شود با تمرکز بهتر و درک بهتر معانی آیات خوانده شود؟

آیا شرط گذاشتن با خدا برای برآورده شدن حاجات و مستجاب شدن دعا، کار صحیحی است؟

من خواستگاری دارم که همه ی موارد معیار هایم را غیر از نماز خواندن را دارد امام فرد با اخلاق و معتقدی است. تکلیف بنده چیست؟
پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه که از رسول خدا نقل شده برای انتخاب همسر، چه زن نسبت به انتخاب شوهر و چه شوهر نسبت به انتخاب همسر، دو تا گزینه‌ی اصلی است که پیغمبر می‌فرماید ایمان و اخلاق. ایمان هم تعریف دارد. امام صادق ع می‌فرماید «ان یُطاع الله و ولایعصی»[1] ایمان یعنی اطاعت از پروردگار و ترک نافرمانی خدا.
نسبت به اینموردی که می‌فرمایند قطعا کسی که نماز نمی‌خواند نافرمانی خدا را می‌کند و اطاعت خدا را انجام نمی‌دهد. حالا بعضی‌ها هستند که نماز را از روی نادانی و جهالت، نادانی نه از روی غرض و تعمد. نماز اگر نمی‌خوانند چون اطلاعی ندارد، اطلاع دینی‌اش ضعیف است. من پیشنهادم این است که اگر بشود این خواستگاری که در بحث نماز خواندن ضعیف است تشویقش کرد نمازش را، چون امتیازات خوبی دارد، و همینطور که اظهار کردند از نظر رفتاری و اخلاقی و خانوادگی خوبند ولی نماز نمی‌خوانند، نماز بالاخره قطعا مردی که خدا برایش اهمیت ندارد، همسر و دیگران هم برای او جایگاهی ندارند و در عرف عوام مردم هم عنوان می‌کنند از کسی که از خدا نمی‌ترسد، خوب وقتی خدا در زندگی این فرد پیدا نکرده و خدا را باور ندارد، قطعا همسر را هم باور نخواهد داشت.
من پیشنهادم این است که اگر انشاءالله بتوان او را تشویقش کنند به سمت نماز خواندن که خدمت بزرگی است برای این فرد و ثواب بزرگی است برای این خانم، اما اگر نماز نمی‌خوانم، چون حساب نسل و آینده است و فرزندان اینهاست، این ازدواج را من به صلاح نمی‌دانم و ناامید هم نشود، قرآن هم می‌فرماید «عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُم»[2] چه بسا چیزهایی دوست می‌دارید ولی شر شماست «وَ عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُم»[3] یک چیزهایی را شما بدتان می‌آید ولی بخیرتان است. صبر کنید و بخدا بسپارید، روی گزینه‌ها و معیارهای ازدواج هم کوتاه نیایید.
[1] الکافی ج2 ص33
[2] بقره آیه216
[3] همان

?تصاویر بی حجاب

?من در یکی از شبکه های اجتماعی ، بعضی تصاویر بی حجابم را به اشتراک می گذاشتم، اکنون پشیمانم و توبه کرده ام، تکلیف آن تصاویری که قرار داده ام و ممکن است اکنون در اختیار بعضی افراد باشد چیست؟

?پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق (ع )فرمود که نشانه توبه مقبول این است که فرد، دیگر به آن کار اشتباه برنگردد. اگر ایشان قبلا این عکسها را می‌گذاشته ولی الان پشیمان است و دیگر نمی‌گذارد، این دیگر از همین الان توبه کرده و اینکار را ترک کرده است. حالا استمرار این کار، شاید بعضیها ببینند و شاید کپی کرده باشند، این دیگر تکلیفی ندارد، یعنی توبه کرده و خدا انشاءالله آمرزنده است.

آیا دعا کردن برای اینکه حتما همسرم سید باشد، درست است؟

اینکه کسی به برادر بزرگتر از خودش تهمت بزند و توهین کند ولی برادر بزرگتر سکوت کند کار درستی است؟ وظیفه ی من که عروس این خانواده هستم چیست؟

آیا خواندن یک نماز بر چند میت صحیح است؟
پاسخ: اگر منظور نماز میت است که در یک لحظه بر دو جنازه یا چند جنازه خوانده شود، این اشکالی ندارد. دلیلش هم این است که ما سیره‌ی خود اهلبیت داریم که خود اهلبیت نمازهای جمعی می‌خواندند یا از یک نفر بیشتر می‌خواندند، یکی از آن سیره‌ها خود وجود مقدس امام حسن مجتبی خواهری داشتند بنام ام‌کلثوم که مادرش اسماء بنت عمیس بود و پدرش ابوبکر بود. اسماء بنت عمیس، بعد از فوت خلیفه اول به همسری حضرت علی درآمد، همین اسماء بن عمیس مادر عبدالله بن جعفر است که شوهر حضرت زینب بود. این ام‌کلثوم که در خانه حضرت علی بزرگ شد و برادرش محمد که هر دو پدرانشان ابوبکر بود، در زمان امام حسن از دنیا رفت، در قبرستان بقیع آوردند جسد را که امام حسن نماز بخوانند، همزمان یک جنازه دیگر را هم آوردند. امام هر دو جنازه را جلو خواندند و بر هر دو یک نماز خواندند.

آیا خواندن دعای فرج برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) تاثیری در حل مشکلات ما نیز دارد؟
پاسخ: بسم الله الرحمن الرحیم

ما در روایت داریم که «اکثروا الدعا بتعجیل الفرج فإن ذلک فرجکم»[1] قطعا زیاد دعا کنید برای فرج امام زمان، این کلام خود حضرت است، حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء که فرج امام زمان برای شما فرج است. قطعا ما وقتی دعا کردیم برای تعجیل فرج حضرت، برای خود ما هم فرج است به دو جهت.

یا این دعا به اجابت می‌رسد و فرج رقم می‌خورد، که توفیق درک دولتی را پیدا می‌کنیم که در آن ظلم نیست اجحاف نیست، تبعیض نیست ،سراسر عدالت، مساوات، آسایش، امنیت، آرامش، این برای ما فرج است. یا اینکه ما دعا می‌کنیم ولی آن فرج اتفاق نمی‌افتد، دعای امام زمان بدرقه‌ی ماست. قطعا وقتی کسی دعاگوی حضرت باشد امام هم دعاگوی اوست، و دعای ولیعصر در زندگی هر کسی که بدرقه‌ی زندگی او شد قطعا مشکلاتش مرتفع خواهد شد لذا دعای فرج قطعا برای خود ما هم فرج است.

[1] کمال الدین و تمام النعمة ج2 ص485