✂️برشی از سخنرانی استاد حدائق در 31 خرداد 1400 / مسجدالرسول(ص) شیراز
?مشروح این سخنرانی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید
محیط خیلی سازنده است! اولین محیط، محیطِ زندگیِ خانوادگی است. ما پدر و مادرها، مسئول در سلامتِ خانهایم. در سلامتِ درونِ خانه. ماها الگو هستیم. بعد محیط اجتماعی است. محیط اجتماع تأثیرگذار است! قرآن میفرماید اگر منکر را دیدید، جلویش را بگیرید؛ نهی از منکر. این جامعه، همهتان دارید در آن زندگی میکنید. این جامعه اگر مسموم شد، حاجیِ نمازشبخوان! تو هم مسمومی. همهتان قسمتهای جامعه: محیطهای آموزشیِ ما، محیطهای اقتصادیِ ما، محیطهای فرهنگیِ ما، محیطهای اداریِ ما. ادارات باید سالم، محیط را اداره کنند. کسی حق ندارد در کنارِ خودش یک فردِ فاسقگونهای را بیاورد قرار بدهد. و محیطهای فرهنگی ما هم همینطور است. مجموعههای فرهنگی، مساجد، از برجستهترین محیطها هستند. حالا عرض کردم خودِ این حضور در محیطهای سالم، انسان را سالم میکند.
در طریق شناخت حق از باطل، روشهایی را اولیای الهی ارائهی طریق کردهاند. یکی از روشها این است که اول، خودِ حق را بشناسیم. آقا اگر میخواهی فریب نخوری، میخواهی کلاه سرت نرود، میخواهی دُورَت نزنند و مثل صدرِ اسلام نشویم، به اسمِ اسلام، جلوی امام مسلمین، افراد را بیاورند در صحنه. یک مشکل این است که بخشی از مردم، حق را نمیشناسند. حق یعنی اهلالبیت که خدا تضمین کرده طهارتِ اینها را و پاکیِ اینها را. لذا یکی از راههای شناختنِ حق، حقشناسی است. ما اگر میخواهیم حق را از باطل بشناسیم، باید اول حق را بشناسیم. گاهی اوقات شرایط طوری است که ضد را میشود شناخت. از ضد، حق را بشناسید. در کلام معصومین هم هست و از آقا امام عسکری هم هست، که شما اگر در کسی شک دارید و نمیشناسید که چهکاره است، و یک کسی با شما رفیق است و سر در نمیآورید، امام میفرماید ببین با چه کسانی رفیق است. اگر با آنهایی که رفت و آمد دارد اهلُ دینِ الله، یعنی آنهایی که با او رفت و آمد دارند آدمهای معتقد و متدینی هستند، فَإِن كانوا أهلَ دينِ اللّه ِ فَهُوَ عَلى دينِ اللّه (صفات الشيعة : 84 / 9 عن محمّد بن قيس عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : 74 / 197 /31 ): خودش هم اهل دینِ الله است. اما اگر دیدید این آدم، با کسانی رفت و آمد دارد که آنها دشمن دیناند، خودش هم دشمن دین است.
استاد حدائق روز چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402در مسجدالرسول(ص) قصردشت به بیان بشارت های الهی در همراهی با بندگان پرداختند.