چاپ

پیامبر فرمودند «یا جبرائیل فما تفسیر الصبر» تفسیر صبر را برای من روشن کن، جبرئیل چند ویژگی را نام برد در این روایت شریف، فرمود صبر یعنی «تصبر فی الضراء کما تصبر فی السراء» صبر یعنی اینکه در سختی‌ها و مشکلات همانگونه باشید که در رفاه و آسایشتان هستید. روزی که دستت پر است چگونه هستی؟ روزی که دستت خالی است آنگونه باش.

باز عرض کرد یا رسول الله «و فی الفاقة کما تصبر فی الغنا» صبر یعنی اینکه شما در تهی‌دستی همانگونه باشی که در فراخ‌دستی هستی.
نکته دیگر جبرئیل عرض کرد «و فی البلاء کما تصبر فی العافیة» صبر یعنی در بلاها همانند عافیت‌ها صبور باشی، آقا مریضی؟ در سلامتی‌ات چگونه عبادت می‌کردی در بیماری‌ هم همانگونه عبادت کن. در ادامه جبرئیل عرض کرد «فلایشکو حاله عند المخلوق بما یُصیبه من البلاء» انسان‌های صبور هیچگاه حال خودشان را به مخلوق شکایت نمی‌کنند، یعنی آبروی خودش را نزد خلق نمی‌برد، مشکلاتی که به این‌ها رسیده را اصلا شکایت به بنده نمی‌کنند و با خدا در میان می‌گذارند، چون تربیت و باور این‌ها این است که همه چیز از آن اوست و خودشان را تسلیم می‌دانند، این تفسیری بود که جبرئیل برای پیغمبر عرض کرد.