چاپ

کارِ خوب اگر کسی کرد و خدا را قبول نداشت چه می‌شود؟ امروز اگر یک انسان لائیکی آمد به کمیته امداد ماهانه کمک کرد، تکلیف این آدم چه می‌شود؟ آیا این کارِ او گم می‌‍‌شود؟ مردود می‌شود؟

خیر! خدا پاداش می‌دهد.

شأن کریم این است.

کریمان با بَدان هم بد نکردند

کسی را از درِ خود رد نکردند

 

اما نکته‌ی اساسی این‌جاست؛ اگر کسی کارِ شایسته انجام داد و خدا را و اعتقادات دینی را باور نداشت، خدا زیرِ بارِ منتِ او قرار نمی‌گیرد و در همین دنیا اَجرَش را می‌دهد.

فرعون را خدا در دنیا تسویه کرد. حضرت موسای کلیم‌الله پیغمبرِ اولوالعزمِ تاریخ، در روایت دارد که به خدا عرض کرد: خدایا! چرا فرعون را از زمین برنمی‌داری؟! چرا فرعون را فرصت داده‌‌ای؟! چرا فرعون را قدرت داده‌ای؟ این همه دارد جنایت می‌کند. هم فساد اعتقادی دارد و هم فساد عملی دارد.

خطاب شد: موسی! فرعون سه تا کارِ خوب دارد می‌کند که ما داریم در همین دنیا تسویه‌اش می‌کنیم. عملِ صالح دارد انجام می‌دهد اما خدا را قبول ندارد.

چطور است که من و شما اگر یک کارگری را به کار دعوت کنیم و این کارگر، ما را باور ندارد، فکرِ ما را و عقیده‌ی ما را و روش ما را باور ندارد ولی کارگرِ حرف‌شنوی است، شما یک صبح تا عصر آورده‌اید او را و هر چه می‌گویید انجام می‌دهد ولی ذره‌ای همسوییِ اعتقادی با شما ندارد. این کارگر، اگر عصر که می‌خواهد برود، شما مزدش را می‌دهید یا نمی‌دهید؟؟

مردم، درِ خانه‌ی خدا هم همین‌طور است... کارِ خوب اگر کردید و ایمان هم داشتید، خدا حیات طیبه می‌دهد و آخرتِ جاوید. کارِ خوب اگر کردید و ایمان نداشتید، فقط خدا در دنیا تسویه می‌کند و همین جا حساب را صاف می‌کند.