دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان

اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

 

در هیجدهمین روز از ماه ضیافت الهی هستیم. در دعای امروز، نبی مکرم اسلام به خداوند عرض می‌کند: اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ. خدایا ما را در این روز از برکت سحرهای ماه رمضان و امروز بهره مند بگردان، توفیق درک سحر، استفاده‌ی از فرصت شب زنده داری را به ما عنایت کن. این نکته را من گذرا عرض کنم عزیزان.

تمام این دعاها برنامه‌ی یکسال زندگی ما هست. یعنی این چیزهاییکه در این روزها می‌خواهیم باید دستور کار ما بشود، در یازده ماه دیگر، در جزء جزء زندگی ما اجرایی بشود.  ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ.

پرودگارا! قلب مار ا با پرتو نور خودت روشن کن.  وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ. جزء جزء اعضاء بدن من را به پیروی از احکام و آثارت توفیق عمل بده.  بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. این را هم از نورانیت شما ای پروردگار عالمیان تقاضامندیم.

در بحث سحرخیزی، خدا رحمت کند حافظ را. می‌گوید:

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ       از یمن دعای شب و ورد سحری بود.

در مقدس ترین ساعات شبانه روزی ما، بهترین ساعات، آن ثلث پایانی شب است که وقت سحر است. یعنی هرچه شما در شب به اذان صبح و طلیعه‌ی صبح نزدیک می‌شوید، یک قداست و ویژگی خاصی دارد. یکی از اساتید اهل فن و ذکر توصیه می‌کرد که اگر حال شب زنده داری را هم ندارید، و توفیق سحرخیزی ندارید، تنظیم کنید یا بیدارتان کنند یا ساعتی را تنظیم کنید و دقائقی را قبل از اذان صبح بلند شوید و وضوا بگیرید بنشینید، حالا نماز هم نمی خوانید، ولی در آن وقت سحر حاضر باشید.

من جمله‌ی را پایان عرایضم عرض کنم. از آیت الله العظمی بروجردی سؤال شد که چرا آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی این قدر عزت پیدا کرد که در زمان خودش مرجع علی الاطلاق شد. آیت الله العظمی بروجردی فرمود: ما مقامات بالاتری برای آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی انتظار داشتیم. وقتی سؤال کرده بودند چرا؟ فرموده بود من یاد ندارم سحرگاهی وارد حرم امیرالمؤمنین شده باشم، قبل از من و همه‌ی علما آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی در گوشه‌ی از حرم مشغول تهجد و شب زنده داری نباشد.

شب خیر که عاشقان به شب راز کنند . از خدا بخواهیم که این توفیق اسحار و سحرخیزی را به همه‌ی ما مرحمت بفرماید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه