چاپ

اسلام دینی است که قاعده ای دارد که لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام انسان باید بگونه ای زندگی کند که نه ضرر برساند و نه ضرر ببیند.
مهم تر از نماز، مهم تر از حج، مهم تر از روزه، مهم تر از واجبات، که نام بردم در اسلام واجبی نداریم.

شما می بینید همین واجبات اگر بجا آوردن او مستلزم ضرر شد برای انسان اسلام می فرماید به گونه ای بجا بیاور که متحمل ضرر نشوی.
شخصی می خواهد نماز بخواند. آب برای او ضرر دارد. می گویند وضو نگیر! تیمم کن! بله آب در وضو گرفتن آثار معنوی وضو و حتی می گویند وضومی گیرید سعی کنید خشک نکنید . خود این رطوبت خشک بشود. که اینها فضیلتهایی است امتیازاتی است.
در خود این آب وضو چه برکاتی را خداوند چه ثواب هایی را رقم زده است اما برای کسی که وضو برای او ضرر ندارد.
آن شخص بیماری که بخاطر کسالت بیماری سوختگی جراحت نمی تواند وضو بگیرد اینجا اسلام می فرماید لا یکلف الله نفسا الا وسعها شما تیمم کن! این نمازی که باید با آداب و شرایط درست بجا آورده شود اگر کسی توانایی ایستاده نماز خواندن را ندارد می گویند نشسته نمازت را بخوان! نشسه برایش ممکن نیست می گویند در حال خوابیده نمازت را بخوان!
یا این که مساله روزه ماه رمضان که یک امر واجبی است. روزه ماه مبارک رمضان بر کسی واجب است که توانایی انجام روزه را داشته باشد.
اگر شخصی بیمار بود و روزه برای او ضرر داشت و روزه برود نه تنها کار خوبی نکرده و روزه او باطل است کفاره هم باید بدهد. این بدن متعلق به خدا است. ما نباید سلیقه ای عمل کنیم. اگر کسی توانایی انجام حج را از نظر جسمی ندارد و ضرر دارد برای او حج بر او واجب نیست. مستطیع نیست. اصلا استطعات برای او نمی آید.
خب ما وقتی که اساسی ترین واجبات را می بینیم خداوند سبحان تبصره زده است و اینها اگر ایجاد ضرر بکند مقدمات اینها، با یک تخفیف هایی این اعمال دیده شده است. در این شرایط موجودی که یک بیماری ناقلی بنام کرونا آمده و نوع اطبا صاحب نظران کارشناسان و متخصصین فن نظر بر این دارند که برای کنترل و مهار این بیماری باید از اجتماعات پرهیز کرد.
اینجا ما نباید یک فکر استبدادگونه ای داشته باشیم. بله حرم های ائمه قطعا ملجا اند قطعا محل رجوع اند حامی انسان ها هستند. بله . در گذر تاریخ ما بیمارهای صعب العلاج و دکتر جواب کرده های زیادی را داریم که اولیاء معصومین ما و امامزاده های مکرم ما با مقام و وجاهتی که نزد پروردگار دارند سبب شفا و درمان شده اند اما این در بیماری هایی است که این احتمال انتقال بیماری و شیوع بیماری ثابت نشده بود.
یقینا اگر زمان معصومین بودیم. یک همچنین مساله ای اتفاق می افتاد و چنین بیماری شیوع پیدا می کرد قطعا توصیه دین توصیه اولیای دین بر گرفته از اهمینبود که باید رعایت کرد .
ما آنچه خدا به ما عقل عنایت کرده هرچه عقل سلیم حکم می کند شرع هم آن را می پذیرد و هرچه شرع مقدس و اقوال معصومین آن را می گویند عقل سلیم آن را پذیرا است.
متاسفانه در این چند روز اخیر ما دیدیم یک باز خوردی از عملکرد تندروی و افراطی بعضی از افراد در هجوم به حرم های مطهر اولیای معصومین داشتند که این وضعیت خوبی هم پیدا نکرد در رسانه ها و فضاهای مجازی دنیا . دشمن ارزان از ما می خرد گران به ما می فروشد. یورش آوردن به در حرم مطهر و در را با اجبار و اکراه و بی احترامی باز کردن خودش یک نوع بی ادبی است.
من تعجب می کنم از این عزیزانی که یورش آوردند در را می شکنند. چطور می خواهند حرمت آن امامزادهخ را رعایت کنند؟ آیا این ورود بی ادبی نیست؟ این ورود توهین نیست؟ و آیا این که بگوییم می خواهیم خودمان دوست داریم برویم در کنار آمدن ما یک افرادی هم می آیند و خودشان نیز متوجه نیستند این بیماری مرموز جدید سبب انتقال و انتشار آن در دیگران می شود. بدنی که حفظ این سلامتی واجب بر ما است و این بدن امانت خدا است. متعلق به ما نیست . ما در برابر این بدن مسئولیت داریم. وقتی خداوند بار سنگین واجبات را بر می دارد و تخفیف می دهد جای این که سلامتی این شخص به خطر می افتد ما چطور می توانیم به خومان اجازه بدهیم که آزادانه هرکجا می خواهیم برویم در هر اجتماعی ؟
رسول خدا فرمود: نیت مومن بهتر از عمل او است
عزیزان! در هر نقطه ای از عالم که هستید اگر نیتتان این بودکه الان در همین ساعت مثلا بنده در فلان مکان مقدس در فلان حرم امام یا امامزاده می بودم قطعا ثواب این نیت را به شما می دهند.
قطعا در این شرایطی که وظیفه همه ما است توصیه مراجع عظام تقلید ما است. مقام معظم رهبری مراجع عالی قدر شیعه این چیز جدیدی نیز نیست . در آن جریان بیماری وبایی که قریب به صد سال قبل در عراق شایع شد که در یک روز چندین هزار نفر در نجف در کربلا از بین رفتند مراجع آ« وقت شیعه بالاجماع فتوا دادندک ه زیارت قبور ائمه را کسی نرودمردم در خانه هایشان بنشینند کنترل کنند تا سلامتی مهار شود و با همان تدبیر عالمانه و خردمندانه مراجع آن وقت، این بیماری مدیریت شد.
نشانه بنده بودن این است که عبد باید مطیع مولی باشد. ما ببینیم که با استناد به آیات و روایات مردم را راهنمایی می کنند آنها چگونه دستور می دهند ما به همان توصیه ها عمل کنیم و آن توصیه را بکار ببریم.
امیدواریم که ان شاء الله هر چه زودتر از نگرانی از سر عموم بشریت و نظام جمهوری اسلامی ایران مرتفع به خیر بشود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته