امام صادق (ع) فرمودند: دانش و علم واقعی را در چهار نکته یافتم که ان شاء الله عزیزان دانش‌آموز ما در همین زمینه همت کنند
اولین نشانه علم‌اندوزی این است که انسان خودش را خوب بشناسد. پی به ضعف و ناتوانی و عجز و استیصال خودمان ببریم و حیات ما زندگی ما سلامتی ما مرهون لطف پروردگار است و خدای‌ناکرده سواد و دانش و علم و ثروت و مقام ما را مغرور و متکبر نسازد.

دوم از نشانه‌های علم خداشناسی است. «أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ» ضمن این‌که خودمان را خوب بشناسیم باید پروردگار خود را نیز خوب بشناسیم و وظایف خود را در برابر خداوند به نحو شایسته انجام دهیم. در کنار این درس و بحث‌های رسمی، انس ما با پروردگار و ارتباط ما با خدا قوی‌تر شود.
سوم: «أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ » وظیفه‌شناسی
دانش‌آموز موفق دانشجوی موفق و طلبه موفق کسی که در مسیر علم حرکت می‌کند باید وظیفه خود را بهتر بشناسد. ما در برابر خودمان خدا خانواده پدر برادر فرزند همکلاسی‌ها چه وظیفه‌ای داریم؟
یکی از نشانه‌های علم‌اندوزی و دانش‌آموزی، وظیفه‌شناسی است که روز بروز به وظایفی که به ما محول شده است بهتر عمل کنیم
و چهارمین نکته «أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُكَ مِنْ دِینِكَ» عالم کسی است که آسیب‌شناس و دشمن‌شناس باشد و بفهمد چه چیزی او را از دینش خارج می‌کند.
روز 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی نیز هست که هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری عنایت ویژه نسبت به استکبارستیزی داشتند که در قرآن و روایات به‌عنوان یک اصل از آن یاد شده است. خداوند صفات یاران رسول خدا (ص) را اول استکبارستیزی بیان می‌کند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»؛ آن‌هایی که با پیامبر (ص) همراه هستند اول با دشمنان دین و ارزش‌های اعتقادی زاویه می‌گیرد و بعداً با مؤمنین رحیم هستند.
جاهای دیگری نیز در قرآن داریم؛ مثلاً خداوند شرط تمسک به عروه‌الوثقی را در آیه‌الکرسی این‌گونه تشریح می‌کند: « فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی‌» کسانی که کفر به طاغوت دارند یعنی استکبارستیز هستند سپس ایمان به خدا می‌آورند این‌ها به عروه الوثقای الهی دست می‌اندازند و نجات پیدا می‌کنند.
در صدها حدیث از معصومین ما توصیه به تبری جستن و فاصله گرفتن از دشمنان دین و ارزش‌های اخلاقی و انسانی شده است .
ان شاء الله مثل سال‌های گذشته پرتلاش و پرتوان همه یک‌صدا و یک گام متحد علیه استکبار جهانی باشیم که هرروز چهره‌ای از خبائث و دورویی‌ها و نفاق‌های آن‌ها می‌بینید که هر جای عالم و این مملکت که فتنه و فسادی دیده می‌شود دست پنهان استکبار در آن مداخله و مشارکت دارد.
ان شاء الله که بتوانیم مسیر امام شهدا را به نحو شایسته بپیماییم و این انقلابی که سرمایه عظیم و بزرگی برای آن هزینه شد و آن خون مطهر شهدا است بتوانیم از آن پاسداری کنیم.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه