شیعه از نگاه موسی‌بن‌جعفر (ع) کیست؟

شِیعَتُنَا اَلَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ یَحِجُّونَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ وَ یَصُومُونَ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ یُوَالُونَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یَتَبرَّؤُنَ مِن أَعدائِهِم.

 اولین ویژگی شیعه این است که اقامه‌ی نماز می‌کند؛ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ

در قرآن، هر کجا خداوند از نماز یاد نموده است، با اقامه یاد فرموده است:

* ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ، الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ[1]

*اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ[2]

بحث اقامه‌ی نماز است. به تعبیر امام صادق (ع) اقامه‌ی نماز یعنی این‌که آثار نماز در زندگی شما نقش‌آفرینی کند و لذا امروز به عنوان یک وظیفه‌ی جدی، اهتمام به امر نماز است. توجه به نماز اول وقت و اثربخشی نماز است.

در سوره مبارکه حجرات، از آیه‌ی 20 به بعد، خداوند آثار فراوانی را برای نماز نام می‌برد. نماز اگر اقامه شد، فقرزدائی اتفاق می‌‌افتد؛ آدم‌های نمازگزار، در اموالشان نسبت به دیگران، بی‌تفاوت نیستند و احساس مسئولیت می‌کنند. انسان‌های نمازگزار، پاکدامن هستند. زن نمازگزار، در انظار بیگانگان، عفاف و حجاب را رعایت می‌کند. مرد نمازگزار، حریم عفت را نمی‌شکند. خودِ نماز انسان را با عفت می‌کند.

دومین نشانه از اقامه‌ی نماز به تعبیر موسی‌بن‌جعفر (ع)، پرداخت زکات است: وَ یُؤْتُونَ الزَّكَاةَ. انسان نمازگزار و شیعه واقعی، حقوق نیازمندان را از اموالش خارج می‌کند.

وَ یَحِجُّونَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ؛ این سومین ویژگی شیعیان از زبان موسی‌بن‌جعفر (ع) است. شیعیان ما، حج خانه‌ی خدا را به جا می‌آورند و اهتمام به امر حج دارند.

وَ یَصُومُونَ شَهْرَ رَمَضَانَ؛ یکی دیگر از نشانه‌های شیعیان از زبان موسی‌بن‌جعفر (ع)، اهتمام به امر روزه‌داری است و در ماه رمضان، روزه را برپا می‌دارند. وجود مقدس حضرت زهرای مرضیه (س) فرمود: ما یصنع الثائم بثیامه: روزه‌دار با روزه‌رفتن کاری نکرده است. 15 – 14 ساعت غذا نخوردن ولی به معارف بالای روزه نرسیدن، هنری نیست. إذا لم یثم لسانه و سمعه و بصره: اگر چشم و زبان و گوش او از حرام روزه نباشد، هنری نکرده است.

ثائم است اما چشم کنترل نیست، ثائم است اما زبان، کنترل نیست.

خداوند می‌فرماید فلسفه‌ی روزه‌داری به صریح آیه‌ی قرآن، لعلکم تتقون است. روزه‌دار باید به تقوا برسد.

آقا موسی‌بن‌جعفر (ع) فرمودند، پنجمین اثر اقامه‌ی نماز در شیعیان این است که: وَ یُوَالُونَ أَهْلَ الْبَیْتِ: با دوستان ما، ولایت‌محوری را فراموش نمی‌کنند. شیعه باید تابع ما باشد. دوستان ما را دوست بدارد و از ما پیروی کند. این تولی جستن است.

نکته‌ی ششم از زبان حضرت این است که شیعیان ما، از دشمنان ما بیزار است: وَ یَتَبرَّؤُنَ مِن أَعدائِهِم.

هم تولی و هم تبرّی. هم ولایت‌محوری و هم دشمن‌ستیزی. شیعه کسی است که با دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام همراهی و همکاری نمی‌کند.

امام (ع)، این شش ویژگی را بعنوان صفات شیعه نام می‌برد. امام (ع) در جمع‌بندی حدیث می‌فرمایند: أُولَئِكَ أَهْلُ الْإِيمَانِ وَ التُّقَي وَ الْأَمَانَةِ. کسانی که این ویژگی‌های شش‌گانه را تحصیل کرده‌اند و بدست آورده‌اند، اهل ایمان هستند. مؤمن یعنی کسی که این‌گونه است.   

 

[1] سوره بقره، آیات 2 و 3

[2] سوره حج، آیه 41

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه