یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ورود به سال جدید را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می‌نمایم و توفیقات و سربلندی و موفقیت همگان را از خداوند منان خواستارم

 

نسبت به اهمیت نوروز در روایات ما احادیث متعددی از معصومین نقل‌شده مرحوم علامه مجلسی روایت مهمی را در بحارالانوار نقل کرده است که اشاره‌ای به بخشی از این حدیث کنم.

معلی بن خنیس می گوید: وقتی خدمت امام صادق (ع) آمدم «دخلت على الصادق جعفر بن محمد علیه‌السلام يوم النيروز» روز نوروز بود که خدمت امام رسیدم؛ یعنی روز اول فصل بهار بود. حضرت به من فرمودند: «فقال علیه‌السلام أتعرف هذا اليوم» آقای معلی بن خنیس می‌دانی امروز چه روزی است؟ «قلت جعلت فداك هذا يوم تعظمه العجم وتتهادى فيه» عرض کردم: امروز روزی است که عجم و ایرانیان آن را بسیار بزرگ می‌دانند. امام فرمودند: «إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ الله فيه مواثيق العباد أن يعبدوه» روزی که خدا پیمان از همه بندگان خود گرفت و تعهد گرفت برای بندگی، آن روز مصادف با نوروز بود؛ یعنی روز اول بهار طبیعت.

«ولا يشركوا به شيئا» روزی که خدا از همه بندگانش میثاق گرفت که برای او شریک قائل نشوند «وهو أول يوم طلعت فيه الشمس» اول روزی که خورشید درخشید و طلوع کرد «وهبت به الرياح وخلقت فيه زهرة الأرض» و بادها به وزیدن درآمد و گل‌ها رویش پیدا کرد در روز نوروز بود.

وهو اليوم الذي «اسْتَوَتْ» فيه سفينة نوح علیه‌السلام «عَلَى الْجُودِيِ» روزی که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت همین روز بود.

امام صادق مناسبت‌های متعددی را در نوروز نام بردند تا این‌که به این جریان رسیدند. «هو الیوم الذی اخذ فیه النبی لامیرالمومنین العهد بغدیر خم» واقعه غدیر خم به فرموده امام صادق (ع) مصادف با نوروز بود. روزی که رسول خدا (ص) از طرف خدا در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجرت از همه مسلمانان بیعت گرفت و مردم اقرار به ولایت علی بن ابیطالب کردند.

بعد امام فرمودند: «ما من یوم النیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج» نوروزی نیست که بیاید و بگذرد و ما انتظار فرج صاحب‌الزمان (عج) را نداشته باشیم.

این بشارت مسرت بخشی که عزیزان باید در ایام نوروز توجه داشته باشید. امام زمان (عج) را در محافل و مجالس خودمان فراموش نکنیم و همان‌طور که حضرت فرمودند انتظار فرج را از نوروز و شروع طبیعت و تحویل سال می‌کشیم.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه