لَا تَسْتَكْثِرُوا كَثِیرَ الْخَیْرِ وَ لَا تَسْتَقِلُّوا قَلِیلَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ قَلِیلَ الذُّنُوبِ یَجْتَمِعُ حَتَّى یَكُونَ كَثِیراً
وَ خَافُوا اللَّهَ فِى السِّرِّ حَتَّى تُعْطُوا مِنْ أَنْفُسِكُمُ النَّصَفَ وَ سَارِعُوا إِلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ اُصْدُقُوا اَلْحَدِيثَ
خیر بسیار (مانند طاعت و بخشش زیاد) را بسیار نشمارید و گناه اندك را كم نشمارید، زیرا گناه اندك انباشته می‌شود و زیاد می‌گردد، و در نهان از خدا بترسید تا از خود انصاف دهید (بحق قضاوت كنید اگر چه به زیانتان باشد، و چنین نكند جز كسی‌كه در نهان از خدا بترسد) و به سوى طاعت الهى بشتابيد،راست گفتار باشيد.
اصول کافی، ج3، ص394، روایت 2

 در جریان غدیر چون آخرین سفر رسول خدا بود با امت اسلام د رحجة الوداع و این خطبه و سخنرانی تقریبا 70 روز قبل از ارتحال پیامبر اتفاق افتاد،عظیم ترین اجتماع مسلمانان در حجة الوداع شکل گرفت پیامبر یک اعلان رسمی نمودند که من خودم میخواهم امسال در حج شرکت کنم و آن حج اسلامی، ابراهیمی را در سلوک پیامبر مسلمان ها همراهی کنند و ببینند. با اعلان رسمی و این کخ خود رسول خدا در حج حاضرند از سراسر نقاط اسلام در آن زمان، مسلمان ها همه شتافتند به سوی حج.

 همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند: ما باید تابع نظر وزارت بهداشت و انجمنی باشیم که در پیگیری بیماری کرونا زحمت می کشند.
خود مقام معظم رهبری نیز فرمودند که ما از نظر آنها متابعت می کنیم.

امام زمان (عج) به خدا عرض می‌کند: خدایا! به ثروتمندان ما دو صفت عطا کن.

البته این دعاهای حضرت برای همه خوب است ولی خصوصاً برای بعضی از آحاد جامعه، ضروری است.

 امام صادق (ع) می‌فرماید: إِنَّ الْمَرْءَ يَحْتَاجُ فِي مَنْزِلِهِ وَ عِيَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ يَتَكَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِي طَبْعِهِ ذَلِكَ مُعَاشَرَةٌ جَمِيلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِيرٍ وَ غَيْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ.

هر مردی براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد، اگر «این خصلت‌ها» در طبيعت او نباشد، بايد خود را به سختی بیاندازد تا آن‌ها را بدست آورد:

1. خوش رفتارى

 2. گشاده‌دستى سنجيده

 3. غيرت براى حفاظت از اهل منزل

***

امام صادق (ع) می‌فرماید: هر فردی، هر مردی، برای اداره‌ی درون خانه‌اش و منزلش و خانواده‌اش، به سه ویژگی نیاز دارد تا نسبت به همسر، اولاد و خانه‌اش، انسان موفقی باشد.

وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِي طَبْعِهِ ذَلِكَ؛ اگر در طبع تو نیست هم برو و آن را بدست بیاور.

ابتدا حضرت فرمود: مُعَاشَرَةٌ جَمِيلَةٌ؛ معاشرت پسندیده.

یکی از برکات ازدواج از نظر قرآن، رسیدن به آرامش است.

چرا بعضی به آرامش نرسیده‌اند. معاشرت جمیل در زندگی داشته باشید. بچه‌ی توست، پاره‌ی تن توست! چرا نفرین؟! چرا توهین؟! چرا کلام زشت؟!

این زن شریک زندگی تو است!!

بارها عرض کرده‌ام، آقایانی که ازدواج کرده‌اید، از زمان ازدواج به بعد، به هر کجا که رسیده‌اید، زن شما و خانم شما، با شما شریک است. نگاه اسلام نیز همین است. این خانم اگر کنار شما نبود و بچه‌های شما را نگهداری نمی‌کرد و رسیدگی به امور شما نمی‌کرد، آیا شما به این مقامات می‌رسیدید؟ آقای مدیر! اگر این خانم در زندگی شما نبود، شما می‌توانستی مدیریت کنی و یا درس بخوانی؟؟

خانم‌ها هم به همین صورت است. زمانی که ازدواج می‌کنند و رشد و ترقی دارند، شوهر هم در این امر نقش دارد.

بهتر است نیمه‌ی پر لیوانِ زندگی را ببینیم.

دوم، حضرت فرمود: وَ سَعَةٌ بِتَقْدِيرٍ؛ زندگی موفق این است که مردِ خانه، گشاده‌دستیِ به اندازه داشته باشد. سعه داشته باش اما سعه‌ای که اسراف در آن داخل نشود و زن و فرزند، در سختی و تنگنا نباشند و حتی گاهی اوقات برای رفع نیازهای اقتصادی خود، از دیگران کمک بگیرند.

سوم، حضرت می‌‎فرماید: وَ غَيْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛ غیرت و ناموس‌داری؛ آن‌هم ناموس‌داریِ شایسته.

غیرت، یعنی: آقای خانه! بنا نیست پای هر کس را در خانه‌ی خود باز کنی و بنا نیست خانم خود را با هر کس و ناکسی مواجه کنی. آقای محترم! دنبال کار را، خودت بگیر و خانمت را با انظار آلوده روبه‌رو نکن! از طرف دیگر هم تغایر نداشته باش که حتی آفتاب هم نباید خانم شما را ببیند.

غیرت‌الله فقط امیرالمؤمنین علی (ع).

حضرت زهرا (س)، همان بانویی که وقتی فرد نابینا (عبدالله بن ام مکتوم) وارد خانه‌شان شد، به طرف اتاق دویدند که بوی حضور ایشان، به شامه‌ی آن مرد نابینا نرسد، اما همین حضرت زهرا (س) در میدان جنگ پشتِ اُحُد و بدر و خندق، حضور داشتند و به رزمندگان اسلام و شوهر و پدرشان کمک می‌کردند.

اسلام، مخالف با حضور زن در جامعه نیست؛ بلکه می‌فرماید: زن در جامعه حضور پیدا کند اما حضوری همراه با عفاف، تقوا و پاکدامنی باشد.  

 

 کسانی که می‌خواهند مشمول عفو الهی قرار بگیرند به فرموده‌ی علی (ع) باید از حرام فاصله بگیرند. یکی از شرایط عفو و بخشش، فاصله گرفتن از حرام است. اما اگر بخواهیم مشمول عفو بشویم، علی (ع) می‌فرماید: مَن تَنَزَّهَ عَن حُرُماتِ اللّه سارَعَ إلَيهِ عَفوُ اللّه. آن‌هایی که از حرامِ خدا فاصله می‌گیرند، عفو خدا و بخشش خدا، به سمت آن‌ها سرعت پیدا می‌کند.

 

یکی از بازاریان و متدیّنین شیراز برای من نقل کرد:

مردی در همین محله‌ی گود عربان شیراز، مغازه‌ی میوه‌فروشی داشت. مرض وبا آمد و همه‌گیر شد و خیلی از جوان‌ها از بین رفتند (این حرف مربوط به 60 سال قبل است). در همین زمان، اطباء اعلام کردند اگر لیموی شیرین یا مدنی پیدا بشود که به مریض داده شود، احتمال دارد بیماری شفا یابد.

حدود 20 سال قبل، شخصی بود که از میلیاردرهای شیراز محسوب می‌شد. بنده با آیت‌الله والد به منزل آن مرحوم رفتیم. مریض بود و در بستر بود. تنهایِ تنها در خانه بود. تشک بصورت کثیف که لکه‌های چای روی آن ریخته بود، خرده‌های نان کنار بسترش و زیر تختش بود. وضع عجیبی داشت که با واکر به سرویس بهداشتی می‌رفت.

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه