شخصی از من سؤال کرد: کجای قرآن نوشته که پیغمبر (ص) از موسی (ع) برتر است؟ گفتم: صریح آیه‌ی قرآن نداریم که خداوند بخواهد پیغمبر (ص) را بر موسی (ع) برتری داده باشند. فضَّلنا بعضهم علی بعض، داریم اما از دو آیه استفاده می‌شود که پیغمبر (ص)، برتر از همه‌ی انبیاء است.

 

پیغمبر (ص) به اصطلاح عرفا، مجذوب سالک است اما موسی، سالکِ مجذوب است. این مطلب، زمین تا آسمان فرق است.

گفت: یعنی چه؟

گفتم: یک وقت مهمانی‌‌ای شما را دعوت می‌کنند. صاحبخانه، ماشینی را به درب منزل شما می‌فرستد و از آنجا شما را سوار می‌کنند و به جایی که دعوت دارید، می‌برند. از آنجا شما را جذب می‌کنند و به مهمانی می‌آورند. شما مجذوبِ سالک هستید؛ ابتدا جذب شده‌اید و بعداً آمده‌اید.

یک وقت دیگر، کارت دعوت برای شما می‌فرستند که فلان شب در فلان جا جشن است و تشریف بیاورید و قدم شما بر چشم ما. باید بیایید، درِ خانه برسید و در بزنید و آن‌وقت در به روی شما باز کنند. اینجا به شما می‌گویند: سالکِ مجذوب.

پیغمبر (ص)، مجذوبِ سالک است. از کجای قرآن استفاده می‌شود: «سبحان الذی أسرا بعبده لیلاً مِنَ المسجدالحرام إلی المسجد الأقصی». منزه است خدایی که پیغمبرش را خدا حرکت داد و خدا بُرد. نگفتند: پیغمبر بیا، بلکه گفتند: پیغمبر، تو را می‌بریم.

اما موسی را:

«و واعدنا موسی ثلاثین لیلة» به موسی می‌گوییم بالای کوه طور بیا و 30 شب آنجا بمان. بعد 10 شب دیگر هم اضافه می‌کنیم: «أتممناها بعشر فتمّ میقات ربه أربعین لیلة»، 40 شب موسی را نگه می‌داریم آن‌وقت آیاتمان را بر موسی (ع) نازل می‌کنیم.

به پیغمبر (ص) می‌گویند: از خانه‌ی امّ هانی، ما تو را می‎بریم اما به موسی (ع) می‌گویند: باید بیایی بالای کوه طور.

پیغمبر (ص) کجا و موسی (ع) کجا!

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه