استاد حدائق روز یکشنبه 29 مهر 97 در مراسمی که به مناسبت تقدیر از انجمن اولیاء و مربیان مدرسه آل محمد (ص) به خاطر کسب رتبه اول کشوری برگزارشده بود شرکت کرد.

در این مراسم که با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس و مسئولین مربوطه برگزار شد با حضور استاد حدائق از اعضای انجمن اولیاء و مربیان این مدرسه با اهداء لوح تقدیر، قدردانی شد.

پس‌ازآن استاد حدائق در سخنانی ضمن تأکید بر اهمیت علم‌آموزی گفت: در هیچ دینی به‌اندازه اسلام، نسبت به علم تجلیل نشده است. معلم، خدا است و معلمی شغل خدا است. خداوند متعال می‌فرماید: «اتقوا الله یعلمکم الله» اگر تقوا داشته باشید خدا معلم شما می‌شود.

ایشان با بیان این‌که خداوند در سرآغاز رسالت پیامبر پنج آیه ابتدایی سوره علق را بر پیامبر نازل کرد و تکلیف 23 سال حضرت را مشخص کرد افزود: اگر امروز جوامع بشری آسیب می‌بینند از جهل است. رسول‌الله فرمود: بهترین دوست شما عقلانیت شما است و بدترین دشمن شما جهالت و نادانی شما است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با طرح این سؤال که علمی پیامبر صلی‌الله علیه و آله قصد داشت آن را گسترش دهد چیست؟ به داستان سؤال یک دانشجو اشاره کرد و گفت: یک‌وقت دانشجویی از من سؤال کرد که پیامبر صلی‌الله علیه و آله پزشکی بلد بود؟ گفتم: اول پزشک روزگار، رسول‌الله است. گفتم: طب الرسول صلی‌الله علیه و آله و طب الرضا علیه‌السلام را ببینید. سال‌ها قبل آقای دکتر بی‌آزار شیرازی کتابی را از کتاب‌فروشی‌های مدینه خرید و به ما هدیه داد. نام این کتاب «التداوی بطب علی بن ابیطالب» بود. این دانشمندِ پزشکِ سرشناسِ اهل سنتِ استاد الازهر، سخت‌ترین بیماری‌های زمان معاصر ما را شناسایی کرده بود و به گذر زمان برگشته بود. از این بیماری‌ها از علی بن ابیطالب علیه‌السلام سؤال کرده بودند و امام داروهایی را تجویز کرده بودند که امروز در درمان آن بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ایشان در ادامه افزود: ما به این مکتب افتخار می‌کنیم. مکتبی که در تمام عرصه‌ها راهکار برای نجات بشریت دارد. شخصی پرسید که با این تفاصیل چرا عقب هستیم؟ گفتم: چون بد مسلمان‌هایی هستیم. اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ما است. اسلام می‌گوید دروغ نگویید آن‌ها دروغ نمی‌گویند و پیشرفت می‌کنند ولی ما دروغ می‌گوییم و پیشرفت نمی‌کنیم. آنچه از اسلام می‌بینید در غرب به آن عمل می‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه در بیان تفاوت علم و سواد این پرسش را مطرح کرد که آیا علم، دانستن فرمول و مسأله و زبان خارجی و حدیث و آیه و روایت است؟ وی تأکید کرد: این‌ها سواد است ولی علم نیست. امروز نظام آموزشی ما باید به سمت آموزش علم برود. علت اینکه داریم آسیب می‌بینیم این است که به سواد بیشتر از علم اهمیت می‌دهیم.

تفاوت بین سواد و علم چیست؟ معیار علم چیست؟ علمی که تمام مرزهای محدودیتی را رسول‌الله برای آن برداشت:

مرز جنسیتی ندارد: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»

مرز جغرافیایی ندارد: «اُطلبُوا العِلمَ و لو بالصين»

مرز سنی ندارد و تا آخرین لحظه عمر باید فرا گرفت: «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ»

مسئول محترم حوزه علمیه مولی‌الموحدین در پایان به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد حضرت فرمودند: تمام علم را در چهار جمله دیدم:

«أن تَعرِفَ نَفسَکَ» اینکه انسان خودش را خوب بشناسد. ثانیه‌ای از زندگی‌مان در اختیار خودمان نیست.

«أن تَعرِفَ رَبَّکَ» این‌که خدایت را بشناسی. عالم یعنی خداشناس. دانش‌آموز موفق دانش‌آموزی است که سال‌به‌سال معرفتش نسبت به خدا بیشتر باشد. هرکسی به هر مقداری که نعمتش بیشتر است باید خداشناسی‌اش بیشتر باشد ولی برخی برعکس عمل می‌کنند.

«أن تَعرِفَ مَا أرادَ بِکَ» وظیفه‌شناس باشد؛ نسبت به والدین، همسر، جامعه و خودم چه مسئولیتی دارم؟

«أن تَعرِفَ مَا یُخرِجُکَ مِن دینک»؛ آسیب‌شناس باشد. خطرها و زیان‌ها را بشناسد و فریب نخورد و دشمن سر او کلاه نگذارد. باید کارهایی که ما را از آفریدگار مهربان جدا می‌کند کنار بگذاریم.

DSC2181
DSC2189
DSC2230
DSC2232
DSC2238
DSC2272
DSC2308

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه