WhatsApp-Image-2022-04-23-at-32714-AM
WhatsApp-Image-2022-04-21-at-30529-AM
WhatsApp-Image-2022-04-21-at-30647-AM
WhatsApp-Image-2022-04-21-at-30733-AM
WhatsApp-Image-2022-04-21-at-30836-AM
WhatsApp-Image-2022-04-21-at-82725-PM
WhatsApp-Image-2022-04-23-at-32711-AM
WhatsApp-Image-2022-04-23-at-41250-AM
WhatsApp-Image-2022-04-23-at-32716-AM

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان  همراه با سخنرانی استاد حدائق و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی توسط ایشان در مسجد النبی(ص) شیراز برگزار گردید

 

دانلود

 

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

قال الله الحکيم فی کتابه الکريم: «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏»[1]

در شب بسيار با عظمتی است شب نوزدهم ماه مبارک رمضان از شب­های ليالی قدر يک توضيحی را من پيرامون آيه 82 از سوره مبارکه طه محضر عزيزان عرض کنم و يک روايت شش نصيحت از خدا به موسی، که جاش همين­ شب­ها است اين را هم بگويم قدر اين فرصت­ها را بهتر بدانيم و انشاءالله دعای ابوحمزه را متوسل شويم به ذات مقدس پروردگار در آيه شريفه­ای که تلاوت شد خداوند می­فرمايد: «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ»[2] من بسيار بخشنده و آمرزنده­ام در بخشندگی خدا ترديد به خودتان راه ندهيد، در روايتی رسول­الله فرمود اگر به وزن کوه­های عالم کسی خطا کرده باشد گناه کرده باشد به سنگينی کوه­های عالم يعنی وزن لايوصف واقعاً برگردد و توبه کند خدا غفار است اگر کسی به حجم اقيانوس­ها و درياها حجم گناهان او باشد و برگردد و تائب شود خدا توبه‌پذير است، اگر کسی به عدد برگ­های درختان عالم عدد گناهان او باشد متحول بشود و برگردد خداوند آمرزنده است اما اين شرط دارد توبه کننده که است؟ چه کسانی مشمول مغفرت خدا قرار می­گيرند اين نکاتی که در اين سوره مبارکه طه است اين بايد بشود سرمايه از امشب به بعد ما نشان بدهيم که واقعاً تائب هستيم نشان بدهيم که واقعاً متحول شديم قرآن می­فرمايد می­بخشم عزيزان يکی از کارهای شيطان اين است که نا اميد می­کند ديديد به بعضی­ها می­گويد نماز بخوان می­گويد ديگر ما فايده ندارد آب از سرما می­گويي مسجد بيا، می­گويد ما با اين گناهان ديگر اسفل السافلين دوزخ هستيم، اين نا اميدی، و يأس کار شيطان است اميد و بشارت کار خداست خدا اميد می­دهد به بنده­ها ما می­بخشيم، ما می­آمورزيم ما در می­گذريم ولی شرط دارد شرط اول: «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ»[3] بايد حقيقتاً توبه کنيد نشان بدهيد که از اشتباهات گذشته پيشيمان هستيد يعین حاج­آقا خواهرم برادرم فردا صبح آدمی باشی که غير از امشب بودی، اگر در يک سری از کارها امشب بگوييم الهی العفو فردا نشان بدهيم که واقعاً پيشيمانی خودش را دارد نشان می­دهد توبه کرده­ايم بر گشته­ايم­، «لِمَنْ تابَ»[4] اين توبه نشانه آمرزش است، نشانه مغفرت است، توبه اميرالمؤمنين می­فرمايد: «التوبه هی الندم»[5] ؛ يعنی پيشيمان باشی از اشتباهاتت اگر دلی شکستی فردا بروی دلجويي کنی اگر حقی بر ذمه داری حق را بروی اداء کنی اگر واجبی از تو فوت شده واجب را به جا بياوری، اگر در نمازها اهميت نمی­دادی از فردا نشان بدهی تائبی ديگر نمازت بشود اول وقت، حجابت نمازت روزه­ات رفتارت اين­ها نشان بدهيم که با خدا عهد بستيم اين نشانه توبه است تحول در ما ايجاد بشود قطعاً خدا می­بخشد ما در تاريخ زياد داشتيم کسانی که غرق در گناه بودند و برگشتند و جدی هم بر گشتند و خدا هم آمرزيد: «لِمَنْ تابَ»[6] شرط اول مغفرت خدا را هرکه می­خواهد بايد توبه واقعی کند توبه واقعی هم امام صادق فرمود که نشانه­اش اين است که ديگر به آن کارهای اشتباه گذشته ديگر بر نگردی اين يک.

دومين نشانه مشمول شدن مغفرت الهی: «وَ آمَنَ‏»[7] ايمان بياوريد ضمن اين­که مغفرت و استغفار و طلب عفو از خدا می­طلبيم نشان بدهيم که خدايا ديگر پای کار هستيم آمديم سر خط ديگر ما بنده­ای هستيم که شما می­خواهي ديگر نافرمانی شما را نمی­کنيم ايمان امام صادق فرمود: «ان يطاع الله و لايعصی»[8]، ايمان يعنی اطاعت خدا و ترک نافرمانی خدا خدا کسانی را می­بخشد که ديگر از اين بعد «ان يطاع الله و لايعصی»[9]، می­گويند خدايا ديگر ما هرچه بپسندي هرچه رضايت شماست و هرچه شما نمی­پسنديد ما ترک می­کنيم کنار می­گذاريم اين دو.

«وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً‏»[10] سومين نکته­ای که سبب می­­شود انسان مشمول مغفرت خدا قرار بگيرد کار شايسته انجام دادن در کنار توبه در کنار ايمان، در عمل هم نشان بدهيم که عوض شديم در دستگيری در خدمت به ديگران در دلسوزی به حال خودمان يک نکته از صاحب اين ايام اميرالمؤمنين بگويم اين برای همه ما بايد درس باشد آقا اميرالمؤمنين فرمودند: «كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ»[11] خودت وصی خودت بشو، هی وصيت­نامه ننويس که يکی را ده­تا کنيد ده­تا را صدتا کنيد خودت انجام بده، کاری که می­خواهی بعداً برايت انجام بدهند که معلوم نيست انجام بدهند معلوم نيست ورثه به جا بياورد يا نياورد ای که دستت می­رسد کاری بکن، خودت اهتمام بورز خودت به جا بياور، «كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ»[12] عمل صالح خودتان انجام بدهيد من در همين شيراز يکی از بازاری­­های متدينی شيراز را در جلسه­ای هم عرض کردم در زمان حياتش بچه­هايش را جمع کرد من هم بودم، به بچه­هايش گفت دوتا مسجد اين آقا در شيراز ساخت و حال آن­که بعضی­ها ثروت­شان ده­­ها برابر از اين بيشتر بود يک آجر رو آجر نگذاشتند برای خدا، اولاً اين را هم برايتان بگويم امشب آمديم مسجد لطف خداست نگوييد من آدم خوبی هستم نگوييد من آدم زرنگی هستم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ»[13]امام زمان به خدا عرض می­کند خدايا توفيق طاعت را از تو بايد خواست امشب اگر آمدی لطف خدا تو را آورده و الا خيلی­ها هستند به عناوين مختلف محروم اند حالا کسيل هستم حال ندارم کار دارم خسته­ام است: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ»[14] آن آقا به بچه­هاش گفت اين خانه يک خانه ديگر ازش مانده بود تا بود هرچه توانست کار کرد جلو خود من به بچه­هاش گفت ببينيد انسان حق دارد يک سوم اموالش را وصيت کند برای بعد از خودش گفت من دو سوم اين خانه را گذاشتم برای شما يک سومی که بعد از من بايد خرج بشود خودم می­خواهم خرج کنم اگر می­خواهيد اين خانه بماند يک سوم اين خانه را پول به من  بدهيد خودم می­­خواهم بروم خرج کنم اگر اين خانه نمی­خواهيد بماند خانه را به فروش می­گذارم يک سومش را هزينه می­کنم خودت به داد خودت برس عمل صالح يعنی همين، شخصی آمد به رسول­الله عرض کرد يا رسول­الله می­خواهم خدا رحمم کند چه کنم، پيغمبر فرمود به خودت رحم کن: «وَ ارْحَمْ نَفْسَك‏»[15] ما اين قدری که بعضاً فکر ديگران هستيم فکر خودمان نيستيم، «وَ ارْحَمْ نَفْسَك‏»[16] قرآن می­فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً»[17] مؤمنين اول خودتان را بعداً خانواده­تان را نجات بدهيد خودت آسيب نبينيد واجباتت ترک نشود، نمازت قضاء نشود برای دنيايي که برای ديگران داری می­دوی، امام صادق به آن تاجری که آمد خدمت حضرت گفت ما در اين سفر ضرر نکرديم امام فرمودند يادت می­­آيد در فلان منزلگاه به خاطر خستگی سفر نماز صبحت قضاء شد تمام سود اين سفر جبران آن دو رکعت نماز قضاء شده صبحت را نمی­­کند خسران ديدی تو به يک ثروتی، سودی سرشار رسيدی اما به قيمت يک نماز صبح قضاء شده امام  صادق می­داند چه خبر است؟ می­­خواهد خدا ببخشد کار صالح انجام بدهيد عمل شايسته انجام بدهيد.

و چهار خدا فرمود: «ثُمَّ اهْتَدى‏»[18] توبه يک، ايمان دو، عمل صالح سه، در مسير هدايت هم حرکت کنید، اگر می­­گوييم خدا را باور داريم اگر می­گوييم توبه کرديم اگر کار شايسته انجام می­دهيم جهت زندگی­مان به سوی خدا باشد در مسير هدايت حرکت کنيد قرآن می­فرمايد ما می­بخشيم با اين چهار شرط اين­ها را ما در خودمان ايجاد کنيم انشاءالله از اين شب تحولی ر اين چهار دستور قرآنی در خود رقم بزنيم نشان بدهيم که واقعاً توبه کرده­­ايم نشان بدهيم که ايمان آورديم کار شايسته انجام می­دهيم و در مسير هدايت قرار گرفتيم اما روايتی را من در جمعی عزيزان نمازگزار ظهر ما تقديم کرديم محضر عزيزان اين روايت را هم من امشب محضر عزيزان تقديم کنم از توصيه­های که خداوند به حضرت موسی در پاسخ به سؤال موسی فرمود که قدر بدانيم اين امشب­ها را يک اتفاقاتی در اين شب­ها می­افتد که در طول سال نمی­افتد اين­ها جاش همين شب­­هاست می­ترسيد از اين چيزهای که موسی می­ترسيد حواله­اش را بايد اين شب­ها بگيری سرمايه را بايد اين شب­ها بيندوزی، حضرت موسی روايت در کتاب شريف وسائل جلد هشتم مرحوم شيخ حرعاملی نقل می­کند که موسی کليم­الله که يکی از پنج پيغمبر برتر عالم است، به خداوند عرض کردم: «إِلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ»[19] خدايا می­­خواهم به تو نزديک بشوم چه کنم؟ اين­ها مال شب­های قدر است، شش­تا سؤال موسی پرسيد هر شش مورد حواله­­اش در شب­های قدر است، عرض کردم پروردگارا می­خواهم به شما نزديک بشوم چه کنم؟ خطاب شد: «قَالَ قُرْبِي لِمَنِ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْر»[20] هرکه می­خواهد به خدا نزديک بشود شب قدر بيدار بماند هيچی که در اين کار نباشد تقرب به خداست همان بيدار بودن بيدار بودن در ساعاتی که بيدار دلان بيدارند برکات اين بيداری لذا در حالات رسول­الله دارد پيامبر ليالی قدر حضرت زهرای مرضيه نسبت به امام حسن و امام حسين اين­ها را بيدار نگه می­داشتند در روز استراحت اين­ها بيشتر بود شب بچه­ها را بيدار و حال آن­که اين­ها در سنين خرد سالی هم بودند آقا امام حسين پنج ساله آقا امام مجتبی در سن شش هفت سالگی حضرت زهراء اين­ها را شب بيدار نگه می­داشتند ليالی قدر خوراکی برای اين­ها می­گذاشتند ظرف آبی هم می­­گذاشتند گاهی اوقات اين­ها می­آمد خستگی و خواب بر ايشان مستولی بشود صورت اين­ها ر شست و شو می­دادند خود نفس بيدار ماندن انسان­ها را به خدا نزديک می­­کند در شب­های قدر اين سؤال اول موسی و جواب خدا.

دوم حضرت موسی سؤال کرد: «إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ»[21] خدايا دوست دارم به رحمتت نزديک بشوم چه کنم؟ آن­های که دوست دارند مشمول رحمت خدا بشوند خطاب شد موسی: «رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْر»[22] رحمت من شامل حال کسانی می­­شود که به مساکين در ليلة القدر رحم می­کند به مساکين رحم می­­کند ترحم دارند حالا شب ليلة القدر است به کارگريت فرمانبرت زير دستت، گاهی اوقات می­بينيد يک کسی به شما بدهکار است ندارد بدهد آقا اين قدر گذشتيم ترحم کرديم خود اين ترحم به ضعفاء در ليلة القدر انسان را مشمول رحمت خدا می­­کند روايت داريم: «ارْحَمْ تُرْحَمْ»[23] رحم کن تا رحمت کنند، آقا اميرالمؤمنين فرمود: «ارْحَمْ مَنْ دُونَكَ يَرْحَمْكَ مَنْ فَوْقَكَ»[24] به زير دست­هايتان رحم کنيد تا بالا دست­هايتان رحم­تان کنند ما هی­گوييم يا ارحم­الراحمين ارحمنا خب آقا به آن زير دست­هايت هم تو رحم می­کنی هرکسی که می­­خواهد مشمول رحمت الهی قرار بگيرد ضعفاء را رحم کند در ليلة القدر اين حواله مال اين شب­هاست اين خاص ليلة القدر است حضرت موسی سؤال سوم را پرسيد: «إِلَهِي أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ»[25] خدايا دوست دارم که از صراط به راحتی بگذرم خود صراط هنوز نديديد خدا انشاءالله به سهولت برايمان بگذراند عبدالله ابن رواحه فرمانده لشکر پيغمبر پيامبر سه­تا فرمانده معين کرد برای جنگ موته هرسه شهيد شدند، پيامبر وقتی اين­­ها را به فرماندهی معين کردند در رأس علی ابن ابی طالب بود عبدالله ابن رواحه بود فرمودند اين­ها فرمانده­های جنگ اند وقتی عبدالله ابن رواحه با لشکر اسلام داشتند از مدينه خارج می­­شدند ديدند مثل مادر جوان مرده دارد اشکل می­ريزد اين فرماندهی که داشت می­رفت  مصاف دشمن جبهه جنگ شهادت يک کسی پرسيد گفت آقای عبدالله ابن رواحه شما از اين مسئوليتی که پيغمبر به دوش­­تان گذاشت سمت فرماندهی وحش کرديد گريه می­کنيد؟ فرمود يک آيه قرآن ن را به گريه انداخت، گفتند کدام آيه گفت اين آيه: «وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها»[26] خدا می­فرمايد همه­تان وارد می­­شويد به جهنم، يعنی حاج­آقا می­خواهی بروی بهشت بايد از گذرگاه جهنم بگذری اين پل پل صراط از نظر معماری از روی جهنم می­­گذرد آن­های که ناخالصی دارند شعله­های آتش اين­­ها را می­کشد پايين روايت داريم بعضی­­ها هزار سال رو پل صراط به حساب کشيده می­شوند که­ها؟ می­دانيد که­ها؟ آن­های که نمازهايشان را سبک می­شمارند می­گويند اول مشتری بعداً خدا اول غذا بعداً خدا، همين دردی که خيلی­هايمان را گرفته وقت نماز می­شود کارش را ول نمی­کند بيايد نماز اين­ها پيغمبر فرمود: «يحاسبه الله الف عام علی الصراط ثم يؤمر به الی النار» ، بعد از هزار سال حسابرسی می­گويند برويد در آتش عبدالله ابن رواحه گفت از اين آيه می­ترسم وارد بشوم خارج نشوم، موسی کليم­الله به خدا عرض می­کند خدايا می­­خواهم از صراط بگذرم به سلامت چه بايد بکنم حواله عبور از پل صراط را امشب و اين شب­ها بايد بگيری خدا فرمود جناب موسی: «قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»[27] آن­های که شب قدر صدقه می­دهند جواز عبور از پل صراط را برای خودشان رقم  زدند، اين کلام کلام خداست، می­خواهی به سلامت بگذری امشب کار کن ليالی قدر يک کاری بکن، ای که دستت می­رسد کاری بکن، بلی صدقه در طول سال ارزشمند است اما صدقه شب قدر ويژگی دارد يک خاصيت ويژه دارد و آن عبور از پل صراط است حالا در بستگان­تان ارحام­تان ضعفای می­شناسيد اين شب­ها کمک کنيد نمی­شناسيد صدقه بدهيد بپردازيد صدقه را حداقلش اين است. اگر امشب کسی را پيدا نکردی پولی را بگذار کنار بگو خدايا به قصد امشب کنار گذاشتم فردا اين را می­پردازم کاری هم به کميتش نداشته باشيد کيفيت مهم است پرداخت مهم است.

حضرت موسی سؤال چهارم را پرسيد: «إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا»[28] خدايا می­خواهم از نعمت­های بهشت درخت­های بهشتی ميوه­های بهشتی بهره­مند شوم چه کنم؟ خطاب آمد موسی: «قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[29] آن­های که شب­های قدر سبحان­الله زياد می­گويد تسبيح خدا را زياد می­گويند اين­هم جزء برنامه­­هايتان باشد اين شب­ها در رفت و آمدهايتان در ماشين نشستی حالا رانندگی می­کنی زبان آدم که رانندگی نمی­کند دستت به فرمان است با زبان امام عسکری فرمود تنبل­ترين مردم کسانی اند که زبان در اختيارشان است ذکر نمی­گويند من يک وقتی خدا رحمت کند آيت­­الله والد می­فرمودند برای اين­­که دائم الذکر  بشويد از خودتان شروع کنيد از نعمت­های خودتان شروع کنيد چشمت می­بيند بگو الحمدالله ربّ العالمين، حاج آقا پايت سالم است عمد ندارد الحمدلله ربّ العالمين دستت سالم است الحمدلله ربّ العالمين زبانت کار می­کند گوشت می­شنود قلبت سالم کبد سالم کليه سالم ببينيد چه نعمت­های خدا به­تان داده امشب آمدی در مجلس احياء اين­ها حمد ندارد همين­ها را شروع کنيد به حمد کردن اصلاً لحظه­ای  زبان­تان ساکت نمی­شود، بچه­های خوب داريد زندگی­ خوب داريد آبرو داريد موقعيت داريد از نظر اجتماعی از نظر خانوادگی ببين خدا چه کرده با شما غرق در نعمت خدا هستيم گاهی اوقات يادمان می­رود نعمت ايشان فرمودند از خودتان شروع کنيد هيچ وقت ديگر زبانت ساکت نمی­شود خدا به حضرت موسی فرمود موسی اگر می­­خواهی که از نعمت­های بهشت بهره­مند بشوی تسبيح را زياد بگو سبحان الله گفتن و موسی سؤالی ديگری پرسيد: «أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ»[30] خدايا می­­خواهم از آتش جهنم هم رهايي پيدا کنم، جهنمی نشوم سرنوشتم ختم به شر نشود، خطاب شد:  «قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[31] هرکه می­خواهد جهنمی نشود شب­­های قدر استغفار زياد بکند حالا در خود دعای ابوحمزه بخشی از اين دعا استغفار است خارج از دعا هم شما در اين فاصله باقی مانده شب امشب شب بيست و يکم، شب و بيست و سوم جزء برنامه­تان باشد مخصوصاً در آداب اين شب­ها حداقل صد مرتبه استغفرالله ربی و اتوب اليه اين حداقلش است يک دور تسبيح اين را بگوييد اين استغفار سبب می­شود که خدا می­فرمايد از آتش جهنم نجات پيدا خواهی کرد و سؤال پايانی حضرت موسی عرض کرد: «إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ»[32] خدايا می­خواهم از من راضی باشی چه کنم؟ خطاب شد موسی: «رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»[33] می­خواهی خدا ازت راضی باشد دو رکعت نماز در شب قدر بخوان به عنوان شب قدر نماز شبت به کنار نمازهای که وارد شده به کنار دو رکعت نماز به عنوان نماز در شب قدر به پاسداری و قدرشناسی از اين شب اين دو رکعت نماز شما را محبوب خدا می­کند رضايت الهی برای شما رقم می­زند اميدواريم که انشاءالله خداوند توفيق بهره­بردری و استفاده از اين فرصت­های که خدا به ما لطف نمود و شب­های قدر ديگری را برای ما رقم زد و توفيق بهره­برداری را خداوند به شايسته­ترين وجه به همه ما عنايت بفرمايد.

بيا تا ما و تو باهم بگوييم، بيا تا راه آمرزش بجوييم،

که از بار گنه طاقت نداريم، بغير از عفو حق راهی نداريم

حاجتمندها را دعا کنيد خيلی­ها مريض اند در اين روز گذشته خيلی­­ها زنگ می­زدند آقا دلمان می­خواست کنار شما باشيم ديگر توانائيش را نداريم شرائطش را نداريم در بستريم بيمار هستيم بيمارها را در گذشتگان را ياد کنيد سر بلندی و عزت و سر افرازی ين نظام و اين مملکت و ولايت را عاقبت بخيری امرمان تعجيل در فرج امام­زمان مان سعادت نسل جوان­مان از خدا بخواهيم خدايا هرچه امشب به بهترين بنده­­هايت عنايت می­فرماييد در رأس همه خوبان عالم امام زمان به همه ما هم مرحمت بفرما.

که از بار گنه طاقت نداريم، بغير از عفو حق راهی نداريم

خداوندا تو غفار الذنوبی، خدايا خودت فرمودی، «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ»[34]

خداوندا تو غفار الذنوبی، تو اللهی تو رحمان و رحيمی،

الهی يا الهی يا الهی، ندارم غير ذات تو پناهی

همه باهم همنوا بشويم

الهی يا الهی يا الهی، بازهم بنال و بگو، الهی يا الهی، ندارم غير ذات تو پناهی، الهی العفو الهی العفو الهی العفو، الهی العفو.

به به الهی العفو.

 

[1] طه 82.

[2] طه 82.

[3] طه 82.

[4] طه 82.

[5] بحارالانوال ج6 ص43

[6] طه 82.

[7] طه 82.

[8] بحارالانوار ج48 ص169

[9] بحارالانوار ج48 ص169

[10] طه 82.

[11] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص512.

[12] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص512.

[13] البلد الأمين و الدرع الحصين النص ص349.

[14] البلد الأمين و الدرع الحصين النص ص349.

[15] - منسوب به اميرالمؤمنين(ع) است نه پيامبر(ص)

[16] - منسوب به اميرالمؤمنين(ع) است نه پيامبر(ص)

[17] تحريم 6.

[18] طه 82.

[19] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[20] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[21] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[22] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[23] الأمالي( للصدوق)، النص ص210.

[24] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص77.

[25] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[26] مريم 71.

[27] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[28] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[29] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[30] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[31] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[32] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[33] وسائل الشيعة ج‏8  ص20.

[34] طه 82.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه