DSC4957
DSC5006
DSC5015
DSC4975
DSC4973
DSC4964
DSC4958

استاد شیخ علیرضا حدائق در جمع اعضای هیئت‌امنای 32 آرامستان های شهر شیراز حاضر شدند و نکاتی را درباره اهمیت کار متذکر شدند.

ایشان در ابتدا با تشکر از حضار گفتند: کاری که شما می‌کنید خدمتی است که بعضاً دیده نمی‌شود؛ چراکه مردمی با شما روبرو هستند که انبوه مصائب بر آن‌ها سرازیر شده است و گاهی اوقات ممکن است با تندی و ناراحتی با شما برخورد می‌کنند و زمانی هم که کارشان انجام شد چه‌بسا تشکری هم نمی‌کنند درحالی‌که کار شما بسیار ارزشمند و پر ثواب است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه با بیان این‌که یاد خدا و یاد مرگ در تربیت انسان‌ها بسیار مؤثر است افزودند: خدا از شما یک انتظار دیگر دارد. شما مرگ و قبر را روزانه می‌بینید و مشاهده می‌کنید که آقای تاجر، مدیرکل، آیت‌الله و افراد دیگر را خدا می‌برد. قطعاً از شما انتظار دیگری است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) فارس با اشاره به این‌که محیط قبرستان محیط مناسبی برای بیدار کردن مردم به آخرت است تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی شود. در همین قبرستان‌ها مشاهیر و مفاخر شهر خوابیده است. شهدای ما و بزرگان این شهر و دیار در این اماکن هستند. باید جاذبه‌هایی برای مردم ایجاد شود.

استاد حدائق در ادامه به قبرستان دارالسلم به‌عنوان یکی از مفاخر قبرستان‌های شیراز اشاره کرد و افزود: این قبرستان سومین قبرستانی است که در عالم اسلام جسد مسلمان در آن دفن شده است و مقدم بر قبرستان وادی‌السلام نجف است. جعفر نعل‌بند رسول‌الله متوفای 24 هجری قمری در همین قبرستان آرمیده است. سرباز گمنام، عبدالغفار خویی، شعر النبی، شیخ مفید، محمود دلدار و بزرگانی که سند مسلمانی مردم شیراز هستند در این قبرستان دفن هستند.

ایشان در ادامه در بیان اهمیت حاذق بودن افراد در انجام کارها گفت: کسانی که در این محیط‌ها کار می‌کنند باید متخصص باشند و مخصوصاً احکام کفن‌ودفن را نیز بدانند و خودشان یک دایره المعارفی نسبت به مسائل تجهیز میت باشند. البته فرقی نمی‌کند که از جه دینی باشد و در هر قبرستانی که مربوط به ادیان مختلف است باید احکام مربوط به آن را بدانند.

نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که نگذارید میت روی زمین بماند. تمام شرایع آسمانی تأکید دارند

که جسد نباید بماند تا خدای‌نخواسته بدن در اثر فعل‌وانفعال شیمیایی بو بردارد و با کراهت آن را دفن کنند.

بدن میت محترم است و تا روح الهی از کالبد خارج شد تسریع کنید مگر این‌که ضرورت‌هایی باشد.

سعی کنیم امانت‌دار شایسته‌ای باشیم. این آرامستان هایی که در دست شما است پنجاه سال قبل در دست شما نبوده است و تنها چیزی که باقی می‌ماند عملکرد شما است.

استاد حدائق در بخش پایانی سخنرانی خود به برخی سودجویی‌ها و سوءاستفاده‌ها در مسائل مربوط به میت اشاره کرد و گفت: شنیده‌شده است که برخی در خریدوفروش قبر دلال‌بازی می‌کنند. برخی از خدا نمی‌ترسند و در این زمینه سودجویی می‌کنند. این می‌طلبد که مسئولین قبرستان‌ها جلوی این کار را بگیرند.

ایشان در پایان بر این نکته تأکید کرد که با زیرمجموعه خود مهربان باشید. به‌گونه‌ای رفتار کنید که وقتی رفتید زیرمجموعه ناراحت شوند نه خوشحال؛ هم مردم داغدار و هم نیروهایی که کمک‌کار شما هستند.

دانلود

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه