استاد حدائق پنجشنبه 8 آذرماه 97 در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاه‌چراغ در خصوص ویژگی‌های پیامبر (ص) سخنرانی نمودند نکات مهم مطرح‌شده در این سخنرانی به شرح زیر می‌باشد:

نکات مربوط به آیه 45 سوره احزاب
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً
ای پیامبر، ما تو را فرستادیم تا بر رفتار و کردار امّت گواه باشی، و مؤمنان را به بهشت و پاداش‌های الهی مژده دهی، و کافران و گناهکاران را از عذاب دوزخ بترسانی.

ویژگی‌های پیامبر (ص)
۱-پیامبر (ص) شاهد بود / شاهد یعنی کسی که هم حاضر است و هم ناظر / ما هم باید بین مردم باشیم و نسبت به مشکلات جامعه بی‌تفاوت نباشیم

۲-پیامبر (ص) مبشر بود / پیامبر خوبی‌ها را تجلیل می‌کرد و نسبت به خوبی‌ها بی‌توجه نبود

۳-پیامبر (ص) نذیر بود / نسبت به بدی‌ها بی‌تفاوت نبود
در جامعه باید به امربه‌معروف و نهی از منکر توجه شود

۴-پیامبر (ص) مردم را به‌سوی خداوند به اذن الهی دعوت می‌کرد / هرکسی امروز بتواند مردم را به سمت خدا دعوت کند کار پیامبری انجام می‌دهد
اهمیت کار فرهنگی در جامعه

۵-پیامبر (ص) چراغ فروزان و پرنور برای بشریت است / ویژگی‌های نور

پیامبر(ص) عامل وحدت، رشد، پیشرفت و آرامش جامعه بود که مسلمان واقعی باید این ویژگی‌ها را داشته باشد

 

دانلود

 اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم­الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و العاقبة لاهل التقوی و اليقين و الصلاة و السلام علی سيدنا و نبينا حبيب الهی العالمين و شفيع المذنبين العبد المؤيد و الرسول المسدد المصطفی الامجد ابی­­­القاسم محمد(ص) و علی اهل بيته­الطيبين الطاهرين المعصومين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشريف.

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه القرآن الحکيم: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيرا وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً»[1]

صدق الله العلی العظيم

تقديم به پيشگاه با عظمت رسول عظيم­الشأن اسلام پيامبر خاتم صلواتی ختم نماييد.

جهت ترويح ارواح طيبه علما شهداء روح ملکوتی حضرت امام اعلی­الله مقامه شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم و شهدای منسوب به جمع محترم شهيد محراب حضرت آيت­الله آقای حاج سيدعبدالحسين دستغيب و همراهان ايشان و آرميدگان در جوار آن دو امام زاده واجب التعظيم از بزرگان و علماء و شهداء مؤمنين و مؤمنات تقديم به پيشگاه با عظمت رئيس مذهب آقا امام جعفر صادق صلوات غراتری ختم نماييد.

در شب جمعه­ای قرار داريم که يکی از مهم­ترين مناسبت­های تاريخ بشريت در اين هفته اتفاق افتاد ميلاد با سعادت رسول خاتم که يکی از وجه تفسيری: «وَ الْعَصْر»[2] سوگند به زمان اشاره به زمان تولد رسول­الله است ميلاد دو شخصيت بزرگ پيامبر خاتم و رئيس مذهب آقا امام جعفر صادق در اين هفته و هفده ربيع الاول و مناسبت هفته وحدت و هفته گرامی داشت مقام بسيج و بسيجی آن­هم در جوار تربت پاک حضرت سيدالسادات الاعاظم حضرت احد ابن موسی الکاظم و در محضر شما مؤمنين و مؤمنات متدينين و متدينات توليت محترم آستان مقدس حضرت آيت­الله آقای حاج سيدعلی اصغر دستغيب و روحانيت که در مجلس شرف حضور دارند من در اين وقت مقرر چون بعد از عرايض بنده هم برادر عزيزمان و مداح اهل البيت جناب آقای مرتضی ظاهری دعای کميل را انشاءالله افاضه خواهند نمود و از نفس پاک اين عزيز بهره خواهيم جست.

پيامبر را خداوند در قرآن به عنوان اسوه معرفی نموده است: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[3] الگو پيغمبر است برای بشريت تا ابديت حتی رسول­الله الگوی اهل البيت است الگوی معصومين است، يکی از ضرورت­های جامعه اسلامی شناخت هرچه بهتر و بيشتر با شخص پيغمبر است ما پيامبر را بشناسيم روش زندگی رسول­الله را نوع برخورد پيغمبر با مردم در روش تبليغی و ترويج دين از آيات فراوانی که در قرآن در مقام و منقبت پيغمبر نازل شده من دو آيه را محضر شريف عزيزان اشارتاً عرض می­کن پنج ويژگی از خصايص شايسته پيغمبر که امروز برای فرد فرد ما مسلمان­ها به عنوان يک ضرورت در دفاع از دين، دفاع از انقلاب دفاع از جامعه اسلامی همه بايد اين ارزش­ها و اصول را رعايت کنيم قرآن خطاب به پيامبر در سوره احزاب می­فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً»[4] ای پيامبر ما ما شما را مبعوث به رسالت کرديم و شما را رسول نموديم برای اين­که اين امور اتفاق بيفتد با اين روش در ترويج دين حرکت کنی، اولين ويژگی از ويژگی­های پيغمبر خاتم: «شاهِداً»[5] پيامبر شاهد بود شاهد در تفسير اشاره شده است به دو موضوع و دو عنوان امام را ما شاهد می­دانيم ملائکة الله را: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظين‏ كِراماً كاتِبين‏»[6] شاهد می­دانيم شاهد يعنی کسی که هم حاضر است و هم ناظر است پيامبر هم بين مردم بود و هم بی­توجه به مسائل مردم نبود اين می­شود شاهد، کسی در جامعه است مشکلات مردم را درک می­کند با مردم زندگی می­کند و بی­توجه به اين مسائل هم نيست رسول­الله در آشنای جامعه بود به تعبير اميرالمؤمنين علی­عليه السلام: «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ»[7] پزشکی بود سيار به دنبال مردم و برای هدايت مردم منطقه به منطقه کوچه به کوچه خانه به خانه رسول­الله خدمت می­کرد و تلاش می­کرد اين درس اول برای همه ما که برادر عزيز خواهر محترمه امروز اگر بخواهيم مسئوليت عظيم مسلمانی را پاسداری کنيم بايد شاهد باشيم شاهد يعنی اين­که در خانه خودت در محيط کارت در جامعه خودت هم باشی بين مردم، و هم بی­تفاوت نگذری اگر خطای را مشکلی را انسان می­بيند در حد توان خودش تلاش برای برطرف شدن آن بکند، ما در چارچوب تربيتی امروز يک مشکلی که در خانواده­ها هست همين است که پدر درون خانه هست حاضر است اما ناظر نيست از حال فرزندان خود بی­اطلاع است گاهی اوقات در يک تشکيلات يک مدير از وضعيت زير مجموعه خود بی­اطلاع است بنده به عنوان يک مسلمان در جمع مسلمين هستم ولی بی­اعتناء به وضع مسلمان­ها خب اين با اصول اسلامی هم مغايرت دارد پيامبر فرمود: «مَنْ أَصْبَحَ لَا يَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ»[8] اين ويژگی اول رسول­الله که پيامبر بين مردم بود هم بود و هم ناظر بود و جريانات را رصد می­کرد.

دومين ويژگی پيامبر: «مُبَشِّراً»[9] و سومين ويژگی: « نَذيرا»[10] پيامبر اکرم را خدا مبشر نام می­برد يعنی پيامبر خوبی­ها را در جامعه تجليل می­کرد کارهای شايسته را بی­اعتناء نمی­گذشت اگر از شخصی کار خيری مشاهده می­کرد مورد ستايش و تمجيد قرار می­داد اين هم يک نکته بسيار تربيتی است که ما اگر بخواهيم کارهای خوب در جامعه رشد کند بايد از کار خوب تمجيد کرد بايد افرادی که در مسير درستی حرکت می­کند از اين­ها تمجيد صورت بگيرد پيامبر مبشر بود هم بشارت می­داد نسبت به خوبی­های که از مردم سر می­زد خدمات مردم را هم «مُبَشِّراً»[11]به اين عبارت که آن­های را که نا اميد شده بودند از رحمت خدا و مأيوس شده بودند از مغفرت الهی پيامبر اين­ها را دلگرم می­کرد به رحمت الهی يعنی آن­های که سر خط بودند را حمايت می­کرد آن­های که رها کرده بودند طرق را و مأيوس شده بودند پيغمبر نا اميدها را اميدوار به رحمت می­کرد: «مُبَشِّراً وَ نَذيراً»[12]رسول­الله نذير بود يعنی می­ترساند يک بخشی ديگر تربيتی توبيخ است تنبيه به جاست اگر کسی تخلفی کرد اگر کسی خلافی گفت اگر کسی حقی را ضايع کرد در برابر اين عمل خطا بايد به او هشدار داده شود مجازات به نسبت اعمال ناشايست او و مکانات نسبت به کار ناپسند او اين سيره پيغمبر بود و اين دو نکته «مُبَشِّراً وَ نَذيراً»[13]در جامعه ايجاد سازندگی می­کند حالا اگر جامعه­ای مبشر بود نذي نبود، نذير بود مبشر نبود اين روش روش رسول­الله نيست و پيامبر هم اول خوبی­ها را تمجيد می­کرد اول خصلت­های شايسته افراد متذکر می­شد سپس کاستی­ها و لغزش­ها را بيان می­کرد اين هم دو ويژگی ديگر از ويژگی­های پيامبر که خدا می­فرمايد رسول­الله چنين بود و امروز هم مسلمان­ها بايد همين رويه را داشته باشد بنده اگر کار خوبی را می­بينم در جامعه صورت می­گيرد وظيفه من است تجليل کنم وظيفه فرد فرد ماست که از صداقت امانتداری راستی درستی تواضع اخلاق فروتنی تجليل کنيم و وظيفه ماست که اگر خطای ديديم آن خطا را هشدار بدهيم، در جای ديگری در قرآن خدا پيغمبر را آمر به معروف و ناهی از منکر ياد می­کند، رسول­الله: «يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ»[14]اين پيغمبر امر به معروف می­کرد امر به معروف يعنی دعوت به فضيلت­ها دعوت به خوبی­ها نهی از منکر يعنی بازداشتن از رذايل اخلاقی و هر کاری که خدا نمی­پسندد و اين هم يک نظارت ملی است که خداوند اختيارش را به فرد فرد جامعه اسلامی سپرده همه بايد بر يکديگر نظارت داشته باشند اگر کاستی و لغزشی ديدند متذکر بشوند، و اگر حسن و خوبی ديدند مشوق باشند و تذکر بدهند، و اين را من اضافه کنم يکی از علت­های که کارهای خوب رشد سريع خودش را از دست داده چون ما کار خوب را وظيفه مردم می­دانيم و لذا چون احساس می­کنيم وظيفه است تجليل نمی­کنيم و حال آن­که وظيفه است ما هم وظيفه داريم تجليل کنيم در برابر اين نمازی که همه خوانديد و وظيفه است خدا پاداش قرار داده اين نماز انسان را به معراج می­برد اين نماز در سوره معارج آثار متعددی را خدا برای آن نام می­برد خب شما وظيفه­تان است نماز بخوانيد اما خداوند در برابر همين وظيفه و تکليف واجب پاداش مقرر کرده در برابر همان روزه واجب تجليل می­کند در برابر همان اقدام شايسته شما در دستگيری از ضعفاء و فقراء خدا می­فرمايد: «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ»[15]وظيفه است ثروت را خدا داده اين وظيفه­ای را که شما داريد انجام می­دهيد تحت عنوان انفاق ذکات خمس خدا برکاتش را بر شما فزونی می­بخشد و لذا تجليل از کار خير از کارهای رسول­الله بود تذکر نسبت به کارهای اشتباه و ناپسند از کارهای پيغمبر بود که جامعه اگر بخواهد سالم بشود اين دو اصل بشارت و نظارت و تذکر و توصيه به خوبی­ها و تذکر و توصيه به اجتناب از بدی­ها بايد در جامعه شکل بگيرد اين سه ويژگی از ويژگی­های رسول خاتم.

چهارمين ويژگی قرآن می­فرمايد: «وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[16]از خصوصيات اين رسول خاتم اين بود که پيغمبر مردم را به سوی خداوند به اذن الهی دعوت می­کرد او داعی مردم بود به سوی خدا، امروز هرکسی که بتواند در دعوت مرد به سوی خدا گام بردارد کار پيغمبر کرده هرکسی در هر پوستی در هر رشته­ای و در هر رسته­ای بتواند حلقه­ای بشود بين اين فردی که از خدا بريده و خدا اين کار کار نبوی است کار رسول­الله است انبياء آمدند برای اين کار، و قطعاً کسی که برای اين کار توفيق پيدا کرده بايد شکر الهی را به جا بياورد: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[17]وجود مقدس اميرالمؤمنين زمانی که از طرف پيامبر عازم شدند برای حرکت به سوی يمن و ارشاد مردم يمن و دعوت مردم يمن به سوی حق و حقيقت پيامبر يک دستورالعملی را به اميرالمؤمنين ابلاغ فرمودند من بخشی از اين را محضر عزيزان تقديم کنم، پيغمبر فرمود: «وَ ايْمُ اللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ»[18]يک نفر به توسط شما اگر خدا را شناخت با حقيقت آشنا شد پيغمبر فرمود از آنچه خورشيد بر او می­تابد و غروب می­کند فضيلت آن بيشتر و والاتر است اين ارزش تبليغ است ارزش هدايت است: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[19]پيغمبر آمده مردم را به سوی خدا دعوت کند رسول­الله می­فرمايد يک نفر ارشاد يک نفر آشنا کردن يک نفر با خدا و حقيقت و معاد از آنچه خورشيد بر او می­تابد نه فقط شهر شما، نه فقط استان شما و کشور شما نه تنها کره زمين پرتو شعاع خورشيد گسترده­تر و فراگيرتر از کرة زمين است هرجا که نور خورشيد پرتو افشانی می­کند ارزش هدايت يک نفر از «ما طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ»[20] بيشتر است و لذا من محضر عزيزان عرض کنم من بارها بعضی­ها از بنده سؤال می­کنند در محضر آيت­الله دستغيب عرض می­کنم می­گويند آقا می­خواهيم کار خير کنيم در چه مسيری پول­مان را خرج کنيم، خدمت همه­تان هم امشب می­گويم در درمان در مدرسه‌سازی در راه‌سازی و پل­سازی مواردی را نام می­برند گفتم به استناد روايات معتبره از معصومين عالی­ترين کارها در جامعه اسلامی هزينه کردن در مسيری است که سطح انديشه و فکر مردم را بالا ببرد، پيغمبر فرمود: «أشد من يتم يتيم انقطع عن أبيه يتم يتيم انقطع عن إمامه»[21]مهم­تر از رسيدگی به يتيم بی­پدر رسيدگی به يتيم بی­امام است يعنی آن کسی امامش را گم کرده آن کسی که خودش را گم کرده آن کسی که خودش را نيافته، از آن يتيمی بی­پدر مهم­تر يتيمی است که امام را گم کرده يتيمی بی­امام لذا در روايات وقتی بررسی می­کنيد صدقات فرهنگی از صدقات ديگر با فضيلت­تر است پول شما در مسيری برود که سطح فکر و انديشه و ايمان و اعتقاد مردم قوی­تر و مستحکم­تر کند من يک وقتی از حضرت آيت­الله العظمی مکارم شنيدم می­فرمودند زمانی که مرحوم آيت­­الله العظمی بروجردی اقدام کردند به ساخت مسجد اعظم در قم، نق­نق­های آدم­های کوتاه فکر کوتاه بين بلند شد بعضی­ها ديديد خيلی متعصب افق ديدشان جلو پايشان را می­بيند شروع کردند انتقاد کردن حضرت آيت­­الله العظمی بروجردی چه ضرورتی شما يک مسجدی با اين وسعت در قم داريد می­سازيد چند شبستان بزرگ چه ضرورتی دارد ک مسجد کوچک­تر پولش را خرج فقراء کنيد خرج ضعفاء کنيد خرج ايتام کنيد، آيت­الله العظمی مکارم می­فرمودند يک وقتی آيت­الله العظمی بروجردی در درس خارج جواب داد، فرمودند مردم متدينين قم فضلاء علماء من دارم جای را می­سازم که در برپا داشتن و تجليل از اين مکان و آمد و رفت در اين مکان مشکلات جامعه­تان حل می­شود ما امروز در عرصه اقتصادی اگر مشکل داريم چون ضعف ايمان داريم مگر پولدار در اين شهر کم است مگر ثروتمند در اين مملکت کم است ضعف ايمان طرف احساس مسئوليت نمی­کند خدا را در نظر نمی­گيرد می­گويد مال خودم است، مال خودت بود از کجا آوردی، اميرالمؤمنين می­فرمايد عريان آمدی با يک دست کفن می­روی، پيغمبر فرمود خدا امکاناتش را تقسيم کرده بين مردم بخشی دست اين بخشی دست آن بخشی به فلانی دادند اين­ها را بعد می­گيرند اين ضعف ايمان­هاست که پول­ها درست به کمک يکديگر نمی­شتابد امکانات مان در مسير رشد و رفع مشکلات نيست آيت­الله العظمی بروجردی فرمودند من جايي را دارم احداث می­کنم که در برپايي اين مکان و تعظيم اين مکان شما همه مشکلات­تان حل می­شود مردم خدا را بشناسند خودشان را بشناسند ديگر کميته امداد نياز نداريم آنی که خدا بهش داده خودش کميته امداد است آنی که خدا بهش تفضل کرده از اين قدرت موقعيت اعتبار ثروت سلامتی توانايي در مسير رضايت او استفاده می­کند و لذا شما الآن هم می­بينيد مسجد اعظم قم به جرأت می­توانم عرض کنم که شما هيچ مکانی امروز روی کرة زمين در گسترش معارف اسلام مثل مسجد اعظم که از صبح تا بخشی از شب گذشته جلسات متعدد دروس فقه و اصول و تفسير منعقد می­شود و هزاران طلبه­ فاضل قريب الاجتهاد مجتهد تردد می­کنند و رفت و آمد می­کنند کدام دانشگاه را در دنيا سراغ داريد با اين برکت، خب: «داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ»[22] پيغمبر برای خدا کار می­کرد قطعاً کسانی هم که برای خدا در اين مسير حرکت می­کنند راه آن­ها راه رسول­الله است ما بايد مسير زندگی­مان در حد امکانات­مان در حد فرصت­هايمان مردم را با خدا آشنا کنيم مردم را با حقيقت دعوت کنيم امام صادق فرمود آفرين بر مردی که در خانه هر روز از نماز از ذکات از خدا ياد کند بگويد: «يا اهلاه صلاتکم زکاتکم» يافت نشد، ياد کنيم خدا را در خلوت­ها در خانه، در آن فرصت­های که جمع فاميلی هستند مردم را به سوی خدا دعوت کنيم حرف بزنيم سخن بگوييم اين هم چهارمين ويژگی اسوه بشريت در اين آيات شريفه.

و پنجمين ويژگی­ را هم من عرض کنم و با در نظر گرفتن عرايض را جمع­بندی نماييم: «وَ سِراجاً مُنيراً»[23]خداوند پيغمبر را چراغ فرزان و پور نور برای بشريت ياد می­کند، رسول­الله: «سِراجاً مُنيراً»[24]است همان طور که پيغمبر سراج بود مردم را از ظلمت­ها و تاريکی­ها به سوی نور و روشنايي که وجود او نور بود يک مسلمان هم بايد همين نقش را ايفا کند، دو سه نکته من در اين قسمت آيه محضرت عزيزان حائز اهميت است اشاره شود از خصوصيات سراج اولاً خداوند ذات مقدس خودش را در قرآن نور تعريف نموده: «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»[25] خداوند قرآن را نور ناميده، پيغمبر را سراج و نور تعريف نموده ائمه هدات نور اند در اين آيه هم خدا می­فرمايد پيامبر سراج است و نور است برای هدايت بشريت نور چه نقشی در زندگی انسان ايفا می­کند يکی از ويژگی­های نور اين است که نور مقابل ظلمت است مقابل تاريکی است هرجا نور است ظلمت وجود ندارد اين يک، دوم نور عامل وحدت و انسجام است معمولاً تفرقه­ها و پراکندگی­ها در ظلمت­هاست در نور نيست الآن در همين شبستان مقدسی که عزيزان حضور يافتيد در پرتو اين نور اين انسجام شکل گرفته، اگر اينجا کاملاً تاريک بود قطعاً اين وحدت به اين شکل ديده نمی­شد اين هم از ويژگی­های نور.

از ويژگی­های ديگر نور نور عامل نظم است هرجا نور است نظم است و هرجا نور نيست و تاريکی است پراکندگی و تشتت است نور عامل آرامش است در ظلمت­ها اضطراب است در روشنايي آن اضطراب نيست و لذا يکی از عذاب­های جهنمی­ها هم اين است که ر تاريکی مطلق اين­ها عذاب می­شود و نور عامل رشد و بالنگی و شکوفائی است تاريکی و ظلمت مانع رشد است پيغمبر را خداوند نور تعريف می­کند يعنی پيامبر عامل وحدت جامعه بود يک، پيامبر عامل رشد و بالندگی جامعه بود پيامبر عالم نظم و وحدت جامعه بود، پيامبر عامل آرامش و اطمينان جامعه بود، مسلمان واقعی بايد اين ويژگی­ها را داشته باشد، بنده شما همه و همه بايد وجود ما به نسبت خودمان در مسير پيغمبر يک مسلمان موفق بايد عامل وحدت باشد در جامعه هرجا هستيد انسجام را رقم بزنيد نه تفرقه را تفرقه­ها را کنار بزنيم وحدت آفرين باشيم که پيغمبر اينگونه بود: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين‏»[26] عامل وحدت بودن عامل نظم بودن مسلمان­ها بايد نشانه نظم باشد اسوه نظم باشند که پيغمبر اسوه نظم بود پيامبر عامل رشد و شکوفايي بود ما هم در حد خودمان بايد تلاش کنيم در شد و شکوفايي جامعه چه نسبت به خانواده چه نسبت به اجتماع، در حد امکانات خودمان مضايقه نداشته باشيم تلاش و کوشش خودمان را انجام بدهيم مردم را از جهل و تاريکی ظلمت نجات بدهيم که پيغمبر چنين تلاش می­کرد روش پيغمبر اين بود و وجود يک مسلمان بايد عامل اميد و آرامش باشد، مسلمان بايد به تعبير رسول­­الله مسلمانان ديگر از وجود او دست او زبان او در امان باشند پيامبر فرمود: «وَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ»[27] مسلمان واقعی کسی است که مسلمان­های ديگر از دست او و زبان او احساس امنيت می­کند بدا به حال مسلمانی که مسلمان­ها از زبان او از قلم او از موقعيت او هراس داشته باشند همان طوری که پيغمبر عامل سکينه بود برای جامعه بود و آرامش بود امروز مسلمانان برای يکديگر بايد عامل آرامش باشند يک پدر موفق بايد عامل آرامش کانون خانواده باشد يک مادر موفق بايد عامل آرامش باشد يک شهروند موفق در جامعه بايد چنين عمل کند پيامبر را خداوند «سِراجاً مُنيراً»[28] تعبير نمود اين اوصاف پنجگانه­ای که در اين شب عزيز زينت بخش محضر همه عزيزان شد از اوصاف متعددی که خداوند در قرآن برای پيامبر نام می­برد و پيامبر را به آن توصيف می­کند، انشاءالله برای همه ما الگوی بشود در زندگی بتوانيم مسيری که پيغمبر اين اسوه انسانيت پيمود ماهم در همين مسير و در همين طريق انشاءالله ادامه مسير بدهيم چون وقت بنده به پايان رسيد و مجلس انشاءالله بهره کافی از عزيزمان و مهمان عزيز و مداح اهل‌البيت جناب آقای طاهری عزيزان خواهند برد، من چند دعا با نفس­هی پاک شما حضار محترم و انشاءالله اثر در آمينی است که از سينه­های پاک شما بندگان خوب خدا صادر می­شود به محضرت پروردگار در اين مکان مقدس عرض کنيم.

پروردگارا! مهم­ترين عيدی ما را در اين ايام فرخنده تعجيل در فرج مولايمان صاحب الزمان مقرر بفرما.

توفيق پايبندی و عمل به اين صفاتی که امشب از آيات وحی زينت بخش مجلس شد در اين باقی مانده زندگانی به همه ما عنايت بفرما.

 

[1] احزاب 46.

[2] عصر 1.

[3] احزاب 21.

[4] احزاب 46.

[5] احزاب 46.

[6] انفطار 11- 10.

[7] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ص156.

[8] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏2 ص163.

[9] احزاب 45.

[10] احزاب 45.

[11] احزاب 45.

[12] احزاب 45.

[13] احزاب 45.

[14] اعراف 157.

[15] بقره 261.

[16] احزاب 46.

[17] احزاب 46.

[18] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏5 ص28.

[19] احزاب 46.

[20] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏5 ص28.

[21] الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم ج‏3 ص55.

[22] احزاب 46.

[23] احزاب 46.

[24] احزاب 46.

[25] نور 35.

[26] انبياء 107.

[27] المحاسن ج‏1 ص285.

[28] احزاب 46.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه