استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 26 آبان 97 در تجمع بیعت با امام زمان (عج) در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت احمد بن موسی (ع) ضمن بیان حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در بیان جایگاه زائران امام حسین (ع) و این‌که می‌توانند کسانی را که زائران را تکریم کرده‌اند مورد شفاعت قرار دهند گفت: وقتی زائر حسین علیه‌السلام چنین می‌کند مهدی صاحب‌الزمان چه می‌کند؟ این حضور آمیخته با ادب و اکرام و احترام شما برای امام زمان (عج) فراموش‌نشدنی است.

 

مدیرعامل بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) به دو نگاه کاملاً متفاوت و متضاد از آینده بشریت در میان مردم معاصر اشاره کرد و افزود: یک نگاه حاکم بر بشریت این است که نسبت به آینده بشری نگاهی آمیخته با یاس و ناامیدی و درماندگی و استیصال دارند. وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنی امیدی به آینده ندارند. آن‌ها می‌بینند قدرت در دست زورمندان ستمگری افتاده است و امیدی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند. می‌بینند که خطرناک‌ترین سلاح هسته‌ای در اختیار آن‌ها است و بعد می‌بینید ملت شریفی که می‌خواهند روی پای خود بایستند محاصره و محدود می‌کنند. آن‌هایی را که می‌خواهند از حق خود دفاع کنند تحریم می‌کنند و ظلم می‌کنند.

این وضعی که امروز دنیای بشری به آن مبتلا است؛ عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، یمن، فلسطین و در سراسر دنیا آثار ظلم و ستم آن‌هم از ناحیه کسانی که بانگ عدالت‌خواهی آن‌ها گوش فلک را کر کرده است. سازمان ملل دارند ولی سازمان ملل، ابزاری برای نقض حقوق بین‌الملل است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بیان نگاه دوم نسبت به آینده بشریت به نگاه توحیدی و آمیخته با امید و نشاط و تلاش اشاره کرد و با استناد به آیه 105 سوره انبیاء تأکید کرد: خدا می‌فرماید یقیناً هم در کتاب تورات و هم در لوح محفوظ چنین مقدر کردیم که وارثان حقیقی زمین بندگان صالح خدا خواهند بود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه افزود: در جلسه‌ای بودیم و برخی افراد مطرح می‌کردند که روز بروز معنویات در جامعه، سست‌تر می‌شود و عبادات در حاشیه می‌رود و حال‌آنکه می‌گوییم امام زمان عجل الله تعالی فرجه زمانی می‌آید که بشریت آمادگی آمدنش را داشته باشد این افت معنویت را چگونه می‌توان با آن حصول و مادگی جمع کرد؟

وی به مثالی از مرحوم حضرت آیت‌الله حائری اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند شما در فصل گرما قدر آب را بیشتر می‌دانید و معمولاً تذکرات مسئولین برای صرفه‌جویی در مصرف آب نیز مربوط به این فصل است. با این گناهانی که شما می‌بینید، مردم قدر پاکی و صداقت و راستی و انسانیت را بهتر درک می‌کنند. حکومت‌های ظالم می‌آیند و آزموده می‌شوند و قدر حکومت‌های عادلانه را بهتر می‌فهمند. وقتی بی‌عفتی‌ها رقم می‌خورد قدر پاکی‌ها دانسته می‌شود. این‌ها زمینه‌ساز ظهور است.

مسئول حوزه علمیه مولی‌الموحدین آیه مذکور را از مصادیق همراهی دین با سیاست دانست و گفت: برخلاف این تفکر که برخی می‌گویند دین از سیاست جدا است خدا در این آیه تصریح می‌کند که سرنوشت کره زمین به دست انسان‌های دین‌دار می‌افتد. سیاستمداران لایق، دین‌داران پاک‌دامن‌اند.

به قول حضرت امام آن سیاستی که به معنای تزویر و تقلب و دروغ است آن سیاست را اسلام قبول ندارد. سیاست به معنای تمشیت امور و اداره مسائل جامعه منطبق با رضایت الهی است. امام زمان مجری جهان بشری می‌شود که سیاستش و دین‌داری جامعه را عجین کرده است.

استاد حدائق در پایان با بیان این‌که زمانی ظهور اتفاق می‌افتد که مردم بندگان مؤمن صالح شوند با اشاره به آیه 114 سوره آل‌عمران بر پنج ویژگی مهم صالحین ازجمله ایمان به خدا، اعتقاد به قیامت، امربه‌معروف، نهی از منکر و سرعت در کار خیر تأکید کرد.

 دانلود

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله‌ الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و العاقبه لاهل التقوی و الیقین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله‌ العالمین ابی‌القاسم المصطفی محمد، صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما بقیة الله‌ المنتظر الحجة بن الحسن العسکری عجل تعالی له الفرج.

قال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه‌ القران الحکیم «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[1] صدق‌الله العلی العظیم.

ابتدا تبریک عرض می‌کنیم سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر و این حضور مردمی پرشور آمیخته با  درک و شعوری که شما برادران عزیز خواهران محترمه نشان دادید ارادت خودتان را به امام حی تان و امام حاضر ناظر، در این حضوریکه عهدنامه و تعهد خود را به ولایت هم عملا و هم لسانا ابراز و اظهار می‌نمایید، انشاءالله که این حضور و این شرکت ذخیره عالم برزخ و قیامت همه ما قرار گیرد. دیروز در مجلسی عرض کردم در ثواب زوار‌الحسین در حدیث مفصلی امام صادق می‌فرماید روز قیامت منادی ندا می‌دهد «أین زوار‌الحسین»[2] زائران امام حسین کجای صحرای محشرند، امام صادق می‌فرماید عده‌ای قیام می‌کنند، از طرف پروردگار خطاب می‌شود هم خودتان هم هر که را می‌خواهید راهنمایی کنید دستگیری کنید به سمت بهشت ببرید. رئیس مذهب امام صادق می‌فرماید در این اثنایی که زائران امام حسین به سمت بهشت در حرکتند بعضی‌ها به سمت این‌ها می‌آیند فلانی ما را نمی‌شناسی، شما کی هستید، خوب در فلان مجلس یک وقت شما وارد شدید ما جلوی پای شما بلند شدیم احترام کردیم به شما، ما را هم دریاب، زائر امام حسین آن فردی را که نمی‌شناسد فقط در حد یک بلند شدن و احترام در دنیا به او احترام گذاشته بود امام ششم می‌فرماید به سمت بهشت می‌برند؛ «لایُمنَع و لایُدفَع»نه مانعش می‌شود و نه جلویش را می‌گیرند زائر امام حسین چنین می‌کند مهدی صاحب‌الزمان چه خواهد کرد. این حضور آمیخته با ادب و اکرام و احترام شما برای امام زمان فراموش نشدنی است. اما آیه‌ای که تقدیم شد من در این آیه نکاتی را سریع در حد وقت مقرر عرض کنم، آیه 105 از سوره مبارکه انبیاء یک مقدمه‌ای قبل از این آیه عرض کنم، برادران عزیز، خواهران محترمه، اساتید محترم، ولایت مداران دلسوز نظام و انقلاب و ولایت، نگاه بشر امروز نسبت به فردای زندگی دو نگاه کاملا متفاوت و متضاد است. امروز بعضی از مردم معاصر زمان نه در این مملکت در سراسر دنیا نسبت به آینده بشری نگاهی آمیخته با یاس، ناامیدی، درماندگی، استیصال است وقتیکه با این‌ها صحبت می‌کنید امیدی به آینده ندارند، باخته قافیه را، خود را باخته، فردا معلوم نیست چه شود، فردا معلوم نیست چه اتفاقی بیافتد، عرض کردم این نگاه فقط مربوط به این مملکت نیست، در سراسر دنیا بخشی از مردم، نسبت به آینده امیدی ندارند، این هم علت دارد، یک علت، قدرت دست قدرتمندان زورگوی ستمگر ظالمی قرار گرفته که وقتی روند کار این‌ها را مردم می‌بینند امیدی به آینده برای این‌ها نمی‌ماند، خطرناکترین تسهیلات هسته‌ای در اختیار آنها است و بعد می‌بینی ملتهای شریفی که می‌خواهند روی پای خود بایستند این‌ها را محاصره می‌کنند محدود می‌کنند. آنهایی که می‌خواهند از حق خود دفاع کنند تحریم می‌کنند، زاویه می‌برند، ظلم می‌کنند، این وضعیکه امروز دنیای بشری به آن مبتلاست، شما عراق را سوریه را، افغانستان، پاکستان، یمن، فلسطین، در سراسر دنیا آثار ظلم و ستم، آنهم از ناحیه کسانیکه بانگ عدالتخواهی آنها گوش فلک را کر کرده، سازمان ملل دارند ولی سازمان ملل ابزاری است برای نقض حقوق ملل. این اوضاع را که مردم می‌بینند به آینده امیدوار نیستند، می‌گویند سرنوشت فردای زندگی با این سیاستمداران مقتدر ظالم زورگو، ما امیدی به فردای زندگی نداریم، این یک نگاه است؛ اما نگاه دوم نگاه توحیدی است، نگاه آمیخته با امید است، نگاه آمیخته با نشاط است، نگاه آمیخته با تلاش است، آیه 105 سوره مبارکه انبیا «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ»[3]، خدا می‌فرماید یقینا ما چنین مقدر کردیم هم کتاب زبور داوود، هم در کتاب تورات موسی و هم در لوح محفوظ اشاره کردیم، چه مطلبی را، «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[4] با لسان حقیقی زمین بندگان صالح خدا خواهند بود، این بشارت خداست، این وعده الهی است، این نگاه توحیدی است، آنهایی که خداباورند آینده از آن آنهاست، یعنی مسلما و یقینا این اتفاق خواهد افتاد، قد معنای تحقیق را می‌دهد شک نکنید که چنین اتفاقی می‌آفتد در آینده تاریخ و ما زمین را، نه جمهوری اسلامی‌را، نه آسیا را، نه خاورمیانه را، مجموعه کره زمین در اختیار بندگان صالح خدا قرار می‌گیرد. این آیه از آیات مهدوی در قرآن است، این بشارت به تشکیل حکومت مهدوی دارد که در عصر ظهور حضرت صاحب‌الزمان حکومت عدلش را در گستره زمین می‌گستراند. چند نکته در این آیه من اشاره کنم و یک پیام امروز خدمت همه شما عزیزان تقدیم کنم. اولا از این آیه معنای یقین و تحقیق استفاده می‌شود، دل خوش داریم که آینده تاریخ و روزگار از آن شماست. یک وقتی جلسه‌ای بود یادی کنم از فقها و علمای گذشته، خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله حائری را، جلسه‌ای بود بعضی از دوستان گلایه می‌کردند، آقا روز به روز شرایط دارد تلخ تر و بدتر، معنویات سست‌تر، عبادات در حاشیه می‌رود، در حالیکه ما می‌گوییم امام زمان زمانی می‌آید که بشریت آمادگی آمدنش را داشته باشد، این افت معنویت را با آن اصول آمادگی چگونه با هم می‌شود جمع کرد، یک مثال زیبایی را آیت‌الله حائری زدند، خداوند ایشان را رحمت کند، گفتند شما در فصل گرما قدر آب را بیشتر می‌دانید، معمولا تذکرات مسئولین هم برای صرفه جویی در آب بیشتر در فصل گرماست، حالا در سرما هم باید تذکر بدهند، اصراف در هر فصلی حرام است، اما معمولا در گرما قدر آب بیشتر احساس می‌شود و لذا وقتی انسان در این گرما قرار می‌گیرد تذکر می‌دهد، ایشان می‌فرمودند که این گناهانی که شما می‌بینید جریاناتی که اتفاق می‌آفتد، مردم قدر پاکی قدر صداقت، قدر راستی، قدر انسانیت را بهتر درک می‌کنند، حکومت های ظالم می‌آیند، آزموده می‌شوند، قدر حکومت‌های عادل و عادلانه را بهتر می‌فهمند، بی‌عفتی و بی تقوایی‌ها رقم می‌خورد، قدر پاکدامنی‌ها دانسته می‌شود، ظلم و جور و جنایت و جفا و زشتی اتفاق می‌آفتد قدر پاکی و پاکدامنی و تقوا و درستی بیشتر دانسته می‌شود. این‌ها زمینه ساز ظهور است. قرآن می‌فرماید یقینا اتفاق خواهد افتاد این حکومت و این جریان که جامعه بشری یکدست همه منتظر و ولی خدا می‌آید حکومت صالحین را تشکیل می‌دهد. یک جمله دیگر در این آیه عرض کنم، برخلاف این تفکر غلطی که بعضی‌ها می‌گویند دین از سیاست جداست این حرف اشتباهی است به نص صریح قرآن، دین آمیخته با سیاست است، یکی از آیاتی که تصریح دارد به تلفیق دین با سیاست همین آیه است. خدا می‌فرماید سرنوشت بشریت و کره زمین بدست انسان‌های دیندار می‌آفتد، سیاست مداران لایق دینداران پاکدامنند، کجا دین از سیاست جداست. بقول حضرت امام اعلی‌الله مقامه آن سیاستی که به معنای تزویر و تقلب و دروغ و پدرسوختگی است آن سیاست را اسلام قبول ندارد، سیاست به معنای تمشیت امور، اداره مسایل جاری در یک جامعه منطبق با رضایت الهی، این را اسلام ارایه طریق کرده، پس دین با سیاست تلفیق است. امام زمان منجی جهان بشری می‌شود که سیاستش و دینداری جامعه را عجین کرده، «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[5]، اما صالحون کی‌ها هستند، نکته مهم همین جاست، خدا می‌فرماید ظهور کی اتفاق می‌آفتد، صاحب‌الزمان کی خواهد آمد، زمانیکه مردم بندگان مومن صالح بشوند، عزیزان من ایمان به تنهایی هم کافی نیست، نماز شب می‌خوانید زیارت عاشورا می‌خوانید، دعای عهد می‌خوانید، آل یاسین می‌خوانید، این‌ها مهم اما باید صالح بود، تلفیق ایمان با عمل صالح شرایط ظهور را فراهم می‌کند، مصلحین، صالحین چه کسانی هستند که خدا می‌فرماید، صاحب‌الزمان زمانی می‌آید که عباد عباد صالح باشد.

صالحین را از آیه دیگری از قرآن تفسیر کنم، آیه 114 سوره مبارکه آل عمران، خداوند پنج ویژگی برای صالحین نام می‌برد، این‌ها یاران امام زمان هستند، یاوران مهدویت، یاران صاحب‌الزمان باید این پنج ویژگی را داشته باشند، انشاءالله که در همه است، اگر اینهایی که بنده خودم را عرض می‌کنم در من طلبه نیست، بروم خودم را درست کنم، به این صفات برسم. یا صاحب الزمان گفتن هنر نیست، با صاحب الزمان ماندن هنر است، چه کسانی با صاحب‌الزمانند؟ این‌هایی که پنج ویژگی را دارند، صالح یعنی کسانیکه این صفات پنجگانه در آنها تحقق یافته است.

نکته اول قرآن می‌فرماید «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»[6] صالحین اولا ایمان به خدا دارند، اعتقاد جدی به پروردگار، عقیده سالم و پاک، امروز منتظران امام زمان باید ایمانی پاک داشته باشند، ما متاسفانه در این آشفته بازار اقتصادی بعضی‌هایمان نشان دادند که ضعف ایمان دارند. در این نوسان هایی که گاهی اوقات آزموده می‌شویم بعضی ها بد آزموده شدند، «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»[7] به خدا ایمان داشته باشد، همه کاره را خدا بداند، قدرت خدا را مافوق قدرت بشری بداند. آقایی آمد گفت در این شرایط اقتصادی اگر ما بخواهیم انصاف رعایت کنیم ورشکست می‌شویم، این حرف دو روز قبل یکی از متدیین است که این حرف را زد، شروع کرد استدلال کردن، جنسی را که من با یک منفعت معینی بفروشم این جنس را فردا باید بسیار گران‌تر از قبل بخرم، به این نحو اگر بخواهم عمل کنم قدرت سرمایه من از بین می‌رود، فردا راهی زندان می‌شوم، گفتم این دو دو تا چهارتای شماست، اما ببین خدا در قرآن چه می‌فرماید، ایمان به خدا یعنی چی، خدا در قرآن آیه دوم و سوم سوره طلاق، نماز شب می‌خوانیم این‌ها را فراموش کردیم، قرآن می‌فرماید در صفات انسانهای با تقوا «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»[8] خدا می‌فرماید تو متقی باش اداره امورت با من، تو اجحاف نکن تدبیر زندگی‌ات با من،

تو بندگی چو گدایان بشرط مزد نکن، خواجه خود روش بنده پروری داند

گفتم آقای محترم دو دوتا چهارتا، قانون الهی می‌گوید دو دو تا بی‌نهایت، «مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ»[9] تو وظیفه بندگیت را خوب انجام بده خدا زیر بار منت توی بنده قرار نمی‌گیرد، با ایمانهای حقیقی چنینند.

«يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»[10] نشانه اول صالحین، «وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ»[11] نشانه دوم اعتقاد به روز جزا. جوانی آمد گفت آقا می‌خواهم با تقوا بشوم چه کنم، گفتم در موارد فراوانی در قرآن خدا رعایت دو اصل را لازمه رسیدن به تقوا نامبرده است. جوانهای مجلس، نظارت خدا یک، فراموش نکردن آخرت دو، نظارت و مجازات شما را متقی می‌کند، اینهایی که از تقوا فاصله گرفتن یا قیامت یادشان رفته یا نظارت الهی را فراموش کردن، آنکه خدا را ناظر می‌داند که خدا در هر جایی با اوست «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى»[12] خدایی که از رگ گردن به او نزدیکتر، خدایی که خیانت چشمهای او را می‌داند و می‌فهمد، «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ»[13] خدایی که «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ»[14] هرجا هستید هستید، این خدا را اگر ایمان داشته باشد خلاف می‌کند و اگر کسی معتقد باشد روزی خواهد رفت، پایان زندگی او مردن است و پاسخگویی به هر نیک و شر اعمالش، قطعا کسی گناه نمی‌کند. الان دنیای معاصر امروز ما از همین دو اصل در اصلاح جامعه، ساختار ظاهری جامعه، دارد استفاده می‌کند، اصل نظارت، نصب دوربین‌های مدار بسته در بزرگراهها، فروشگاهها، ادارات، مراجع، آمار تخلفات هم آمده پایین، مجازات با متخلفی که دوربین آن را رصد می‌کند، این‌ها سلامتی ظاهری جامعه را آورده تامین کرده، اگر مردم فراموش نکنند خدایی که همه جا با آنها ناظر است و در برابر قانون خدا پاسخگو باشند، تخطی از قوانین الهی، «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا»[15] قطعا زندگی‌ها کنترل می‌شود، قطعا مدیریت می‌شود. الانی که بنده در خدمت شما هستم سراغ دارم جوان در آلمان و امریکا نماز شبش تعطیل نمی‌شود، آقای دکتری، استاد دانشگاه اقتصاد در کالیفرنیای امریکا را در حج دیدم گفت چهل و چهار سال است امریکا هستم یک رکعت نماز قضا ندارم، گفت یکسال خمس من به تاخیر نیافتاده، فارسی را این دکتر روان حرف نمی‌زد، این همان باورداشتن «يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ»[16] مهدی باوران، ارادتمندان به امام زمان، هم خودمان و هم اطرافیانمان را به خدا و قیامت علاقمند و آگاه و مشتاق کنیم.

سومین ویژگی صالحین، «وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»[17]این‌ها اهل امر به معروفند، امر به معروف می‌کنند، امروز بعضی از متدینین جامعه را رها کردند، آقا در جمع خانوادگی نشسته حرف نمی‌زنند. من یکی از افراد خوب نیک دیروز در همین مصلی نماز جمعه از مصلی بیرون آمدم، بعد از نماز جمعه بود آمد دنبال من، فرد بسیار متدین، خوب، شایسته، گفت آقای حدائق من دو روز قبل در یک مجلسی بودم، مجلس زن و مرد مخلوط، خانم‌ها رعایت حجاب نکردند، گفتم شما چه کردید، گفت من یک گوشه مجلس نشستم سرم را انداختم پایین، گفت باید چه می‌کردم، گفتم اولا امر به معروف، نهی از منکر. برادران اگر مشتاق آمدن امام زمان هستید خوبی‌ها را گسترش بدهید، بدیها را هشدار بدهید، چرا ساکت شدید، چرا بی خیالی بعضی از ما را گرفته، چرا تخلف می‌بینیم و راحت می‌گذریم، خدا به حضرت شعیب فرمود، شعیب صد هزار نفر از امت تو می‌خواهم عذاب کنم، شصت هزارتایش از خوبان و چهل هزارتایش از بدان، «مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ‏ أَلْفاً مِنْ‏ شِرَارِهِمْ‏ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِم‏»[18] حضرت شعیب فرمود بدها که بدند خوبها برای چی، یعنی سه پنجم عذاب را متدینین در بر‌می‌گیرد دو پنجم عذاب را منحرفین؛ خطاب شد شعیب خوب‌ها خطا دیدند و حرف نزدند، گناه را دیدند و سکوت کردند. یک بخشی از توسعه گناه هم مربوط به سکوت خوبهاست، صالح کسی است معروف را امر می‌کند یک جایی نماز دارد ترک می‌شود تذکر بدهید، یک جایی یک کار خوب دارد به حاشیه می‌رود تذکر بدهید. آن آقا دیروز گفت من باید چکار می‌کردم، گفتم شما باید بلند می‌شدید می‌گفتید بسم الله الرحمن الرحیم، با اخلاق با روی خوش، نه با تندی نه با اهانت، خواهران محترمه حجابتان را رعایت کنید، حالا شاید شما می‌گویید آقا این حرفها یعنی چه، مسخره مان می‌کنند دستمان می‌اندازند، مردم باید برای دین آبرو هزینه کرد، امام حسین آبرو را آورد در صحنه، امام حسینی که دو ماه برای او سینه زدید، با آبروی امام حسین بنی امیه بازی کردند، اما خدا مدافع آبروی سیدالشهدا بود. یک جمله می‌گویم باید مو به تن انسان راست کند این سخن زین العابدین، امام سجاد می‌فرماید تمام اینهایی که آمدند کربلا در قتل امام حسین شرکت کردند، «کل یتقرب الی الله عز و جل بدمه»[19] گفتن می‌رویم حسین بن علی را می‌کشیم به خدا نزدیک می‌شویم، کار کرده دشمن، سیدالشهدا را محارب معرفی کردند، مرتد معرفی کردند، ای متدین ای حزب اللهی، ای بسیجی، نترس از اینکه انگ اتهام به تو بزنند به امامت امیرالمومنین گفتند تارک الصلاه، حالا ما اینقدر ملاحظه گریم که می‌گوییم قبول نمی‌کنند انگ به ما می‌زنند خرابمان می‌کنند، اگر این منطق منطق امام حسین بود که باید نمی‌آمد کربلا، اگر این منطق منطق امیرالمومنین بود که حضرت نباید معاویه را در بدو حکومتش عزل می‌کرد، به این آقا گفتم شما باید اول تذکر می‌دادی، تذکر آیین نامه‌ای، خواهران محترمه حجاب را رعایت کنید، یا می‌پذیرفتند یا نمی پذیرفتند، نمی پذیرفتند خوب با عرض معذرت عذرخواهی می‌کنم بنده رفتم خداحافظ شما، بعد بدانند برای چی داری می‌روی. ما یک وقت از یک مجلس حرام می‌رویم بیرون ولی اظهار نمی‌کنیم برای چی، دیگران هم نمی‌فهمند، آقا کجا داری می‌روی، نمی‌گوییم مجلس شما جای نشستن نیست، می‌گوییم آقا قراری داریم یک جایی وعده کردیم، مومن بگو برای چی داری می‌روی، بگو این مجلس جای نشستن نیست، «يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»[20] نهی کن. یاران مهدویت، یاران امام زمان سومین ویژگی «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»[21]، امام صادق فرمود آفرین بر کسانی که در خانه شان هر روز می‌گویند «یا اهلاه صلاتکم صیامکم زکاتکم مسکینکم یتیمکم جیرانکم» یادآوری می‌کنند نماز را، حقوق فقرا را، رسیدگی به ضعفا را، «َيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ»[22] نشانه صالحین «َيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»[23] نهی از منکر از نشانه صالحین است، اگر ما می‌خواهیم بستر را برای آمدن امام زمان آماده کنیم همه باید این رسالت ملی را اجرایی کنیم، اذن را خدا داده، اذن را پیغمبر داده است. مقام معظم رهبری هم فرمودند آتش به اختیار، با آن ضوابط اسلامی‌ آتش به اختیارید باید تذکر بدهید، چه اشکالی دارد در یک مجموعه آبدارچی مدیر کل را نصیحت کند، همه نیاز به نصیحت دارد، چه اشکالی دارد یک کارگر ساده یک انسان تحصیل کرده را هشدار بدهد. شیخ رجبعلی خیاط می‌آید مشهد محضر حضرت آیت‌الله میلانی یک مرجع بزرگ، یک فقیه والا مقام، به شیخ رجبعلی خیاط می‌فرماید یک نصیحتمان کن، زد به خال برای آیت‌الله العمظی میلانی یک جمله گفت تا مدت‌ها مرحوم آیت‌الله العظمی‌میلانی اشک می‌ریخت، مومن امیرالمومنین می‌فرماید باید نصیحت پذیر باشد، بدمان نیاید اگر خطایی، اشتباهی، کجروی در رفتارمان از خودمان متوجه نیستیم، دیگران به ما گفتند، وجود مقدس امیرالمومنین می‌فرماید اگر موعظه‌اش کردی رشدش دادی «من وعظ اخاه سراً فقد زانهُ و من وعظه علانیة فقد شانهُ»[24] در خلوت تذکرش بدهید، خطای بنده اگر مخفی است در خلوت، اگر خطای من در جمع دارد اتفاق می‌آفتد در جمع تذکر بده، این چهار ویژگی از ویژگی صالحین.

پنجمین ویژگی، «يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ»[25] صالحین کسانی هستند که در کار خیر پیشقدم هستند، سرعت می‌بخشند، امروز یاران امام زمان کسانی هستند که سرعت می‌کنند در هر کاری که خدا راضی است، در هر عمل نیکی که خدا می‌پسندد. مرحوم علامه طباطبائی در ذیل آیه السابقون السابقون که برجسته ترین گروهی که خدا در قیامت در بهشت جا می‌دهد که در راس این‌ها امیرالمومنین است، می‌فرماید «السابقون فی الخیرات یسابقون الی مغفره من ربکم» آنهایی که در کارهای خیر قدم اولند، ای کسانیکه ارادت به امام زمان دارید، در خیرات ثابت باشید، در نماز نفر اول، در امر به معروف نفر اول، در خدمت به مردم نفر اول، یصالحون فی الخیرات اگر کار خوبست چرا خودمان انجام ندهیم، یاران امام زمان باید چنین باشند، و بعد قرآن می‌فرماید «أُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ»[26] این پنج ویژگی نشانه انسان‌های صالحند، کدام صالح، صالحی که در آیه 105 سوره انبیاء خدا می‌فرماید وعده کردیم اگر چنین شدی مهدی را به شما خواهیم داد، «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»[27] صالح اگر شدی با آن صفات پنجگانه، دولت کریمه امام زمان را درک خواهی کرد. بنده تشکر می‌کنم چون یک عهدنامه‌ای هم عزیزان می‌خواهند قرائت کنند خطاب به محضر مقدس ولی عصر. پروردگارا به عظمت این روز عزیز و آغاز امامت یگانه منجی نظام بشریت که وجود مقدس حضرت ولی عصر است قسمت می‌دهیم توفیق التزام و پایبندی به این صفات صالحین در آیه 114 سوره آل عمران زینت بخش مجلس شد به همه عنایت بفرما.

 

[1] انبیا آیه104

[2] کامل الزیارات ص141

[3] انبیا آیه104

[4] انبیا آیه104

[5] انبیا آیه104

[6] آل‌عمران آیه114

[7] آل‌عمران آیه114

[8] طلاق آیه2 و3

[9] طلاق آیه2

[10] آل‌عمران آیه114

[11] آل‌عمران آیه114

[12] علق آیه14

[13] غافر آیه19

[14] حدید آیه4

[15] زلزله آیه7 و 8

[16] آل‌عمران آیه114

[17] آل‌عمران آیه114

[18] الکافی ج5 ص56

[19] بحارالانوار ج22 ص274

[20] آل‌عمران آیه114

[21] آل‌عمران آیه114

[22] آل‌عمران آیه114

[23] آل‌عمران آیه114

[24] تحف العقول ص489

[25] آل‌عمران آیه114

[26] آل‌عمران آیه114

[27] انبیا آیه104

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه