10
11
09
08
07
02
06
05
04
03

شخصیت زن امروز، مرهون تلاش های دیروز رسول الله (ص)

شخصیت، اعتبار، هویت، ارزش و قداست زن امروز، مرهون تلاش های دیروز پیامبر (ص) است؛ نه تنها در این مملکت بلکه در سراسر دنیا.

این حرف از روی تعصب نیست بلکه با مطالعه وضعیت زنان جهان معاصر رسول خدا (ص) قابل اثبات است.

وضعیت زنان در ایران قبل از اسلام

ایرانیان قبل از اسلام، اعتقاد داشتند زن تا در خانه پدر است حق انتخاب ندارد و زمانی که به خانه شوهر رفت نیز مثل یک کالا می رود. در دوره هخامنشیان و ساسانیان، حق انتخاب شوهر نداشت. هر که را پدر انتخاب می‌کرد دختر نیز باید می پذیرفت.

وقتی سفره غذا پهن می‌شد زن حق غذا خوردن نداشت تا شوهر و فرزندان و مهمانانش از آن غذا بخورند و او از باقیمانده غذای آن‌ها می‌خورد.

این همان ایرانی است که سابقه تمدن هزار ساله داشته است.

وضعیت زنان در مصر قبل از اسلام

مصر از کشورهای متمدن معاصر با پیامبر (ص) بود. در آن مملکت نیز برای زن ارزش و اعتبار قائل نبودند.

اگر خشکسالی می‌شد و آب رود نیل، کم می‌شد کشاورزهای اطراف نیل، دختران جوانشان را زیور می‌کردند و لباس زیبا می‌پوشیدند و در جریان رود نیل غرق می‌کردند تا آب نیل به حالت سابق برگردد.

در روز جشن رسمی خود، زیباترین دختر مصری را به عنوان عروس نیل می‌آراستند و در مسیر آب رود نیل غرق می‌کردند؛ یعنی برای آب، ارزش قائل بودند ولی برای دختر و پاره تنشان هرگز.

وضعیت زنان در هندوستان قبل از اسلام

در هندوستان اعتقاد مردم این بود که زن بعد از فوت شوهر، حق زندگی ندارد و اگر شوهر می‌مرد، زن او را زنده زنده به آتش می‌کشیدند.

در تاریخ هند آمده است که امیری از امرای هند، 27 زن داشت. زمانی که مُرد، 26 زن او را زنده زنده با شوهر سوزاندند. یک زن را زنده نگه داشتند؛ زیرا باردار بود. صبر کردند تا زایمان کند و بعد از وضع حمل او را نیز سوزاندند.

وضعیت زنان در عربستان قبل از اسلام

در سرزمین حجاز، زنده به گور کردن دختران، سنت بود و دختردار بودن را ننگ و عار می‌دانستند.

خدا می‌فرماید: روز قیامت از این دختربچه‌هایی که بی‌گناه فقط به جرم دختر بودن زنده زنده دفن شدند سوال خواهد شد که به کدامین گناه کشته شدید؟

آنقدر دختر زنده به گور شد که نسل زن رو به انقراض رفت و ازدواج دسته جمعی با یک زن، رواج یافت و هیچ کس نیز زیر بار فرزند متولدشده نمی‌رفت.

وضعیت زنان در اروپا

در همین ایتالیای پر ادعای امروز تا ابتدای قرن هیجدهم میلادی بر اساس قوانین مدنی شان معتقد بودند زن، حق مالکیت ندارد بلکه تمام اموال یا متعلق به پدر است یا شوهر.

در همین فرانسه پرادعای امروز معتقد بودند تمام زن‌ها دارای روح پلید و خبیثی هستند به استثناء حضرت مریم (س).

این در حالی است که بر اساس آیه 32 سوره نساء، زنان همان مردان می‌توانند مالک اموال شوند؛ زنان همان اندازه می‌توانند رشد کنند که مردان می‌توانند. اگر سخن از ایمان و صدقه و درستکاری و اعتکاف و مانند است زن و مرد با هم تفاوتی ندارند.

کوثر و ابتر

سوره کوثر به یمن وجود حضرت زهرا (س) نازل شد. فرزندان پسر پیامبر (ص) می‌مردند. خدا فرمود: به تو ابتر می‌گویند؟ ما از این دختر، تو را پرآوازه می‌کنیم.

ائمه معصومین (ع) و ساداتی که در سراسر دنیا افتخار انتساب به پیامبر (ص) رادارند از طریق حضرت زهرا (س) است.

امروز از نسل ابوجهل یک نفر را پیدا کنید. معاویه صفت‌ها هستند ولی از نسل معاویه و منصور دوانیقی و ابولهب کسی را سراغ دارید؟

دو کار و دو مزد خدیجه (س) - 1

خدا به خاطر دو کار بسیار مهم، دو مزد به حضرت خدیجه (س) داد؛

کار اول: حضرت خدیجه (س) کارآفرینی می‌کرد. در دوران جاهلیتی که تضمین مالی و امنیت اقتصادی نبود و پول را می‌گرفتند و برنمی‌گشتند با ثروت خود، چرخه اقتصادی را راه می‌انداخت.

بر پشت بام خانه او گنبدی از مخمل سبز برپا شده بود و هرکه جویای کار بود خانه خدیجه (س)، عَلَم بود.

خدا نیز به پاس این خدمت بزرگ او، بهترین بنده در نظام خلقت را شوهر او کرد.

دو کار و دو مزد خدیجه (س) (2)

کار دوم: در شب ازدواج با پیامبر (ص) در اتاق حجله، صندوقچه چوبی را جلوی حضرت گذاشت و گفت: این صندوقچه، حاوی کلید تمام انبارهای ثروت من است که متعلق به شما است و من نیز کنیز شما هستم.

آیا ما اینطوری پای دین هستیم؟

تا آخر ایستاد و بیست سال پیامبر (ص) این ثروت را خرج جامعه کرد. در راستای آزادسازی برده ها و حل مشکلات اقتصادی مردم هزینه شد.

خدیجه! به خاطر ما، اموال و آبرویت را صرف پیامبر (ص) کردی ما یک گوهر یک دانه بنام فاطمه (س) در نظام خلقت داریم که افتخار مادری‌اش را به تو می‌دهیم.

برجسته ترین زن تاریخ بشریت

پیامبر (ص) خطاب به حضرت فاطمه (س) فرمود: «یا فاطمه! انت سیدة نساء العالمین»

در همه ابعاد عبادت، تقوا، علم، شجاعت، سخاوت، تربیت اولاد، شوهرداری، در ادب و تکریم نسبت به پدر، مهرورزی نسبت به مردم و دفاع از ولی جامعه و امام مظلوم برجسته ترین بانو است.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه