01
05
04
03
02

تخصص

یکی از علت‌های ورشکستگی‌های بخشی از مردم در عرصه اقتصادی مربوط به این است که تخصص آن کار را ندارد و وارد آن می‌شود.

قرآن می‌فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ»؛ در هر کاری از آگاهان بپرسید.

امام صادق می‌فرماید: هرکسی که می‌خواهد در کارش موفق باشد باید در آن کار تخصص و سررشته داشته باشد.

مزد کار خیر بدون ایمان

ممکن است کارگری را به کار بگیرید که شما را باور ندارد ولی به درستی کار خودش را انجام ‌دهد. حتی اگر شخصیت شما را باور نداشته باشد اگر به او مزد ندهید ظالم هستید.

ما در برابر خدا نیز همین‌طور هستیم. اگر کار خیر کردیم حتی اگر برای خدا نباشد خدا مزد ما را در همین دنیا می‌دهد ولی پاداشی در آخرت در کار نیست.

تجارت پُرسود

تجارت معنوی برای همه‌کس قابل‌درک نیست.

خدا می‌فرماید: اگر انفاق کردید مانند این است که دانه‌ای را برای ما زیر خاک پنهان کردید. ما نیز یک‌دانه را هفت شاخه می‌کنیم و هر شاخه را صد دانه و هر دانه را هفت‌صد دانه می‌کنیم.

این مسأله با عقل کوته‌بین برخی جور درنمی‌آید ولی خدا این تجارت معنوی را انجام می‌دهد.

عمل صالح؛ شکرانه ایمان

خدا می‌فرماید: اگر می‌خواهید نجات پیدا کنید ایمان و عمل صالح داشته باشید.

تکلیف فردی من این است که ایمانم را حفظ کنم ولی کسی که خدا به او تفضل کرده است شکرانه آن، خرج کردن در مسیر همان کسی است که به او داده است.

پس همه دین‌داری در ایمان خلاصه نمی‌شود و اعتقاد باید در صورت عملی هم خودش را نشان دهد.

شیوه آموزشی تعالیم اسلام

حتی بچه‌های خودمان را که می‌خواهیم به تعالیم دینی تمایل دهیم باید به‌تدریج و گام‌به‌گام باشد؛ مثلاً در روایت داریم که وقتی سه‌ساله شدند به آن‌ها الله‌اکبر یاد بدهید و در سنین بالاتر کارها و اذکار دیگر.

خداوند برای آماده کردن مردم برای جهاد، ابتدا می‌فرماید با اموالتان جهاد کنید و بعدازآن به جهاد با جان تشویق می‌کند؛ زیرا هزینه کردن مال، راحت‌تر از هزینه کردن جان است. برخی سختی مناسک حج را نمی‌توانند تحمل کنند ولی حاضرند هزینه چند برابر آن را بپردازند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه