13
11
12
10
09
08
07
05
06
04

توسعه معنوی و بازدهی اقتصادی

توسعه اقتصادی جامعه در گرو توسعه فرهنگی جامعه است. مردم متدین هر جا بروند مؤثر هستند ولی اگر متعهد نبود زالو می‌شود و به جان مردم می‌افتد.

امروز اگر می‌خواهیم اقتصاد پیشرفت کند از رئیس‌جمهور گرفته تا پایین‌ترین افراد جامعه، باید این مسأله را رعایت کنند. هرچقدر ارگان ها بر روی معنویت هزینه کنند قطعاً بازدهی اقتصادی پیدا می‌کند و افراد در برابر آنچه خدا به آن‌ها تفضل نموده به وظیفه خود عمل می‌کنند.

اهمیت تبیین فرهنگ اسلام

ما کمبود مسجد داریم. چرا این کمبود احساس نمی‌شود؟ چون نمازگزاری که در مسجد نماز بخواند نداریم. شاهد بر این مطلب، نمازهای عید فطر هرساله است که نوع مساجد مملو از جمعیت است. روزهای دیگر سال این جمعیت کجا هستند؟ مردمی که شب‌های احیاء به مساجد می‌روند شب‌های دیگر کجا هستند؟

وقتی فرهنگ اسلام تبیین نشد نتیجه این می‌شود.

آینده‌نگری در تربیت فرزند صالح

تصور برخی این است که اگر اولادش مسجدی و مذهبی و خداشناس شد به جمهوری اسلامی خدمت کرده است. مؤمن! به خودت خدمت کردی. آینده‌ات را تضمین کردی. روز پیری‌ات را تضمین کردی. سر از خانه سالمندان درنمی‌آوری.

آن فرزندی که خدا را شناخت به پدر و مادر بی‌حرمتی نمی‌کند.

مصاف تقلید و عقل

 خانمی می‌گفت: شوهرم می‌گوید در مسائل اعتقادی هر چه به عقلم می‌رسد عمل می‌کنم.

به او گفتم: به شوهرت بگو وقتی مریض می‌شوی هر دارویی را می‌خوری؟ اگر وسیله‌ات خراب شد هرچه خودت می‌دانی عمل می‌کنی یا به متخصص مراجعه می‌کنی؟ ما در ساختمان‌سازی، بهداشت، صنعت و حرفه‌های دیگر مقلد هستیم و در مسائل تربیتی و اعتقادی و اخلاقی صاحب‌نظر می‌شویم.

پدران و مسئولین چهل سال قبل

مسئولیت پدران و مسئولین و روحانیت امروز از چهل سال قبل مهم‌تر است. درگذشته، ماهواره و رسانه‌های اجتماعی به این شکل نبود. این‌ها مانند یک اسلحه پر از فشنگ آماده به شلیک هستند.

امروز فرزندان شما پیچیده‌ترین شبهات اعتقادی را مطرح می‌کنند. پدر امروز نباید مانند چهل سال قبل عمل کند؛ روحانیت و مسئولین نیز همین‌طور؛ زیرا دشمن امروز در خلوت خانه‌ها و در جیب لباس‌هایمان آمده است.

خطر شبکه‌های اجتماعی به‌مراتب از ماهواره بیشتر است؛ زیرا همه‌جا با انسان همراه است.

امتیازات حضرت فاطمه (س)

یکی از امتیازات حضرت، علم است. فاطمه زهرا (س) کتابی نوشت که امام صادق (ع) به آن افتخار می‌کند و می‌فرماید: در آن، تمام نیازمندی‌های بشریت در تمام شئون فردی و اجتماعی تدوین شده است. حتی اگر خراشی روی دست کسی بیفتد مقدار دیه آن آمده است. این کتاب از گنجینه‌هایی است که در دست امام زمان (عج) است.

کدام زن را سراغ دارید که در تمام زمینه‌ها پاسخگو باشد؟ در تقوا، شجاعت، تربیت فرزند، شوهرداری و دفاع از ارزش‌های الهی ممتاز است.

همه‌جا بگویید!

چه اشکالی دارد دبیر محترمی که سر کلاس می‌رود با یک حدیث درس را شروع کند؟ یا استاد دانشگاه دو دقیقه از خدا و امام زمان (عج) بگوید و درس بگوید؟ یا پدر پای سفره یک روایت از اهل‌بیت (ع) را که یاد گرفته است بگوید و بگذرد؟

انسان باید از فرصت‌های تبلیغی استفاده کند.

با فرزندانتان رفیق باشید

 پدرها با بچه‌ها رفیق نیستند. مادرها با دخترها رفیق نیستند. وقتی جوانان با مشکل روبرو می‌شوند باید اولین مشاور امین را پدر و مادر بدانند. چرا برخی دخترها و پسرها سال‌ها بیراهه می‌روند و به والدینشان اعتماد ندارند؟

هم‌زبان فرزندان شویم و آن‌ها را کمک کنیم.

برکت و مال

در یک جا خدا می‌فرماید: اگر تقوا پیشه کنید از آسمان درهای برکت را بر شما باز می کنیم.

در جای دیگر، درباره خدافراموشان می‌فرماید: ابواب هر چیزی را به روی آن‌ها می‌گشاییم. ثروت و مقام و موقعیت آن‌ها روز بروز افزوده می‌شود.

آن‌یکی نعمت است و این‌یکی عذاب الهی. آن‌یکی موجب نزدیک شدن به خدا و این‌یکی سبب دور شدن از خدا .

مال، برکت نیست بلکه برای برخی مانند قارون بلا شد. امروزه زیبایی برای بعضی دردسر شده است.

خیّرین بی‌ایمان

همان افرادی که ظلم و کفر در زندگی‌شان موج می‌زند ممکن است کارهای خوبی انجام دهند که خدا در همین دنیا تسویه می‌کند. ممکن است اهل گناه باشد ولی مخفیانه به نیازمندی نیز کمک می‌کند. خدا همین‌جا تسویه می‌کند و به او نعمت می‌دهد.

خدا نکند خدا با کسی در این دنیا تسویه کند و در آخرت هیچ نصیبی نداشته باشد.

سه کار خوب فرعون

حضرت موسی (ع) از خدا سؤال کرد که چرا به فرعون این‌همه قدرت و ثروت دادی؟ خطاب شد: موسی! فرعون سه کار خوب می‌کند و ما در همین دنیا با او تسویه می‌کنیم و در آخرت نصیبی ندارد:

1-  مالیاتی که از مردم می‌گیرد را خرج مردم می‌کند.

2-  راه‌ها را امن کرده است و در جامعه امنیت ایجاد کرده است.

3- اطعام طعام را دوست می‌دارد. خدا کمک به نیازمندان را دوست دارد.

حتی اگر فرعون به این کار اقدام کند خدا به او مزد می‌دهد.

یک روی سکه سنت الهی

هیچ کار الهی بی حکمت نیست.

درست است که در کشورهای غربی مشکلات و معضلاتی وجود دارد ولی در آن زمینه‌هایی که به یکدیگر رحم می‌کنند نانش را می‌خورند و خدا به آن‌ها نعمت می‌دهد و در آن زمینه‌هایی که ظلم می‌کنند چوبش را می‌خورند.

 اما برخی مسلمانان، ارزش‌ها را تکذیب می‌کنند و به‌واسطه کارهایی که انجام می‌دهند گرفتار می‌شوند.

مرد میدان تقوا

باتقوا شدن به این سادگی نیست. مرد میدان می‌خواهد که جلوی گناه زبان و چشم را بگیرد و ثروت خود را در حرام خرج نکند.

همچنین برای نزول رحمت الهی، تقوای فردی کافی نیست بلکه جامعه باید به تقوا رو بیاورد و همه باید سر خط بیایند.

پس تلاش کنیم و دیگران را به رعایت تقوا توصیه کنیم.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه