چاپ

05
09
08
10
07
06
04
03
02

توکل و تأمین زندگی

هرکسی به خدا توکل کرد خدا نیز او را تأمین می‌کند. تأمین نیستیم؛ چون به خدا متوکل نیستیم. نمازخواندن به‌تنهایی نشانه متوکل بودن نیست. گاهی اوقات نماز شب می‌خوانیم ولی به‌اندازه پول داخل حسابمان به خدا توکل نداریم. تمام واجبات را انجام می‌دهیم ولی درجاهایی که می‌گویند برای خدا به صحنه بیایید نمی‌آییم.

قناعت و سیری

هرکسی قناعت کند سیر خواهد شد. امروز ثروتمندان گرسنه روحی کم نیستند. مال و اموال شما را بی‌نیاز نمی‌کند. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: آن چیزی که شما را بی‌نیاز می‌کند قناعت است.

راه‌کار رسیدن به قناعت این است که در مسائل مالی به یک طبقه پایین‌تر نگاه کنید. این راهکار، منافاتی با تلاش در زندگی ندارد ولی مشکل اینجا است که وقت‌ها صرف دنیا می‌شود و از آخرت باز می‌مانند.

نتیجه چشم پوشی از کار حرام

حضرت یوسف (ع) برای خدا از خلوت زلیخا فرار کرد. خدا سال‌ها بعد زلیخا را زیباتر و جوان‌تر و بهتر از گذشته به یوسف برگرداند. این کار خدا است.

در روایت داریم اگر برای خدا از حرامی گذشتید خدا بهتر از آن به شما می‌دهد. اگر از کاسبی حرام یا رفتار غلطی برای خدا گذشتی خدا باب جدیدی را برایت باز می‌کند.

سه چیز در پی سه چیز

امام صادق فرمودند: اگر خدا سه چیز به کسی بدهد نتیجه‌اش سه چیز دیگر است که حتماً به آن خواهد رسید:

اگر خدا توفیق دعا را به کسی بدهد اجابت نیز به دنبالش می‌آید.

کسانی که خدا به آن‌ها توفیق سپاسگزاری داده است خدا به آن‌ها زیاده بخشی می‌کند.

هرکسی به مقام توکل رسید او را تأمین می‌کنند.

معنای تأمین زندگی

خداوند می‌فرماید اگر توکل کردید زندگی شما را کفایت می‌کنم معنای تأمین، شخصی مانند اباذر است که دو قرص نان بیشتر در خانه‌اش نیست ولی هزار سکه طلای معاویه را به نظر نمی‌گیرد.

روح تو را سیراب می‌کند. دنیا نزد تو کوچک می‌شود. دیگر دنیا را حساب نمی‌کنی.

سفره شرم

یک‌وقتی با مرحوم آیت‌الله والد جایی مهمان بودیم. صاحب‌خانه ندانسته گفت: ببخشید این سفره شرم است. حاج‌آقا بسیار ناراحت شدند. گفتند: نعمت خدا است. ما زبان سپاسگزاری یک نان خالی را نیز نداریم.

مرحوم آقای حاج شیخ (جد ما) هر جا می‌رفتند تا میزبان می‌گفت: قابل شما را ندارد. ایشان می‌گفتند: ما قابلیت نعمت خدا را نداریم. این چه حرفی است می‌زنید؟ نعمت خدا را خفیف نکنیم.

روز مبادا

هرکسی می‌خواهد در زندگی در نماند چه جوانی و چه پیری و چه بازنشستگی چه زمانی که سرکار هستید روی خودتان و پول‌هایتان حساب باز نکنید. طرف می‌گوید پول گذاشتم سپرده برای روز مبادا. یک آلزایمر می‌گیری و پول‌هایتان را می‌خورند و تو را خانه سالمندان می‌گذارند.

خدا را فراموش نکن. اگر این‌طور شد خدا تو را کفایت می‌کند.

قوی‌ترین مردان

پیامبر با ابوذر فرمودند: هرکسی که دوست دارد قوی‌ترین مردم باشد باید به خدا توکل کند. خدا او را حمایت و پشتیبانی می‌کند و روح قوی و منش قوی در زندگی‌شان خودش را نشان خواهد داد.

امام از مصادیق متوکلین الی الله بود. فرموده بودند: که اگر در جنگ همه کنار بروند من می‌مانم.

متوکل یا متأکّل؟

بین متوکل و متأکّل فرق است. روزی پیامبر (ص) افرادی را دیدند که کار نمی‌کنند. پرسیدند: چرا کار نمی‌کنید؟ گفتند: ما متوکل به خدا هستیم. فرمودند: شما متأکّل به خدا و سربار او هستید. این تصور نیز غلط است که انسان تنبل بیکار بنشیند و بگوید توکل بر خدا کردم خدا مرا تأمین می‌کند.

 متوکل یعنی برای خدا کار کند و مسبب‌الاسباب را خدا بداند.

دسته: عکس نوشته
بازدید: 1110