11
12
10
09
08
07
06
05
04
01

هماهنگی والدین در تربیت فرزند

جوانی به من مراجعه کرد و گفت: مقطع لیسانس هستم ولی نماز بلد نیستم. گفتم: چطور الآن یاد نماز افتادی؟ گفت: پدرم بی‌اعتنا به نماز بود ولی مادری معتقد داشتم. این‌ها یکدیگر را خنثی می‌کردند؛ مادرم توصیه به نماز می‌کرد و پدرم مسخره می‌کرد.

بدترین حالت تربیتی این است که زن و شوهر با هم موافق نباشند و یکدیگر را ضایع کنند. به همین خاطر است که باید در انتخاب همسر دقت کرد.

لحظات جان دادن مادر، بالای سرش بودم. به من وصیت کرد نماز بخوان. زمانی که به یاد حرف مادر می‌افتم وحشت سراسر وجودم را می‌گیرد. آمده‌ام تا نماز یاد بگیرم.

اهمیت حفظ ایمان

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: اگر خدا برای انسان‌های با تقوا اجل معینی قرار نداده بود آن‌ها حتی به‌اندازه یک‌چشم بر هم زدن نیز مایل به ادامه زندگی نبودند؛ زیرا اولاً دوست دارند زودتر به نتیجه پاکی‌شان برسند ثانیاً می‌ترسند فردا پاکی الآن را از دست بدهند.

در تاریخ، زیادند کسانی که دوران خوب و درخشانی داشتند و در دورانی دیگر، زندگی خود را تباه کردند.

پیوسته از شیطان به خدا پناه ببرید.

نشانه ایمان و توکل

معنای پناه بردن به خدا فقط در گرفتاری‌های زندگی نیست. هرکسی که خدا نعمت بیشتری به او داده است باید بیشتر به خدا پناه ببرد. مدیران باید بیشتر به خدا پناه ببرند؛ زیرا در معرض خطر هستند. ثروتمندان، علما و دانشمندان، دکترها و مهندس‌ها، معلم‌ها و پدران و مادران بیشتر در معرض خطر هستند. هرچه بیشتر به شما می‌دهند باید توکل به خدا بیشتر داشته باشید.

چرا خدا به ما کمک نمی‌کند؟

ما رو به خدا نمی‌آوریم می‌گوییم چرا گرفتاریم؟ من به وظایفم نسبت به آفریدگارم عمل کردم که خدا عمل نکرد؟ به نمازمان بی‌توجه هستیم؛ واجبات و رضایت الهی در حاشیه است و گناه در متن زندگی است آن‌وقت توقع داریم خدا در یک گرفتاری با گفتن یک «یا رب» ما کن‌فیکون کند.

جایگاه بنده نزد خدا

جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و عرض کرد: خدا می‌فرماید: به بندگان من بگو اگر می‌خواهید بدانید جایگاه شما نزد من چیست؟ به خودتان مراجعه کنید. ببینید من نزد شما چه جایگاهی دارم؟

به همان اندازه که برای خدا ارزش و احترام قائل هستید نزد خدا ارزش و احترام دارید. شب عروسی، شب یلدا، جلسات فامیلی خدا را در نظر می‌گیرید یا رضایت مردم؟ اگر خدا را در نظر گرفتید بدانید که «زیر هر یا رب تو لبیک ما است»

نشانه استجابت دعا

شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد: از کجا بفهمیم دعای ما مستجاب می‌شود؟ امام فرمودند: شرط استجابت دعا، انقطاع از غیر خدا است ؛ یعنی اگر از خدا می‌خواهی، بقیه را کنار بگذار! خدا را مسبب بدان و تلاش هم بکن و بندگان خدا را وسیله بدان.

شرط خدا برای یاری بندگان

خدا می‌فرماید: « وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‌»

  • من می‌بخشم ولی کسانی را که توبه کنند و از اشتباهاتشان پشیمان شوند.
  • ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند.

محال است کسی واقعاً کار برای خدا انجام دهد و او جواب ندهد. خدا زیر بار هیچ بنده‌ای نمی‌ماند.

یاد ما در همه حال

راوی به امام سجاد (ع) عرض کرد: ما را دعا کنید. گرفتاری و مشکل داریم. امام فرمود: دعا می‌کنیم ولی چرا در گرفتاری‌هایتان به یاد ائمه هستید؟

چرا وقتی مشکل ندارید و سالم هستید و فقر ندارید یاد از اولیاء نمی‌کنید؟

بالاترین قدرت

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: دو جا خدا را خوب شناختم:

  • جایی که امیدی به انجام کار نبود و انجام شد؛
  • جایی که امید صد در صد به انجام کار داشتم و انجام نشد.

خدا می‌خواهد نشان بدهد که قدرت مافوقی هست. توکل یعنی بیزاری جستن از نیرو و توانایی خودت. پول و سلامتی و مقام و آبرو و عزت، تو را سرگرم نکند و به این‌ها دل نبند!

مجری رزق

انسان‌های متوکل در رزقشان مجری را فقط خدا می‌دانند. یک‌وقت نگویید امروز روز خوبی بود و کاسبی خوبی کردم. مشتری را از خدا بدانید! پول را از لطف او بدانید! سلامتی را از او بدانید. امام سجاد (ع) می‌فرماید: «وأنتَ دَلَلتَني عَلَيكَ ودَعَوتَني إلَيكَ ، ولَولا أنتَ لَم أدرِ ما أنتَ» توفیقات را از او بدانید و بخواهید. اگر مسجد می‌روید و نماز می‌خوانید این توفیق طاعت و عبادت را از او بدانید.

رزق یا مال؟

هیچ‌کدام از شما نمی‌دانید رزق شما در خوردن امروز چیست؟ بنده میتی را دیدم که روی سنگ غسال‌خانه گذاشتند و غسال، دست در دهان او کرد و لقمه غذا را بیرون آورد. آن لقمه رزقش نبود.

برخی فکر می‌کنند هر چه پول بیشتر باشد رزق نیز بیشتر است؛ درحالی‌که رزق همان بهره‌ای است که از دنیا می‌برید حتی اگر مال زیادی نداشته باشید. دارایی برخی کم است ولی توفیقات زیادی دارند؛ برخی ثروتمند هستند و واجب الحج می‌میرند.

حد توکل

شخصی از امام صادق (ع) پرسید که حد توکل چیست؟

امام فرمود: «ان لا تخاف مع الله شیئا»

اگر توکل تو بالا رفت از غیر خدا نمی‌ترسی. این‌که از همه می‌ترسیم به این دلیل است که توکل نداریم. اگر کسی از خدا ترسید به توکل می‌رسد؛ تهدیدها، تشویق‌ها و تطمیع‌ها او را عوض نمی‌کند.

کسانی که از خدا می‌ترسند همگان از آن‌ها حساب می‌برند؛ اما اگر از خدا نترسیدی از همه می‌ترسی.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه